«عمارت هیتلر» با روایتی از حوادث سال 1320 تبریز رونمایی شد

مراسم رونمایی کتاب «عمارت هیتلر» اثر داوود خدایی امروز در کافه کتاب سمیه با حضور نویسنده کتاب، ساسان ناطق مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری و تیمور آقامحمدی نویسنده و منتقد برگزار شد.

به گزارش مشرق، نشست رونمایی از کتاب «عمارت هیتلر» تازه‌ترین اثر داوود خدایی امروز در کافه کتاب سمیه برگزار شد. این مراسم با حضور داوود خدایی نویسنده کتاب، ساسان ناطق مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری و تیمور آقامحمدی نویسنده و منتقد همراه بود.

«عمارت هیتلر» رونمایی شد +عکس

در این نشست داوود خدایی با بیان این که «عمارت هیتلر» اولین رمان اوست که طی شرکت در کارگاه‌ رمان حوزه هنری حاصل شده است گفت: عمارت هیتلر روایت سه نسل از خانواده قجری در تبریز است که به انقلاب پیوند می‌خورد و به نوعی در این برهه تاریخ آذربایجان و ورود آلمان‌ها و حمله روس‌ها به آن را روایت می‌کند.

او با بیان این که برخی اعتقاد دارند که شخصیت اصلی نباید اعمالی را مرتکب می‌شد عنوان کرد: این واقعیتی است که در داستان رخ داده است و قابل قیاس با محیط بیرون نیست. در این رمان این شخصیت باید این‌گونه عمل می‌کرد و برای من جهان و اتفاقات رمان مهم بود و نه بعد وطن‌پرستانه رمان. تاریخ ما همیشه از جانب حکام روایت شده و کمتر پیش آمده که از جانب مردم نگاه کند. در نهضت رمان‌نویسی سعی کردیم که به مردم توجه شود و به اتفاقات از جانب مردم نگاه کنیم. انسان‌ها همیشه ابعاد مختلفی دارند و ما تنها آن بعدی را که دوست داریم در آن‌ها می‌بینیم.این شخصیت هم مثل بقیه مردم در موقعیت‌های مختلف واکنش متفاوتی دارد.

 تبریز سال ۱۳۲۰ قصه‌های زیادی در دل خود دارد

ساسان ناطق نویسنده و مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری با اشاره به اهمیت روایت در دل تاریخ عنوان کرد: تاریخ از ما جداشدنی نیست. توجه به تاریخ در میان نویسندگان ما یک رویکرد علومی شده است و بستر مناسبی برای روی دادن قصه است. در ارائه قصه سعی می‌کنیم که صدای همه طیف‌ها را بشنویم و نگاه‌های متفاوتی را ارائه دهیم. نویسنده نیز متأثر از رویدادها و وقایع جامعه است و آن‌ها را ثبت می‌کند. این کتاب وقایع آن روزها را در آذربایجان روایت می‌کند. تبریز سال ۱۳۲۰ قصه‌های زیادی در دل خود دارد که می‌تواند تبدیل به فیلم و کتاب شود و داوود خدایی یکی از آن قصه‌ها را روایت کرده است.

رمان‌ها دربردارنده اطلاعات زیادی است

در پایان تیمور آقامحمدی نویسنده و منتقد درباره این اثر گفت: رمان‌ها دربردارنده اطلاعات زیادی است.ما با خواندن رمان علاوه بر این که به دنبال آن اطلاعات هستیم به دنبال این نیز هستیم که بدانیم نویسنده چه نگاهی از خود ارائه می‌دهد. داوود خدایی کوشیده است که نشان دهد تاریخ کجای زندگی آدم‌هاست. برخلاف تصور ما تاریخ فقط در زمان خلاصه نمی‌شود و مکان هم مهم است. در این رمان نیز مکان اهمیت دارد به نحوی که بودن افراد در مکان خاص اتفاق‌های رمان را رقم زده است و مباحث تاریخی را بوجود آورده است. ما تبریز و عمارت قاجاری می‌بینیم که عمارت مهم‌تر از تبریز است. ما متوجه می‌شویم که تاریخ در کنار جذاب بودن بی‌رحم است و مکان و زمان چه تاثیری بر زندگی افراد دارد.

«عمارت هیتلر» رونمایی شد +عکس

وی در ادامه افزود: نکته ویژه کتاب توقف تاریخ است. در این کتاب زمان متوقف است و مکان ثابت است و خط داستانی پویا نیست. می‌توان گفت شکل برخورد نویسنده با پلات داستان با درونمایه کتاب ارتباط دارد. در دوره‌ای این مطلب مهم بود که روایت بهانه‌ای برای بیان شدن داشته باشد اما اکنون مهم‌تر از بهانه، عامل پیش‌برنده است که نویسنده از شگردهایی برای این کار استفاده کرده است. داستان معما دارد و این معماست که بر زندگی شخصیت‌ها اثر گذاشته است.

نوشتن رمان تاریخی از دشوارترین کارهاست

این نویسنده و منتقد همچنین ادامه داد: رمان‌های تاریخی به دو طریق می‌توانند روایت شود. روش اول این است که که اصل تاریخ دست‌نخورده باقی بماند و قصه‌ای در کنار آن روایت شود.شکل دیگر هم این است که در تاریخ و عناصر آن جابه‌جایی رخ دهد. نوشتن رمان تاریخی از دشوارترین کارهاست چرا که نویسنده باید به مکان و زمان دور برود و در جایی باشد که با زمان و مکان آن بیگانه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی مطلبی IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 1
    جالبه!!! در این زمان های اعتراضات رونمایی از این کتاب خیلی جالبه!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس