کد خبر 1428144
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸

به گزارش مشرق، حجت الله نوری طی یادداشتی نوشت :


۱- استعفای زودهنگام خانم الیزابت تراس نخست وزیر محافظه‌کار دولت انگلیس پس از ۴۴ روز تصدی مسئولیت را نبایستی صرفآ به چشم تغییر یک بازیگر سیاسی در دولت این کشور یا رقابت‌های داخلی حزب حاکم و یا حتی به شکل فانتزی، احترام وی به افکار عمومی قلمداد کرد.

۲- ریشه این منازعات را بایستی در دو مکتب فکری اروپاگرایی (مخالف جدایی از اتحادیه اروپا) و #آتلانتیسم‌ گرایی (حامی خروج از اتحادیه اروپا) جستجو کرد. دو رویکردی که در صحنه سیاسی انگلیس از زمان تشکیل اتحادیه اروپا به طور مستمر در چالش و نزاع با یکدیگر بودند.

۳- به طور سنتی (و البته نه همیشه) حزب کارگر اروپاگرا و حزب محافظه‌کار به دنبال توسعه مناسبات با فراآتلانتیکی و نقش‌آفرینی در ناتو بوده است.

 ۴- پس از وقوع بیداری اسلامی در منطقه، مداخله غرب به منظور انحراف در این حرکت عظیم و حمایت نظام سلطه از ایجاد #داعش آغاز شد. در نتیجه هراس‌افکنی و کشتار گسترده داعش سیل مهاجرت مردم منطقه به مناطق مختلف از جمله اروپا به راه افتاد.

 ۵- ورود #پناهجویان به انگلیس برای دولت محافظه‌کار دیوید کامرون خوشایند نبود، در حالی آنها خود مسبب این مهاجرت‌ کردن‌ها بودند.

۶-فشار جریان راست‌گرا و ضداتحادیه بر دولت، تبلیغات گسترده مبنی بر هزینه‌زا بودن عضویت در اتحادیه اروپا (مخصوصا در رابطه با سیاست‌های اتحادیه در مورد پناهجویان) و بازنگری خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت در راهبردهای بین‌المللی انگلیس موجب شد تا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا کلید بخورد.

۷- هر چند هیچ‌گاه انگلیس عضو کامل اتحادیه نبود اما حامیان خروج تلاش کردند تا تصویری باشکوه و رویایی از انگلیس مستقل از اروپا به افکار عمومی کشورشان منعکس نمایند.

۸- البته کاهش شدید ذخایر نفت دریای شمال، توجه به نقش چین در اقتصاد دنیای آینده و فرار از الزامات اتحادیه در مناسبات دوجانبه در این تصمیم نقش مهمی داشت.

۹- با تلاش جناح تندوری حزب حاکم دولت انگلیس و جریان راست‌گرا و #نئوناسیونالیسم، برگزیت در جریان یک همه‌پرسی در سال ۲۰۱۶ رای آورد؛ ۱۷ میلیون انگلیسی موافق و ۱۶ میلیون نفر هم مخالف خروج از اتحادیه بودند که این به معنای دوقطبی شدن جامعه انگلیسی بود.

۱۰- دوقطبی شدن جامعه، نمایان شدن آثار منفی اقتصادی و معیشتی برگزیت، فعال شدن شکاف‌های اجتماعی و تشدید #استقلال‌طلبی در اسکاتلند و #ایرلندشمالی ، ابهام درباره مرز دو ایرلند و دعواهای سیاسی بر سر این تصمیم باعث قربانی شدن نخست وزیران انگلیس شده است: دیوید کامرون، ترزا می، بوریس جانسون و حالا لیز تراس.

۱۱- در کنار کلاف سردرگم #برگزیت ، جنگ روسیه و اوکراین و تبعات امنیتی و اقتصادی آن برای لندن، بحران هزینه‌های زندگی و افزایش قیمت انرژی عملا موجب شده تا رژیم سیاسی انگلیس و دولت این کشور عملا دچار انسداد سیاسی شود.

۱۲- خانم الیزابت تراس بسبب ناتوانی در حل بحران‌های داخلی و عدم توانایی در همراه‌سازی هم‌قطارانش، راه دیگری جز استعفا نداشت. اگر چنین نمی‌نمود، به شکل تحقیرآمیزی او را برکنار می‌کردند.

۱۳- شکل‌گیری #نظم‌نوین_جهانی و ابهامات آینده آن، تداوم #جنگ-اوکراین و افزایش قیمت انرژی، سردرگمی‌های برگزیت، روند شتابان #بحران_هزینه‌های_زندگی و افزایش مالیات‌ها و عدم حضور چهره کاریزما در احزاب انگلیس آینده روشنی را برای شهروندان انگلیسی نشان نمی‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    جالبه که بی بی سی بهایی هنوز دنبال ماهیگیری از آب گل آلود ایرانه در حالیکه عمه جون خودشون مثل خر توی گل گیر کرده.
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    1 0
    معماری یکی از علوم شاخص تمدن بشریت بوده و هست برای طراحی یک خانه راحت ؛ باید اول فاضلاب و توالت خانه را طراحی کرد اینترنت ملی باید جایگزین اینترنت آمریکایی شود مانند چین وگرنه همین آش و همین کاسه خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس