مجلس نمایه

جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی صبح امروز به ریاست محمدباقر قالیباف و حضور برخی از اعضای کابینه دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش مشرق، جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی صبح امروز ( چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ) به ریاست محمدباقر قالیباف و حضور برخی از اعضای کابینه دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

* ارائه گزارش کمیسیون بهداشت درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی کار در مجلس

در ابتدای این نشست گزارش کمیسیون بهداشت درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی کار در مجلس قرائت شد.

 زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس این گزارش را قرائت کرد و در مورد صلاحیت سیدصولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را می‌توان راهبردی‌ترین دستگاه دولتی برای تحقق بخش اعظمی از آرمان‌های انقلاب شکوهمند اسلامی و سیاست‌های کلان نظام در حوزه‌های اشتغال و بهره‌مندی از سرمایه‌های انسانی دانست.

در این نشست نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

* نماینده مخالف/ مرتضوی توانایی اداره وزارت کار را ندارد

در همین راستا مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با برنامه های صولت مرتضوی گفت: امیدوارم این گفت وگوها در صحن مجلس برای مردم مفید باشد. یک معیار در قرآن درخصوص ادای امانت به اهل آن ذکر شده است. امروز باید ببینیم که آقای مرتضوی اهلیت لازم برای این امانت را دارد یا خیر.

وی گفت: عکس های شهدا در بالای سر ما هنگام دادن رأی، ما را مشاهده می کنند که آیا لابی گری، قوم گرایی، تحول گرایی و یا مدیریت لازم عامل رأی ما است یا خیر؛ آقای مرتضوی باشخصیت و دوست داشتنی است، اما آیا این معیارها برای این به دست آوردن این سِمت کافی می باشد؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: جستجوهایی درخصوص کتاب های آقای مرتضوی و تالیفات وی داشتم، اما هیچ موردی را مشاهده نکردم؛ انتخاب مدیران این چنینی چه پیامی برای دانش آموختگان دانشگاهی دارد؟ اداره سفرهای استانی ریاست جمهوری آخرین سمت ایشان است، کدام یک از ما از مدیریت سفرهای استانی راضی هستیم؟

طغیانی تاکید کرد تمام سوابق وزیر پیشنهادی در وزارت کشور است؛ ۱۰ درصد نفت و گاز کشور و ۱۲ درصد بازار سرمایه در اختیار این وزارتخانه بوده و دارای دو بانک نیز می باشد، این وزارتخانه حساس است و یک تصمیم اشتباه در آن ماه ها کشور را دچار مشکل کرد. باید به خودمان بیاییم که آقای مرتضوی تخصص لازم را دارد یا خیر. وجدان خود را بیدار کنید.

وی گفت: تصمیمات سیاسی را اتخاذ کرده ایم که وضعیت این وزارتخانه و بنگاهداری شستا اینگونه است و از پس پرداخت حقوق بازنشستگان بر نمی آید؛ آقای مرتضوی توانایی کار در این وزارتخانه را ندارد و باید در آن دنیا پاسخگو باشیم، آیا هر شهردار خوبی، وزیر خوبی است؟ مگر دفعه قبل کلید وزارتخانه صمت را به استاندار خوب ندادیم؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در این مجلس دو تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی انجام شده است.

* نماینده مخالف/ امروز روز مهم و سرنوشت ساز برای یک وزارتخانه و دولت است

در ادامه حبیب الله دهمرده مخالف دوم با اشاره به اینکه مرتضوی را از سالها پیش می شناسد، گفت: امروز روز مهم و سرنوشت ساز برای یک وزارتخانه و دولت است. الان اگر ما مشکلاتی در مملکت داریم،‌درصد زیادی متوجه همین وزارت است که آقای مرتضوی می خواهد آنجا وزیر شود.

وی افزود: اگر مردم مشکل معیشت دارند وزن زیادی از آن متوجه همین وزارتخانه است. خود ایشان در نماز جمعه  با من صحبت کرد و من به ایشان گفتم که این وزارتخانه برای شما سنگین است و به چند دلیل نمی توانی موفق شوی؛  یکی اینکه مدارک تحصیلی و سوابق کاری با حوزه این وزارتخانه ارتباط و تناسبی ندارد.

این نماینده مجلس افزود: شستا یک ریال تا به حال در زمینه آب و مناطق محروم سرمایه گذاری نکرده است. آیا انتقال آب دریای عمان که در مجلس مصوب شد،‌به اجرا رسید؟

* نماینده موافق/ وزارت کار بیشتر نیاز به مدیر دارد و نه تخحصص

سید حمزه امینی نماینده مردم هشترود نیز به عنوانه موافق وزیر پیشنهادی کار ضمن تشکر از رئیس جمهور برای معرفی مرتضوی گفت: تنوع و گستردگی ماموریت های این وزارتخانه می طلبد فردی کارآزموده باتجربه در راس این وزارتخانه مهم قرار گیرد.

وی با اشاره انتخاب صولت مرتضوی به عنوان وزیر کار گفت:  تعهد دینداری، ساده زیستی و مردم داری یکی از دلایل انتخاب صولت مرتضوی است. مرتضوی روستازاده ایست که با تلاش و همت در مسیر انقلاب قرار گرفته در دوران دفاع مقدس در جبهه دفاع حاضر شده و تلاش کرده است. او با درد و رنج مردم محروم جامعه آشناست و سختی‌ها برایش ملموس است و انگیزه کافی برای کاهش آلام مردم آسیب پذیر جامعه دارد. سلسله مراتب مدیریتی را پشت سر گذاشته. سیر مراحل رشد کانملا طبیعی و بدون سفارش انجام شده است.

امینی تصریح کرد: از جمله ویژگی های مورد نظر برای مدیران روحیه و مشی تحول گرایی است که پیشینه آقای مرتضوی حاکی از این است که وضع موجود را به وضع مطلوب رساند.

وی تاکید کرد: وزارت کار بیشتر نیاز به مدیر دارد و نه تخحصص. آقای مرتضوی قول داده است که اصلاحات واقعی را در این وزارت انجام دهد. آقای مرتضوی در پیشگاه نمایندگان مردم قول داده اید اصلاحات واقعی را انجام دهید. از جمله اصلاحات اینست: حاشیه نشینی در شهرها که حضرتعالی هخنیشه به فکر آنها بوده اید.

* نماینده موافق/  تجارب موفق مرتضوی در استانداری و شهرداری کم نظیر است

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار موافق دیگر وزیر پیشنهادی بود که گفت: در مورد برنامه های آقای مرتضوی شروع صحبت های من همان سوالی است که آقای طغیانی فرمودند. آیا ایشان اهلیت لازم برای تصدی این وزارت را دارند؟ من از مخالفانم ایشان می پرسم که اگر ایشان با آن سوابق مدیریتی اهلیت ندارند پس چه کسی دارد؟

سعیدی افزود: اگر یک بانکدار یا مهندس شیمی را اینجا بگذاریم آیا می‌تواند کار کند؟ ایشان بالاترین تعامل با مجلس را داشتند بر خلاف بسیاری از مدیران ایشان می داند که تعامل با مجلس است که می تواند مشکلات را برطرف کند. ارتباط تنگاتنتگی که با رئیس جمهور دارند. چه کسی به جز آقای دکتر قالیباف مثل ایشان با مشکلات کشور و شهرستان ها آشناست؟

وی تاکید کرد: بخش عمده ای از جامعه هدف،‌ مردم حاشیه نشین هستند. مدیر این مجموعه باید از خانواده زجر کشیده و روستایی باشد. تجارب موفق ایشان در استانداری و شهرداری کم نظیر است.ایشان توانایی و مهاررت رهبری و مدیریت را دارد چرا که هر کسی با وی کار کرده نمی تواند منکر قدرت بالای اجرایی و عملیاتی وی باشد.

* نمانیده مخالف/ عمده فعالیت‌های مرتضوی در حوزه سیاسی بوده است

محمد سرگزی نماینده مردم زابل در مجلس هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار گفت: مجلس یازدهم مجلسی بود که در همه برنامه‌های دولت سیزدهم همراهی و با تمام قوا از برنامه‌های دولت حمایت کرده است اما درباره این انتخاب باید اینگونه عرض کنم که ابتدا عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به آقای مرتضوی شاید این شائبه را ایجاد کند که ایشان مورد پذیرش جدی آقای رئیس جمهور نبوده اند که امروز در جلسه حضور پیدا نکردند.

وی افزود: ما امیدوار بودیم که رئیس جمهور در این جلسه حضور پیدا می‌کردند و از برنامه‌های آقای مرتضوی دفاع می کردند.

نماینده مردم زابل ادامه داد: آقای مرتضوی در همه حوزه هایی که فعالیت کردند که عمده آن بخش سیاسی بوده، توانستند به بهترین نحوه کار خود را جلو ببرند؛ اما امروز وزارت کار یکی از وزارتخانه‌های تخصصی است که بسیاری از مشکلاتی که امروز ما با آن مواجه هستیم و در مجلس گریبانگیر مردم است، زاییده و ناشی از عملکرد ضعیف متولیان این وزارتخانه است که در این حوزه فعالیت می کنند که بخش عمده آن ناشی از دولت ها در گذشته بوده است.

سرگزی ادامه داد: امروز وقتی به وزارتخانه ها مراجعه می کنیم که چرا این کارها انجام نمی شود اولین مطلبی که اشاره می‌کنند این است که دو  سازمان برنامه بودجه و امور استخدامی در دولت وجود دارند که نمی گذارند کار کنیم.

وی گفت: وزارت خانه شما باید ارتباط خوبی با این دو سازمان داشته باشد اما واقعاً رفتار دو سازمان با وزارت خانه شما چه خواهد بود؟

* نماینده مخالف/ وزارت کار بعد از ادغام به حاشیه رفته و تضعیف شد

روح الله ایزدخواه نماینده مردم  تهران در مجلس هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار اظهار کرد: علت اول مخالفت بنده مسئله جوان‌گرایی است رهبر انقلاب چند سال قبل در پاسخ به انبوه اعتراضات و مطالبات جوانان در دولت قبل فرمودند به دنبال دولت جوان انقلابی بروید.

وی افزود: این دولت انقلابی‌ست، اما باید دید که جوان هم شده یا خیر. میانگین سن دولتمردان قبل ۶۸ سال و در این دولت باید ببینیم به چند سال رسیده است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: جوانانی که تحصیلات عالی دارند و سابقه اجرایی مناسبی کسب کردند و رویکردهای تحولی نسبت به انبوه مسائل و چالش های عقب مانده در کشور دارند و همچنین به منابع علمی روز دنیا و تجارب کشور ها دستیابی دارند، چرا به این جوانان کمتر میدان داده می شود؟

ایزدخواه عنوان کرد: بنده به شخصه از رئیس جمهور تشکر می کنم که ایشان از لحاظ روحیه قائل به حضور جوانان در دولت هستند و این مسئله را ثابت کردند، اما با آن هدف و راهبردی که رهبر انقلاب فرمودند فاصله داریم. باید تعارف ها را کنار گذاشت و ایمان بیاوریم که کشور در گام دوم نیاز به تغییر اساسی رویکردها دارد و با ادامه روند های قبلی کاری از پیش نمی رود.

وی تاکید کرد: اگر قرار نیست رویکردی تغییر کند و اصلاحاتی در رویکردها نداشته باشیم و همچون گذشته با همان دست فرمان و با همان سیاست ها ادامه دهیم نباید انتظار داشت که مشکلات کشور حل شود و مردم ناراضی نباشند.

نماینده مردم تهران عنوان کرد: موافقان و مخالفان فرمودند در این وزارتخانه این وزارتخانه به تنهایی خود یک کشور است و صرفاً یک وزارتخانه نیست؛ ادغام هایی در این وزارتخانه صورت گرفته که شاید اشکال هم داشته باشد این وزارتخانه بعد از ادغام به حاشیه رفته و تضعیف شد.

ایزدخواه ادامه داد: قریب به دو سه سال دیگر شاید یک سوم بودجه را به صندوق‌های بازنشستگی دهیم؛ باید دید که رویکرد متفاوت آقای مرتضوی چیست. در مدیریت سیاسی و اجرایی ایشان بحثی نیست اما این وزارتخانه مدیریت اجرایی نمی خواهد و یک متفکر و یک شخصی می‌خواهد که از سالها قبل در این موضوعات تشخیص و تصمیمات مهم داشته باشد و بتواند این چالش‌ها را برطرف کند.

وی گفت: مرتضوی به عنوان مسئول سفرهای استانی باید عملکرد خود را تشریح کند که نمایندگان ببینند آیا از سفرها و مصوبات که اجرا شده است رضایت دارند یا خیر. 

نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: موضوع تعامل آقای مرتضوی به عنوان مسئول سفرهای استانی با نمایندگان حوزه های انتخابیه باید مورد بررسی قرار بگیرد. ما نگران هستیم که ایشان اهل رفیق بازی و لابی باشد؛ در این مجموعه سنگین و حساس که ۱۶۰۰ هیئت مدیره دارد و باید منصوب شوند واقعاً نگران هستیم که در این رابطه لابیگری و رفیق بازی حاکم شود.

ایزدخواه تاکید کرد: اقتصاد مسئله اول کشور است و دولت باید رویکرد ها متفاوت از نسخه های وارداتی و تزریقی دنبال کند و این نیازمند افرادی است که صاحب تشخیص و صاحب تخصص و شجاع در تغییر رویکردها و نه فقط اداره آن سازمان داشته باشد.

* نماینده موافق/ وزارت کار نیاز به فردی مجرب، ورزیده و با تجربه اجرایی کافی دارد

حسین بامیری نماینده مردم لردگان هم به عنوان موافق وزیر پیشنهادی کار گفت:  سوابق فردی و اجرایی آقای مرتضوی از بنده بیشتر است. ایشان همه مراتب و مدیریتی را از بخشداری تا نهاد  ریاست جمهوری طی کرده اند. مهم تر از همه ایشان شهرداری مشهد را در کارنامه خود دارند.

بامیری تصریح کرد: ماهیت وزارت تعاون یک ماهیت ترکیبی است از اقشار مختلف. متاسفانه چند ماهی است که این وزارت بدون سرپرست رها گردیده اما چالش هایی مثل بیمه بازنشستگان و مشکلات کارگران و... را در این وزارتخانه شاهد بودیم.

وی افزود: وزارت نیاز به فردی با چندین خصوصیت اثرگذار دارد؛ مدیر مجرب و ورزیده باشد،‌ تجربه اجرایی کافی داشته باشد و چه کسی بهتر از فردی که سیکل فرایند اداری و تجربی را طی کرده است. مگر این وزارت محل کارورزی است؟ اگ حلقه مفقوده نمایندگان خانه ملت،‌ تخصص و تجربه کافی است،‌همه این ویژگی ها در کارنامه صولت مرتضوی موجود است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم داری ایشان،‌ همکاری فکری و سیاسی با دولت مهمترین حلقه مفقوده در مجلس باید باشد، همیشه چه در زمانی که بخشدار و فرماندار و استاندار بوده اند، این همکاری فکری و سیاسی با دولت های وقت و سایر قوا را همیشه جزو اصول قرار دهد.

* نماینده موافق/ مرتضوی هیچ سابقه کار قبیله‌ای و طیفی ندارد

سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران در مجلس نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی کار گفت: همانطور که آقای طغیانی فرمودند امروز ما در محضر خداوند و در محضر شهدا و امام شهدا باید حجت داشته باشیم برای رای که می دهیم.

وی افزود: آقای مرتضوی گزینه پیشنهادی و وزیری که انشالله در این وزارتخانه مستقر خواهد شد، آدمی هستند که پله به پله رشد کردند یعنی از بخشداری، استانداری و تا معاونت وزیر و شهرداری مشهد و سطوح مختلف مدیریتی را تجربه کرده اند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: ایشان آشنایی کامل با حوزه اشتغال و حوزه های مربوطه با این وزارتخانه را دارد؛ هیچ کس در رابطه با ایشان هیچ شبهه و مسائلی در رابطه با موضوعات اخلاقی و مالی مطرح نکرد که این از امتیازات ایشان است.

دهنوی بیان داشت: در این چند روز نگاه کنید که چه کسانی همراه ایشان به مجلس آمدند آیا از قبیله خاصی بودند و آیا از طیف خاصی بودند؟ در زمان شهرداری ایشان در مشهد همه طیف های سیاسی با ایشان کار می کردند و هیچ سابقه کار قبیله ای و طیفی ندارد.

وی در رابطه با مقالات مرتضوی گفت: ایشان دکترای حقوق عمومی دارد که اتفاقاً به لحاظ تنظیم روابط بین کار و کارگر موضوع مهمی است؛ ما نمی خواهیم وزیر علوم پیدا کنیم ایشان می‌خواهد رابطه بین کارفرما و کارگر را درست کند این که بگوییم تعداد مقالات ایشان کم است، اشکال واردی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: رئیس جمهور یکی از امین ترین افراد خود را برای این وزارتخانه معرفی کرده‌اند و این نشان می‌دهد که ایشان عزم جدی برای حل مشکلات این حوزه دارند و ما هم در مجلس با اعتماد به ایشان کمک خواهیم کرد.

دهنوی تصریح کرد: آقای مرتضوی تعامل خوبی با نمایندگان دارد؛ ایشان بیش از ۴۲۰ جلسه با نمایندگان داشت که این موضوع مهم نیست.

وی با با اشاره به سفرهای استانی مرتضوی گفت: آقای مرتضوی در سفرهای استانی اشراف خوبی به همه نقاط کشور دارند و شناخت کافی دارند و این یک مزیت برای نمایندگان است که مسائل حوزه انتخابیه را پیگیری کنند.

* مرتضوی: با مسائل وزارت کار آشنا هستم/ اولویت ما عدالت محوری است

سیدصولت مرتضوی گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه امروز مجلس گفت: فرزند ایران اسلامی هستم و همواره به فرزند ایران بودن افتخار می‌کنم و امیدوار هستم در آینده توفیق خدمت به ایران اسلامی را داشته باشم.

مرتضوی با اشاره به حضور نیافتن رئیس‌جمهور در این جلسه گفت: علت عدم حضور رئیس‌جمهور به دلیل نشست مهم هیأت وزیران است. دولت امروز در نشست هیأت وزیران خود موضوع مهمی را در دستور کار دارد  طوری که رئیس‌جمهور حتما باید آنجا حضور داشته باشد و به همین دلیل آیت‌الله رئیسی امروز نتوانست در صحن مجلس شورای اسلامی حاضر شود.

وی افزود: وزارتخانه‌ای که امروز به عنوان کوچکترین سرباز برای تصدی اش معرفی شده ام سلسله مباحث مختلفی دارد که در دوران های متعدد مدیریتی با نظام مسائل آن آشنا هستم. بحث اشتغال، موضوع آسیب های اجتماعی، اعزام نیروی کار به خارج از کشور، نظارت بر نیروهای کاری که از کشورهای همسایه در کشور ما مشغول هستند از جمله مشکلاتی است که با آن درگیر هستیم.

* سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد

در ادامه این نشست رای گیری از نمایندگان مجلس انجام شد و بعد از شمارش آرا، سیدصولت مرتضوی به عنوان وزیر کار از سوی مجلس احراز صلاحیت شد.

بنا به اعلام رئیس مجلس، صولت مرتضوی ۱۷۶ موافق، ۶۴ مخالف، ۵ رای باطله، ۱۳ رای ممتنع کسب کرد. بر همین اساس سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • خزائی FI ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    2 0
    جناب شما با وزارت عریض و طویل تعاون میخوای چی کار کنی؟ خدا رحم کنه
  • خزائی FI ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    2 0
    جناب من موندم با وزارت عریض و طویل تعاون میخوای چی کار کنی؟ خدا رحم کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس