برخی شرکت‌ها به حیاط خلوت نورچشمی‌ها تبدیل شده‌اند

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از شرکت آتیه صبا در مجلس شورای اسلامی گفت: نتایج نشان می‌دهد این شرکت‌ها به حیاط خلوت برخی جریانات، آقایان و نورچشمی‌ها تبدیل شده و نظارت‌ لازم بر آنها وجود ندارد.

به گزارش مشرق، عباس مقتدایی رئیس هیئت تحقیق و تفحص از شرکت آتیه صبا و شرکت‌های زیرمجموعه در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (سه‌شنبه ۲۶ مهر ماه)، درباره روند بررسی پرونده شرکت مذکور، گفت: به محض صدور حکم از سوی ریاست مجلس شورای اسلامی، روند تحقیق و تفحص آغاز شد و همکاران ما تقریباً به صورت شبانه روزی بر موضوعات متمرکز هستند. بلافاصله بعد از حکم سامانه سوت‌زنی، تلفن همراه متصل به شبکه‌های اجتماعی و آدرس دفتر هیئت اعلام شد و این هیئت پذیرای مطالب بسیاری از سوی منابع مختلف و مطلعین بود.

مقتدایی بیان کرد: تاکنون بیش از ۵۰۰ جلسه با افراد و گروه‌ها برگزار کرده‌ایم. تا این لحظه بیش از ۷۰۰ پرونده تشکیل شده است که به صورت جزئی و عمقی درحال بررسی هستیم تا نتایج لازم جهت اعلام نتیجه حاصل شود. فیلتری بر این اساس که صرفاً رقم‌های بسیار بزرگ مورد بررسی قرار بگیرد و رقم‌های کوچک نادیده گرفته شود در نظر نگرفته‌ایم، بلکه تمامی مباحث کوچک و بزرگ در حال بررسی است.

وی در پاسخ به اینکه آیا در بررسی پرونده‌ها، سفارش و یا فشاری به هیئت وارد شد؟، تصریح کرد: هیچ فشاری را نپذیرفته و نمی‌پذیریم. این نکته را بهتر از همه، افراد و مدیرانی فهمیده‌اند و لمس کرده‌اند که دوربین نظارت ما بر آنها قرار گرفت و راه گریزی جز پاسخگویی و قبول مستندات جمع‌آوری شده نداشتند. همانطور که پیشتر اعلام کرده‌ایم، پای حفاظت از اموال بازنشستگان ایستاده‌ایم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد: هیئت از ابتدای کار با نهادهای مختلفی همچون بانک مرکزی، نیروی انتظامی، دادستانی کل کشور، ثبت احوال، ثبت اسناد، قوه قضائیه و… مرتبط شده و همکاری و تعامل بسیار خوبی در عمق بخشی و دریافت اطلاعات صورت گرفته است. همکاری و تعامل روزانه حراست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری و حراست آن صندوق با هیئت تحقیق و تفحص، نتایج و دستاوردهای بسیاری را ایجاد کرده است. برکات این تعامل در گزارش نهایی رسانه‌ای خواهد شد.

مقتدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر نتایج و کشف تخلفات، اظهار کرد: نتایج نشان می‌دهد این شرکت‌ها به حیاط خلوت برخی جریانات، آقایان و نورچشمی‌ها تبدیل شده بوده و متأسفانه نظارت‌های لازم بر آنها وجود ندارد. شاید یکی از دلایل اصلی و عمده وجود کج‌روی‌های فراوان در شرکت‌ها، انتصابات افراد غیرمتخصص و سفارشی است که با فشار برخی افراد سیاسی و یا جریانات بر رأس شرکت‌ها قرار گرفته‌اند.

وی عنوان کرد: برخی خودروهایی که با پول بازنشستگان خریداری شده بود و در اختیار افراد غیر به صورت رایگان قرار داشت، احصا شد و غالب آنها با پیگیری هیئت عودت داده شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: نتایج این تحقیق و تفحص بسیار وسیع است و شامل موضوعات مختلف می‌شود که قطعاً مورد توجه جدی بازنشستگان، رسانه‌ها و دغدغه‌مندان قرار خواهد گرفت. به نظر می‌رسد بازه کنونی زمان مناسبی برای بیان جزئیات نباشد؛ ولی به زودی در آینده این اتفاق رقم می‌خورد تا دغدغه‌مندان با جریانات و افراد پشت پرده این شرکت‌ها آشنا شوند.

مقتدایی ادامه داد: بازنشستگان کشوری بدانند که تیم تحقیق و تفحص به صورت جدی درحال بررسی کج‌روی‌ها است و هم‌افزایی اطلاعاتی خوبی بین این هیئت با سایر نهادها و به ویژه حراست وزارت تعاون و صندوق بازنشستگی کشوری وجود دارد. این اطمینان را به بازنشستگان می‌دهیم که اراده بالایی در مجموعه‌های نظارتی به ویژه حراست کل کشور و همچنین دولت فعلی برای فسادستیزی وجود دارد و این مجموعه‌ها اگر به فساد و تخلف مدیری برسند، با آن مدیر تعارفی نخواهند داشت و وی را به سرعت عزل خواهند کرد.

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد نظارت بر هلدینگ آتیه صبا در ادوار گذشته مطلوب نبوده و بسترهای اتلاف سرمایه وجود داشته و دارد. وضعیت کنونی شرکت آتیه صبا و شرکت‌های زیرمجموعه تا نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآورد شد: گزارش نهایی هیئت برای بازنشستگان امیدآفرین خواهد بود، چراکه صرفاً در آن تخلفات بیان نمی‌شود، بلکه اقداماتی که منجر به برگشت سرمایه و بهره‌برداری از اموال شده نیز بیان خواهد شد. به طور مثال در بدو ورود ما برخی از خودروهای این شرکت‌ها به صورت رایگان در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته بود، که با پیگیری جدی هیئت غالب آنها عودت و به شرکت‌ها برگشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس