کد خبر 1430613
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
حسن بهشتی‌پور

یک کارشناس اصلاح‌طلب حامی برجام تاکید کرد فروش پهپاد اقدامی غیر قانونی در عرصه بین‌المللی نیست و غرب در حالی که خود قوانین را نقض می‌کند، صرفا جنگ روانی علیه ایران به راه‌انداخته است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با خبرآنلاین اظهار داشت: من نمی‌توانم فروش پهپاد به روسیه را تایید یا رد کنم چراکه هیچ اطلاعات موثقی در این باره ندارم. اما بگذارید ارزیابی خودمان را روی این فرض بنا کنیم که ایران تسلیحات نظامی به روسیه فروخته باشد.

قراردادهای نظامی بین ایران و روسیه مربوط به دیروز یا امروز نیست که بخواهیم ایران را به جنگیدن با اوکراین متهم کنیم. روابط نظامی شاه با آمریکا هم که زبانزد خاص و عام بود. بعد از انقلاب هم غربی‌ها بودند که ما را تحریم کردند و تصمیم گرفتند روابطشان را با ما قطع کنند وگرنه ما همان‌طور که ارتباطات تجاری خود را با روسیه حفظ کردیم با غربی‌ها هم حفظ می‌کردیم؛ اما اعمال تحریم از جانب آنان بود و ما مجبور شدیم یک سری از نیازهای نظامی خودمان را از چین و روسیه تامین کنیم و خودمان هم دست به تولید بزنیم.

هم اکنون قدرت ایران در تولید سلاح به جایی رسیده است که می‌توانیم آنها را صادر کنیم. با این حال نمی‌توانیم برای کشوری که آن سلاح را می‌خرد، تعیین تکلیف کنیم که چه زمانی و چطور از این سلاح استفاده کند. همان‌طور که وقتی روسیه قرار است به ما سوخو ۳۵ یا سلاح‌های دیگری را بفروشد نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند که کی و چطور از آن سلاح استفاده کنیم. این قراردادهای تجاری صرفا در زمینه سلاح نیستند یک زمانی روسیه توربین‌های تولید برق خودش را از اوکراین می‌خرید اما در حال حاضر قرار است ایران به روسیه توربین بفروشد. من خیلی متاسفم که برخی در ایران می‌گویند کشور ما مستعمره روسیه شده است و از روسیه خط می‌گیرد چرا که چنین حرفی بسیار غیر واقع بینانه است. اینکه این قرارداد تجاری خرید و فروش سلاح این‌قدر سر و صدا کرده بیشتر یک جنگ روانی از طرف غربی‌هاست تا ما را به بازی خودشان بکشانند.

وی در پاسخ این سؤال که «فروختن سلاح به روسیه در حالی که این کشور با اوکراین می‌جنگد معنای نقض بی‌طرفی ما نیست؟ منظورم این است شاید در شرایط متعارف بشود گفت که فروختن سلاح یک امر تجاری است و لزوما به معنای آتش گشودن به روی کشور خاصی نیست اما در حال حاضر فروختن سلاح به کشوری که با اوکراین می‌جنگد؛ حمایت ما از یک جبهه‌ جنگی را تایید نمی‌کند؟»، گفت: ببینید ما در ایران همچنان با دید اخلاقی به روابط بین‌الملل نگاه می‌کنیم در حالی که نگاه اخلاق مدارانه جایی در روابط بین‌الملل ندارد. نمی‌شود که همه‌ کشورها بر اساس منافع سیاست ورزی کنند به غیر از ایران. همین الان مگر آمریکایی‌ها نمی‌دانند که عربستان سعودی با جنگنده‌های اف پانزده مردم غیرنظامی یمن را بمباران می‌کند؛ با این حال چرا به عربستان سعودی سلاح می‌فروشند؟

در پاسخ به سؤال اصلی شما هم باید بگویم اینکه ما به روسیه سلاح بفروشیم، به هیچ وجه به معنای متحد شدن با روسیه علیه اوکراین نیست. الان ترکیه هم به اوکراین سلاح می‌دهد و هم نفت روسیه را با دور زدن تحریم‌ها می‌فروشد. رژیم صهیونیستی هم به اوکراین سلاح می‌دهد و هم روابط خوبی با روسیه دارد. عربستان سعودی هم تجاوز روسیه به اوکراین را رسما محکوم می‌کند و هم روابط تجاری خود با روسیه را حفظ می‌کند. چطور همه‌ کشورها می‌توانند بر اساس منافع ملی خود عمل کنند و در میدان سیاست کارت بازی کنند اما وقتی نوبت ایران می‌رسد توقع داریم که ایران اخلاق مدارانه رفتار کند؟ کمااینکه ما تا این‌جا بی‌اخلاقی هم نکردیم. سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران بی‌طرفی در جنگ اوکراین و دعوت دو کشور به ترک مخاصمه بوده. ما حتی حاضریم میانجی دو کشور باشیم. رسما و علنا هم اعلام کردیم که هیچ نقشی در این جنگ نداریم. اما جنگ اوکراین به هیچ وجه دلیل موجهی نیست که با کشوری که خیلی از نیازهای ما را تامین می‌کند؛ قطع کنیم. به نظر من غربی‌ها پیاز داغ این مسئله را زیاد می‌کنند وگرنه فروش تسلیحات یک تجارت متعارف در روابط بین‌الملل است.

بهشتی پور افزود: غربی‌ها به هیچ سندی نمی‌توانند استناد کنند که ایران را از فروش تسلیحات نظامی به کشورهای دیگر منع کند. پیش‌تر قطع نامه ۲۲۳۱ که یک بندش تحریم تسلیحات نظامی به مدت پنج سال بود؛ وجود داشت که در سال ۱۳۹۹ مدت زمانش به سر رسید. یک تحریم دیگر با دوره‌ هشت ساله وجود دارد که مربوط به کلاهک‌های هسته‌ای است و مربوط به موشک‌های متعارف نمی‌شود. در واقع از نظر قوانین بین‌الملل ایران بر فرض که پهپاد هم فروخته باشد؛ مرتکب هیچ خطا و نقض قوانینی نشده است بعد هم کشور ما الان ظالمانه‌ترین تحریم‌های تاریخ بشریت را تحمل می‌کنند، دیگر بیشتر از این چه تحریمی می‌خواهند بر ایران اعمال کنند که تا الان نکرده‌اند؟ غربی‌ها اگر خیلی دلسوز مردم اوکراین یا اروپا هستند و سرمای زمستان آینده را در بوق و کرنا می‌کنند و مدعی‌اند که مظلوم واقع شده‌اند؛ چرا نمی‌گذارند ایران به اروپا نفت بفروشد؟ چرا تحریم‌های نفتی ایران را ملغی نمی‌کنند تا ایران بتواند به بحران انرژی اروپا کمک کند و مردم اروپا هم این بحران را پشت سر بگذارند؟ بعضی‌ها می‌خواهند این تصور را القا کنند که روسیه نمی‌گذارد ایران به طرف اروپایی در زمینه انرژی کمک کند اما این تصور به هیچ صورت درست نیست و واقعیت ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    1 1
    آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چــــــــــــــــــــرا ؟؟؟؟؟ زیـــــــــــــــــــــــرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    0 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس