واکنش سازمان ملل به تعلیق همکاری روسیه در توافق غلات اوکراین

سخنگوی سازمان ملل متحد در واکنش به تعلیق همکاری مسکو در ابتکار صادرات غلات دریای سیاه موسوم به توافق غلات گفت که در تماس با مقامات روسیه در این زمینه هستیم.

به گزارش مشرق، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره تعلیق همکاری روسیه در صادرات غلات اوکراین گفت: از گزارش های مربوط به تعلیق مشارکت روسیه در ابتکار صادرات غلات پس از حمله به ناوگان روسیه در دریای سیاه مطلع و با مقام های روسیه در این زمینه در تماس هستیم.

دوجاریک تاکید کرد:  ضروری است که همه طرف ها از هر گونه اقدامی که ابتکار غلات را در معرض خطر قرار می دهد، خودداری کنند.

سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد: توافق غلات تلاش انساندوستانه ای است که تاثیر مثبت آشکاری بر دسترسی میلیون ها نفر در جهان به غذا دارد.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که همکاری در توافق انتقال غلات اوکراین با مشارکت سازمان ملل متحد و ترکیه را در پی حملات تروریستی اوکراین به کریمه و ناوگان دریای سیاه و شناورهای غیرنظامی حامل غلات، به حال تعلیق درمی آورد.

سخنگوی سازمان ملل جمعه شب به وقت محلی نیز در بیانیه ای افزود: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که تمام تلاش خود را برای تمدید ابتکار غلات دریای سیاه و اجرای کامل هر دو توافق‌نامه، از جمله رفع سریع موانع باقی‌مانده برای صادرات غلات و کود روسیه بکار گیرند.

 سخنگوی سازمان ملل متحد با بیان اینکه این نهاد بین المللی کاملا متعهد به ادامه همکاری با همه طرف ها برای اطمینان از رسیدن به این هدف است، گفت که چالش ها و مشکلات را دست کم نمی گیریم اما می دانیم که می توان بر آنها غلبه کرد.

 دوجاریک ادامه داد: مدت اولیه توافق برای تسهیل صادرات غلات و کود از اوکراین ۱۲۰ روز است و در صورت عدم مخالفت طرفین می تواند به طور خودکار در ۱۹ نوامبر تمدید شود.

سخنگوی  سازمان ملل متحد اظهار داشت که از سرگیری صادرات به طور قابل توجهی به کاهش قیمت گندم و سایر کالاها کمک کرده  و منجر به رها شدن حدود ۱۰۰ میلیون نفر از فقر شدید شده است.

این در حالی است که مارتین گریفیتس هماهنگ کنند امور بشردوستانه سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران با ابراز خوشبینی نسبت به تمدید توافق صادرات غلات دریای سیاه، اعلام کرد که برخی رویه های توافق در راستای تسهیل روند صادرات، نیاز به بازنگری دارند.

این مقام سازمان ملل با اشاره به عزم سازمان ملل برای تمدید سریع توافق صادرات غلات دریای سیاه گفت: این توافق برای بازارهای جهانی حائز اهمیت است. به صورت جدی در حال تلاش هستیم و نسبت به تمدید توافق خوشبین هستم.

به گزارش مشرق از خبرگزاری اسپوتنیک؛ روسیه همچنین اعلام کرده است  که قصد دارد موضوع حملات تازه نیروهای اوکراین به کریمه و خط لوله نورد استریم را در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز مطرح کند.

نیروهای اوکراین در چند روز گذشته چند بار به کریمه و کشتی های روسیه در دریای سیاه حمله کرده اند.

توافقنامه صادرات غلات از اوکراین ۳۱ تیرماه سال جاری توسط نمایندگان اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل متحد در استانبول امضاء شد.

بر اساس این توافقنامه، کنترل بندرهای «اودسا»، «چرنومورسک» و «یوژنی» که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است. علاوه براین، هیچ کشتی دیگری به جز کشتی های حامل محصولات غذایی و کود اجازه حضور در این بنادر را نخواهد داشت.

روسیه و اوکراین تقریباً تأمین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند. کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند. مسکو نیز پاسخ داده است، اگر کی‌یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد. کشورهای غربی قصد داشتند تا با اعزام کشتی‌های نظامی به دریای سیاه، انتقال غلات از اوکراین را ضمانت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    0 0
    روسیه حالا اجازه بدهد جو برای اروپاییها ارسال شود!!!خخخخخخخخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس