کد خبر 1427572
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
عربستان سعودی هم مشتری عضویت در «بریکس» شد

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد که در جریان سفر اخیر به ریاض، ولی‌عهد عربستان سعودی از علاقه این کشور برای پیوستن به «بریکس» سخن گفت.

به گزارش مشرق، در حالی که «بریکس» در حال بررسی عضویت ایران و آرژانتین است و رئیس‌جمهور الجزائر از علاقه شدید این کشور برای عضویت در این گروه صحبت کرده، خبرها حاکی است که عربستان سعودی هم خواهان پیوستن به بریکس است.

گروه بریکس شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. از زمان شکل‌گیری بریکس بیش از یک دهه پیش، کشورهای عضو در زمینه‌هایی مانند اقتصاد، تجارت، سیاست، امنیت، نوآوری‌های فناوری و همچنین مبادلات فرهنگی و مردمی به نتایج مفیدی دست یافته‌اند. نام این گروه برگرفته از حرف اول نام انگلیسی اعضای آن است.

به گزارش خبرگزاری تاس، «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی که اخیرا سفر رسمی به عربستان سعودی داشته است، از علاقه عربستان سعودی برای پیوستن به بریکس خبر داد.

وی که کشورش از سال ۲۰۱۱ عضو بریکس شده و قرار است سال ۲۰۲۳، ریاست دوره‌ای آن را برعهده بگیرد، در مصاحبه با رادیوی «ای‌بی‌سی» آفریقای جنوبی گفت: «شاهزاده ولی‌عهد (محمد بن سلمان) تمایل عربستان سعودی برای اینکه بخشی از بریکس باشد را ابراز کرد».

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی با اشاره به ابراز علاقه برخی دیگر از کشورها برای عضویت در بریکس گفت: «آنها (مقام‌های عربستان سعودی) تنها کشوری نیستند (که خواهان الحاق به بریکس هستند)».

به گفته رامافوزا درباره صحبت خود با محمد بن سلمان گفت: «ما این را گفتیم که بریکس سال آینده تحت ریاست آفریقای جنوبی نشستی برگزار خواهد کرد و این موضوع (پیوستن دیگر کشورها به بریکس) مورد بررسی قرار می‌گیرد».

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی افزود: «تعدادی از کشورها در حال ارتباط با اعضای بریکس هستند و ما نیز به آنها پاسخ مشابهی داده‌ایم، اینکه (این موضوع) توسط شرکای بریکس مورد بحث قرار خواهد گرفت و پس از آن تصمیم گیری خواهد شد».

سفر سیریل رامافوزا رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به عربستان سعودی در تاریخ ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر ماه) خاتمه یافت و دو طرف بسته‌ای از موافقت نامه‌ها و تفاهم نامه‌ها را در مورد طرح‌های مشترک به ارزش ۱۵ میلیارد دلار امضا کردند.

ابراز علاقه عربستان سعودی برای عضویت در بریکس در حالی انجام شده که در خبرها آمده بود این گروه در حال بررسی عضویت ایران و آرژانتین در بریکس است. همچنین مرداد ماه سال جاری، رئیس‌جمهور الجزائر اعلام کرد که کشورش علاقه شدیدی برای عضویت در بریکس دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    2 1
    گفتم مشرق این عربستان نامرده .یادت هست کشورهای عربی همشون همین هستند ..!آخرش سوریه .حماس. لبنان.عراق .زهرشون میریزن حالا بچسبید به این بی وجدان هوای ملتو داشته باشید جون میدن برا حکومت بوقتش.حالا از اون گوش در کنید
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    2 0
    اِه، غربگداها، بریکس که اَخ بود، باباتون چرا میخواد عضو بشه؟؟!!
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    1 0
    عمر آل سعود به سر آمده!،داره به اربابش گردن کلفتی میکنه!.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس