ایران قطب غذایی غرب آسیا/ممنوعیت صادرات برنج رفع شد

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ایران قابلیت تبدیل شدن به قدرت غذایی غرب آسیا را داراست، گفت: به راحتی می توانیم این کرسی را کسب کنیم.

به گزارش مشرق، سید جواد ساداتی نژاد پنجشنبه شب در نشست فعالان کشاورزی مازندران با بیان اینکه دنیا دنبال حکمرانی غذا است، افزود: از این رو نگاه ما به بخش کشاورزی سنتی نیست و باید بازار کشورهای منطقه را کسب کنیم.

وی با تاکید براین که اگر باهم کار کنیم ایران قدرت غذایی جنوب غرب آسیا تبدیل می‌شود، دستیابی به این هدف را سخت ندانست و گفت: به راحتی می‌توانیم این کرسی را کسب کنیم و اکنون حتی محصولات ما به نام دیگر به بازارها از جمله روسیه می‌رود.

وی میزان صادرات محصولات کشاورزی مازندران را ۳۶۰ میلیون دلار بیان کرد و گفت: این نشان می‌دهد که یکی دیگر با کالای ما تجارت می‌کند و این درحالی که مازندران می‌تواند در تجارت پیشرو باشد.

ساداتی نژاد یادآور شد: بخش دام وطیور به رغم مشکلات شرافتمندانه پای سفره‌های مردم ایستاده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مسئله صادرات گل وگیاه حل شده و مجوزهای لازم داده شده است، گفت: اگر مشکلی وجود دارد قابل حل وفصل است.

وی درباره آب مجازی با اظهار اینکه محصولات آب بر و الگوی کشت باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید تولید محصولات به سمت کم آب بر برود و محصولات آب بر را باید وارد کنیم و تفسیری درباره آب مجازی وجود دارد که باید بررسی شود.

ساداتی نژاد درباره مرکبات با اشاره به تصمیم فاز اول گرفته شده گفت: با اوضاعی که در زمینه قیمت و نگرانی‌های باغداران وجود دارد توافق شد معافیت ۵۰ درصدی تعهدات ارزی برای نارنگی، پرتقال و سیب و معافیت ۱۰۰ درصدی شیرخشک اعمال می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به صادرات کیوی به هند و دعوت از هیئت هندی برای بازدید از باغات کیوی گفت: این مشکل حل شده است و در صورت عدم رفع درباره خرید برنج از هند تجدید نظر خواهیم کرد زیرا هیچ مشکلی در کیوی ایران وجود ندارد.

ساداتی نژاد با تاکید براین که صادرکنندگان تجارت و صادرات به روسیه را مدنظر قرار دهند، گفت: در زمینه برنج نیز با شرکت‌های دولتی جلسه گذاشته می‌شود و حمایت از ارقام پرمحصول جزو سیاست‌های دولت است.

وی درباره صادرات برنج با اظهار اینکه این طرح در دستور کار قرار دارد، گفت: ممنوعیتی برای صادرات وجود ندارد و با عوارض در حال کنترل بازار هستیم.

وی بر لزوم یکی و یکپارچه شدن تشکل‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی تاکید کرد و گفت: باید در هر رسته ای یک اتحادیه سراسری داشته باشیم و تبدیل و تشکیل زنجیره تولید امری ضروری و لازم است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه به دلیل آزادسازی قیمت اکنون زمان زنجیره سازی تولید است، گفت: از هر برنامه‌ای برای زنجیره سازی در تولید و ارزان سازی ارزاق برای مردم حمایت می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی درباره سند اراضی کشاورزی گفت: تا پایان دولت تمامی اراضی کشاورزی مازندران و کشور باید دارای سند مالکیت شود و ارزیابی مدیران در استان با صدور اسناد کشاورزی صورت می‌گیرد و متأسفانه مازندران در انتهای لیست قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    1 0
    در صورتی خوبه که قطب بی آبی نشویم، قطب فرونشست نشویم.... ایران را زیبا بسازیم .....
  • یعقوب ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    با یک عالمه رودخانه و دریاچه های خشک زمین های های نیمه خشک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس