کد خبر 1429226
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
ریشی سوناک

رئیس فراکسیون حزب حاکم محافظه‌ کار انگلیس امروز اعلام کرد که «ریشی سوناک» تنها نامزد نخست وزیری کشورش شده است.

به گزارش مشرق، «گراهام برد ی» رئیس فراکسیون حزب حاکم محافظه‌ کار انگلیس امروز دوشنبه اعلام کرد که با کناره گیری «پنی موردانت» وزیر دفاع اسبق این کشور از رقابت برای تصدی منصب نخست‌ وزیری به دلیل عدم کسب حد نصاب لازم برای نامزد شدن، «ریشی سوناک» تنها نامزد نخست وزیری در این کشور شد.

پیش از «پنی موردانت» وزیر دفاع اسبق انگلیس هم «بوریس جانسون» نخست وزیر پیشین این کشور از رقابت برای احراز این تصدی انصراف داده بود.

بر اساس قوانین انگلیس، نامزد احراز تصدی نخست‌ وزیری باید حمایت دست کم ۱۰۰ نماینده عضو پارلمان این کشور را داشته باشد؛ این در حالیست که «پنی موردانت» فقط توانست حمایت ۹۵ نماینده را کسب کند.

در شرایطی که انگلیس با بحران های متفاوتی از جمله مشکلات اقتصادی و مالی ناشی از استعفای «لیز تراس» از رهبری حزب حاکم انگلیس و منصب نخست‌ وزیری دست به گریبان است، این سئوال اکنون مطرح می شود که جانشین وی کیست، چه سوابقی داشته و اینکه آیا می تواند پاسخگوی چالش های فراروی لندن باشد؟

«ریشی سوناک» اولین نخست وزیر آسیایی‌ تبار و غیر سفیدپوست در انگلیس به شمار می آید. وی که ۷ هفته پیش رقابت رهبری حزب محافظه‌ کار را به «لیز تراس» واگذار کرده بود، اکنون با کسب حمایت اکثریت نمایندگان حزب محافظه‌ کار و با خارج شدن ۲ رقیب دیگرش، «بوریس جانسون» و «پنی موردانت»از دور رقابت‌ ها، به رهبری حزب حاکم رسید تا نخست وزیری بریتانیا را بر عهده بگیرد و این در حالی است که لندن با وضعیت بسیار دشوار اقتصادی روبرو است؛ اما در کمتر از ۴ ماه ۲ نخست وزیر در این کشور استعفا داده اند.

وی در سال ۱۹۸۰ در «ساوتهمپتون» (Southampton) متولد شد و بزرگترین فرزند از ۳ فرزند والدین پنجابی تبارش است. پدر ریشی سوناک یک پزشک بود و مادرش داروخانه‌ ای را اداره می‌ کرد. سوناک در قدیمی‌ ترین مدرسه دولتی انگلستان، کالج «وینچستر» تحصیل کرد. وی بر این عقیده بود که تحصیل در این مدرسه برایش «تحول فکری»به همراه آورده و مسیر زندگی‌ او را تغییر داده است.

«ریشی سوناک» نخست وزیر جدید انگلیس کیست؟

رئیس کنونی حزب محافظه کار در انگلیس در رشته فلسفه، سیاست و اقتصاد در کالج لینکلن در دانشگاه آکسفورد پرداخت و پس از اتمام دوره «ام‌ بی‌ ای» (MBA) در دانشگاه «استنفورد» در بانک سرمایه گذاری «گلدمن ساکس» مشغول به کار شد.

وی با « آکشاتا مورتی» ازدواج کرد و در سال ۲۰۰۶ به صندوق تامین سرمایه تی‌ سی‌ آی (TCI) پیوست؛ سوناک سپس صندوق تامین سرمایه جدیدی را ۳ سال بعد تاسیس کرد و در نهایت در سال های آتی به حوزه سیاست وارد شد. او در سال ۲۰۱۴ میلادی به عنوان نامزد حزب محافظه‌ کار در کرسی «یورکشایر ریچموند» برگزیده شد.

نخست وزیر جدید این کشور فعالیت های سیاسی خود را حین تلاش ها برای خروج کشورش از اتحادیه اروپا موسوم به «برگزیت» آغاز و اعلام کرد که بریتانیا بیرون از این اتحادیه «آزادتر و مرفه‌ تر» خواهد بود. وی از حامیان سرسخت خروج لندن از اتحادیه اروپا بود و با وقوع این رویداد نیز به حمایت هایش از فرایند پسابرگزیت در دوران نخست وزیری «ترزا می» ادامه داد.

با تلاش هایی که وی در این راه انجام داد، بالاخره توانست حمایت های پیدا و پنهان حزب محافظه کار را به خود جلب کرده و در ژانویه ۲۰۱۸ به عنوان وزیر جوان در وزارت مسکن وارد کابینه انگلیس شود.

«ریشی سوناک» پس از «ترزا می» از حامیان بوریس جانسون شد و در سخنرانی ها و یادداشت هایش مدعی شد که «بوریس جانسون» می تواند کشورش را در دوران پسابرگزیت از مشکلات پیش رو نجات دهد. به همین دلیل، پس از احراز پُست نخست وزیری از سوی «جانسون»، وی به عنوان وزیر دارایی انتخاب شد و تلاش کرد با بهره گرفتن از تجارب خود در دوران فعالیت هایش در حوزه های مالی و سرمایه گذاری محوبیت هایی را میان افکار عمومی به دست آورد. وی در دوران همه گیری کرونا طرح هایی را برای جبران مشکلات اقتصادی در کشورش ارائه کرد و به همین طریق جای پای خود در میان محافظه کاران را تثبیت نمود.

پس از بروز بحران در کابینه «بوریس جانسون»، او از دولت جانسون جدا شد و اعلام کرد که این دولت دیگر کارائی لازم برای ادامه فعالیت را ندارد؛ به دنبال این اقدام وی موجی از استعفاها در دفتر شماره ۱۰ در خیابان «داو نینگ» به راه افتاد تا در نهایت سقوط دولت جانسون رقم خورد.

پس از سقوط دولت «بوریس جانسون»، وی در تمامی ۵ دُور رأی‌ گیری که در پارلمان این کشور به انجام رسید، توانست به موفقیت دست یافته و رقیب سرسخت «لیز تراس» برای کسب مقام نخست وزیر شود؛ اما در نهایت از وی شکست خورد؛ اما اکنون توانست رؤیای دست یابی به نخست وزیری انگلیس را حتی با وجود اینکه تنها نامزد این سِمت است، محقق کند.

با توجه به انبوه مشکلات مالی، اقتصادی و بی ثباتی گسترده سیاسی که انگلیس با آن مواجه است، باید دید آیا وی می تواند با تشکیل دولتی قدرتمند اوضاع نابسامان کنونی را سامان دهد و یا اینکه رکورد دوران حدودا ۴۰ روزه نخست وزیری انگلیس را خواهد شکست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    6 3
    من مطمینم که یه بهایی صهیونیسته که از دوستان جورج سوروس هم هست و این رو اصلا برای مقابله با ایران اوردن و هندی نیست ماسک زده و در اصل بلونده احتمالا از طرف ترامپم دستور گرفته
  • رمضانعلی محمدیان IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    بسم الله. یعنی امیدی به آینده نداشته آن را همراه آشوب و نارضایتی های اجتماعی میبینند که یک انگلیسی الاصل را نیاورده ضمن ابراز نژادپرست نبودن و استفاده از ظرفیتهای اقوام مختلف حالا هر چه بشود مقصر یک آسیایی تبار است مثل سربازان هندی آفریقایی ارتش ملکه که نقش سپر گوشتی و پیشمرگ را داشتند در جنگهای مختلف امپراطوری خبیث سابق و گارسون خبیث مخبث آمریکای فعلی
  • SE ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    5 98
    یک هندی تبار در انگلیس نخست وزیر میشه! اما یک سنی مذهب در جمهوری اسلامی نمیتونه حتی یک فرماندار سنی در شهر خودش انتخاب کنه که هیچ بعد از نماز جمعه هم به گلوله بسته میشه! وحدت شیعه و سنی رو در جمهوری اسلامی ملاحظه میفرمائید!!
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      9 1
      اولاً آن هندی تبار اکنون نوکری خالص در اختیار انگلیس است! ثانیاً فرمانده نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران یکی از برادران اهل سنت است! ثالثاً وهابی ها خودشان را به اهل سنت منتسب می کنند وگرنه اغلب اهل سنت ایشان را از خود نمی دانند! مثلاً مردم مصر و الجزایر و ترکیه و اندنزی که از کشورهای بزرگ اسلامی و عمدتاً هم اهل سنت هستند وهابیون را قبول ندارند! آن وقت شما انتظار داری که در ایران این جماعت وهابی مورد تأیید باشند؟! رابعاً خوب است جنابعالی رفتاری را که نظام ایران با مولوی عبدالحمید دارد با رفتاری را که کیان سعودی با آیت اللّه باقر النمر در عربستان کرد مقایسه کنی تا عرق شرم بر پیشانیت بنشیند!
    • علی IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      6 0
      لطفا حرفای بدون سند نزنید خیلی از مسولین در مناطق مختلف از فرماندار گرفته تا معاون وزیر از برادران اهل سنت هستن جهت استحضار جنابعالی
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      1 0
      دروغ نگو ....
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      2 0
      یک کلام خاک تو دهنت کذاب!
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      4 0
      دوست عزیز یهودیا هم در مجلس ایران نماینده دارند.خبرهایی از بودجه های کلان از سعودی ها ب اهل سنت ایران خیلی وقت هست ک مطلع هستیم .بالاخره ما نفهمیدیم شما ب اهل سنت بودن خودت افتخار میکنی یا ایرانی بودن. اگر اهل سنت پس حق بده برای اقتدار ایران این کار را بکنیم چون سعودی دنبال تجزیه هستند .اگر ب ایرانی بودن افتخار میکنی چرا از سعودی ها پول میگیرید. در ضمن شهرام ایرانی نمونه بارز نقض حرف شماست.درضمن یک نگاه به جمهوری آدربایجان و بحرین بنداز با اکثریت شیعه. یا ب عراق هر بار ک شیعیان بروی کار می آیند اهل سنت چه قشقرقی راه می اندازند. یا ب شیعیان عربستان که چطور در ترس و بی عدالتی زندکی میکنند. ی بچه ۵ ساله شیعه جلوی چشمان مادرش در عربستان توسط اهل سنت عربستان با شیشه سر بریده شد جرم؟ شیعه بودن. میگن اگه شیعیان را بکشیم وارد بهشت میشویم. حق بده که بیشتر ازین بهتون بها ندیم.شما هر جا بنفعتون باشه همونجا میخوابید
  • US ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 1
    این هم یک مزدور و پاچه خوار هندی دیگر هست مثل نیکی هیلی و ...
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 0
    پدر شما هندی ها رو انگلیسی جماعت در اورد حالا اومده شد نخست وزیر انگلیس وصد البته که این اقا از هفت خان رستم رد شد ومهره تا یید همه را گرفته تا اجازه عرض اندام گرفته
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 0
    ببین اوضاع چقدر افتضاحه هیچ کی پا پیش نگذاشته این آخری هم سر دو ماه نشده استعفا داد تو این شرایط نوبت به این رسیده
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 0
    برده هندی. برده همان برده است.
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    چقدر شبیه محمدرضا گرایی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس