اطلاعیه وزارت ارتباطات در باره محدودسازی برنامه‌های ایرانی توسط گوگل

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره محدودسازی محتوا و برنامه های ایرانی توسط پلتفرم های آمریکایی، اطلاعیه ای صادر کرد.

به گزارش مشرق، متن این اطلاعیه به شرح زیر است: در روزهای اخیر شاهد موج جدیدی از اعمال محدودیت های خارج از عرف پلتفرم های امریکایی در مواجهه با رویدادهای اجتماعی و برنامه های بومی ایران عزیز هستیم. حذف مطالب و هشتگ های مرتبط با شهدای مظلوم حادثه تروریستی حرم مطهر شاه چراغ(ع) در پلتفرم های آمریکایی و به طور مشخص حذف مطالب مربوط به کودکان مظلوم، آرتین و آرشام و از سوی دیگر اجازه انتشار و حتی ترویج ویدئوهای تحریک آمیز حاوی خشونت عیان، سطح تازه ای از استاندارد دوگانه این پلتفرمها را در تفسیر آزادی بیان و حقوق بشر آشکار کرده است. 

همچنین پلتفرم گوگل پلی متعلق به شرکت گوگل، با استفاده از موقعیت انحصاری خود در گوشی های اندروید و بدون اطلاع قبلی در اقدامی خارج از عرف، فرآیند محدودسازی برخی از برنامه‌ها و پلتفرم‌های پرکاربرد ایرانی را به بهانه حمایت از حریم خصوصی کاربران آغاز کرده است. این اقدام غیر مسئولانه در مورد برنامه های پرمخاطب ایرانی که عمدتاً حاصل تلاش جوانان نخبه این مرز و بوم‌اند و مورد استقبال میلیونی کاربران قرار گرفته‌اند، در حالی صورت پذیرفته است که طبق بررسی‌های این وزارتخانه، برنامه های فوق هیچ هشدار پیشینی از سوی گوگل دریافت نکرده بودند و علیرغم اینکه بلافاصله اعتراض خود را نسبت به این رفتار غیر مسئولانه اعلام کرده اند، تاکنون هیچ پاسخی از گوگل دریافت نکرده‌اند. لازم به توضیح است که اقدامات مذکور محدود به یک یا دو برنامه خبرساز نیست و طی دو هفته گذشته در خصوص چند برنامه‌ی کاربردی ایرانی دیگر نیز اعمال شده است.

طبق اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی ای حال، با وجود پیشینه سیاسی اقدامات یکجانبه شرکت های آمریکایی و همچنین تاکید توسعه دهندگان این پلتفرمها بر رعایت اصول حرفه‌ای مطابق استانداردهای بین المللی، شائبه سیاسی بودن  این اقدام گوگل بسیار پر رنگ است، اما بدلیل اهمیت موضوع و حفاظت حداکثری از حقوق کاربران ایرانی در برابر هرگونه قصور یا تقصیر احتمالی،  وزیر ارتباطات دستور داده اند درصورت دریافت  مستندات مورد ادعای شرکت گوگل در خصوص پلتفرمهای ایرانی، کمیته ای شامل کارشناسان فنی خبره و مستقل برای بررسی دقیق این ادعاها تشکیل شود و نتیجه بررسی ها را به اطلاع عموم و بخصوص دستگاه های ذیربط از جمله مرکز ملی فضای مجازی برساند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به تکالیف و رسالت قانونی خود در حمایت از زیست بوم فناوری اطلاعات کشور، تمام قد پشت سر پلتفرم‌ها و شرکت‌های ایرانی توسعه دهنده خدمات حوزه اقتصاد دیجیتال ایستاده است و ضمن اینکه اجازه نخواهد داد که تصمیمات ضد ایرانی و استانداردهای دوگانه شرکت های امریکایی تلاش های جوانان این مرز و بوم برای تامین نیاز های فناورانه مردم را به حاشیه ببرد، از تمام ظرفیت‌های فنی و قانونی خود برای حفاظت از حقوق کاربران ایرانی استفاده خواهد نمود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 23
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    8 6
    آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا ؟؟؟؟؟ زیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    15 29
    چیزی که عوض داره گله نداره!
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      34 11
      انقد برای آمریکا دم تکون نده! مرد باش، ایرانی باش.
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    8 26
    وقتی شما همه رسانه ها رو فيلتر ميکنيد بايد منتظر عواقبش هم باشين
  • کایان IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    16 6
    این دیگه جنگ مستقیمه سیستم مجازیشون تمامی مکالمات پیام ها دوربین و حاظه گوشی رو جاسوسی می کنن اما نجاست وار اپلیکیشن های ایرانی رو حذف می کنن این دخالت مستقیم و آشکار نیست پس چیه؟
  • یه شوشتری IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    3 1
    مثل اینکه ایتا و روبیکا از گوگل پلی حذف شده بهتره از بازار دانلودشون کنند،فرقی نداره چون خودم هردو رو از بازار گرفتم میگم. مشرق از صبح گوگلم باز نمیشد خبرهاش بیان الآن با چروم بازشون کردم میگه گوگل در دسترس نیست!!!!!باور کن دروغ نمیگم الآن بازم زدم میگه اینترنت در دسترس نیست از خوزستان شوشتر نمیدونم چرا باز نمیشه ولی چروم رو باز میکنه!!!!
  • علی افصحی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    7 1
    وزیر محترم اسم این تاریک خانه های دیجیتال روی آن ها درج شده، محصول آمریکا! مگر اینستا در حذف تصویر سردار دل ها و نه حتی تصویر و نام دو پسر بچه شهید و جانباز ترور، دلایلی دارد که شما خوشخیالانه کمیته بررسی حذف رسانه های پیام رسان ایرانی بر بستر گوگل تشکیل بدهید. تنها راه استقلال از این تحفه های جاسوسی آمریکا چون گوگل و هر کوفت و زهر مار دیگر آمریکایی است. زمینه سازاین فضولی ها ،آن وزیر شیرین عقل روحانی -جهانگیری فاسد است که با تمسخر فقط فضا می داد به پیام رسان های آمریکایی.
  • هوشنگ IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    7 20
    اگر جای امریکا ایران عوض بشه شما بدتر از این انجام می دین به هر حال چیزی که برای خود نمی پسندی برای دیگران نپسند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس