میانجی‌گر آمریکایی: اسرائیل در توافق مرزی، به همه خواسته‌اش نرسید

میانجی‌گر آمریکایی در ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی تاکید کرد که تل‌آویو به همه خواسته‌هایش در این توافق نرسید.

به گزارش مشرق، «آموس هوچشتاین» مشاور ارشد آمریکا در امور امنیت انرژی جهانی که به عنوان میانجی‌گر، مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی بین تل‌آویو و بیروت را پیش می‌برد، درباره جزئیات این توافق صحبت کرد تا با این کار کمی از انتقادات به تل‌آویو را به دلیل تن دادن به شروط مقاومت لبنان، بکاهد.

طبق گزارش پایگاه خبری «آی‌۲۴»، میانجی‌گر آمریکایی برای ترسیم مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی، بدون اشاره به مستقیم به نگرانی تل‌آویو و واشنگتن از تهدید حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی با هدف ممانعت از سرقت ذخایر گازی لبنان، گفت، «توافق دریایی بین دو طرف برای امنیت اسرائیل مفید است».

هوچشتاین در گفت‌وگو با شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گفت: «اسرائیل به همه آن چیزهایی که می‌خواست نرسید». او این مسئله را روند طبیعی مذاکرات و توافقات توصیف کرد.

میانجی‌گر آمریکایی افزود: این مذاکره‌ای بود که نزدیک به ۱۱ سال طول کشیده بود و من تصمیم گرفتم معادله را تغییر دهم؛ ما گفت‌وگوها را تغییر دادیم تا همه پیروز شوند.

هوچشتاین درباره تاثیر تهدیدات حزب‌الله لبنان بر مذاکرات دریایی مدعی شد: اسرائیل به من تاکید کرده است که هیچ مذاکره‌ای تحت تهدید وجود نداشت.

وی با اشاره به انتقادات صهیونیست‌ها از زمان توافق درست قبل از انتخابات گفت: «ما دوره حساسی داشتیم... اگر صبر می‌کردیم، توافق حاصل نمی‌شد».

این در حالی است که توافق سریع کابینه رژیم صهیونیستی با لبنان و مطابق با خواست حزب‌الله لبنان انتقادات وسیعی را بین اشغالگران ایجاد کرد. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق تل‌آویو و رهبر اپوزیسیون در صدر منتقدان گفت: کابینه لاپید ضعیف است و لاپید در برابر حزب‌الله تسلیم شد.

پایگاه خبری «آی‌۲۴» نیز نوشت: با توجه به توافق مرزی دریایی بین تل‌آویو و بیروت از یک سو و تشدید درگیری‌های خشونت‌آمیز در شرق قدس از سوی دیگر، نتانیاهو، رهبر اپوزیسیون روز گذشته (پنجشنبه/۱۳اکتبر) با انتشار بیانیه‌ای در رسانه‌ها شدیداً لاپید را مورد حمله قرار داده و خطاب به وی گفت «وقتی در لبنان تسلیم نصرالله شوید، در قدس هم شورش‌هایی به پا می‌شود».

روزنامه «معاریو» نیز در این باره نوشت: «سه تصمیم مهم راهبردی توسط لاپید از زمان نخست‌وزیری تاکنون اتخاذ شده که همگی آن‌ها حاکی از فقدان خرد سیاسی است. این وضعیت اسرائیل را درگیر کرده و ممکن است به جنگی بی‌رحمانه منجر شود که لاپید نمی‌تواند آن را رهبری کند؛ زیرا او یک مرد نظامی نیست. بی‌شک توافق با لبنان بزرگ‌ترین اشتباه تاریخ است که نشان‌دهنده ضعف کابینه لاپید در حفاظت از آسیب ناپذیری اسرائیل است».

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم در گزارشی نوشته بود: «یک حقیقت واضح وجود دارد و آن این است که حزب‌الله برای اسرائیل، قدرتی بازدارنده است. سخنان نصرالله بسیار محتاطانه است؛ او برای پایان‌یافتن چیزی عجله نمی‌کند تا بالاخره موضوع خاتمه یابد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    1 0
    اینکه تمام خواسته اسرائیل را تامین نکرد که مشخصه از نظر اسرائیل کل محدوده دریایی باید مال اونا باشه و حق برداشت از منابع هم صرفا برای خودش ولی بزرگترین منفعت برای اسرائیلی ها بود هم بهانه ورود حزب الله به منطقه بسته شد هم مجوز برداشت منابع داده شد هم فرانسوی ها برای برداشت منابع به اسم لبنان مجوز گرفتند باشد که مردم لبنان و حزب الله به خیال خودشان برنده مناقشه شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس