کد خبر 1429671
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
روسیه خواستار نشست فوری شورای امنیت شد

هیئت روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که این کشور از شورای امنیت می خواهد تا در ۲ روز آینده پیرامون آزمایشگاه های بیولوژیکی در اوکراین، نشستی را تشکیل دهد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هیئت روسیه در سازمان ملل امروز سه شنبه هشدار داد که سازمان ملل باید آزمایشگاه های بیولوژیکی در اوکراین را مورد توجه قرار داده و در قبال آن ها حساسیت ویژه ای نشان دهد.

هیئت روسیه در سازمان ملل در این خصوص اعلام کرد که فدراسیون روسیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهد تا طی ۲ روز آینده در مورد آزمایشگاه های بیولوژیکی در اوکراین، نشستی را تشکیل دهد.

در بیانیه صادره از سوی هیئت روسیه در سازمان ملل آمده است: مسکو معتقد است که تهدید کی یف به استفاده از بمب کثیف جدی است. اوکراین توانایی تولید آن را دارد.

در همین ارتباط، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ساعاتی پیش به هشدارهای روسیه در خصوص احتمال استفاده «بمب کثیف» از سوی اوکراین واکنش نشان داد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرد که بازرسان این سازمان به درخواست کی‌ یف از ۲ نیروگاه هسته‌ ای در اوکراین بازرسی خواهند کرد تا ببینند هشدارهای روسیه مبنی بر آمادگی اوکراین برای استفاده از بمب کثیف صحت دارد یا نه.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان های بین‌ المللی مستقر در وین هم امروز در سخنانی اعلام کرد که نمایندگانی از آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به شهر کی‌ یف پایتخت کشور اوکراین سفر می‌ کنند. این سفر در پی هشدارهای مسکو پیرامون احتمال داشتن «بمب کثیف» از سوی اوکراین روی می دهد.

«میخائیل اولیانوف» در این باره گفت: طی روزهای آینده، شماری از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به اوکراین سفر می‌ کنند. کار آن‌ ها ممکن است مدتی طول کشیده و نتایج آن به‌ زودی اعلام می شود.

گفتنی است که سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در روزهای گذشته تصریح کرده بود که احتمال استفاده اوکراین از بمب کثیف (بمب حاوی مواد رادیواکتیو) در سرزمین‌های خود با هدف محکوم کردن مسکو در این خصوص وجود دارد.

از سوی دیگر، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین هم با واقعی خواندن تهدید استفاده کی یف از «بمب کثیف» تاکید کرد که تصمیم گیری درباره باور کردن یا نکردن خطر ناشی از آن، برعهده کشورهای غربی است.

پسکوف گفت: این واقعیت که آنها (غربی ها) به اطلاعات طرف روسی اعتماد ندارد، به این معنا نیست که تهدید استفاده از یک بمب کثیف، دیگر احساس نشده و از بین می‌رود. تهدید همچنان به قوت خود باقی است. این اطلاعات توجه نمایندگان وزارت دفاع روسیه را جلب کرده و حالا به غربی‌ها بستگی دارد که بخواهند این تهدید را باور کنند یا نه.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم دیروز دوشنبه در اظهاراتی جداگانه به این نکته اشاره کرد که مسکو خود را آماده می‌کند تا موضوع استفاده احتمالی کی یف از بمب کثیف را در سازمان ملل متحد مطرح کند.

نگرانی های مسکو درباره این موضوع، در بحبوحه افزایش هراس‌ ها بین مقامات و رسانه‌ های غربی از وقوع جنگ اتمی در اوکراین مطرح شده است؛ در واقع بسیاری از رسانه‌ ها و مقامات غربی به وضوح از دکترین روسیه درباره سلاح اتمی بی اطلاع بوده و یا به طور عامدانه درباره این موضوع دروغ پردازی می‌ کنند. بر اساس دکترین روسیه، استفاده از سلاح اتمی بدون وجود تهدیدی ملموس علیه این کشور، ممنوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس