کد خبر 1432387
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
جهش چشمگیر نرخ بهره‌بین بانکی در انگلیس 

نرخ بهره بین بانکی در انگلیس که با اقساط وام مسکن میلیون خانوار در این کشور ارتباط مستقیم دارد بزرگترین افزایش را در سه دهه‌ اخیر تجربه و شوک شدیدی را به بازار مسکن وارد کرد.

به گزارش مشرق، کمیته سیاست های پولی بانک مرکزی انگلیس امروز (پنجشنبه) تصمیم گرفت تا نرخ بهره بین بانکی را با ۰.۷۵ درصد افزایش به ۳ درصد برساند که بالاترین میزان طی ۱۴ سال گذشته محسوب می‌شود.
این میزان افزایش از سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون سابقه نداشته و به این ترتیب چند صد پوند دیگر به اقساط ماهانه وام مسکن انگلیسی‌ها اضافه می‌شود.

بانک مرکزی انگلیس دو سال پیش نرخ بهره را برای کاهش تأثیرات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به ۰.۱ درصد کاهش داد و این میزان را تا پایان سال گذشته میلادی حفظ کرد. اما با افزایش افسارگسیخته شاخص تورم که اینک به ۱۰.۱ درصد رسیده و در مسیر صعود به ۱۵ درصد قرار دارد، بانک نرخ بهره را به تدریج بالا برد. 

این برای هشتمین بار در سال جاری است که بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را افزایش داده و پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده میلادی نیز این روند ادامه داشته و از مرز ۴ درصد تجاوز کند. رسانه‌های انگلیسی این افزایش را برای میلیون‌ها شهروند بدهکار بانک «دردناک» توصیف می‌کنند. 

این در حالیست که اقتصاد انگلیس در نتیجه چندین بحران متوالی در بدترین وضعیت نیم قرن گذشته قرار دارد. چندی پیش نشریه اوکونومیست در گزارشی نوشت که اوضاع اقتصادی موجود در انگلیس یک بحران مزمن است که با خروج این کشور از اتحادیه اروپا تشدید شد. این نشریه افزود که انگلیس در یک بلاتکلیفی ۱۵ ساله گرفتار شده است؛ از یکسو تمایل دارد خود را به عنوان یک مکان پویا و بازار آزاد تصور کند، اما اقتصادش از بسیاری از کشورهای ثروتمند دنیا عقب است.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نیز اخیرا اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی انگلیس در سال جاری ۳.۶ درصد رشد خواهد کرد، که ضعیف ترین پیش بینی برای سال ۲۰۲۳ در میان همه کشورهای عضو گروه ۲۰ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس