آمریکا در ماجرای «بمب‌های کثیف» از اوکراین رفع اتهام کرد

آمریکا بار دیگر هشدارهای مسکو درباره برنامه کی‌یف برای انجام «عملیات پرچم دروغین» و انفجار یک «بمب کثیف» را رد کرد.

به گزارش مشرق، لوید آستن، وزیر دفاع آمریکا در جریان گفت‌وگو با آلکسی رزنیکوف، همتای اوکراینی وی، ضمن محکوم کردن حملات روسیه علیه اوکراین، اظهارات مقامات روسیه درباره استفاده کی‌یف از بمب کثیف را رد کرد.

آستن در این تماس تلفنی حملات روسیه علیه کی‌یف را «قویا» محکوم و تصریح کرد که «آمریکا اتهامات علنی و کذب روسیه علیه اوکراین را رد می‌کند.»

وی این اتهامات را «بهانه روسیه برای تشدید جنگ غیرقانونی و توجیه‌ناپذیر در اوکراین» عنوان کرد.

آستن همچنین این موضوع را با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در میان گذاشت. این دو مقام ارشد درباره «مذاکرات دیپلماتیک اخیر با روسیه و آنچه آنها اتهام کذب مسکو درباره زمینه‌چینی کی‌یف برای استفاده از بمب کثیف در خاک خود (اوکراین) خوانده‌اند»، بحث و گفت‌وگو کردند. استولتنبرگ در گفت‌وگو با پولیتیکو، هشدار روسیه را «بی‌معنا» توصیف کرد و گفت که کی‌یف برای آزادسازی قلمرو خود «به سختی در نبرد است.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین دیروز (دوشنبه) با هشدار درباره «آشکار» بودن تهدید از جانب اوکراین، تاکید کرد کرد بی‌اعتمادی غرب به روسیه بدین معنا نیست که چنین تهدیدی وجود نداشته باشند.

بر اساس گزارش وزارت دفاع روسیه، حمله احتمالی با بمب کثیف، اوکراین را قادر می‌سازد تا روسیه را به عنوان یک «تروریست هسته‌ای» جلوه داده و با ترساندن مردم داخل این کشور، به جاری شدن سیل پناهندگان به سمت اتحادیه اروپا، دامن بزند.

واسیلی نبِنزیا، نماینده مسکو در سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل این نهاد، وی را ترغیب کرد تا «برای جلوگیری از وقوع این جنایت هولناک، هر چه در توان دارد، انجام دهد.»

وی همچنین تاکید کرد که روسیه «استفاده رژیم کی‌یف از بمب کثیف را یک اقدام تروریستی هسته‌ای قلمداد می‌کند.»

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس