روسیه

سفیر روسیه در آمریکا مواضع واشنگتن در قبال حمله به یکی از بنادر کریمه و توقف توافق غلات بین مسکو و کی‌یف را شوکه‌کننده، غیرمنصفانه و ظالمانه دانست.

به گزارش مشرق، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن مواضع آمریکا در قبال توافق صادرات غلات با اوکراین و همچنین حملات دیروز به کریمه را غیرمنصفانه و ظالمانه دانست.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، آنتونوف گفت، اتهام‌زنی‌های آمریکا در این زمینه که روسیه در حال وخیم‌تر کردن وضعیت بحران جهانی غذا است، دروغ بوده و اقدامات بی‌پروا و بی‌ملاحظه رژیم کی‌یف بود که موجب شد مسکو اجرای توافق بر سر صادرات غلات را متوقف کند.

تابستان امسال بود که با میانجی‌گری ترکیه، روسیه و اوکراین بر سر ایجاد گذرگاهی امن برای عبور کشتی‌های حامل مواد غذایی و غلات در دریای سیاه به توافق رسیدند.

سفیر روسیه در واشنگتن همچنین گفت، واکنش مقامات آمریکایی در برابر حمله تروریستی در منطقه «سواستوپول» شبه‌جزیره کریمه، شوکه‌کننده بود.

آنتونوف افزود: «واکنش واشنگتن به حمله تروریستی به بندر سواستوپول واقعاً ظالمانه است. ما هیچ نشانه‌ای از محکوم کردن این اقدامات بی‌پروای رژیم کی‌یف ندیده‌ایم».

او در ادامه گفت: «در عوض، تمام مولفه‌هایی که نشان می‌داد متخصصان نظامی انگلیسی به صورت پهپادی در سازماندهی حمله گسترده امروز دخیل بوده‌اند، نادیده گرفته شده است».

وی با اشاره به تنش‌زایی‌های اوکراین گفت: «شرایط بیش از پیش متشنج  شده است اما در آمریکا، آن‌ها قصد ندارند به این مسئله اشاره کنند. دوباره می‌گویم، همه‌چیز به سطح اتهام‌زنی درباره اینکه کشور ما عامل مشکل جهانی غذا است، تقلیل پیدا کرده است».

آنتونوف افزود:‌ «در مورد حملات و تحریکات علیه ارتش روسیه و کشتی‌های تجاری دخیل در "طرح دریای سیاه"، نمی‌توانیم چشم خود را بر روی مسائل امنیتی ببندیم و کارمان را ادامه دهیم. محکوم کردن روسیه بابت تعلیق اجرای این توافق، کاری غیرمنصفانه است. این اتفاق به خاطر اقدامات بی‌ملاحظه مقامات اوکراینی رخ داده است».

این دیپلمات روس درباره ادعاهای اوکراین و کشورهای غربی جهت مقصر جلوه دادن روسیه در بحران جهانی غذا گفت: «تلقیناتی که درباره "تحریک" گرسنگی صورت می‌گیرد، می‌خواهیم درخواست‌هایی که برای در اولویت قرار دادن کشورهای نیازمند جهت ارسال محموله‌های غذایی داشته‌ایم یادآور شویم».

او همچنین گفت: «با این حال، در عوض، مقصد بیش از نیمی از کشتی‌های تحت "توافق غلات" به کشورهای توسعه‌یافته بوده و این در حالی است که کشورهایی مانند سومالی، اتیوپی، یمن، سودان و افغانستان فقط ۳ درصد از این حجم از تولیدات کشاورزی را دریافت کردند».

سفیر روسیه در آمریکا متذکر شد: «برخلاف ادعای واشنگتن و بروکسل درباره نبود محدودیت در حوزه کشاورزی روسیه، این بخش به‌خاطر تحریم‌های یک‌جانبه غرب با مشکلاتی جدی مواجه است. روسیه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های محصولات کشاورزی، همچنان یکی از تأمین‌کنندگان قابل اتکا و مسئولیت‌پذیر برای بازار جهانی است».

آنتونوف با انتقاد از به‌کار گیری ماهواره‌های آمریکایی برای کمک به نظامیان اوکراینی هشدار داد: «این اقدام موجب طولانی‌تر شدن درگیری شده و احتمال رسیدن به مصالحه بر سر میز مذاکره را به تأخیر می‌اندازد».

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده مشارکت این کشور در توافقنامه صادرات غلات با اوکراین پس از هدف قرار گرفته شدن سواستوپول با پهپاد به حالت تعلیق در آمده است. این وزارتخانه بیان داشت، به دلیل اقدامات کی‌یف، دیگر نمی‌تواند امنیت کشتی‌ها را در دریای سیاه بر اساس توافق انتقال غلات تامین کند.

مقام‌های شهر بندری «سواستوپول» واقع در کرانه دریای سیاه و جنوب غربی «کریمه» امروز (شنبه) اعلام کردند که پس از حمله پهپادی صبح امروز به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه، کشتی‌گاه این شهر به طور موقت مسدود شد و کشتی‌ها و قایق‌ها قادر به عبور از طریق این خلیج نبودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس