بزرگترین افزایش نرخ بهره آمریکا از دهه ۱۹۹۰ اعلام شد

فدرال رزرو (بانک مرکزی) آمریکا با تأکید بر لزوم جلوگیری از رکود اقتصادی و کاهش تورم از افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره بانکی در این کشور خبر داد که بزرگترین جهش در ۲۸ سال گذشته محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از راشاتودی، فدرال رزرو (بانک مرکزی) آمریکا با تأکید بر لزوم جلوگیری از رکود اقتصادی و کاهش تورم از افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره بانکی در این کشور خبر داد که بزرگترین جهش در ۲۸ سال گذشته محسوب می‌شود.

کمیته بازار آزاد فدرال رزرو روز چهارشنبه اعلام کرد که در اقدامی با هدف کاهش تورم به ۲ درصد، نرخ‌های بهره برای حساب‌های کوتاه مدت را ۷۵ واحد افزایش می‌دهد. پیش بینی های قبلی نشان می داد که این رقم می تواند تا پایان سال به ۳.۴ درصد برسد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو پس از جلسه این کمیته به خبرنگاران گفت: ما اکنون در صدد ایجاد رکود نیستیم، بیایید در این مورد شفاف باشیم.

وی افزود که افزایش قیمت برخی کالاها می توانست بانک مرکزی آمریکا را از این تصمیم منصرف کند.

در حالی که نرخ تورم در ایالات متحده قبل از حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه به بالاترین رقم خود در ۴۰ سال گذشته رسیده بود، کمیته فدرال رزرو "تهاجم به اوکراین" را دلیل اصلی "ایجاد فشار بیشتر برای افزایش تورم" دانست و همچنین مدعی شد که قرنطینه کرونایی در چین "احتمالاً اختلالات زنجیره تامین" را در سراسر جهان تشدید می‌کند.

این بانک قبلاً اشاره کرده بود که نرخ بهره را ۰.۵ درصد یا ۵۰ واحد افزایش خواهد داد که این رقم هم بالاترین میزان از سال ۲۰۰۰ است اما اوایل هفته جاری میلادی این تصمیم را تغییر داد و برنامه های خود را برای افزایش بیشتر اعلام کرد.

اگرچه این بانک باز هم افزایش نرخ بهره را برای باقی مانده سال ۲۰۲۲ پیش بینی می کند، پاول گفت که این افزایش‌ها احتمالاً از افزایش ۰.۷۵ درصدی که روز چهارشنبه انجام شد، بیشتر نخواهد بود.

او با اشاره به نشست فدرال رزرو که قرار است در اواخر ژوئیه برگزار شود، گفت: جلسه بعدی می تواند درباره تصمیمی بین ۵۰ تا ۷۵ (واحد) صدم درصد باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس