کد خبر 1426420
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
یک بام و دو هوای فرانسوی‌ها/ معترض ایران می‌شوند و اعتصاب کنندگانشان را تهدید می‌کنند

مقامات وزارت خارجه فرانسه این روزها و در پی اغتشاشات اخیر در ایران به بهانه مرگ مهسا امینی به کرات اظهارات مداخله جویانه‌ای درباره اوضاع داخلی ایران مطرح کرده‌اند.

به گزارش مشرق، ساکنان کاخ الیزه و مقامات وزارت خارجه فرانسه این روزها و در پی اغتشاشات اخیر در ایران به بهانه مرگ مهسا امینی به کرات اظهارات مداخله جویانه‌ای درباره اوضاع داخلی ایران مطرح کرده‌اند و روز پنجشنبه ۲۱ مهر ماه نیز امانوئل ماکرون در توئیتی مداخله جویانه در این باره اظهارنظر و از اغتشاشات در ایران حمایت کرد که با واکنش تند ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. آنچنان که کنعانی اظهارات رئیس جمهور فرانسه در خصوص تحولات اخیر ایران را اتهام زنی سیاسی، مداخله جویانه و مشوق خشونت طلبان و قانون شکنان خواند و آن را محکوم کرد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق اعتراضات مسالمت آمیز به رسمیت شناخته شده، عنوان کرد: جای تعجب است که رئیس جمهور و برخی مقامات دولت فرانسه در تحولات اخیر ایران، اقدام نیروهای حافظ امنیت در برخورد با خشونت طلبان و اغتشاشگران را محکوم کرده و دولت ایران را به پرهیز از خشونت و رعایت حقوق آشوبگران فرامی‌خوانند، اما همزمان در واکنش به اعتصابات کارگری در بخش نفت و گاز و پالایشگاه‌های فرانسه، مقامات این کشور از جمله سخنگوی دولت، کارگران را تهدید می‌کنند که در صورت پایان ندادن به اعتراضات و اعتصابات، با اعمال زور به اعتصابات پایان می‌دهند! این یک نفاق آشکار است و یک بار دیگر ثابت می‌کند که حقوق بشر در قاموس بسیاری از دولت‌های مدعی در غرب، بازیچه و ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی و مداخله جویی در امور دیگر کشورها بیش نیست.

 چندی است که صحنه داخلی فرانسه و بخش نفت و گاز این کشور بر سر حقوق و هزینه‌ زندگی شاهد برگزاری اعتصابات کارگری است. از سوی دیگر نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور نیز شاهد تداوم اعتصابات بوده است. آنگونه که خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۰ مهر ماه در این باره به نقل از اتحادیه کارگری «اف ان ام ای» فرانسه اعلام کرد که برخی از کارگران نیروگاه‌های هسته‌ای «ای دی اف» اعتصاب خود را بر سر حقوق از سرگرفتند و کار تعمیر و نگهداری ۸  نیروگاه هسته‌ای را به تعویق انداختند.

تداوم اعتصابات اتحادیه‌های کارگری فرانسه در بخش سوخت باعث گرفتاری میلیون‌ها راننده فرانسوی شده و در حال حاضر حدود یک سوم از جایگاه‌های سوخت فرانسه با کمبود یا فقدان بنزین مواجه‌ هستند. در همین خصوص «اولیویه وران» سخنگوی دولت ماکرون اخیرا  تهدید کرد که برای پایان دادن به اعتصاب‌هایی که چندین پالایشگاه و انبار نفت فرانسه را فلج کرده به زور متوسل خواهند شد. وران گفت: «اگر محاصره‌ها فورا پایان نپذیرد، وارد عمل خواهیم شد.»

دولت فرانسه در حالی این روزها نگران مردم ایران شده و به کرات بیانیه صادر کرده و اظهاراتی مداخله جویانه از سوی مقامات این کشور مطرح می‌شود که جهان شاهد برخورد پلیس این کشور با جلیقه زردها بود، آنچنان که در احضار اخیر کادار فرانسه در تهران به وزارت امور خارجه این موضوع به وی یادآور شد.

وزارت خارجه فرانسه چندی پیش اقدام به صدور بیانیه‌ مداخله‌جویانه کرده بود و سه تن از وزرای مشاور دولت این کشور در اعتراضات پاریس شرکت کردند که این‌ها به اضافه اقدام سخیف نشریه شارلی ابدو در انتشار کاریکاتوری از رئیس جمهور ایران به احضار کاردار سفارت فرانسه در تهران در نبود سفیر این کشور (پایان ماموریت سفیر) در ششم مهر ماه سال‌جاری به وزارت امور خارجه منجر و به وی گفته شد: مقامات فرانسوی بازی دوگانه‌ای را دنبال می‌کنند، زیرا از سویی میزبان گروهک‌هایی هستند که طی سال‌ها و نیز در ایجاد اغتشاشات اخیر در ایران مستقیما دست دارند و از سوی دیگر نیروهای انتظامی ایران را برای برخورد با همین آشوبگران محکوم می‌کند. شاید مقامات فرانسوی نحوه مقابله شدید نیروهای پلیس این کشور با جلیقه زردها را که نظم و امنیت در این کشور را مختل کرده بودند، فراموش کرده‌اند.

علاوه بر این اعلام شد که دولت فرانسه در تلاش برای تحریم ایران با کمک دیگر اعضای اتحادیه اروپاست. «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه در همین زمینه روز سه‌شنبه ۱۲ مهر ماه خطاب به قانونگذاران فرانسوی در پارلمان این کشور و در حمایت از آشوبگران گفت که اتحادیه اروپا به دنبال مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر شماری از مقامات ایرانی است. وزیر خارجه فرانسه افزود: این اقدام فرانسه در اتحادیه اروپا جهت هدف قرار دادن افرادی است که بنا به ادعای او با مردم (آشوبگران) مقابله کرده‌اند.

البته مقامات جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه اقدام غیرسازنده از سوی اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند و در همین خصوص نیز حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با برخی همتایان اروپایی و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که هرگونه رفتار غیرسازنده‌ای با اقدام متقابل از سوی ایران مواجه خواهد شد. در همین زمینه وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای پرتغالی هشدار داد در صورت صدور قطعنامه یا اعمال تحریم علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی اقدام متقابل خواهد کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    0 1
    هرهفته 8همسرکشی بخاطردیکتاتوری رسانه درجهات فحشابخشی به جامعه فرانسه اتفاق می افتدوالبوم های مجازی بلایی که پلیس فرانسه سرمعترضین به منطق سرمایه سالاری اتفاق می افتدنظری دیده شده برای نابودی ازادی و سکولاریسم است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس