رول مارک گرکت - نمایه

این افسر سابق سی‌آی‌ای بارها خواهان جنگ با ایران و ترور شخصیت‌های برجسته جمهوری اسلامی شده است؛ از جمله ترور شهید سلیمانی که پیشنهاد آن را صراحتاً در مجلس سنای کنگره آمریکا مطرح کرده بود.

سرویس جهان مشرق - ترور سردار شهید قاسم سلیمانی یک عملیات تروریستی گسترده بود و عوامل متعددی در طرح‌ریزی، اجرا و توجیه آن نقش داشتند. یکی از این افراد، «روئل مارک گرکت» مأمور سابق سی‌آی‌ای و کارشناس مسائل ایران است که صراحتاً پیشنهاد ترور شهید سلیمانی را به دولت آمریکا داده بود و پس از آن نیز تمام‌قد از این اقدام تروریستی دفاع کرد. در گزارش پیش رو بیش‌تر با این شخصیت جنگ‌طلب آمریکایی آشنا خواهید شد.

«روئل مارک گرکت» طراح عملیات ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم
روئل مارک گرکت

اطلاعات شخصی:

◄ نام: روئل مارک گرکت (یا گرچت)

◄ تاریخ تولد: احتمالاً ۱۹۵۹

◄ نام مستعار: «ادوارد شرلی[۱]»

تحصیلات:

◄ کارشناسی تاریخ، دانشگاه جان هاپکینز

◄ کارشناسی ارشد تاریخ اسلام، دانشگاه پرینستون

◄ مطالعات اسلامی در دانشگاه‌های قاهره، دانشگاه‌ آمریکایی قاهره، ادینبورگ

مسئولیت‌ها:

◄ کارشناس و مشاور وزارت دفاع آمریکا (۱۹۸۵-۱۹۹۴)

◄ مأمور آژانس مرکزی اطلاعات (سی‌آی‌ای) در خاورمیانه (۱۹۸۵-۱۹۹۴)

◄ پژوهشگر اندیشکده‌ی آمریکایی مؤسسه‌ی امریکن‌اینترپرایز

◄ مدیر پروژه‌ی قرن جدید آمریکایی

◄ ستون‌نویس نشریات شناخته‌شده و کارشناس شبکه‌های خبری

◄ پژوهشگر ارشد اندیشکده‌ی آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها مستقر در واشینگتن

مواضع خصمانه‌ی برجسته:

◄ حامی جنگ در عراق و سوریه و حمله به ایران

◄ حمایت از خشونت علیه مجاهدین عرب

◄ حمایت از تجاوز جنسی به زندانیان ابوغریب (در مجله‌ی ویکلی‌استاندارد)

◄ عضو دپارتمان اطلاعاتی-امنیتی «دفتر ایران» در پنتاگون

◄ عضو گروه فشار «کمیته‌ی سیاست ایران» حامی تغییر رژیم در ایران

◄ حمایت نظامی و اقتصادی از سازمان مجاهدین خلق برای ترور و براندازی حکومت در ایران

◄ حمایت از شکنجه به عنوان راهکاری برای جمع‌آوری اطلاعات

در همین‌باره بخوانید:

›› کارشناس استرالیایی: «شهید سلیمانی» جاودانه‌تر از «قاسم سلیمانی» خواهد بود

 

معرفی اجمالی

روئل مارک گرکت[۲] مسئول سابق «اهداف خاورمیانه‌ای» در «آژانس مرکزی اطلاعات» (سی‌آی‌ای) آمریکا و متخصص در زمینه‌ی ایران است. گرکت در حال حاضر پژوهشگر ارشد اندیشکده‌ی بنیاد دفاع از دموکراسی‌هاست و سابقه‌ای طولانی در این مؤسسه دارد. بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها رویکردی نومحافظه‌کار و جنگ‌طلبانه دارد و از این لحاظ با رویکرد گرکت همخوان است. هم گرکت و هم اندیشکده‌ی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها حامی تشدید جنگ در سوریه، عراق، و افغانستان و جنگ با کره‌ی شمالی هستند و بخش عمده‌ای از آثار و نظراتشان معطوف به تخریب حکومت ایران و ترغیب سیاستمداران آمریکا به جنگ با جمهوری اسلامی است. افراد بسیاری این بنیاد و گرکت را لابی اسرائیل در آمریکا توصیف کرده‌اند[۳]. گرکت به طور ویژه حامی سیاست‌های عرب‌ستیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در قبال فلسطین و رژیم صهیونیستی بود. برخی از خبرنگاران سرشناس آمریکایی، مانند «گلن گرینوالد»، نیز از او تحت عنوان یک نومحافظه‌کار حامی بمباران ایران[۴] یاد می‌کنند[۵]. همچنین بسیاری از پژوهشگران و جامعه‌شناسان، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها را مرکز تولید و ترویج اسلام‌هراسی خوانده‌اند.

«روئل مارک گرکت» طراح عملیات ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

«روئل مارک گرکت» (چپ) در سی‌آی‌ای مسئول کار روی «اهداف خاورمیانه‌ای» بود. وی هم‌اکنون به عنوان کارشناس و تحلیلگر مسائل ایران و خاورمیانه در رسانه‌ها و محافل سیاسی-اندیشکده‌ای آمریکا ظاهر می‌شود و از حامیان حمله‌ی نظامی و تغییر رژیم در ایران است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› نقش شهید سلیمانی در وحدت ایران و عراق

›› مستند بی‌بی‌سی: سردار سلیمانی قدرتمندترین فرد در عراق بود +دانلود مستند

رویکرد گرکت علیه ایران، خصمانه، اما هوشمندانه است. اگرچه به طور کلی با سیاست «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران و حمایت دولت‌های آمریکا از معارضان ایرانی همراه است، اما وقتی ترامپ از ورود ایرانی‌ها به کشور آمریکا خودداری کرد، این سیاست را بی‌معنا دانست؛ چراکه مهاجرت ایرانی‌ها به آمریکا از هر لحاظ به نفع آن‌هاست. ایرانی‌ها اغلب در آمریکا تحصیل و تجارت می‌کنند و هزینه‌ی حضور خود را برای اعتلای رؤیای آمریکایی پرداخت می‌کنند. گرکت در همین‌باره می‌گوید در دهه‌ی ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، زمانی که مأمور سازمان اطلاعات بوده، بیش‌ترین ویزای آمریکا را به ایرانی‌ها داده تا به سوی این کشور مهاجرت کنند[۶]. این در حالی است که گرکت نفرت زیادی از مردم ایران دارد و یک بار در مصاحبه با شبکه‌ی آمریکایی پی‌بی‌اس گفت: «تروریسم در ژن ایرانی‌هاست[۷]

سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، درباره‌ی سیاست ضدایرانی دولت ترامپ موسوم به «فشار حداکثری» پس از خروج از برجام و اِعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران [دانلود]

شاید بتوان گفت دوره‌ی اوج شکوفایی گرکت در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بود؛ چراکه ترامپ صراحتاً ضدایران بود و رویکردی تهاجمی داشت. گرکت پس از امضای توافق هسته‌ای با ایران در دوره‌ی ریاست‌جمهوری باراک اوباما، اوباما را به شدت مورد انتقاد قرار داد و این اقدام را در راستای پیشرفت مواضع ایرانی‌ها دانست[۸]. پس از امضای قرارداد نیز طی مقاله‌ای مشترک با «مارک دوبوویتس»، رئیسش در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، از احتمال تشدید روابط ایران و آمریکا و احیاناً جنگ نظامی میان آن‌ها خبر داد[۹]. آن‌ها معتقد بودند ایران نمی‌تواند به تعهدات برجامی خود جامه‌ی عمل بپوشاند و آن‌گاه آمریکا توجیه کافی برای حمله به تأسیسات ایران را خواهد داشت. در واقع، سیاست گرکت و دوبوویتس این بود: «اگرچه نمی‌توانیم جلوی توافق را بگیریم، اما می‌توانیم از آن به عنوان حربه‌ای برای جنگ با ایران استفاده کنیم.» جنگ نظامی با ایران یکی از رؤیاهای گرکت است. او در یکی از کنفرانس‌های مؤسسه‌ی رسانه‌ای آمریکایی «بلومبرگ» در سال ۲۰۱۰ به طنز گفته بود که درباره‌ی بمباران ایران بیش از ۲۵۰۰۰ کلمه نوشته و حتی مادرش هم فکر می‌کند در این کار زیاده‌روی کرده است[۱۰].

«روئل مارک گرکت» طراح عملیات ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

«روئل مارک گرکت» که از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران و از حامیان سفت‌وسخت اقدام ترامپ در خروج از این توافق و اعمال سیاست «فشار حداکثری» علیه تهران بود، اذعان دارد که مطالب بسیاری درباره‌ی بمباران ایران نوشته است. (+)

گرکت چند سال بعد ترامپ را به خاطر زیر پا گذاشتن توافق هسته‌ای برجام و افزایش تحریم‌ها ستایش کرد و حتی در برخی موارد معتقد بود ترامپ باید شدت بیش‌تری به خرج دهد[۱۱]. مثلاً در خصوص حضور ایران در سوریه، گرکت دولت ترامپ را مورد انتقاد قرار داد و معتقد بود باید از سیاست خشن‌تری علیه ایران استفاده کند. به عنوان نمونه، در مقاله‌ای نوشت اگر ترامپ می‌خواهد توافق هسته‌ای را برای همیشه از میان ببرد، باید حمله‌ی مستقیم به مواضع ایران و گروه‌های شیعی در سوریه را در دستورکار قرار دهد[۱۲].

اعلام خروج آمریکا از برجام توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت این کشور [دانلود]

گرکت که سال ۲۰۰۸ در یکی از «مهربانانه‌ترین» مقالاتش درباره‌ی ایران، در روزنامه‌ی آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارشی تحت عنوان «به ایران حمله کنید، با کلمات[۱۳]» منتشر کرده بود، در جریان فتنه‌ی سبز ۱۳۸۸[۱۴] (سال ۲۰۰۹ میلادی) و اغتشاشات دی‌ماه ۱۳۹۶ از عدم وجود سیاست حضور حداکثری و حمله‌ی نظامی در دولت اوباما شکایت کرد و معتقد بود اکنون فرصت مناسبی برای آمریکاست تا با دخالت بیش‌تر معترضان را تشویق و هدایت کند. طی گزارشی در نیویورک‌تایمز نوشت نظام ایران «قابل‌اصلاح یا قابل‌تعدیل نیست» و باید فکری اساسی (مانند تغییر حکومت) جایگزین شیوه‌های دیپلماتیک بشود. همچنین با لحنی تمسخرآمیز نوشت: «برخی آمریکایی‌ها هنوز هم معتقدند می‌توان به طریق صلح‌آمیز جمهوری اسلامی را به پدیده‌ای کم‌شرارت‌تر تبدیل کرد[۱۵]از زمان اوباما تا امروز طرفدار فشار حداکثری و اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران است؛ در این مقاله نیز نوشت: «واشینگتن باید سونامی تحریم‌ها را نیز به سمت ایران روانه کند.»

«روئل مارک گرکت» طراح عملیات ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

مقاله‌ی «روئل مارک گرکت» در روزنامه‌ی آمریکایی نیویورک‌تایمز طی اولین روزهای سال ۲۰۱۸ در دفاع از اعتراضات در ایران، تحت عنوان «بدترین چیز برای معترضان ایرانی؟ سکوت آمریکا». گرکت همواره حامی معارضان و اغتشاشگران ایرانی و خواهان پشتیبانی دولت‌های آمریکا از آن‌ها بوده است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی

›› طرفداران «تغییر رژیم» ترامپ را محاصره کرده‌اند

به طور کلی باید گفت رزومه‌ی گرکت نشانگر تخصص او در مقابله‌ی نظامی با ایران است. از چند دهه پیش که در دپارتمان اطلاعاتی-امنیتی «دفتر ایران» در پنتاگون حضور داشت و از گروهک منافقین برای ترور اشخاص و تغییر نظام در ایران حمایت می‌کرد، تا امروز اغلب مواضع و مشاوره‌های او ترغیب برای براندازی حکومت جمهوری اسلامی بوده است. در دوره‌ی ترامپ این تمایل بیش‌تر جلوه کرد؛ به طوری که در مقاله‌ای مشترک با «رِی تکیه» کارشناس ایرانی-آمریکایی مسائل خاورمیانه، صراحتاً براندازی نظام ایران را به ترامپ پیشنهاد داد[۱۶]. مواضع گرکت در راستای اهداف دیگر جنگ‌افروزان بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و سرمایه‌گذاران آن است. به عنوان مثال، «شلدون آدلسون» حامی مالی این مؤسسه و صهیونیست دوآتشه‌ی آمریکایی در یکی از سخنرانی‌های خود در سال ۲۰۱۳ به دولت آمریکا پیشنهاد داده بود: «یک بمب اتم به بیابان‌های ایران بیندازید، و به آن‌ها بگویید بمب بعدی در وسط تهران خواهد افتاد؛ حالا اگر می‌خواهید برنامه‌ی هسته‌ای خود را ادامه دهید[۱۷]

«روئل مارک گرکت» طراح عملیات ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

(از راست) «روئل مارک گرکت» مأمور سابق سی‌آی‌ای، و عضو ارشد اندیشکده‌ی جنگ‌طلب آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» و کارشناس ایران و تروریسم در این اندیشکده، «ری تکیه» مشاور سابق وزارت خارجه‌ی آمریکا در امور ایران، و کارشناس ایرانی-آمریکایی و عضو ارشد مطالعات خاورمیانه در اندیشکده‌ی آمریکایی «شورای روابط خارجی» در امور ایران و خاورمیانه، و «هوشنگ اسفندیار شهابی» استاد ایرانی-آمریکایی روابط بین‌الملل و تاریخ در دانشگاه بوستون آمریکا و کارشناس مسائل ایران طی نشستی در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ در اندیشکده‌ی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با موضوع ایران (+)

ترور سردار قاسم سلیمانی

چنان‌که گفتیم گرکت و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، از چند دهه قبل حامی پروپاقرص حمله‌ی نظامی به ایران و ترور شخصیت‌های برجسته‌ی ایرانی، از جمله سردار سلیمانی، بوده‌اند. گرکت به طور ویژه حامی انتقام‌جویی خشن در مقابل اقدامات منسوب به ایران است. به عنوان مثال، در مقاله‌ای که در کتاب «خطرات موجود: بحران و فرصت در سیاست خارجی و دفاعی آمریکا» در سال ۲۰۰۰ منتشر شد، می‌نویسد: «اگر واشینگتن ایرانی‌ها را در حین ارتکاب یک عملیات تروریستی دستگیر کرد، ارتش آمریکا باید با شدت انتقام بگیرد... و برای این‌که حکومت آخوندها نتواند پاسخ متقابل بدهد، باید این حمله، شدید و نابودکننده باشد... همچنین اگر اسرائیل شواهدی مبنی بر ارتباط ایرانی‌ها با انفجارهایی علیه اسرائیل یا علیه یهودی‌ها پیدا کرد، باید با تمام قوا و به مستقیم‌ترین شکل ممکن تلافی کند[۱۸]

مستند «جنگ سایه» درباره‌ی نقش حاج قاسم در پیروزی‌های منطقه‌ای ایران مقابل آمریکا [دانلود ~ ۲۰۰ مگابایت]

می‌دانیم که ترور سردار قاسم سلیمانی در ۳ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ (۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸) نیز دقیقاً با همین سیاست انجام شد: حمله به برخی منافع و مواضع آمریکا در عراق بهانه قرار گرفت و ترور سردار سلیمانی به عنوان تلافی آن اقدامات و راهی برای جلوگیری از بیش‌تر شدن آن‌ها معرفی شد. اما فارغ از مقالات جنگ‌افروزانه‌ی گرکت در نشریات و کتاب‌های مختلف، مشاوره‌ها و شهادت‌های او مقابل اعضای کمیته‌های مختلف سنا هستند که اهمیت بیش‌تری دارند؛ چراکه به طور مستقیم در سیاست‌گذاری کلان آمریکا تأثیرگذار هستند. اولین حضور گرکت برای شهادت در مقابل اعضای کمیته‌ی خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در سپتامبر ۲۰۰۵ صورت گرفت. آن‌جا نیز برای حمله به ایران تلاش کرد؛ گفت: «تنها نیروی قابل‌تصوری که می‌تواند روحانیون حاکم [بر ایران] را وادار به تغییر رویه [و صرف‌نظر از ساخت سلاح هسته‌ای] کند، باور قطعی این است که در غیر این صورت، «جورج دابلیو بوش» (بمبارانگر مجنون) قطعاً آن‌ها را بمباران خواهد کرد

«روئل مارک گرکت» طراح عملیات ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

«تنها نیروی قابل‌تصوری که می‌تواند روحانیون حاکم [بر ایران] را وادار به تغییر رویه [و صرف‌نظر از ساخت سلاح هسته‌ای] کند، باور قطعی این است که در غیر این صورت، «جورج دابلیو بوش» (بمبارانگر مجنون) قطعاً آن‌ها را بمباران خواهد کرد.» بخشی از شهادت ماه سپتامبر سال ۲۰۰۵ «روئل مارک گرکت» در نشست کمیته‌ی خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› روایت مستند آمریکایی از حاج قاسم و «جنگ سایه» با آمریکا

ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ یک حمله‌ی ناموفق علیه «عادل الجبیر» سفیر وقت عربستان در آمریکا، باعث ایجاد تنش‌های بسیاری برای ایران شد. همین مسئله بهانه‌ی خوبی برای گرکت و همفکرانش بود تا مجدداً طرح نظامی علیه ایران را پیش بکشند. این‌بار نیز گرکت به مجلس شهادت در مقابل اعضای سنا دعوت شد تا نظر خود را در این رابطه ابراز کند. وی در کنار «جک کین» یکی دیگر از طراحان عملیات ترور شهید سلیمانی [گزارش مشرق درباره‌ی نقش «کین» در ترور شهید سلیمانی را از این‌جا بخوانید] و «متیو لویت» مقام سابق دولت و کارشناس مسائل تروریسم، به اظهارنظر پرداخت و این‌بار صراحتاً ترور قاسم سلیمانی، فرمانده‌ی نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در یکی از سفرهایش را خواهان شد.

«جک کین» نظامی آمریکایی و متهم پرونده ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

«رهبریِ بازوی عملیاتی حمایت دولتی ایران از تروریسم در خارج از مرزهایشان [منظور، نیروی قدس سپاه پاسداران] به عهده‌ی ژنرال قاسم سلیمانی است، که بیش از ۱۵ سال است این مسئولیت را دارد. ژنرال سلیمانی هیچ رئیس [و بالادست] نظامی یا سیاسی‌ای ندارد؛ فقط به یک نفر جواب [و گزارش] می‌دهد: رهبر عالی ایران، [آیت‌الله] خامنه‌ای [به‌اشتباه «خمینی» نوشته شده است]. بنابراین، نتیجه می‌گیریم اگر ژنرال سلیمانی نقشه‌ای برای عملیات در خاک آمریکا بکشد، که منجر به کشته شدن آمریکایی‌ها شود، قطعاً رهبر عالی ایران دست‌کم آن را تأیید کرده؛ و چه‌بسا اصلاً دستورش را داده باشد.» بخشی از شهادت ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ «جک کین» یکی دیگر از عاملان ترور شهید سلیمانی، مقابل کمیته‌ی امنیت داخلی مجلس نمایندگان کنگره‌ی آمریکا درباره‌ی حاج قاسم سلیمانی. «روئل مارک گرکت» همان ماه همراه با «کین» در مجلس سنای کنگره‌ی آمریکا حاضر شد و صراحتاً پیشنهاد ترور شهید سلیمانی را مطرح کرد. (+)

«جک کین» نظامی آمریکایی و متهم پرونده ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

«به عنوان نمونه، دارایی‌های مالی ایران در خارج از این کشور را مصادره کنید؛ همان کاری که با القاعده انجام دادیم. با ممانعت از ورود کشتی‌هایشان به بنادر سرتاسر جهان، توانایی ‌آن‌ها برای تجارت را محدود کنید. توانایی بانک مرکزیشان برای عملکرد کارآمد را محدود کنید. یک کارزار تهاجم سایبری علیه منافع نظامی و اقتصادی درون ایران انجام ‌دهید. / تحت رهبری سی‌آی‌ای و با همکاری سایر سازمان‌ها، برای هدف قرار دادن نیروی قدس و نیروهای نیابتی ایران عملیات‌های مخفیانه انجام دهید. به رهبران معارض در ‌ایران پول، اطلاعات و حمایت ارائه بدهید تا از مردم این کشور برای اعمال فشار بر رژیم استفاده کنند. به نظر من، این اقدامات، فرصتی واقع‌بینانه برای وادار کردن ایران به تغییر ‌رفتار، یا شاید حتی سقوط رژیم، فراهم خواهند کرد.» بخشی از شهادت ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ «جک کین» مقابل کمیته‌ی امنیت داخلی مجلس نمایندگان کنگره‌ی آمریکا درباره‌ی روش‌های برخورد با ایران. «کین» یکی از افرادی بود که همان ماه همراه با «روئل مارک گرکت» در کنگره‌ی آمریکا حاضر شد و پیشنهاد ترور سردار سلیمانی را داد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «جک کین» نظامی آمریکایی و متهم پرونده ترور شهید سلیمانی کیست؟

›› «اریک پرینس» کیست؟/ مزدور ارشد آمریکایی و طراح ترور شهید سلیمانی

پیش‌تر نیز هنگامی که گرکت از ترور و شکنجه‌ی سران القاعده دفاع می‌کرد، از ترور با پهپاد سخن گفته بود و از کشته شدن چندده یا چندصد غیرنظامی در کنار هدف اصلی، به عنوان هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر، و همچنین شکنجه دفاع کرده بود. در یک میزگرد خبری در شبکه‌ی تلویزیونی آمریکایی سی‌ان‌ان در سال ۲۰۱۳ در پاسخ به سؤال مجری درباره‌ی این‌که آیا قتل یک نفر به کشته شدن یا کینه‌دار شدن مردم یک روستا می‌ارزد، گفته بود: «در برخی حملات پهپادی این قبیل مسائل محتمل است. اگر کسی آن‌قدر می‌ارزد که برای او یک موشک صرف کنیم، احتمالاً مسئله‌ی جان آمریکایی‌ها در میان است و می‌توانیم او را بگیریم و شکنجه کنیم.» در ادامه‌ی همین مصاحبه‌ی خبری نیز به‌شدت از شکنجه دفاع کرد و گفت: «بیرون آوردن هر اطلاعاتی، حتی بدون داشتن اعتبار، توجیه‌گر شکنجه است.»

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

آشنایان و همسایه‌ها اطراف خودرویی جمع شده‌اند که سال ۲۰۲۱ توسط پهپادهای آمریکایی در افغانستان هدف قرار گرفت. ۱۰ عضو یک خانواده، از جمله ۷ کودک، در این حمله کشته شدند. (+)

تصاویری که یکی از پهپادهای آمریکایی شرکت‌کننده در حمله‌ی هوایی سال ۲۰۲۱ به شهر کابل، پایتخت افغانستان، ضبط کرده است. ارتش آمریکا پس از این حمله، اعتراف کرد در شناسایی هدفش دچار اشتباه شده و تمامی قربانیان این حمله، غیرنظامی بوده‌اند. از نظر «روئل مارک گرکت» افرادی مانند قربانیان این حمله، صرفاً «هزینه‌ی اجتناب‌ناپذیر» سیاست‌های آمریکا هستند. [دانلود]

بعد از ترور سردار سلیمانی نیز گرکت از حمایت و تشویق ترامپ برای این اقدام جسورانه خودداری نکرد. او و رِی تکیه در مقاله‌ی مشترکی سردار سلیمانی را با قتل اسامه بن‌لادن مقایسه کردند و ترور شهید سلیمانی را در زمره‌ی برجسته‌ترین اقدامات ترامپ نوشتند؛ اگرچه که همچنان خواهان تشدید اقدامات او نیز بودند[۱۹]. گرکت معتقد است ترور سردار سلیمانی ضربه‌ی مهلکی به ایران زد و تهران هنوز نتوانسته جایگزین مناسبی برای او پیدا کند! وی ادعا می‌کند ترور سلیمانی اقدام مناسبی بود و او تاوان خون هزاران سُنی در عراق و سوریه و چندصد آمریکایی حاضر در منطقه را داده است[۲۰].

اذعان پژوهشکده انگلیسی: راه سردار سلیمانی حتی بعد از ترورش ادامه دارد +عکس و فیلم

پس از شهادت شهید سلیمانی، سردار «اسماعیل قاآنی» (پشت تریبون) به عنوان جانشین او در فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران، به‌سرعت و با قدرت تمام شروع به کار کرد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اذعان پژوهشکده انگلیسی: راه سردار سلیمانی حتی بعد از ترورش ادامه دارد

جمع‌بندی

آن‌چه درباره‌ی روئل مارک گرکت بیان شد، بخش کوچکی از کارنامه‌ی سیاه و جنگ‌افروزانه‌ی وی است. بخش زیادی از اطلاعات شخصی و حرفه‌ای او به دلایل امنیتی مخفی مانده است. بر خلاف حضور پررنگ او در رسانه‌ها، اطلاعات درباره‌ی گذشته‌ی او بسیار محدود است و بسیاری از اسناد این گزارش نیز از منابعی به دست آمده‌اند که دیگر به صورت عادی در اینترنت قابل‌دسترسی نیستند. به هر حال او مدتی طولانی به عنوان مأمور سی‌آی‌ای در حوزه‌ی ایران فعالیت کرده است و فاش شدن اطلاعات و مشخصات وی هرگز به سود آمریکا نیست. با این وجود، سیاست خصمانه‌ی وی از میان اندک منابع در دسترس و منابع محرمانه‌ای که در اختیار مشرق قرار گرفته، واضح است.

نظر «نبیل خوری» دیپلمات آمریکایی، درباره‌ی ترور شهید سلیمانی توسط دولت ترامپ [دانلود]

گرکت یکی از مبدعان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی است و به‌صراحت از این پیشنهاد خود دفاع نیز می‌کند. همچنین استفاده از پهپاد برای ترور شخصیت‌ها و بی‌توجهی به کشتار غیرنظامیان در حاشیه‌ی ترور هدف اصلی با این روش، نیز نشان از جنگ‌طلبی و دیدگاه‌های خشونت‌طلبانه‌ی او دارد. اگرچه مؤسسه‌هایی مانند بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و حامیان مالی آن مانند «شلدون آدلسون» که سال ۲۰۲۱ مُرد، پشت صحنه‌ی این خشونت‌طلبی‌ها هستند، اما روئل مارک گرکت نیز روی صحنه به عنوان مجری و مشاور عمل می‌کند. سال ۲۰۱۱ نیز به خاطر اظهارات علنی گرکت مبنی بر ترور قاسم سلیمانی، ایران از پلیس بین‌الملل (اینترپل) درخواست کرد او را دستگیر کند و به ایران تحویل دهد[۲۱]. با این وجود، آن زمان هیچ اتفاقی رخ نداد. امید می‌رود این‌بار پس از قتل سردار سلیمانی ترتیبی برای دستگیری و محاکمه‌ی این شخص داده شود.

در همین‌باره بخوانید:

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود


[۱] Edward Shirley

[۲] Reuel Marc Gerecht Link

[۳] از جمله کتاب «جان میرشایمر» و «استیون والت» در کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا»، انتشارات «فارار، استراوس و ژیرو»، نیویورک، صص۱۲۸-۱۳۰

[۴] The NYT today published an op-ed purporting to be about how to help The Iranian People... Link

[۵] The Iran invasion: manufacturing consent Link

[۶] Trump doesn’t know it, but Iranians are the Norwegians he’s been looking for Link

[۷] Is Iran Next? Link

[۸] The Middle East After The Iranian Nuclear Accord Link

[۹] The Iranian Nuclear Paradox Link

[۱۰] The Little Think Tank That Could Link

[۱۱] No Easy Way Out Link

[۱۲] Countering Iran While Retreating Link

[۱۳] Attack Iran, With Words Link

[۱۴] Should Israel Bomb Iran? Link

[۱۵] The Worst Thing for Iran’s Protesters? U.S. Silence Link

[۱۶] How to Defeat the Islamic Republic Link

[۱۷] GOP Mega Donor Sheldon Adelson Wants To Nuke Iran Link

[۱۸] مقاله‌ی «ایران: بنیادگرایی و اصلاح» به قلم روئل مارک گرکت، در کتاب «خطرات موجود: بحران و فرصت در سیاست خارجی و دفاعی آمریکا» به ویراستاری «رابرت کیگان» و «ویلیام کریستول»، انتشارات «اینکانتر بوکس»، سان‌فرانسیسکو

[۱۹] Trump’s Iran Achievement Link

[۲۰] The Bloody Legacy of Qasem Soleimani Link

[۲۱] Iran Seeks Interpol Prosecution of Neoconservatives Jack Keane, Reuel Marc Gerecht Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 130
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 27
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    36 95
    با وجود همه این حرف ها که معلوم نیست راست هستند یا دروغ . نتوانستند از شهید سلیمانی محافظت کنند و مثل یک شخص عادی با او برخورد کردند . بنظر می رسد اینجا هم بیشتر به شهید سلیمانی نیاز داشتند تا قاسم سلیمانی.
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      64 13
      حرف شما هم معلوم نیست راست باشد یا دروغ
    • AE ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      53 8
      الان این نظریه بود یا پارازیت انداختن به سبک مارک گرکت
    • تورج IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      48 5
      قاسم سلیمانی خودش شجاع بود و همیشه در میدان نبرد حاضر بود. فکر کردی اگر جنگ بشه می تونی امثال مثل مایکل کوریلا، مایک پنس یا مارک گرکت رو پیدا کنی؟ این سرباز آمریکایی بدبخته که باید کشته بشه.
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      18 11
      شهیدسلیمانی زیرپهبادوتهدیدهای سنتکام شهرهارازادکردندشایدبحث حفاظت ضعیف بوده که حتمااین هم هست ولی خواست حکومت شهادت ایشان نبودچون رهبرفرمودند ج ا سالهابه ایشان نیازدارد
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      26 6
      حفاظت از شهید سلیمانی کامل بود اما 1. ایشان در خارج از ایران به دست امریکای بزدل شهید شد، 2. کل پنتاگون و کاخ سفید از زمان بوش و اوباما برای ترور او برنامه ریزی کرده بودند. 3. ترور او(که به اقرار خود امریکایی ها بهترین بود) چنان سنگین بود که امریکا بعد از آن تا الان به غلط کردن افتاده و هر آن منتظر انتقام از جبهه های گوناگون است.
    • ابو علي المكي IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      26 3
      مارك گرگت منتطر باش كه روزي تو و ساير عاملان ترور شهيد سليماني و ابو مهدي المهندس را همچون يك سگ خوار و حقير خواهيم كشت و جنازه متعفن تان را در مقابل كفتارها قرار خواهيم داد...
    • منصور IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      9 1
      حالت خوبه؟ با شدیدترین حفاظت رفت و اگه ۱۰ برابر هم میشد وقتی موشک از بالا بزنند چه کسی میتواند مانع شود؟ توهم هم حدی دارد
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      4 1
      سایت برترینها که پاتوق فتنه گرهاست هر بی سرو پایی که کشف حجاب کرده باشه رو با اسم و آدرس خبرش رو منتشر میکنه تا مخاطبان اکثرا زنش رو تشویق به بی حجاب شدن کنه.مملکت شده شهر هرت و هر کی هر کی.رسما ...ها افسار رو به دست گرفتند.ما هم بهتره سبیلهامونو بزنیم بشینیم تو خونه
    • پاسخ به آقا منصور 15:37 IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      0 3
      شما فکر می کنید وقتیکه سردار سلیمانی با یک هواپیمای معمولی مسافربری از سوریه به عراق رفت و همین باعث لو رفتن سفر ایشان شد تدابیر شدیدی وجود داشت؟
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      1 0
      چرت نگو
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    اومدید از بچه مدرسه ها سو استفاده کنید برای سلام فرمانده غافل از اینکه اولا دارید اونا رو وارد بازی می کنید و از طرفی بچه مدرسه ای های الان مثل بیست سال پیش بی خبر نیستند و در نتیجه سلام فرمانده تبدیل شد به صدهار شعار علیه خودتون و یه جبهه جدید دانش آموزی علیه تون ایجاد شد خسته نباشید :)
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      39 13
      حالا تو چرا اینقدر عصبانی هستی
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      82 19
      مشخصه که تو هم بدجوری مثل سایر بهائیهای خوک صفت و اربابای صهیونیستت از استقبال دهه نودیها از سرود جانانه سلام فرمانده به سوزش افتادی ! به کوری چشم بی غیرتهایی امثال تو حساب نوجوون و جوون با غیرت ایرانی از حساب یه تعداد معدود نوجوون و جوون جاهل و نادان که عمدتا" بواسطه تربیتهای غلط خانوادگی میانه ای با خدا و دین و اخلاق و معرفت ندارند جداست.
    • AE ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      50 15
      آخ که چقدر از این سلام فرمانده میترسند خسته نشدید از نفاق انداختن برید کنار مستقیم دشمن بیاد جلو چون چیزی به منافق نمیرسه هیچوقت
    • CA ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      42 14
      حالا چرا دستت میلرزه؟چرا صدات به پت پت افتاده؟ مثل اینکه رعشه‌ای که سلام فرمانده به جون شما انداخت هنوز رفع نشده؟بعضی از این سرودها خاصیت فلج کردن دشمن رو داره. تنها راه علاج توبه ست.
    • دیده بان IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      21 4
      این حجم از توهم برای حشاشین حسن صباح هم قفل بود. سرت را از فضای مجازی بیار بیرون برو توی فضای واقعی یه دوری بزن دو تا مدرسه ببین حالت بهتر بشه.
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      23 6
      قبل از سلام فرمانده شما سوءاستفاده کردید با ساسی مانکن فکر کردید بچه های امروزی گاگولند که اسیر کثافات و هوای نفس حیوانی شوند و در خدمت استعمارگران خونخوار در بیان
    • منتظر ظهور IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      18 5
      اونی که باید بفهمه خوب میفهمه ودرک میکنه و اون حرومزاده ی شیطان پرست راهم بکشیش قبول نمیکنه ارزش چیه
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      4 1
      موضوع اهمیت به تخصص افراد هست که توکشور ما جدی گرفته نمیشه لیسانس وفوق لیسانس تاریخ اینهمه پست مشاور وعضو اندیشکده فلان وبهمان اینقدر نظر کارشناسیش مهمه که بهش دولت آمریکا عمل میکنه مثل شهادت سردار سلیمانی کارشناس های تاریخ ما خونه پرش میشن معلم مابقی تو خونه یا کاری میکنن که به رشته شون ربطی نداره حتی میراث فرهنگی هم کاری باهاشون نداره ومیزنه تمام بناهای تاریخی رو داغون میکنه نمونه اش هم حفاظ فلزی برای پل خواجو!
    • ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      35 6
      سلام فرمانده شما ها را چزنوده که این فتنه را راه انداختیدوگرنه اونایی که سلام فرمانده خواندند هنوزم سر پیمانشان هستند
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      31 7
      با سلام فرمامده چقدر شما مشکل دارید. دین ندارید لااقل مرد باشید و آزاده.
    • ترابیان IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      9 7
      باید جدو آباد خوک صفت و داعش صفتت می افتادند به دست داعش
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      2 0
      کاخ نجس سفیدبرای ظلم ووفسادوویرانگری میخواد ازشون مثل دستمال نجس شونده استفاده کنه نوعی گروگا نبرای دستگیری وفشاربرای مسائل مختلف هم میخوادشون
    • علی زارعی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      3 0
      مثل این که بدجات سوخته البانی تبار
    • رضا IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      0 0
      جبهه دانش آموزی!!!!!! به چند صد نفر در برابر چند ده میلیون نفر می گن جبهه!!!!
  • کیان IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    22 11
    آمریکا باید یک‌بار برای همیشه دست از ترور و تحریم و اغتشاش در ایران برداره و یک حمله مستقیم به ایران بکنه. من ایرانی هستم و خواهان حمله مستقیم آمریکا به ایران ولی من از آمریکا پول نگرفتم و این حرف میزنم. من معتقدم که آمریکا برای یک‌بار جرأت کنه و حمله کنه تا اینجا رو گورستانشون کنیم و نشون بدیم مبارزه یعنی چی. تا کی میخواد با سرمایه گذاری روی مصی الینژاد های عقب افتاده و مشتی سرخورده بیوطن با ما مقابله کنه؟ آقای کرگت لطفا مستقیم حمله کنید.
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      9 14
      واقعا برای شما متاسفم
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      4 11
      تو خودتو ناراحت نکن، قرص هاتو بخور آروم باش ، الان گرکت رو گونی میکنم تحویل میدم بهت..
    • ایران قوی IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      9 3
      چقدررررررر معلومه که اصلا پول نگرفتی آلبانی نشین پست فطرت
    • منتظر ظهور IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      12 0
      🤣🤣خودت داری میگی باید جرات کنه حمله کنه خوب میدونی که همچین جراتی نداره اگه داشت از ابزارهای دیگه استفاده نمیکرد
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      14 1
      درود بر شما خیلی قبل تر این کار را کرد بعد از حمله مستقیم 5 اردیبهشت 59 و قیامت و دوزخ صحرای طبس که با ان مواجه شد گوشی دستش امد که قضیه انقلاب اسلامی از جایی دیگر اب میخورد به کودتای نوژه و جنگ نیابتی صدام و تحریم و فتنه 88 سربازان و سرمایه های بزرگ داخلی غربگرا و امثال مسیح متوسل شد والا این گرگ خون اشام اینقدر تحمل صبر نداشت و مثل خیلی جا های دیگر مستقیم وارد میشد
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    27 4
    به فوریت دستگیر محاکمه و اعدام بشود
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      9 1
      الساعه اطاعت میشود. نیروهای مخصوص به ماموریت اعزام شوند
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      8 2
      حالا کجا هست این حرومی؟ تا بگیریمش؟
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      4 3
      برروی سیاره ای به نام زمین در منظومه شمسی از کهکشان راه شیری
  • ناشناس IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    28 3
    برای انتقام حاج قاسم بایدقصاص شود
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    19 4
    خدایا چگونه اجازه می دهی افراد نجس وخبیثی مثل این ناپاک روی زمینت راه بروند ونفس بکشند؟
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    19 2
    این هم مثل بقیه سهم مار و مور میشه
  • ش. AE ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    13 1
    مشرق عزیز ما که تمام هدف ها و این افراد رو که در ترور سردار دلها حاج قاسم شناسایی کردیم پس چرا به حذف آنها اقدام نمیکنیم همش حرف و صحبت سپاه قدس که پشتوانه مردم را دارد چرا اقدام نمی‌کند ایا ما به کرار زبان زور و تقابل را با این آمریکایی ها تجربه نکردیم ؟؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    17 1
    یکی از سرفهرست ها برای گرفتن انتقام شهادت سپهبد سلیمانی!
    • مسی IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      0 0
      دلیلش مشخصه
  • سیروس IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    11 1
    انشالله رزمندگان اسلام در خارج کشور انتقام خون شهید بزرگوار قاسم اقای سلیمانیو خواهند گرفت انشالله و دیگر شهدای بزرگوار ایران .این پست فطرطهای داعشی ادم کش به دست قوی رزمندگان اسلام به درک خواهند رسید انشالله
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 38
    تو اینایی که نوشته بودین صراحتا به ترور سلیمانی اشاره نشده با اینحال ظاهرا هزاران نفر در ترور ایشون نقش داشتند واحتمالا میلیونها آمریکایی هم اونو تایید کردن با توجه به اینکه ایشون خیلی برای ما ایرانی ها مهم بوده وانتقام ایشونو گرفتن اولین اولویت سیاست خارجی ما وکشور ماست بنظرم بهتره به آمریکا حمله اتمی کنیم
    • صمیر IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      10 2
      از اون ناخودی های خودی نما هستی.از اونایی که احتمالا تو اینستابا ظاهر موجه از زبون مذهبی ها به عمد چرت و پرت مینویسی تا سوژه درست بشه.
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      1 1
      شک نکن جمع کثیری از آمریکائیها تاوان جنایتهاشون رو بصورت دسته جمعی خواهند داد بعلاوه افراد خائن در ایران
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      3 0
      چرت میگی ملت امریکاخودشون بزرگترین تظاهرات وپرچم سوزی روعلیه این رذل های فاسدوالکل ومخدرپرست دارن انقلاب ماطرفدارسالمین وسبک زیست سالم است
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    9 2
    جالبه که چنین حیواناتی مدیران آمریکایی هستند و باز هم بعضی احمقهای ایرانی آمریکا را دوست دارند.
  • سید IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    5 2
    موضع این یارو بعد از حمله به عین السد چی بوده؟
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    5 12
    طرف برای اینکه در مورد ایران کار کنه، رفته اسلامشناسی و تاریخ اسلام و ... خونده. تا صلاحیت کارشناسی برای کارش پیدا کنه. اونوقت رییس جمهور مملکت ما یه عدد با یک رقم اعشار رو بلد نیست بخونه. حکومت پخمگان که میگن واقعا در ایران دیگه نوبره.
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      7 1
      لطفا مغلطه نکن ریسجمهور ما چیزی از بایدن ....زوی خرفت کند ذهن و ترامپ کاباره ای و ملکه و شیراک و ماکرون و جانسون الکلی کم نداره والا یه ساله برق و کرونا و نان هوشمند و اب غذیر خوزستان و ده ها مورد دیگر را حل و فصل نمیکرد بحث تخصص و کارشناسی و اشتباه لپی و یه لحظه گیج شدن تو عدد و رقم در مورد هر پرفسوری هم میتواند اتفاق بیافتد
  • CN ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    8 5
    اگه اسرائیل جای شما احمق‌ها بود، بی سر و صدا میکشتش و بعدش هم ساکت میماند، اما شما ابلهان، همیشه سر و صدا میکنید و بخاری هم ازتون بلند نمیشه! حالا این همه اطلاعات وقتی این خوک آمریکایی زنده است و باز هم نقشه می‌کشه به چه درد مخاطب میخوره، اینها باید بعد به درک واصل شدن خوک چاپ میشد، بهتره کما فی السابق بشدت محکوم کنید و جار بزنید.خخخخخ
    • ش. AE ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      4 1
      دمت گرم با هات موافقم واقعا گل گفتی آخر هم خود مردم یک گروه تشکیل میدن و خودشون اقدام میکنن به درک واصل کردن این اراذل
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    13 4
    ساده ترین دلیل برای حمایت از جمهوری اسلامی اینه که تمام شیاطین عالم دشمنش هستند
  • مهرداد IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    10 4
    چرا او را به بدترین وضع نمی کشید تقاص خون یک ایرانی میهن پرست باید گرفته شود هیچ کس در دنیا نز منکر این نخواهد شد
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    9 9
    طرف صد تا مدرک داره و به قول شما اسلام پژوه ! اونوقت اینجا کارشناسان ما همه ۶ کلاسه و از دونقوز اباد سفلی هستن
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      2 1
      همه دانشگاه آزاد دوقوز آباد سفلی
  • US ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    11 1
    انتقام سخت به کجا رسیده؟!
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    11 1
    این المنتقم بدم المظلوم؟
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    6 1
    نهادهای امنیتی باید یه فکر عاجلی برای پاک کردن هرچه زودتر زمین از لوث وجود نحس و کثیف امثال این انگل خونخوار و جنایتکار حرفه ای بکنند.
  • شرافت IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    6 1
    انشاءالله این ملعون حرامی هر چه زودتر نابود بشه.
  • محمد IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 1
    مقاله جامع و کامل بود ولی نتیجه مسخره بود به همون روشی که مردم بی گناه و حاج قاسم زدن شما هم بزنید والسلام
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    7 1
    با این همه بدسابقه ای بازهم راست راست میگرده ، هرکس در ریختن خون سردار سلیمانی شریک هست باید تحت پیگرد و تحت تعقیب قرارمیگرفت
  • حامد IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    9 0
    وحشت مرگ باید بالای سر این ملعون سایه بندازه و در اولین فرصت به جهنم صادر بشه.نباید لحظه ای در آرامش باشه.
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    5 0
    حق حقوق دولت ومردم وامت اسلامی در زمان ومکان مناسب محفوظ است
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 0
    مید می‌رود این‌بار پس از قتل سردار سلیمانی ترتیبی برای دستگیری و محاکمه‌ی این شخص داده شود.
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 1
    زنده میخوامش
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    5 0
    بزودی به درک واصل خواهد شد
  • h IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    بای بای روئل !!!!
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    7 0
    انتقام سخت مطالبه ماست به کجا رسید ؟
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 3
    سلام در دنیای امروز منطق گفتگو و رفتار در چتر قانونی در جهان بخصوص غرب دور از عدالت بیشتر خود نمایی می کند با خاطیان از قانون و مجرمین در پوشش بی عدالت غرب باید از شگرد خود آنها استفاده کرد چگونه: 1-ما هنوز دادگاه مسببین ترور سردار دلها را در سطح جهانی تشکیل نداده ایم2-ما هنوز از حقوقدانهای جهان بخصوص امریکا و اروپا کنفرانس جهانی در تهران برای زمینه سازی کیفرخواست تشکیل نداده ایم3-ما هنوز لابی از حقوق دانان بی طرف حتی در خود امریکا تشکیل نداده ایم4-ما هنوز حقو قدانانی از حهان اسلام اما دوستدار ایران برای طرح شکایت در امریکا جمع نکرده ایم5-برای پر پایی عدالت در هر کشوری باید به سراغ مظلومین آن کشور رفت6-در اجرای عدالت باید به مشوقیان مالی بی عدالتی هم با دقت مدنظر قرار داد7-امریکای مدعی رهبری جهان با حمله به کنگره اش دچار بیماری ام اس شده است8-امریکا خود در باتلاق سه دستگی خود غرق شده است اما اروپا را هم به باتلاق می کشد9-باید منتظر ماند و دید رهبران دیروز حامی ترور در خود امریکا در چنگال خود اتباع امریکایی گرفتار خواهند شد 10-لبخند زیبای ماندگار سردار شهید زنده قاسم سلیمانی به ما یادآوری میکند صبح ظفر پیروزی عدالت جهانی با بودن امام زنده منتظر ظهور نزدیک است آماده باشید همیشه ای جویندگان برپایی عدالت انشاالله و توکل الله.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 1
    فقط اینو میتونم با جرات بگم که این همه کفتارمفت خور در امریکا نشستند وشب وروز دارن برای ایران نقشه میکشند واگر نبود لطف خدا وخون شهدا هرلحظه ایران سقوط میکرد
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    5 1
    حالا اینا رو نوشتی که چی اگه مردید انتقام بگیرید اگر نه خفه شید و اینقدر داغ این ملت رو تازه نکنید
  • ع IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 1
    تاریخ مرگ بزودی
  • GB ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    9 3
    انتقام سخت چی شد؟ خخخخخ
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 1
    بهتره بزودی شر این موجود کثیف کنده بشه
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      2 6
      چشم امر دیگه؟
  • مهدی اسدی IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 0
    سلام : به اعتراف دشمنان و اذعان‌ دوست و دشمن سلام فرمانده کار بسیار معنوی ، سیاسی ، احتماعی فرهنگی و ... بود . وقتی که دشمنان قسم خورده این ملت از یک مو ضوع عصبانی بودند مطمئن باشید کار موفق و ضد دشمنان ملت ، ایران و اسلام بوده است . الحمدالله الرب العالمین .
  • دیده بان IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    39 0
    برای کسی که این بی شرف را به سزای عمل ننگینش برسونه حقوق یک ماهم ( نزدیک هفت میلیون ) را هدیه می کنم. به خدا قسم.
  • علوی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 0
    آهای مترجم میز ایران در سیا ! آهای بولتن نویس سیا بنویس ! مارک گرکت مطالعات و تحلیل ش یک خطا بنیادین داشته است که بنیاد و بنیان کاخ سفید را فرو خواهد ریخت خواه این مطالب را رجز یک ایرانی بدانی یا یک مطلب علمی و باور پذیر؟/ رشته مطالعات مارک گرکت در دانشگاه قاهره مصر بوده است لذا تحلیل های ادراکی و شناختی این ملعون مبتنی بر اسلام برادران اهل تسنن و فرهنگ آنها خصوصا زمینه ساز فکری و پیرامونی اش مصر متمدن اما در تصرف آمریکا را دیده اما اشتباه تحلیل و محاسبات داشته است .اسلام ناب شیعی بدون انزجار و تنفر مقتدر و مظلوم اما هدفمند و در دراز مدت در پی قاتلان بزرگان خود می‌رود. مرگ برای ما مفهوم شهادت نه از نوع سلفی بلکه مفهوم واقعی پیوستن به برترین بنده خدا و مولای آزادگان جهان حسین بن علی ع را دارد. شیعه با شعار یالثارات الحسین ع از شکل گیری قیام ها تا برقراری حکومت جمهوری اسلامی ایستاده است تا به منجی موحود و موعود در قیام جهانی ش بپیوندند با همین نگرش انتقام سخت حاج قاسم شهید به صورت بلند مدت و ساختاری بعلاوه تقاص و قصاص عاملان در مقاطع مناسب بخشی از فرهنگ و برنامه روزانه ما هست ‌بفرموده حاج قاسم شهید شبی نیست که با فکر شما نخوا بیم و صبح بیدار نشویم و کارمان جدال با شما نباشد. اشتباه دوم متفاوت بودن ایران با مصر است ایرانی به حکم مرام پهلوانی و جوانمردی هیچ گاه انتقام خون فرمانده و قهرمان خود را فراموش نمیکند یک رستم با اندک خدمات سالهاست درس و مشق مدرسه و دانشگاه ما ست حال ببین حاج قاسم شهید به این همه فتوحات چه جایگاهی در قلوب مردم منطقه دارد لذا هوشیار باش و بترس اگر یک ایرانی عراقی افغانی لبنانی سوری یمنی مصری ونزوئلایی و حتی یک آمریکایی را می‌بینی قاتل خود را ببین که تغییر تابعیت و هویت داده تا شلیک کند .پرنده در آسمان دیدی شاید ریز پهپاد ما از پشت دیوار مکزیک باشد.گروه های مسلح آمریکا را دیدی بدان داخل آنها شیعیانی هستند در انتظار دیدار تو .در حرکت اتومبیل ت کنار اتوبان مراقب کامیون های انتحاری باش آنچنان که اثری از محافظان ت بافی نماند معلوم نیست از استخر یا اتاق هتلی جان سالم به درببری .یقین دارم همانطور که خدا هست قهر او و انتقام هم هست از افسران تان بپرس چند روز قبل در میدان نفتی العمر جه خبر بود مستند سی ان ان را از عین الاسد بازبینی کن.چندنفرتان به درک رفتی
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    6 6
    کشتن شهید سلیمانی هدف آسانی برای ارمیکا و اسراییل بود و نیازی به طراحی نداشت . کلا کشتن هر مسئول ایرانی هدف آسانی است . اگر نمی کشند یعنی دارند سواری می گیرند .
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      4 0
      پس بلند بگو مرگ بر امریکا البته اینطوریا هم نیست مرگ و حیات دست خداست و بقیه عوامل و اسباب هستند خداوند تا جایی اجازه و اختیارو قدرت عمل به کفار میده وگرنه بجای امریکا جونت الان هنوز بچه های فرعون و نمرود حاکم دنیا بودند و توسط موسی و ابراهیم که در داخل کاخ خودشان به اذن خدا رشد کردند نابود نمیشدند امریکا قدرت داشت بهترین الاغ خودش در ایران رژیم پهلوی را نگه میداشت تا مردم با اردنگی او و اربابش را بیرون نکنند صحبت در این مورد زیاده اما اینجا مجالی نیست
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      0 0
      اگه آسون بود اینهمه سال اینکارو میکردن تو اوج داعش تو موصل تو صف نماز جمعه ابوبکر بغدادی بود همون جا کارشو میساختن نه وقتی به دعوت رسمی عراق وارد بغدادمیشه وهمه میدونن
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 0
    این ارزورو به گور خواهی برد اخه حرفی بزن که تو قد وانداز ت باشه مردک شما که به قول سردار وقتی مییاین اینجا پوشک لازم میشد دیگه این همه قمپز در کردن نداره در حسرت نابود کردن این انقلاب بمیر یانکی گاو چرون
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 1
    خوب تکلیف برما ونطام مشخص شد،ولی بقدری درمانده شدیم که میشنویم و ردنیشویم
  • علوی IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 0
    افرادی که کلید واژه انتقام سخت را از سر زبونی تمسخر میکنند جهت اطلاع اولا انتقام سخت در بلند مدت و لوازم ان در حال اجراست مثل اخراج آمریکا از منطقه مانند زمینه سازی در افغانستان و تغییر حکومت به سوی جبهه مقاومت در عراق و شکاف و فروپاشی ناتو مانند تحریک ترغیب و حمایت از روسیه در جنگ با اکراین و ....در بخش تقاص از عاملان و قاتلان؟ یکایک بشمارید:آیت الله مایک در هواپیمای مافوق سری در افغانستان ٪ترور دو نفر از فهرست در پایگاه قطر /ترور یکی از آنها به وسیله جوان مصری با چاقو / قتل چند نفر از آنها در ساختمان موساد در اقلیم به حملات موشکی که منجر به انتقال کل فرماندهی اسراییل به مرکز سنتکام شد / نادان ! وقتی مشرق درباره یکی از اینها مقاله میزنه در واقع داره نفرات بعدی لیست قصاص را معرفی می‌کند. /سخنی با برادران گله مند حزب الله ! برادر عزیز گویا نق زدن در ایران مد شده مخالفان به نوعی و موافقان هم درباره انتقام سخت ! ؟آیا این مصادیق رسانه ای شده را نشنیدید ؟!
  • منتظر ظهور IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 0
    از خدا میخوام اول از دوتا چشم نامید بشه و بعد مثل سگ بمیره خدا لعنتش کنه تا صبح قیامت
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 1
    تحصیلات طرف داشتی 😒
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 0
    انشاالله این ملعون و سایر مجرمین جنایت به شهادت رساندن حاج قاسم عزیز و یارانش به زودی به سزای اعمال ننگین خود می رسند انتقام حتمی است
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 2
    اینکه چرا ایران ترور دشمنان قسم خورده اش را تقریبا گذاشته کنار جای سواله ،آیا ترس از تحریمه یا بی عرضگی نیروهای امنیتی ،اینکه چرا از مریم رجوی گرفته تا مسیح علینژاد و قاتلان سردار سلیمانی را باید امنیتی های مفت خور پاسخ بدن تازه ترزنیشونو باید نیروهای مبتدی بسیجی کف خیابون جمع کنن،حتما هم ترور نباید با اسلحه باشه که سروصدا کنه کلی راههای جدید وجود داره ،یه آزمون هوش از نیروهای امنیتی ایران بگیرن فکر نکنم معدلشون بالای پنجاه بشه
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    7 0
    ایران خاک پرورش دهنده شهید سلیمانی هاست عاقبت مرگ برای ما سعادت وپیامش این بود ما ملت امام حسینیم ۰تا اخرین لحطه عمر تان خار گلوی ابر قدرتهای ادمکش خواهیم بود
  • مسعود IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 0
    اصلا دوست نداشتم انتقام سردار اینقدر طول بکشه باید داغ دل مردم خیلی زود بر طرف میشد اگر چه ماهی رو هر وقت از اب بگیری میمیره دلم میخواد تا زنده هستم برای مرک دردناک این موجود خبیث شیرینی پخش کنم زوود باشین عمل کنین دیگه واقعا صبرمون تمام شده
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    تصاویر پهپادهای یمن بر فراز دریای سرخ را منتشر کنین....مسئول این نابسامانی ها کیست ....
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    6 0
    اینها ملت ایران وبخصوص تربیت شدگان مکتب اهل بیت رسول الله نشناختند خیال کرده بودن باترور سردار سلیمانی مقاومت برچیده میشود همان اشتباهی رژیم اسراییل درترور سید عباس موسوی دبیر کل وفت حزب الله انجام داد بعد شهادنت عباس موسوی سیدحسن نصرالله به دبیرکل حزب الله رسید وطومار صهیونیست رادرهم پیچید مقاومت اسلامی به فرد متکی نیست سردارسلیمانی راحذف کردند هزاران سلیمانی ازاین مکتب بپامی می خیزنند ودشمن به روز سیاه می نشونند
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    بسم الله الرحمن الرحیم
    • محمد IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      3 0
      علی ان حزب الله هم الغالبون. . انتقام سخت الهی درمورد ملعونین ترامپ پمپئو مارک گرکت بولتون ومسئول امنیتی فرودگاه بغداد که درآغوش اربابش انگلیس مکار جا خوش کرده ...درراه است بزودی بدرک واصل خواهید شد ان شاالله
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 1
    این شخص نامحترم را هم حتما در لیست انتقام سخت در کنار ترامپ و پمپئو و ... قرار بدهید.
  • تورج IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 0
    دوستان یک انتقاد از جبهه انقلاب و مقامات جمهوری اسلامی بکنم امیدوارم مشرق هم به سهم خودش کاری بکنه. شبکه های فارسی زبان جیره خوار غرب عملا دارن کارهای امنیتی انجام میدن. از مردم فیلم میگیرن و چهره هاشون رو در ماهواره پخش میکنن. تا ازشون انتقام بگیرن. تصویر خانم های محترم منتقد به رفتار بعضی هارو با موبایل میگیرن و از طریق شبکه هاشون پخش میکنن. ببخشیدا اما اینجا ایرانه وقتی تو ایران حس ناامنی داشته باشی دیگه تو آمریکا و اروپا چه بلایی سرت میارن. چرا پشتیبانی از طرف مسئولین وجود نداره. کافیه تو آمریکا چهره یک نفر رو بدون اجازش پخش کنی؟
  • علوی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    ۱۳-۰۱ مرد باش صریح حرف بزن -مقصودت کیست ؟
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      1 0
      بوددرچشمهای نافذاومالک اشترعلی پیدادردفاع ازحرم هنوزانگاربی قراراست حاج قاسم ماسربلندیم وتاابدبالاست پرچم قاسم سلیمانی ماسپاه رهایی قدسیم همره رهبرخراسانی
  • افشین IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    مرگ بر آمریکا باید مثل موش قایم بشی عوضی ترسو بلاخره گیرت میارند عزیزانمان درحفاظت ازطرف یک شهروند
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 0
    مشرق ممنون که این گرگ هار رو معرفی کردی
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    انشا الله ایشون هم به درک واصل خواهند شد
  • مم IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 0
    درد بی درمان بگیری ایشاالله
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 1
    چرا ما اینقدر منفعل هستیم.ما رو به خاطر فروختن پهپاد به اکراین به صلابه کشیده اند در حالیکه خودشان در زمان جنگ ایران و صدام نه تنها به اون سلاحهای متعارف میدادند که سلاحهای شیمیایی میدادند.اما غیر از یکسری اوقات مناسبتی ما حتی از پیگیری این کارها خودداری کرده ایم که حتی جوانان کشور ما که سینه چاک غربیها هستند خبر ندارند که این اتفاقات افتاده است.ضمنا باید هر چه زودتر از این افراد انتقام بگیریم و به چرت و پرتهای دهان پرکن اصلا فکر نکنیم.اینکه امریکاییها به ما التماس میکنند که انتقام نگیریم یا زن فلان مسول امریکایی شبها گریه میکند دردی از ما دوا نمیکنه.بلکه باید عملا کاری بکنیم.
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 0
    باید تمام کسانی که در تروراین شهید بزرگوار سرداردلها شرکت داشتند را مثل سگ بکشید
  • عبدالله IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    اگر باصطلاح‌طلب خائن نبود ترور سرداران رشید اسلام هم به این مفتی نبود. و السلام
  • طاها IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    این واسه جهنم بی تاب شده بسم الله
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    لعنت ابدی خدا بر قاتلان شهید سلیمانی
  • . NL ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    یارو میگه انتقام سخت چی شد عمو جون بمباران بزرگ ترین پایگاه تروریستی بشریت توسط ایران از خاک خودش رو یادت رفته
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    مشرق بارها از عوامل ترور سردار رونمایی کردی که قطعا این اطاعات رو جلوتر از تو و مردم عوامل اطلاعاتی ما میدونن پس چرا هیچ اقدامی نمیشه.
  • ح. IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    . این حرومی چرا هنوز زندست؟ نمیتونید بگید رفع این آشغال با ما.
  • علی زارعی IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    جنایت کاران کثیف آمریکای منتظر باشید بزودی مجاهدین بسیجی زیر چکمه های خود(موشک های بی نظیر) شمارا له خواهد کرد
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    امیدوارم ی روزی سر این حرمله رو، رو سینه اش بزاریم.
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    امیدوارم ی روزی سر این حرمله رو، رو سینه اش بزاریم.
  • محمد IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    آمریکارابیشتر به چالش کشیده
  • US ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    سردار سلیمانی رو شهید کردی. با تفکرش چه میکنی؟ الان هزاران سردار سلیمانی داریم
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    پیگیری کنی میفهمی که مشکل روئل مارک از قبل تولد بوده.... بخاطر همینه که این همه اسلام به حلال زادگی اهمیت داده.
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    این حرام... را بکشید
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    عکس و آدرسشو پخش کنید و برای کشتنش جایزه درست و حسابی بذارید....
  • ابراهیم IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    جنایت کارانی مانند مارک گریت که محصول آمریکای ددمنش است .همیشه منفور ند در نزد اذهان عموم آزادگان عالم.
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    امیدوارم ی روزی سر این حرمله زمانه رو، رو سینه اش بزاریم.
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 0
    جزو فهرست ۵۳ نفر هستش، نباید خیلی از خونه اش دور شود. به فضل الهی ضربه خواهد خورد.
  • حامد IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 0
    شهید سلیمانی قبل از شهادت سه بار خط موبایل عوض کرد اما باز هم متاسفانه خطش لو رفت و شنود شد.
  • علوی IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 0
    همانطور که هواپیمای ضدجاسوسی آیت الله مایک در افغانستان را زدیم /همانطور که دو نفر از عاملان در پایگاه قطر کشته شدند/ همانطور که یکی از طراحان به وسیله جوان مصری که عامل بود شکم ش سفره شد / همانطور که چند تن از عاملان در لانه موساد در اربیل پودر شدند / آهای مارک گریک منتظر باش ؛هر روز صبح که چشم باز میکنی میتونه آخرین صبح ت باشه. هر استارت اتومبیل استارت بمب ی /هر تنفسی که میکنی میتونه با ریز پهپاد های ما که به قدر یک حشره است لحظه ای سمی در مسیر تنفس ت باشه نمیدونم کدام آدم خوشبخت و سعادتمند قرار است شاهرگ تو رو بزنه ایکاش من بودم به ولله لگد کردن مورچه را ظلم بزرگ میدانم و دارای عقوبت اما بریدن سر تو را به راحتی آب خوردن میشه انجام داد خیلی راحت ولله خیلی راحت میشه سر ت را برید
  • علوی IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 0
    هی مارک ! صبح را آغاز میکنیم با این اندیشه که چگونه تو را بکشیم.
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 0
    عجب حروم ای بوده .
  • ایرانی US ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 0
    اتفاقی نمی افتد
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • جعفر IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 0
    اینوبدونید حتما وقطعا مجازات سختی خواهدشد..اون روزنزدیک هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس