کد خبر 1431087
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
بورل: روسیه در تصمیم خود تجدید نظر کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در توییتی از مسکو خواست که با بازنگری در تصمیم خود، اجرای توافق دریای سیاه درمورد صادرات غلات را از سر گیرد.

به گزارش مشرق، جوسپ بورل با اشاره به اهمیت مسیر توافق شده برای کاهش بحران جهانی غذا، نوشت: تصمیم روسیه در تعلیق مشارکت در توافق دریای سیاه، مسیر اصلی صادرات کود و غلات را به خطر می اندازد.

وی افزود: اتحادیه اروپا از روسیه می خواهد که در تصمیم خود تجدید نظر کند.

وزارت دفاع روسیه پیش تر اعلام کرده بود که این کشور مشارکت خود در قرارداد صادرات غلات اوکراین را به دلیل حملات به ناوگان خود در دریای سیاه، به حالت تعلیق درآورده است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: این اقدام «در پرتو رویدادهای اخیر مرتبط با حملات تروریستی علیه کشتی‌های ناوگان دریای سیاه» صورت گرفت.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز شب گذشته توقف اجرای توافق صادرات غلات اوکراین از سوی روسیه را بسیار ظالمانه خواند.

بایدن عصر شنبه (۷ آبان) به وقت محلی در گفت وگو با خبرنگاران گفت: کاری که (روسیه) انجام می‌دهد، ناشایست است.

رئیس جمهور آمریکا با محکوم کردن اقدام روسیه آن را بسیار ظالمانه خواند و گفت: این کار باعث گرسنگی بیشتری خواهد شد.

بایدن افزود: سازمان ملل درباره این توافق مذاکره کرده است و این باید پایان کار باشد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیز با انتقاد از اقدام روسیه گفته بود: روسیه به عمد شروع به تشدید بحران غذایی در شهریور کرد؛ همان زمانی که حرکت کشتی‌های حامل غلات ما را مسدود کرد.

زلنسکی در پیام ویدیویی که در تلگرام منتشر شد، روسیه را متهم کرد که از ماه سپتامبر تاکنون از حرکت ۱۷۶ کشتی از بنادر اوکراین، تحت توافق کریدور غلات، جلوگیری کرده است.

وی با بیان اینکه این کشتی ها حاوی مواد غذایی برای بیش از ۷ میلیون مصرف کننده است، افزود: برخی از کانتینرهای غلات بیش از سه هفته است که در انتظار هستند.

ترکیه، سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین ۳۱ تیر در استانبول توافقنامه ای را برای از سرگیری صادرات غلات از سه بندر دریای سیاه اوکراین امضا کردند که پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در اسفند متوقف شد. پس از این توافق، یک مرکز هماهنگی مشترک با حضور مقام های سه کشور و سازمان ملل در استانبول برای نظارت بر محموله ها ایجاد شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    2 0
    زرشک التماس نکن
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    4 0
    غلات از جنگل به باغ می رفته ؟؟؟؟!!!!!!
  • حسنین IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    0 0
    همون به لبنان غلات وسوخت بده بهترازاینه که به اروپاییهای ننر وازخودراضی و نامرد بدهد. مرگوبخورن اروپاییها،ازسرما سقط بشن بیپیرها.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس