کد خبر 1429374
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
روسیه به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت

روسیه با ارسال نامه‌ای از دبیرکل سازمان ملل خواسته است تا از تحرکات اوکراین برای استفاده از بمب کثیف جلوگیری کند.

به گزارش مشرق، «واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل از آنتونیو گوترش خواست تا هر کاری که می‌تواند برای جلوگیری از انجام اقدامات تحریک‌آمیز «بمب کثیف» از سوی اوکراین انجام دهد.

در این نامه آمده است: «ما از دبیرکل سازمان ملل می‌خواهیم تا تمام توان خود را برای جلوگیری از وقوع این جنایت شنیع انجام دهد».

نبنزیا هشدار داد: «ما استفاده از بمب کثیف توسط رژیم کی‌یف را یک اقدام تروریستی هسته‌ای تلقی خواهیم کرد.»

تاس همچنین در گزارش خود به اطلاعات دریافتی از وزارت دفاع روسیه استناد کرده و با استناد به این اطلاعات گزارش داد در نامه ارسالی به دبیرکل سازمان ملل، گفته شده که این تحریک ممکن است با حمایت کشورهای غربی انجام شود و روسیه از کشورهای غربی می‌خواهد که نفوذ خود را بر رژیم کی یف اعمال کنند تا از طرح‌های خطرناک که صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند، دست بکشد.

نماینده روسیه در نامه خود همچنین تاکید کرد: «در میان کمپین تبلیغاتی ضد روسیه، ما می‌خواهیم تاکید کنیم که فدراسیون روسیه قصد و برنامه‌ای برای استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین را ندارد.»

این نامه همزمان با آن ارسال شده که «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو با «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا و «بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس، درباره ادعاهای روسیه نسبت به احتمال استفاده اوکراین از بمب کثیف گفتگو کرد. دبیرکل ناتو در توئیتی نوشت: «درباره ادعای دروغ روسیه با آستین و والاس صحبت کردم و این ادعای مسکو را که اوکراین در حال آماده شدن برای استفاده از بمب کثیف در قلمرو خود است، مورد توجه قرار دادم، هرچند متحدان ناتو این ادعا را رد می‌کنند. روسیه نباید از این ادعا به عنوان بهانه‌ای برای تشدید تنش استفاده کند. ما در حمایت خود از اوکراین ثابت قدم هستیم.»

استولتنبرگ پیش از این در مصاحبه‌ای برای پولیتیکو گفته بود که معتقد نیست اوکراین بتواند از «بمب کثیف» در خاک خود استفاده کند.

پیشتر روز دوشنبه، «ایگور کریلوف»، رئیس نیروهای حفاظت هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیکی روسیه (NCB) گفته بود که رژیم کی یف ممکن است انفجار بمب کثیف را انجام دهد. وی توضیح داد که در صورت انفجار بمب کثیف، ایزوتوپ‌های رادیواکتیو توسط سیستم نظارت بین المللی مستقر در اروپا شناسایی می‌شود و پس از آن روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی متهم خواهد شد. به گفته کریلوف، بمب کثیف ممکن است حاوی اکسید اورانیوم از عناصر سوخت هسته‌ای ضعیف شده باشد که در انبارهای سوخت تخلیه شده نیروگاه‌های هسته‌ای ذخیره شده است. علاوه بر این، ذرات رادیواکتیو ناشی از ذخیره‌سازی سوخت هسته‌ای تهی‌شده هسته‌ای چرنوبیل می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

این مقام نظامی توضیح داد که «بمب کثیف» ظرفی با ایزوتوپ‌های رادیواکتیو و مواد منفجره است و هنگام انفجار مواد هسته‌ای با موج انفجار پخش می‌شود و مناطق وسیعی را آلوده می‌کند که مسمومیت با تشعشعات ایجاد خواهد کرد.

از سوی دیگر، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز گذشته تصریح کرده بود که احتمال استفاده اوکراین از بمب کثیف (بمب حاوی مواد رادیواکتیو) در سرزمین‌های خود با هدف محکوم کردن مسکو در این خصوص وجود دارد.

همچنین دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین هم با واقعی خواندن تهدید استفاده کی یف از «بمب کثیف» تاکید کرد که تصمیم گیری درباره باور کردن یا نکردن خطر ناشی از آن، برعهده کشورهای غربی است.

پسکوف گفت: این واقعیت که آنها (غربی‌ها) به اطلاعات طرف روسی اعتماد ندارد، به این معنا نیست که تهدید استفاده از یک بمب کثیف، دیگر احساس نشده و از بین می‌رود. تهدید همچنان به قوت خود باقی است. این اطلاعات توجه نمایندگان وزارت دفاع روسیه را جلب کرده و حالا به غربی‌ها بستگی دارد که بخواهند این تهدید را باور کنند یا نه.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز امروز در اظهاراتی جداگانه به این نکته اشاره کرد که مسکو خود را آماده می‌کند تا موضوع استفاده احتمالی کی‌یف از بمب کثیف را در سازمان ملل متحد مطرح کند.

نگرانی‌های مسکو درباره این موضوع، در بحبوحه افزایش هراس‌ها بین مقامات و رسانه‌های غربی از وقوع جنگ اتمی در اوکراین مطرح شده است؛ در واقع بسیاری از رسانه‌ها و مقامات غربی به وضوح از دکترین روسیه درباره سلاح اتمی بی اطلاع بوده و یا به طور عامدانه درباره این موضوع دروغ پردازی می‌کنند. بر اساس دکترین روسیه، استفاده از سلاح اتمی بدون وجود تهدیدی ملموس علیه این کشور، ممنوع است.

«بمب کثیف» که به «دستگاه انتشار رادیولوژیکی» یا RDD نیز معروف است، از ترکیب یک ماده انفجاری متعارف با مواد رادیواکتیو، تشکیل می‌شود. چنین بمبی معمولاً برای انتشار غبار یا دود رادیواکتیو و ایجاد آلودگی رادیواکتیوی، از دینامیت یا سایر مواد منفجره بهره می‌برد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    روسیه مظللوووم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس