کد خبر 1431482
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
جزئیاتی از حادثه زاهدان/ تامین امنیت نماز جمعه با چه کسی بود؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از گزارش کمیته تحقیق مجلس در مورد حادثه زاهدان را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، جواد کریمی قدوسی با اشاره به بررسی گزارش کمیته تحقیق از حادثه زاهدان در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: پس از حادثه زاهدان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تیمی به زاهدان اعزام کرد و با همه مسئولان از جمله مولوی عبدالحمید در مورد این حادثه صحبت کردند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارش اعضای کمیسیون امنیت ملی برای قرائت در صحن علنی مجلس در حال جمع بندی است، اظهار داشت: هیچ حادثه ای در استان سیستان بلوچستان در ماجراهای اغتشاشات واقع نشده است.

وی در تشریح علل وقوع حادثه زاهدان گفت: ادعاهایی در مورد فرمانده پاسگاه چابهار از سوی یک خانواده بلوچ مطرح شد، بنده این موضوع را پیگیری کردم، پزشکی قانونی اعلام کرد تجاوزی صورت نگرفته است.

کریمی قدوسی ادامه داد: در جمهوری اسلامی هر حادثه ای امکان دارد اتفاق بیافتد اما مهم این است که جمهوری اسلامی با این حوادث چه برخوردی داشته باشد، حوادثی در نیروهای مسلح اتفاق افتاده و سازمان قضایی نیروهای مسلح به این پرونده های رسیدگی کرده و حکم قصاص صادر کرده و اجرا شده است حکومت اسلامی به هیچ وجه از حق الناس عبور نمی‌کند. ده ها نفر از افسران عالی رتبه در سالیان گذشته قصاص شدند.بنابر این در بررسی این پرونده هیچ ملاحظه ای صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی در تشریح حادثه زاهدان گفت: روز جمعه امام جمعه زاهدان  در خطبه های نماز جمعه حادثه چابهار را مطرح کرده است، از قبل هم آمادگی برای حمله به پاسگاه وجود داشته است، طبق مستندات که به کمیسیون امنیت ملی ارائه شده، بعد از نماز جمعه عده‌ای به پاسگاه نیروی انتظامی حمله می‌کنند، اتوبوسی بر می‌دارند به دیوار پاسگاه می‌زنند، دیوار پاسگاه را تخریب می‌کنند تا وارد پاسگاه شوند. داخل پاسگاه نیز ۶۰ تا ۷۰ نیروی کمکی حضور داشتند.

وی با بین اینکه حدود ۵۰۰ قبضه اسلحه به صورت قانونی و ثبت شده در پاسگاه وجود داشته است،اظهار داشت: قانون جمهوری اسلامی در دفاع از مقرهای نظامی کاملا شفاف است، مقام معظم رهبری هم در دانشگاه پلیس فرمودند به پایگاه بسیج و کلانتری کسی نباید تعرضی داشته باشد زیرا مراکز امنیت کشور هستند.

کریمی قدوسی گفت: سابقه ای از این شرارت ها در زاهدان وجود داشته صندوق قرض الحسنه ای را در چابهار آتش،می زنند که با ۱۴ نفر می سوزد و خاکستر می‌شود.

بسیج، سپاه و نیروی انتظامی آغازگر حادثه زاهدان نبودند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: در این حادثه به یک پایگاه بسیج هم حمله می‌شود،طبق گزارش کمیسیون امنیت ملی، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج در این حادثه ابتدا به ساکن و در ابتدا هیچ اقدامی نکرده اند بلکه در ابتدا برخی افراد جریان تروریسم را تحریک کردند،  و بعد از آن نیروهای انتظامی و سپاه و بسیج مجبور به دفاع شدند، حساب مردم عزیز اهل تسنن زاهدان و نماز گزاران از این افراد جداست.

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: مسئول پاسگاه در روز حادثه مرخصی بوده و معاونش حضور داشته، در حادثه زاهدان در ابتدا تعرضی به حریم نمازگزاران صورت نگرفته است.قبل از پایان نماز جمعه عده ای به پاسگاه حمله کردند.

کشته شدگان حادثه زاهدان با کلت از پشت سر هدف قرار گرفته‌اند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد:  گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد این حادثه در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد تا دشمنان نتوانند سو استفاده کنند.همکاران ما در مجلس باید از موضع جوانمردی اظهار نظر کنند.

وی با تاکید بر اینکه پس از حمله به پاسگاه نیروهای ما وارد عمل شدند، اظهار داشت: یک تروریست تک تیرانداز مسئول اطلاعات سپاه را هدف قرار می دهد و به شهادت می رساند.مردمی که در جریان این تیراندازی ها به شهادت می رسند حدود ۲۰ نفر هستند.

وی تصریح کرد: اسناد پزشکی قانونی مورد بررسی قرار گرفتند بسیاری از کشته شدگان این حادثه از پشت با سلاح کلت هدف قرار گرفته اند در حالی که نیروهای مسلح ما اصلا کلت در اختیار ندارند.

راهبرد جمهوری اسلامی برای مقابله با این فتنه ها و اغتشاشات؛ «شهید بدهید اما کشته نداشته باشید»

وی با تاکید بر اینکه راهبرد جمهوری اسلامی برای مقابله با این فتنه ها و اغتشاشات این است که شهید بدهید اما کشته نداشته باشید، اظهار داشت: در مشهد حدود ۳۰ روز با این فتنه مواجه شدیم، از طرف اغتشاش‌گران خون از بینی کسی نیامد در حالی که  نیروهای بسیج چندین شهید داشتند.

وی با بیان اینکه راهبرد دشمنان کشته سازی است،گفت: راهکار مقابله با این راهبرد این است که  نیروهای مدافع امنیت باید شهید بدهند اما از طرف مقابل کشته‌ای نداشته باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: اقتدار جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست اما حکمت حکمرانی این است که وقتی راهبرد دشمن شناسایی شد در راستای مقابله با آن اقدام شود. 

ماجرای علل ضعف در امنیت نماز جمعه زاهدان 

عضو کمیسیون امنیت ملی ومجلس گفت: بر اساس مصوبات شورای امنیت کشور حفاظت از نماز جمعه و حفظ امنیت مکان نمازگزاران و تردد آن ها بر عهده سپاه پاسداران است اما در زاهدان برادران اهل سنت سال ها قبل درخواست کرده بودند که  حفاظت از نماز جمعه را خود برعهده بگیرند و عملا کار حفاظت از نماز جمعه را خودشان انجام می دادند.

نماینده مردم مشهد در مجلس اظهار داشت: در این شرایط حساس کشور که سپاه مامور حفاظت از کل کشور و مقابله با جریان های تروریستی است، حفاظت از نماز جمعه ها از اهمیت بالایی برخوردار است اگر خدای ناخواسته حملاتی مانند حملات تروریستی به شاه چراغ به نماز جمعه ها صورت گیرد باید یگان امنیتی که مسئولیت قبول کرده بتواند حفاظت کند.

وی افزود: یکی از نقاط ضعف امنیتی که از سوی کمیته تحقیق و بررسی حادثه زاهدان در گزارش کمیسیون امنیت ملی ذکر شده است، ضعف در تامین امنیت نماز جمعه بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از هفته گذشته خوشبختانه به دلیل حساسیت موضوع عملا حفاظت از نماز جمعه به عهده سپاه گذاشته شد و در هفته گذشته سپاه توانست امنیت کامل نماز جمعه را تامین کند.

وی تاکید کرد: اگر در زمان حادثه زاهدان نیز سپاه امنیت نماز جمعه را برعهده داشت اجازه نمی داد جماعتی در پوشش نمازگزاران به مقر سپاه و نیروی انتظامی حمله کنند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 4
  • صمیر IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    33 3
    این یارو عبدالح.... بفرستی ور دل هم وطنای پاکستانی یا عربستانیش بیشتر حوادث زاهدان. خودبخود کم میشه.بی برو برگرد
  • ناصربلوچ IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    0 0
    دروغه همه حرفاتون
    • امیر IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
      0 0
      شما راستشو بگو ببینیم چیه جناب سور عمومی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس