نشست سردار نائینی - روز خبرنگار - مرکز اسناد و تحقیقات

سردار نائینی گفت: آن دوره خبرنگاران جنگ سخت را پشتیبانی می‌کردند و امروز افسران جنگ نرم هستند؛ جنگ جدید جنگ روایت سازی و جنگ‌ در هم کوبیدن اراده هاست، جنگ برای بی معنا کردن مقاومت و ناامیدسازی است.

به گزارش مشرق، سردار «علی محمد نائینی» رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌ مقدس در نشستی با خبرنگاران، دفاع مقدس را دارای ابعاد گوناگونی دانست و اظهار داشت: یک بخش دفاع مقدس جنگ تمام عیار رسانه‌ای بود که همه ظرفیت‌های رسانه‌ای ابرقدرت‌ها از رژیم بعث پشتیبانی می‌کردند.

وی با اشاره به هدف دشمنان از پشتیبانی رسانه‌ای رژیم بعث عراق افزود: روایت سازی برای پشتیبانی از صدام، توجیه جنگ و خط کلی رسانه‌های معاند، ایران هراسی بود، صدام و رسانه‌های حزب بعث برای توجیه جنایت‌های خود ایران را به عنوان یک‌ خطر جهانی معرفی می کردند تا منطقی برای تحمیل جنگ داشته باشند.

جنگ جدید، جنگ روایت‌سازی است

سردار نائینی گفت: اینجا نقش خبرنگاران به عنوان بخشی از رزمندگان جبهه جنگ رسانه‌ای خود را نشان داد. رسالت خبرنگاران در دفاع مقدس در سه محور حفظ و ارتقا روحیه حماسی ملت، حفظ و ارتقا روحیه رزمی رزمندگان و مقابله با عملیات دشمن خلاصه می شد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌ مقدس ادامه داد: برخی از خبرنگاران قبل کار رسانه‌ای یک رزمنده و مجاهد فی سبیل الله بودند و در خط مقدم برای به تصویر کشیدن رشادت‌های رزمندگان حضور داشتند. کار خبرنگاران به انتقال رشادت‌ها خلاصه نمی‌شد. صرفا این نبود که مردم از اخبار جنگ مطلع شوند.

وی تاکید کرد: رسانه عامل تعیین کننده در دفاع مقدس و بخشی از قدرت ملی ما بود که توطئه‌های دشمن را خنثی می‌کرد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با برشمردن برخی ترفندهای رسانه‌ای دشمنان گفت: کتمان پیروزی‌ها، مقابله با روحیه مردم و فروپاشی روحیه در سطح ملی با ایجاب التهاب ناشی از بمباران شهرها، ناامیدسازی مردم برای پشتیبانی جنگ از جمله دسیسه‌های دشمنان بود.

جنگ جدید، جنگ روایت‌سازی است

سردار نائینی گفت: آنچه امروز به عنوان گنجینه صوتی و تصویری و متنی از دفاع مقدس داریم که بخش قابل توجه آن در مرکز اسناد قرار دارد نتیجه مجاهدت راویان جنگ و خبرنگاران دوران دفاع مقدس و مدیران رسانه‌ای و تبلیغی است؛ یکی از نقش‌های خبرنگاران و راویان ثبت و ضبط وقایع جنگ بود و نتیجه قرار گرفتن راویان کنار فرماندهان و ضبط جلسات و گزارش عملیات‌ها تهیه گنجینه بی بدیل در مرکز اسناد است که می‌تواند از تحریف تاریخ جنگ جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران در دفاع مقدس جنگ نظامی را در ابعاد مختلف پشتیبانی می‌کردند، افزود: گزارشات و اخبار آنان در همه خانه ها و شهرها و روستاها امتداد داشت.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه کار رسانه‌ای بدون پشتوانه مردمی پیروزی‌های افتخار آفرین را دربر نداشت، افزود: امروز اگر شما خط تحریف، شبهه و سوال در مورد دفاع مقدس می‌بینید به خاطر این است که دوره دفاع مقدس شالوده قدرت جمهوری اسلامی است. تمام داشته ما در جبهه مقاومت متکی به منبع غنی و ثروت عظیمی به نام معارف و تجربه‌های دوران دفاع مقدس است.

جنگ جدید، جنگ روایت‌سازی است

سردار نائینی گفت: آن دوره خبرنگاران جنگ سخت را پشتیبانی می‌کردند و امروز افسران جنگ نرم هستند؛ جنگ جدید جنگ روایت سازی و جنگ‌ در هم کوبیدن اراده هاست، جنگ برای بی معنا کردن مقاومت و ناامیدسازی است.

وی اضافه کرد: دشمن از آن تجربه استفاده و جنگی همه جانبه را طراحی کرد که مبتنی بر فناوری ارتباطی، سلاح تولید محتوا و روایت سازی است در این حالت پیروز جنگ کسی است که درک درستی از صحنه داشته باشد. یعنی با قدرت نرم و مهارت بتواند یک بازیگر موفق این صحنه باشد. تفاوت زیادی بین صحنه این جنگ و دفاع مقدس است. دفاع مقدس ۸ ساله ظهور و بروز داشت، دیده می‌شد، افراد به راحتی برانگیخته می‌شدند، درگیری در خط با دشمن، شلیک توپ و موشک ملموس بود. هر روز تشییع شهدا داشتیم، ستون‌های خودرویی در سطح شهرها برای پشتیبانی از جبهه‌ها داشتیم. فضای حاکم، مردم را همراه خود کرده بود. عقلانیت بر آن فضا حاکم بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از جنبه‌های دفاع مقدس عقلانیت آن است، ادامه داد: همه تصمیمات نظامی بر پایه عقلانیت بود. پذیرش قطعنامه هم در زمان خودش عقلایی بود، امام می گوید از یک روز جنگ پشیمان نیستیم. همه ملت به صحنه آمدند برخلاف برآوردهای دشمن که فکر می‌کرد ثبات سیاسی و قدرت بازدارندگی در ایران نیست مردم محاسبات دشمن را بهم زدند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به عقلانیت در دفاع مقدس گفت: برای نبرد ۵۰ روزه والفجر ۸ یا ۷۰ روزه کربلای ۵ حداقل هفت تا ۱۰ ماه جلسات طرح ریزی برگزار شد که صوت همه جلسات هست. روی همه چیز بحث شد و حتی آنان که اختلاف نظر داشتند با همه وجود پای کار آمدند. متاسفانه نتوانستیم روایت‌های همه جانبه‌ای از این دوران منتقل کنیم.

وی به کارهای صورت گرفته در مرکز اسناد اشاره کرد و افزود: بخشی از اسناد را گویا کردیم، سامانه‌ای راه اندازی می شود با عنوان دانشنامه جنگ، ۵۶۰ پروژه در حال اجرا وجود دارد، برای تمام عملیات‌ها کتاب کارنامه، شناسنامه و اطلس دارد و موضوعات اساسی طی یک پروژه تحقیقاتی تعریف شده است.

سردار نائینی با بیان اینکه جهاد تبیینی که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمود امروز کلیدی ترین میدان نبرد است، اضافه کرد: مواجه با جریان تحریف پایان ندارد و همچنان فعال است‌ و داشته‌های ما و مناسبت‌های ما را نشانه می‌گیرد. ساخت، کنترل، تثبیت روایت، مرزبانی از روایت‌های انجام شده و به دست گرفتن روایت درست و مستند و معتبر شرط پیروزی در این میدان است که برعهده رسانه و خبرنگاران قرار دارد. کل جریان انقلاب اسلامی امروز هدف قرار گرفته است. روایت می‌سازند که مقاومت بی فایده بوده، امیدی به حل مشکلات مردم نیست، الگوی حاضر را الگوی ناکارآمد معرفی می‌کنند.

وی بخش جدی کار خبرنگاران علاوه بر آگاه سازی و کار خبری را تبیی دانست و افزود: شاخص این است روایت اقناع کننده، همراه کننده، معتبر و آگاه ساز باشد. روایت رسانه‌ای قدرت متقاعدسازی و همراه سازی باید داشته باشد. در این فضا باید جنگید، صاحبنظران و خود غربی‌ها از مولفه‌های اصلی قدرت را در دست گرفتن افکار عمومی می‌دانند. تحریف خودباوری داخلی را تخطئه می‌کند. از جریان انقلابی و کانون‌های قدرت انقلاب اعتبار زدایی می‌کند. دقیقا مکتب حضرت امام و حاج قاسم، دفاع مقاومت را هدف قرار می‌دهند. همه قله‌های تاریخ انقلاب و دفاع مقدس با تحریف هدف قرار می‌گیرد.

سردار نائینی با اشاره به اینکه جنگیدن در همه عرصه‌ها نیاز به باور، دانش، اخلاص، صداقت، مقاومت و پایداری دارد گفت: در عرصه جنگ نیازمند تولید محتوا، روایت و فهم این صحنه پیچیده و ابزارهای آن هستیم. جنگی که امروز در آن قرار داریم خیلی پیچیده است. دشمن برای تغیرات سبک زندگی و اجتماعی مطالعات زیادی کرده‌اند.

وی بیان کرد: در بحث جبهه مقاومت رسانه‌ها کار ویژه‌ای کردند. امروز صدها کتاب در این‌باره داریم و نوبت چاپ آنان زیاد است که نشان می‌دهد پر مخاطب شده است. در مقابل فتنه ۸۸ که اقدام براندازانه بود رسانه‌ها نقش آفرینی خوبی داشتند. دشمن در انتخابات ۸۸ امید به براندازی داشت. فتنه ۸۸ از مصادیق جنگ تمام عیار علیه جمهوری اسلامی بود، سران داخلی فتنه عامل اصلی تحریم‌های علیه ایران بودند. عده‌ای فتنه را به یک دعوای سیاسی تنزل دادند و روایت فتنه را به عنوان براندازی کتمان کردند. موضع گیری‌های آشکار کردند چون فکر می‌کردند کار نظام تمام است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به برگزاری چهارمین دوره همایش یادها و نام‌ها گفت: این همایش در هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود تا از ۶۰ فرمانده جدیدی که در سال گذشته اهتمام به ثبت خاطرات خود داشتند تقدیر شود، در این مراسم از ۲۰۰ اثر جدید پژوهشی و اسنادی رونمایی می‌شود و از خانواده فرماندهان شهید که در یک سال اخیر شهید شدند تجلیل به عمل خواهد آمد. به برکت این کار ۸۰ درصد فرماندهدن شاخص تاریخ شفاهی آنان احصا شده است. در چند سال آینده شاهد خروجی اینها به عنوان تاریخ شفاهی فرماندهان خواهیم بود که بخش قابل توجه مطالبات رهبری را محقق می‌کند.

* خبرنگار: میثم رشیدی مهرآبادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس