کتاب آقا صادق - کراپ‌شده

آن جهادگر خوب دیروز، الگوی جهادی‌های امروز هم هست. کتاب کار است کتاب «آقا صادق» دشتی، که امیدوارم به دست فعالان عرصه‌های مختلف انقلاب برسد.

به گزارش مشرق، اسم کتاب «آقا صادق» را می‌گذارم کتاب بی‌ادعایی، کتاب کار، کتاب از پا ننشستن، کتاب رفتن و نماندن. مؤمن را هم در روایات با کم‌حرفی و کم‌ادعایی و پرکاری ستوده‌اند. شهید این کتاب، همان مؤمن روایات است. خود کتاب هم در فرم و روایت، خالی از ادعا و بازی‌های ادبی است. به دنبال این حرف‌ها که باید طوری روایت کنیم تا خواننده جذب شود و پای یک کتاب بنشیند و کتاب را زمین نگذارد و... نرفته است. 

جهادگر خوب دیروز، الگوی جهادی‌های امروز

کتاب دوم انتشارات «راه یار» از دسته جهاد سازندگی به جهادگر شهید سیدمحمدصادق دشتی پرداخته است. کار جمع‌وجوری از آقای محمدرضا حسینی و در نهایت با ۳۳ روایت در حدود ۱۵۰ صفحه مختصر و مفید از احوالات شهید دشتی، از زبان خانواده و دوستان به همراه تیترهای رسا و معمولی. 

در آیینه نگاه همراهان شهید، با آدمی ساده و صمیمی اما شگفت مواجهیم. ساده از این جهت که شهید این کتاب در زمان حیاتش سرآمد و شناسا و یا سردار و از مسؤولان رده بالا نیست، بلکه نیرویی بسان نیروهای دیگر جهادگر در جبهه است اما شگفت از این نظر که همین صادق دشتی ساده و صمیمی با روحی بلند و همتی عالی، موتور محرکه جنبنده خستگی‌ناپذیر جبهه‌هاست. این حجم از کار و دوندگی و جربزه و جسارت، کار آدم‌های معمولی مثل من و ما نیست، بلکه حاکی از روح عظیم مؤمنانه‌ای است که بشدت به کار و اهدافش ایمان دارد، از پا نمی‌نشیند، مشکلات را مانع نمی‌بیند، به دل خطر می‌رود، بی‌تعلق است، صافی ضمیر است، حواسش جمع است، خیلی هم جمع است که کل پول ۷ ماه کار در جبهه‌اش را به ستاد آبادان بابت موتور امانتی‌ای که دستش بوده و مفقود شده است، برمی‌گرداند و با دست و جیب خالی مرخصی می‌رود در حالی که حتی پول کرایه ماشین تا فیروزآباد را هم ندارد!

شهدا فرق‌شان با ما به نظرم دقیقا در همین بزنگاه‎‌هاست. ما که غرق در نعمت بیت‌المالیم و آب و برق و امکانات دولتی را همین‌طور بی‌خیال و مسرفانه داریم خرج می‌کنیم و اصلا حواس‌مان نیست! بله کتاب «آقا صادق» اتفاقا کتاب همین روزهاست! مناسب ماهاست که افتاده‌ایم در فاز و فضای جهاد فکری و فرهنگی و تربیتی و مطبوعاتی و... . 

آن جهادگر خوب دیروز، الگوی جهادی‌های امروز هم هست. کتاب کار است کتاب «آقا صادق» دشتی، که امیدوارم به دست فعالان عرصه‌های مختلف انقلاب برسد. 

کتاب «آقا صادق» به قلم محمدرضا حسینی در ۱۸۴صفحه و قیمت ۲۰ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقه‌مندان جهت تهیه آن، علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق سایت و صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند. 

*حسن‌ مجیدیان/ نویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی / روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس