عایدی هنگفت مادام‌العمر برای نخست وزیری ۴۵روزه لیز تراس

خبرگزاری وابسته به غربگرایان مدعی اعتدال و اصلاحات، بحران اقتصادی لجام گسیخته و بی‌ثباتی سیاسی بی‌سابقه در انگلیس را توجیه کرده و استعفای دومین دولت ظرف پنج ماه را «نشانه شهامت» توصیف کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: خبر آنلاین می‌نویسد:خانم تراس که با شور و حرارتی زیاد از سوی حزب محافظه‌کار انگلیس برای سمت نخست‌وزیری انتخاب شده و با همان حرارت، مجموعه‌ای از برنامه‌های اقتصادی را طرح کرد، به ناگهان اعلام کرد که از این سمت کنار می‌رود. یورونیوز استعفای او را ناشی از برداشتن مجموعه‌ای از گام‌های اشتباه؛ به‌ویژه اجرای یک برنامه اقتصادی که منجر به سقوط ارزش پوند در این کشور و آشفتگی دولتش شده بود دانست.

اقدامات و برنامه‌های اقتصادی لیز تراس در همین مدت کوتاه انتقادات مخالفان و حتی هم حزبی‌های او را برانگیخته بود و منجر به استعفای دو تن از اعضای ارشد کابینه‌اش شده بود.

برنامه‌ها و اقدامات اقتصادی خانم تراس در همین مدت کوتاه، انگلیس را دچار بزرگ‌ترین بحران اقتصادی خود از زمان اجرای برگزیت کرد و محبوبیت سیاسی او و حتی حزب محافظه‌کار را نیز به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش داد؛ به‌طوری که براساس نظرسنجی‌های موسسه YouGov محبوبیت او به «منفی ۷۰» رسید. فقدان تجربه کافی، توانایی فرد، همراه نبودن همه حزب و نداشتن فهم جامع و کامل از عرصه سیاسی داخلی و بین‌الملل و همزمان دست زدن به اقدامات تحریک‌آمیز اقتصادی را از جمله عوامل اصلی استعفای لیز تراس دانسته‌اند.

براساس آنچه تحلیل گران درباره تراس مطرح کرده‌اند، فضای سیاسی داخلی بریتانیا پس از فوت ملکه الیزابت که یکی از مقتدرترین چهره‌های انگلیس محسوب می‌شد، به گونه‌ای نبود که شخصی چون تراس که توانایی اداره حزب را نیز نداشت بتواند این کشور را که هم اکنون با شرایط پیچیده‌ای درخصوص اقتصاد، سیاست خارجی، جنگ روسیه ـ اوکراین، مناسبات فرا آتلانتیکی و موضوعات مرتبط با ایرلند، اسکاتلند و ولز دست و پنجه نرم می‌کند اداره کند.

در همین حال مشکلات برجای مانده از برگزیت، رکود اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا، سر ریز بحران انرژی و بحران جنگ اوکراین که اروپا را فراگرفته است نیز منشأ اثر بود. در همین حال فعالیت‌های انتقادی حزب کارگر را نیز نمی‌توان دست کم گرفت. این حزب در مدت زمان حضور لیز تراس به خوبی توانست از نقطه ضعف‌های حزب محافظه‌کار برای افزایش محبوبیت خود در انگلستان استفاده کند.

خبرآنلاین اما در ادامه با استناد به «یک منتقد انگلیسی در حساب توئیتری» که هیچ نام و نشانی از او نیاورده، می‌نویسد: برخی شهامت تراس را در پذیرش ناکارآمدی و ناتوانی خود در اداره و پیشبرد امور ستودند. یک منتقد انگلیسی در حساب توئیتری خود با تشکر از استعفای لیزتراس نوشت: وقتی کارآمد نیستی و نمی‌توانی مشکلات را حل کنی فقط برو تا بگویند حداقل شهامت داشت.

خبرآنلاین بدون اشاره به دولتمردان دولت روحانی که در عین بی‌کفایتی، تا روز آخر بر سر پست‌های خود مانده یا از وزارتی به وزارت دیگر جا به جا شدند، نوشت: درسی که می‌توان از استعفای تراس آموخت؛ برخی کارشناسان [؟!] معتقدند استعفای نخست‌وزیر انگلیس بسیار درس آموز است. خانم تراس و حزب محافظه‌کار به خوبی می‌دانستند که در پی این استعفا مضحکه خاص و عام خواهند شد اما برای هدفی بزرگ‌تر که منافع بریتانیا است از استهزا شدن نترسیدند. خانم تراس نیز می‌توانست استعفا ندهد و همچنان مدتی کار را ادامه دهد اما نهایتا اوضاع بدتر می‌شد و بهتر این بود کسی که توانایی، تخصص، قدرت و کارآیی لازم برای اداره امور کشور را ندارد با شجاعت استعفا داده و کنار برود...

تاکید خبرآنلاین بر شهامت تراس (که با فشار گسترده اعتراضات و اعتصابات مجبور به استعفا شد) در حالی است که به هنگام انتخاب لیز تراس برای نخست‌وزیری انگلیس، نشریات وابسته به غربگرایان مدعی اعتدال و اصلاحات، با ذوق زدگی، تصویر بزرگ او را در صفحه اول قرار داده و تیترهایی از این دست زده بودند:

-بانوی آهنین دیگر، نخست‌وزیر انگلیس شد. (ستاره صبح)

-کلید خانه شماره ۱۰ در دست یک زن، لیز تراس نخست‌وزیر انگلیس شد. (روزنامه همدلی)

-خاتم تراس، میراث‌دار مارگارت تاچر. (روزنامه مردم سالاری)

- بازگشت به تاچریسم. (دنیای اقتصاد)

- چهره زنانه بریتانیا (روزنامه شرق) 

- خانم نخست‌وزیر (روزنامه هم میهن)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    5 0
    نابودشدن
    • سید IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 0
      از نیش باز شده تا بناگوش تا ابرو فرو رفته در چشمان اصلاح طلبان! آن گاه که حیثیت خود را به یک زنک گره می زنند که گمان می کردند چون موهای بور و چشمان آبی دارد از منظر ایشان نمونه کامل یک انسان و الگو برای ایرانیان باید باشد! اما این حماقت به از دست رفتن همان حیثیت نداشته شان منجر شد! وقتی جماعتی ابله داشته خود یعنی الگوهایی مانند حضرت زهرا و حضرت زینب و حضرت معصومه را درک نمی کند و به دنبال تحسین تاچر و ترزا و تراس هست، سزاوار همین خفت است!
    • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 1
      اتگلیس نابود شد ؟؟!! 🤣
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    این دموکراسیه ما باهاش اشنا نیستیم . بهتره نطر سطحی ندیم
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    2 0
    چقدر ذلیل و حقیر باید باشی که هی دائم مجیز دشمنتو بگی!
  • بختیاری IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    خاک برسر پاجه خواران ملکه سقط شده.لیاقت بعضی در حد حیوانی هست که قلاده آن بدست ملکه گوربه گورشده بود.هرطرف که توپ یااستخوان پرت بشه باسرعت میروند.
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    من اگه جای اصلاح طلبا بودم حداقل روزی دو بار خودکشی می کردم! از رو هم نمیرن انقد تحقیر میشن و تو سری میخورن!
  • US ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    همه این اینترنشنال های داخلی رو جمع کنید.
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      رو مخه
  • ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    این اصلاح طلبان از رو نمی روند و فکر میکنند مردم عملکرد شرم آور و فضاحت بار آنها را فراموش کرده اند
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    یکی نیست بگه کاش مستر فریدون اصلاح طلبا هم استعفا می کرد
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 1
    بی ثباتی سیاسی ؟؟!! این دموکراسی هست .
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    شما خبرانلاین و مهاجری رو مگر ادم حساب میکنید که به نوشته ۶اش توجه کردی؟مهاجری بنده خدا خیلی وقته دچار بحران ساقی خوب شده.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چرا ؟؟؟؟؟ زیرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
  • RU ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    چطور اینهمه روزنامه فراماسونی اجازه نشر در ایران را دارند
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    خاک بر سر افسا درطلبان کاش حداقل یه نگاه بهتون میکردند بدبختهای ذلیل 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      ۲۲ اکتبر برلین
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    اگر خانم تراس شهامت داشته، پس مارگارت تاچر ترسو بی عرضه بوده که11 سال نخست وزیر بوده. به این می گویند اصلاحات 2 سر نجس و

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس