کد خبر 1431334
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
بورس نمایه

بورس تهران وارد فاز ترس شدید شده است. رشد شاخص کل دیگر نمی تواند باعث دلخوشی سرمایه گذاران شود و آن ها بیشتر از شاخص کل، به شاخص هم وزن نگاه می کنند.

به گزارش مشرق، بازار سهام همچنان وضعیت وخیمی دارد. با وجود گذشت دو روز از بسته حمایتی ۱۰ بندی توسط سازمان بورس، اما سرمایه گذاران توجه خاصی به این موضوع نکرده اند و همچنان سهام خود را می فروشند.

این طور که داده های آماری می گویند، این فروش ها اغلب برای خروج کامل از بازار سهام هستند و حقیقی ها با شتابی زیاد، در حال خارج کردن پول خود از بازار هستند.

پس از آنکه روز شنبه بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها از بازار خارج شد، دیروز هم ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر از بازار بیرون برده شد تا جمع خروج پول در دو روز معاملاتی این هفته به بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان برسد.

صندوق های درآمد ثابت هم از خروج پول در امان نماندند

معمولا زمانی که خروج پول از بازار سهام اتفاق می افتد، بخشی از آن راهی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت می شود اما روز شنبه این اتفاق رخ نداد و علاوه بر خروج پول سنگین از بازار سهام، پول زیادی هم از صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت خارج شد که رقم آن بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بود.

چنین اتفاقاتی نشان می دهد نقدینگی جایی به غیر از بازار سرمایه را انتخاب کرده و پول ها در حال رفتن به بازارهای موازی هستند؛ جایی که شاید بتواند زیان های سنگین بازار سهام طی دو سال اخیر را جبران کند.

در معاملات روز گذشته، ارزش معاملات خرد هم کاهش یافت. ارزش معاملات خرد طی روزهای چهارشنبه هفته گذشته و شنبه این هفته، رقمی حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان بود اما دیروز معاملات خرد تا سطح ۲۳۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت که این هم می تواند سیگنالی منفی برای فعالان بازار باشد.

وضعیت قرمز است!

ضمن اینکه قدرت خریداران حقیقی نیز دیروز دوباره کمی کاهش یافت و به رقم ۰.۶۲ رسید. در روزهای چهارشنبه هفته گذشته و شنبه این هفته نیز این شاخص اعداد ۰.۶ و ۰.۶۴ را ثبت کرده بود. چنین ارقامی نشان می دهد فروشندگان دوباره با اقتدار بازار را در کنترل خود گرفته اند و چنانچه اثر معاملات سهام ۳۰ شرکت بزرگ را از بازار حذف کنیم، به این نتیجه می رسیم که وضعیت نه تنها بهتر نشده، بلکه بدتر هم شده است.

با شرایط موجود، برای بازار امروز هم می توان انتظار افت شاخص ها را داشت؛ گرچه که فشار فروش موجود در بازار کمی کاهش یافته و بعید نیست در نیمه دوم زمان معاملات امروز، شاهد بازاری متعادل تر باشیم.

منبع:اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    10 1
    از این فکر ها نکن از دیروز تو صف فروشم هنوز نوبتم نشده
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    16 0
    خدا باعث و بانیانش را خوار و رسوا کند، سرمایه ی مردم سوخت ، کجا شکایت ببریم؟
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    3 9
    بعضی از ما ایرانیا با این روحیه مال دوستی هرجای دنیا بریم اونجا رو هم خراب می کنیم
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    11 3
    شیخ بنفش یه شیپور گرفته بود دستش داد و فریاد که آی بدو بیا هر چی داری و نداری بذار تو بورس . شاخص کل رو هم دستی دو ماهه کرد 10 برابر که دیگ طمع همه بجوش بیاد . جهانگیری و برادرش و نهاوندیان و اطرافیانش که حسابی سود کردن فیتیله حبابی ترین بورس تاریخ بشر پایین کشیده شد تا رسیده به مخروبه فعلی
  • ولش کن IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    18 0
    دولت صادق الوعد: اولویت اول من بورس است!!!!!
  • 80درصدزیان IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    6 1
    نوددرصدش بخاطربی قانونی ونبودنظارت دربورسه وقتی بازارگردان اوردن کمک بورس باشه امده نوسان میگیره مشخصه ک حقیقی نگران میشه و... وقتی پاداشهای میلیاردی میدن بخودشون حقوقی هاوسهام شرکت بالای 90درصدزیانه معلومه ک خروج میزنن. نمادی مثل کاما از2800تومن امده 300تومن قمیتش درصورتی ک حقوقی همین سهم رفته جاهای دیگه سهام خریده نمیتونست کمک شرکت خودش کنه؟؟ وغدام ک کالای استراتژیک تولیدمیکنه وانحصاریه حتی ازقیمت 57000 تومن رسیده به 3000.وهمینطورحآسا.وقتی دولت میگه کمک میکنم پالایشی برسه 10هزارتومن امانکرد..شرکتها دولتیه همش فقط برای کمک کردن بورس میگن دخالت نمیکنیم؟؟ ازصندوق توسعه ملی 50هزارمیلیاردبیارن کمک بورس نه اندک اندک ک جایی نرسه. نظارت کنن درست وناظرین راتغییربدن 50درصدحله
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    10 0
    ر.... تو بورس یک عده نابودش کردن گور بابای سرمایه گذار اونوقت انتظار دارن اقتصاد درست بشه....به خاک سیاه افتادیم نزدیک 3ساله
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    7 4
    بازار وقتی منفی میشه هیچ پستی نمیذارین . حالا چه دلیلی داره تو روز خوب بورس این پست رو بذارین و باعث ترس سهامدارا بشین ؟ ما تا اخرش هستیم و حق مون رو از بورس میگیریم
  • ناشناس IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    8 0
    این نابودی بورس هم در دست دولتی ها است 80 درصد از سرمایه بورس در اختیار حقوقی ها یعنی دولت و یا شبه دولتی ها است و اینها هستند که بازار سرمایه را بهم می ریزند از قبیل بنیادها و...
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    7 0
    جا داره یه سلامی بکنیم به آقای قاضی زاده هاشمی....
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    0 3
    اقتصاد نیوز سایت وابسته به دنیای اقتصاد است... همان فرقه مکتب نیاوران که دشمن اقاصاد مملکت هستند همان‌ها که غرب زده هستند و لیبرال... همیشه تبلیغ خرید ملک و دلار و طلا می‌کنند و همیشه هم میگن نرخ ذاتی دلار بالاتر از قیمت فعلی است... از سال 90 میگن دلار و ملک باید بره بالا من نفهمیدم دلار باید چند بشه تا لیبرال ها بگن دلار دیگه نباید بره بالا و جالب آنکه در مورد بورس همیشه تبلیغ منفی دارند و به نوعی مخالف سرمایه گذاری در بورس هستند... در دولت قبلی بدجوری مردم را در بورس سر بریدند التبته با همکاری حاکمیت
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    3 1
    دارن جمع می کنند یه سریا برن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس