گروسی : آمریکا سلطه خود را در بازار راکتورهای هسته ای از دست داد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده در مقابل روسیه سلطه خود را در بازارهای تجاری راکتورهای هسته ای جهان از دست داد.

به گزارش مشرق، گروسی در حوزه تجارت فناوری های انرژی هسته ای افزود : "من فکر می کنم این یک چالش برای آمریکا است و این کشور به طور سنتی بر این حوزه سلطه داشته و اکنون هژمونی خود را را از دست داده است."

به گفته وی، در حال حاضر از روس اتم از منظر تجاری در بازارهای جهانی  تامین کننده اصلی فناوری هسته ای است. 

گروسی ادمه داد که جنیفر گرانهولم وزیر انرژی آمریکا به من گفته که ما می خواهیم این رهبری را بازیابی کنیم و می بینم که چگونه تصمیمات بسیار جالبی [در ایالات متحده] برای حمایت از صنعت ملی هسته ای گرفته می شود که البته در داخل کشور به دلیل وضعیت انرژی و همچنین در سطح بین المللی ضروری است. 

وی در این زمینه اظهار داشت که ایالات متحده از پتانسیل علمی و فنی قابل توجهی برخوردار است.

گروسی پیش بینی کرد :فرصت های فوق العاده ای برای انرژی هسته ای غیرنظامی آمریکا وجود دارد.

وی در عین حال خاطر نشان کرد که روسی اتم تامین کننده اصلی و  شرکت ملی هسته ای چین CNNC نیز در این بازار بسیار فعال است. البته آنها از مدل تامین مالی متفاوتی استفاده می کنند که به آنها امکان می دهد با انعطاف بیشتری از جمله در بازارهای بین المللی حرکت کنند. بنابراین این یک چالش برای شرکت‌های آمریکایی در خارج از کشور است.

گروسی افزود: شرکت های آمریکایی در اروپای شرقی فعال شده اند بویژه در لهستان، جمهوری چک و رومانی که اکنون «بازیگران آمریکایی» در آن حضور دارند.پیش از این فرانسه و کره ای ها حضور داشتند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    2 1
    چرا آقای گروسی بخاط اینکه ایالات متحده در مقابل روسیه سلطه خود را در بازارهای تجاری راکتورهای هسته ای جهان از دست داده است، سیاه نمی پوشد، عزاداری نمی کند؟
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    1 1
    به نظرم این عبارت گروسی خیلی مهم است که گروسی غیر مستقیم داره به آمریکایی ها حالی می کنه که چین و روسیه پس ایجاد این فناوری هسته ای در دیگر کشور ها انتظار سر سپردگی اون کشور به خودشان را ندارند و آزاداه و بدون چشمداشت غیر اقتصادی این کار را انجام می دهند وصرفا یک فعالیت اقتصادی را دارند انجام می دهند حال آنکه در تاریخ هسته ای دنیا آمریکا در هر کشوری این امکان را کرد در کنارش پایگاه نظامی و حد اقل یکی از دفاتر نهادهای ۱۶ گانه اطلاعاتی خود را در آنجا مستقر کرد حتی پیش از بردن این صعت هسته به آن کشور. روسیه و چین اینگونه نیستند و کشور های نیازمند این صنعت اینرا امروزه و برعکس گذشته تاریخ می دانند. گروسی به آمریکا غیر مستقیم میگه اگه می خواید همچنان از چین و روسیه عقب نمانید باید دست از خوی استکباری خود بردارید و صرفا به منفعت اقتصادی آن فکر کنید واگرنه چین و روسیه این فناوری را بسیار ساده در اختیار کشورهای نیازمند دیگر می گذارند یک بار دیگر به این عبارت گروسی با تامل و دقت نگاه مکنیم ...البته آنها از مدل تامین مالی متفاوتی استفاده می کنند که به آنها امکان می دهد با انعطاف بیشتری از جمله در بازارهای بین المللی حرکت کنند. بنابراین این یک چالش برای شرکت‌های آمریکایی در خارج از کشور است
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    3 1
    کاسه داغتر از آش تو چرا ناراحتی .از بیطرفی آژانس حرف میزنی ولی برای کاسه لیسی ارباب درامور تجارتی دخالت میکنی.اگر جربزه داری یک نگاهی هم به برنامه های هسته ای رژیم صهیونیستی کره جنوبی ژاپن وسایر کشورها بکن تو فقط بلدی به ایران گیر بدهی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس