کد خبر 1431469
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۴
شربت جلوگیری کننده از سرماخوردگی

متخصص طب سنتی یکی از توصیه‌های ساده و آسان برای جلوگیری از سرماخوردگی را مصرف نوعی شربت دانست و گفت: این شربت باعث پاکسازی مداوم بدن می‌شود.

به گزارش مشرق، محمود خداپرست، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دربرنامه ضربان شبکه سلامت در خصوص تدابیر و توصیه‌های طب سنتی در فصل پاییز،گفت: طب ایرانی به طب مزاجی معروف است.

وی ادامه داد:‌از نگاه حکما، تمام عالم و آدم دارای مزاج هستند و وظیفه پزشک طب سنتی این است که با ایجاد تعادل مزاج در افراد، سلامتی آنان را حفظ کنند. بیشتر مداخله طب سنتی، آموزش سبک زندگی درست به افراد است.

این متخصص طب سنتی یادآور شد: اسباب صحت و سلامت افراد در شش اصل خلاصه می‌شود: ۱-آب و هوا ۲-خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها ۳-خواب و بیداری ۴-حرکت و ورزش ۵-پاکسازی بدن از مواد زائد ۶ اعراض نفسانی (دل خوش و ذهن آرام.)

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:اگر این ۶ اصل از تعادل خارج نشود، اسباب صحت مهیا خواهد بود.

وی تصریح کرد: بوعلی سینا هزار سال قبل به این واقعیت سلامت جسم توجه داشته است.اصل سلامت بر تعادل مزاج بنا شده است و قدم اول پیشگیری و درمان و منوط به رعایت این ۶ اصل  است.

این متخصص طب سنتی گفت: فصول، مزاج مختص به خود را دارند؛ به طور مثال  فصل تابستان مزاج گرم و خشک، فصل بهار مزاج گرم و تر، فصل زمستان مزاج سرد و تر و فصل پاییز دارای مزاج سرد و خشک است.

وی گفت: افراد دارای مزاج سرد و خشک، ممکن است در فصل پاییز گوشه گیر تر شوند و احساس افسردگی و ناخوشایندی را تجربه کنند. این افراد برعکس در فصل بهار که مزاج گرم و تر دارد، احساس بهتری را تجربه می‌کنند.

خداپرست خاطرنشان کرد: این افراد باید در فصل پاییز از غذاهای سرد و خشک پرهیز کرده و به سمت غذاهای گرم و تر بروند؛ مصرف آش و سوپ‌ها به شرط آنکه به آنها ادویجات گرم اضافه شود، توصیه مناسبی در این فصل است. آش دارای طبع مرطوبی است و هر چیزی که طبع مرطوب دارد باید با چاشنی‌های گرم اصلاح شود.

استاد طب سنتی گفت: در فصل پاییز به دلیل اختلاف دمایی که در زمان‌های مختلف روز و شب وجود دارد، تعادل در بدن کمتر می‌شود؛ در نتیجه، یکسری بیماری‌ها مانند  آنفولانزا، سرماخوردگی و آلرژی ها بیشتر مشاهده می‌شود،

وی افزود:‌در این فصل توصیه می‌شود  صبح‌ها و شبها که هوا سردتر است، حتماً از کلاه استفاده کنیم و لباس مناسب با فصل بپوشیم. همچنین توصیه می‌شود مصرف گوشت گاو و غذاهای تند و تیز را در این فصل کاهش دهیم.

کارشناس برنامه گفت: در بحث خواب و بیداری توصیه می‌شود خواب شبانه خوبی داشته باشیم، زیرا خواب کامل به آرامش و سرحالی ما کمک می‌کند.اگر خواب شبانه بهتری داشته باشیم، هضم بهتری نیز خواهیم داشت،خواب خوب تولید رطوبت بدن را بیشتر می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: از بین شش اصل گفته شده، مهم ترین آن که باعث حفظ سلامتی می‌شود، ورزش است؛ پس در فصل پاییز به طریق اولی، به تحرک بیشتری نیاز است

وی گفت: پیاده روی روزانه از بهترین ورزش‌هاست؛ به خصوص پیاده روی در فضای مفرح کوه و....

کارشناس برنامه به افرادی که زمینه ابتلا به حالت‌های روحی و روانی را دارند، توصیه کرد: درگیری های ذهنی و فکری خود را به حداقل برسانند و با ذهنیت مثبت به اتفاقات نگاه کنند.

خداپرست یکی از توصیه‌های ساده و آسان برای جلوگیری از سرماخوردگی را مصرف نوعی شربت به جای آب دانست و گفت: این شربت باعث پاکسازی مداوم بدن می‌شود. مواد اولیه شربت شامل نصف لیوان آب، نصف لیوان گلاب، نصف قاشق چایخوری تخم بالنگو و یک قاشق چای خوری عسل است.

وی تاکید کرد: در مصرف این شربت مداومت کنید تا به افزایش ایمنی بدن منجر شود.

استاد طب سنتی یادآور شد:همچنین مصرف شربت لیمو ترش تازه و عسل در آب جوش  که یک قاشق چایخوری زردچوبه و نصف قاشق چایخوری زنجبیل به آن اضافه شده باشد را از دیگر نوشیدنی‌های مناسب در فصل پاییز نام برد.

خداپرست با بیان اینکه این نوشیدنی به صورت ناشتا برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا توصیه می‌شود،افزود: بخور پیاز رنده شده در آب جوش از باز کننده‌های خوب مجاری تنفسی است.


 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    1 2
    آقا این حرفها چیه طب سنتی کجا بود . به قول مسئول وزارت بهداشت چهارتا عطاری سر کوچه که برای مردم نسخه میپیچن شما همون بهتر پیگیر واکسن زدن مردم باشید . طب اسلامی و سنتی رو به اهلش واگذارید . کرونا ذات خیلی ها رو نشون داد . نشون داد که پول از همه چی مهمتره حتی از جون انسانها
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      0 0
      شما بگو واکسن سرماخوردگی کجا میزنن تا مردم برن بزنن بشرطی که مثل واکسن کرونا عوارض نده بعدشم بیشتر این داروهای شیمیایی بیس وپایه گیاهی دارن یه دمنوش کسی رونکشته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس