کد خبر 1432778
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۵
این روزها سپری خواهد شد - کراپ‌شده

فتنه پیچیده اخیر که جولانگاه رسانه‌ها و استفاده حداکثری از فضای مجازی بوده و هست، باید رزمندگان حوزه جنگ نرم را در مسیری قرار دهد که نتیجه و فرجام آن، رسیدن به قدرت بازدارندگی نرم باشد و این نیز دست یافتنی است.

به گزارش مشرق، مهدی فضائلی طی یادداشتی نوشت: وقایع این روزهای ایران عزیزمان هرچند تلخ و آزاردهنده است اما می تواند درس آموز و عبرت انگیز باشد.

اگر بتوانیم از رویدادهای کنونی فرابگیریم و آموخته هایمان را چراغ راهی برای مسیر پیش رو قرار دهیم از تهدید فرصت ساخته ایم و اگر غیر از این باشد خسارت مضاعف است و سزاوار عقوبت خواهیم بود.

اگر بخواهم خلاصه و فشرده بنویسم ،یک سوی این ماجرا تغییراتی است که در بخش حکمرانی باید بوجود آید و سوی دیگر هم ارتقای دشمن شناسی و بالابردن توان بازدارندگی در مقابله با جنگ نرم، جنگ شناختی یا هر عنوان دیگری که بر این عملیات دشمن بگذاریم.

در بخش حکمرانی، فهم دقیق صورت مسأله، رسیدن به راهکارهای لازم،اولویت بندی راهکارها و سپس اقدام و عمل، مراحلی است که باید طی شود که از نظر بنده همه این مراحل نیازمند شجاعت است!

نظام اسلامی طی چهل و سه سال گذشته هم دستاوردهای غیرقابل انکار فراوان داشته و هم ناکامی ها و اشتباهاتی؛ دستاوردها و موفقیت هایش را باید با اعتماد به نفس و هنرمندانه ارائه نماید و از آنها با صدای رسا و سرافرازی دفاع کند و ناکامی ها و اشتباهاتش را جبران.

تلاش مضاعف در حوزه مسائل اقتصادی و معیشتی و قابل لمس نمودن ثمره این تلاش ها در سفره و متن زندگی مردم و تنظیمات جدید در تعامل با مردم از اولویت‌های این تغییرات است.

اما در بخش دشمن شناسی و بالابردن توان بازدارندگی در حوزه جنگ نرم، این نکات بیش از پیش نیازمند امعان نظر است.

۱) شناخت پیچیده گی های دشمن:

دشمن همان دشمن اول انقلاب یا دقیقتر بگوییم همان دشمن ۲۸ مرداد سال ۳۲ است اما ترفندها و ابزارش به مراتب گسترده تر،متنوع تر و پیشرفته تر شده است لذا اگر فتنه های ۷۸, ۸۸, ۹۲ و ۹۸  با حضور مردمی خاتمه یافت، به رغم اهمیت این حضور، به  فتنه اخیر فقط با همان روش نمی توان مهر پایان زد!

شبکه سازی افقی و هدایت بدون سر این شبکه ها از دیگر پیچیده گی هایی است که سرویس های امنیتی دشمن طراحی و اجرا کرده اند لذا افزایش توان امنیتی ما بخصوص در دو بخش برآورد تهدیدات و پیشگیری نیز نباید از نظر دور نگه داشته شود.

۲) معرفی مستمر و البته هنرمندانه دشمن با زبان روز و قابل فهم برای اقشار و طبقات مختلف و متنوع مردم:

ما ادبیاتمان و نوع اقداماتمان برای معرفی دشمن با چند دهه قبل تفاوت چندانی نکرده است حال آنکه بخش عمده‌ای از نسل های بعدی انقلاب با این ادبیات ارتباط برقرار نمی‌کنند.

مطابق مطالعه ای که بتازگی در حوزه نوجوانان انجام شده است، محتوایی که از سوی مجموعه های دلبسته انقلاب برای این قشر تولید می شود حداکثر دو طیف از آنها را در بر می گیرد و هفت گروه یا طیف دیگر نوجوانان با این محتوا تقریباً بیگانه اند!

۳) طراحی و انجام اقدامات لازم برای رسیدن به نقطه بازدارندگی در حوزه جنگ نرم:

پرواز هواپیماهای دشمن در دوران دفاع مقدس بر فراز شهر های مختلف کشورمان و بمباران آنها بدون احساس خطر جدی یا پرتاب موشک‌های گوناگون به شهرها، غیرت رزمندگان اسلام را برای مقابله موثر با این تهدیدات و دفاع از کشور و مردم به جوش آورد و نتیجه این غیرت، شرایط افتخار آمیز این روزهای نظام اسلامی است که دشمنانش نگران ارسال تجهیزات پیشرفته نظامی ایران به یکی از بزرگترین قدرت های نظامی جهان یعنی روسیه هستند!

امروز نظام اسلامی در حوزه جنگ سخت، نه تنها توان دفاع از خود را در برابر تهدیدات دارد بلکه به نقطه بازدارندگی رسیده است اما متأسفانه در حوزه جنگ نرم شرایط چنین نیست!

فتنه پیچیده اخیر که جولانگاه رسانه ها و استفاده حداکثری از فضای مجازی بوده و هست نیز باید رزمندگان حوزه جنگ نرم را در مسیری قرار دهد که نتیجه و فرجام آن، رسیدن به قدرت بازدارندگی نرم باشد و این نیز دست یافتنی است!

این روزها سپری خواهد شد و انشاالله ایران عزیز با درس ها و عبرت ها یی که فراگرفته است گام بلند دیگری به سوی ایران قوی برخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    10 15
    این اتفاقات فتنه نیست
    • NL ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      3 6
      اشتباهی مثبت دادم
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      1 1
      آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا ؟؟؟؟؟ زیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      0 0
      آیا بعد از این اتفاقات قرار است تغییری در مدیریت کشور ایجاد شود ؟
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    12 6
    و روسیاهی برای اغتشاشگران خواهد ماند
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      2 0
      آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا ؟؟؟؟؟ زیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
  • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    4 3
    این آشوب ها نعمت بزرگی بود.
  • IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    6 13
    شما اقتصاد فرو پاشیده رو درست کنین خیلی از این مسائل حل میشه. جوونی که 24 ساعت کار کنه ولی نتونه بعد یه عمر یه خونه بخره چه انتظاری دارین؟ وقتی آینده اش در تامین نیازهای اساسی اینقدر سیاهه انتظار دارین خونه بشینه میریزه خیابون طبیعتا
    • عبدالله IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      8 0
      عزير همه اينايي كه مي‌گي درست. ولي من يك سؤالي از شما دارم. چرا وقتي در زمان روحاني اين مشكلات در اوجش بود، در اين سطح اغتشاش و بعضاً شورش اتفاق نيفتاد؛ اما حالا كه وضع فرق كرده و دولتي آمده كه پاي كار هست و اثراتش تو واكسن و قطع نشدن برق و فروش نفت به اندازه قبل از تحريم و پيوستن به گروه شانگهاي و شكست پروژه منزوي سازي ايران و شروع بهبود اقتصاد و ... ديده مي‌شه،‌ اين اتفاقات ميفته؟ قبول كنيم كه دليل و انگيزه اغتشاشات كه تو بعضي جاها به شورش مسلحانه تبديل شده، مشكلات نيست، دشمن مي‌بينه كه ايران داره در همه عرصه‌ها پيروز مي‌شه، اين بازي رو راه انداخته و البته از وجود مشكلات هم سوء استفاده مي‌كنه و بعضي‌ها هم كه قدرت تفكر و تحليل ندارند، مي‌شوند ابزار دشمن. البته به حول و قوه الهي و آگاهي مردم، در اين عرصه هم دشمن پوزه‌اش به خاك ماليده خواهد شد.
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      4 0
      چند نفر برا خونه اومده بودن؟ چه کسی برا تامین آینده اش جوون مردم رو می کشه، کی برا درست شدن اقتصاد آتش به دارایی مردم میزنه، کی برا ترمیم زخمش آمبولانسی رو به آتش می کشه؟ کی طفل رو نابینا میکنه، چه کسی کودک رو از داشتن پدر و مادر و برادر محروم می کنه که خودش به آرامش برسه؟!!! این کار از حیوانات هم سخت برمیاد، تقریبا بر ا حیوانات ناممکن!
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      3 1
      اماررشدفقروتورم جهانیست ایران وضعیت بسیاربهتری دارد
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    5 0
    اون ارازل تو خیابون هنوز نه زن داره نه دانشگاه رفته که بیکاری بکشه نه اصلا اهل کاره، اینا لات و لوت های بی شخصیت و گنده لات های سابقه دارن گرچه باید شرایط اقتصادی رو درست کرد ولی ماجرای این مسأله فرهنگی بود عقب افتادگی فرهنگی رو باید راست و ریست کرد و تصمیم یک دست برای مسایل فرهنگی گرفت
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    0 0
    جالبه از همه چیز گفت
  • مسعود دیپلمات IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 0
    با نظر فوق کاملا" موافق هستم که فهم دقیق صورت مسأله و رسیدن به راهکارهای لازم، نیازمند شجاعت است!
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    0 2
    ایا دوست دانشمند مان که در مسندقدرت است اینگونه نسخه می پیچد اگر خارج قدرت در نقطه مقابل بود همین نسخه را می پیچید نه مطمئنا نه
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 0
    میگذره ولی شما مماشات میکنید در برخورد با اشوبگرا ما مردم عادی ضرر میبینیم
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    0 0
    کدام سپری شدن!!!!!؟
  • GB ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 1
    دلار شد سی و پنج هزار تومن
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    0 0
    بله میگذره
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 2
    این روزها خواهدگذشت اماهیچ وقت دیگه دلار زیرسی وپنج هزارتومن نمیادقشنگ همون داریم میریم به قهقرا
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 0
    این آشوب گران، منافقین یعنی سرسپرده های آمریکای جنایت کار و هم پیمانان اروپائیشان هستند. روش آنها، همان کارهایی است که در سال 1360 و بعد از آن انجام داده اند. چرا نیروهای اطّلاعاتی و انتظامی و قضایی اهمیّت آن را درک نمی کنند؟
  • ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    13 1
    و البته بی حیایی و بی حجابی در کشور زیاد شده باید قوانین حجاب سخت و محکم باشه چون حکم الهی هست نه حکم جمهور اسلامی
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      0 17
      حجاب اجباری در قرآن وجود ندارد. حجاب اون هم نه پوشاندن سر بلکه پوشاندن اندام به زنان و دختران پیامبر و مومنات توصیه شده نه کل مسلمات. حتی در صدر اسلام پوشاندن سر برای کنیزان ممنوع بوده
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      1 0
      نادان مسلمان که دوبخش مومن ومسلمان تقسیم نمیشه مومن کسی است که ولایت نفس الرسول راقبول کرده وگرنه درادیان قبلی هم حجاب بوده است نمونه اش راهبه ها ویهودیان کلیمی مذهبی وحتی زرتشتیان دوره هخامنشیان درقران هم بخوبی گردی صورت عدم تبرج جلب توجه توضیح داده شده است هرچندگرویی خنثی شده اند
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      0 0
      کنیزاتفاقا بعدازاسلام حجابش اجباری شد باهردینی نمونه اش همسرپیامبرکه بیوه بودورسول الله باایشان ازدواج فرمودکنیزیعنی کارگروکارمندوخدمتکارفعلی که درخانه های اعیانی مسئولین خدمتکارومنزل به خصوص داشتند
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 0
    این روزها هم سپری میشه
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 0
    این روزها سپری میشه
  • سعید IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 0
    قطعا سپری خواهد شد ، مانند روز های که سپری شد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس