عایدی هنگفت مادام‌العمر برای نخست وزیری ۴۵روزه لیز تراس

اگرچه دوره کوتاه‌مدت زمامداری لیز تراس نخست وزیر انگلیس عایدی چندانی برای مردم این کشور نداشت اما برای او منافع مالی هنگفتی را در پی خواهد داشت.

به گزارش مشرق، سی ان ان جمعه شب نوشت، تراس که تنها پس از ۴۵ روز از سمت خود به عنوان نخست وزیر بریتانیا استعفا کرد حالا می‌تواند تا پایان عمر تا سقف ۱۱۵ هزار پوند (۱۲۹ هزار دلار) در سال مقرری دریافت کند.

نخست‌وزیر مستعفی انگلیس  که در دوره ۶ هفته‌ای فاجعه‌بار خود ریاست برنامه‌های مالی شکست خورده و یک حزب حاکم عمیقاً قطبی شده را بر عهده داشت، پس از اعلام استعفای خود در روز پنجشنبه، قرار است کوتاه مدت‌ترین نخست وزیر تاریخ انگلیس شود.

سخنرانی استعفای او آتش رقابت جدید تصاحب کرسی نخست‌وزیری انگلیس را شعله‌ور کرد که در نتیجه آن شاهد انتصاب پنجمین نخست‌وزیر محافظه‌کار این کشور در طی کمتر از ۶ سال خواهیم بود.

از سوی دیگر با وجود اینکه او کوتاه‌ترین دوران تصدی مقام نخست‌وزیری تاریخ انگلیس را ثبت کرد اما حق دریافت مبلغی سالانه با عنوان «کمک‌هزینه انجام وظیفه اجتماعی» (PDCA) را دارد؛ برنامه‌ای که توسط دولت وقت در سال ۱۹۹۰ برای کمک به نخست‌وزیران سابقی که هنوز در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت دارند، تنظیم و ارائه شد.

این کمک‌هزینه برای پرداخت هزینه دفتر و حقوق کارمندانی در نظر گرفته شده است که نخست‌وزیران پیشین برای انجام وظیفه اجتماعی خود نیاز به تأمین آن دارند. بر اساس وب‌سایت دولت انگلیس «پرداخت‌ها فقط برای تأمین هزینه واقعی ادامه انجام وظایف عمومی انجام می‌شود» و «همه نخست‌وزیران پیشین واجد شرایط استفاده از PDCA هستند.»

PDCA از سال ۲۰۱۱ به ۱۱۵ هزار پوند در سال محدود شده است و سالانه توسط نخست‌وزیر وقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش سالانه (از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱) دفتر نخست‌وزیری انگلیس، تمامی نخست‌وزیران پیشین یعنی ترزا می، دیوید کامرون، گوردون براون، تونی بلر و جان میجر با مبالغ متفاوتی این کمک‌هزینه را دریافت کرده‌اند.

عایدی هنگفت مادام‌العمر برای نخست وزیری ۴۵روزه لیز تراس

در این میان سیاستمداران اپوزیسیون و اتحادیه‌های کارگری از تراس می‌خواهند که از دریافت این کمک‌هزینه سالانه که باید از بودجه عمومی پرداخت شود، خودداری کند چرا که در حال حاضر مردم انگلیس با بحران هزینه‌های زندگی ناشی از افزایش قیمت انرژی و تورم در بالاترین سطح ۴۰ سال اخیر دست و پنجه نرم می‌کنند.

وقتی روز جمعه ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) در برنامه «صبح بخیر بریتانیا» از کِیر استارمر رهبر حزب کارگر در مورد استحقاق تراس برای دریافت این کمک‌هزینه سوال شد، پاسخ داد: «او تنها پس از ۴۴ روز استعفا کرده بنابراین باید از دریافت این کمک‌هزینه خودداری کند.»

یکی از کاربران نیز در توییتر نوشت: «در حالی که مردم برای پرداخت صورت‌حساب‌ها و روشن نگه‌داشتن لامپ‌هایشان مشکل دارند، تراس تا پایان عمرش سالانه ۱۱۵ هزار پوند کمک‌هزینه دریافت می‌کند! پول مفتی که برای ۶ هفته مسئولیت فاجعه‌بارش در سمت نخست‌وزیری انگلستان باید از جیب مالیات‌دهندگان به او پرداخت شود!»

تراس ظهر پنجشنبه با ایراد سخنانی مقابل دفتر نخست‌وزیری از تصمیم خود در زمینه استعفا خبر داد و به این ترتیب در صدر فهرست کوتاه‌ترین مدت تصدی نخست‌وزیری انگلیس قرار گرفت. تراس در واقع دومین نخست‌وزیر انگلیس در طول یک سال اخیر است که از مقام خود کناره گیری می‌کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    2 5
    چرا به شما زور اومده؟ پولشو یکی دیگه میده حرصشو شما می خورید؟
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      3 1
      اخوی انتقاد برآن کاربر وارد نیست و لی عین همان برشما وارده . مهم نیست پول رو کی میده .مگر به لیزتراس هم ندهند میره توجیب این بنده خدا و اطرافیانش .مهم اینه که دراین دنیای بی عدالت هرگونه استفاده مفتخورانه از مزایایی که کاری هم برایش نکرده باشیم چه لیزتراس باشد ، چه دونالد ترامپ و چه مثلا یک شخص خوشنامی مثل امیرکبیر(فرض محال ) باعث اذیت آدم ها میشه خصوصا انگلیس مفتخور که به این کشور خیلی بدهکاره . و اما ووقتیدحضرتعالیدشما انتقاد می کنید اول ،مگر شما یکی ازسیاسیون حزب او هستید که ناراحت شدید ؟ دوم ،روی یک قانون غلط دارید به اعتراض یک معترض اعتراض میکنید . واما نظرخودم استفاده از مزایای مادام العمر برای سیاسیون چه درکشور خودمان و چه درجهان کاردرستی نیست .این مزایا فقط باید شامل حال نخبگان و افرادی شود که برای کشور کاری در خور شان انجام داده باشند مثل دانشمندان و جانبازان و از این دست . مشرق عزیز.ببخشید طولانی شد .
  • علیرضا احمدی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    چرا اسم چرچیل نیست ؟
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    2 0
    چه اشکالی داره تراسش لیزه وبروز حادثه محتمل .شکستگی و خراش و پارگی دوادرمون میخواد. صهیونیست بیشرف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس