صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول در گزارشی بدهی خارجی ایران را کمتر از ۲۷ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی اعلام کرد و پیش بینی کرد که ذخایر ارزی ایران سال آینده هم افزایش یابد.

به گزارش مشرق، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی میزان بدهی ۲۸ کشور جهان از جمله ایران را بررسی کرده که در آن ایران کمترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی را در بین این کشورها دارد.

در گزارش این نهاد بین‌المللی، بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایشی نداشته و نسبت بدهی خارجی به GDP نیم‌درصد اعلام شده است، این در حالی است که متوسط بدهی کشورهای منطقه به کل تولید ناخالص داخلی‌شان ۳۵.۸ و نسبت بدهی کشورهای صادرکننده نفت به تولید ناخالص داخلی در سال جاری ۳۰.۹ درصد اعلام شده است.

طبق بررسی‌ها برخی از کشورهای منطقه میزان بدهی‌شان نزدیک به ۶۰ برابر ایران است. حتی امارات متحده عربی وضعیت بدتری را از نظر بدهی خارجی نسبت به دیگر کشورهای منطقه دارد. 

در گزارش صندوق بین‌المللی پول همچنین ذخایر ارزی ایران ۱۲۲ میلیارد دلار اعلام شده که ایران سومین دارنده ذخایر ارزی در منطقه خاورمیانه، شمال افریقا و آسیای مرکزی است. همچنین ذخایر ارزی در دسترس ایران نیز ۳۰.۸ میلیارد دلار برآورد کرده که نسبت به سال قبل رشد ۱۳ میلیارد دلاری داشته است.

براساس این گزارش ایران از نظر ارزش ذخایر ارزی در مقایسه با ۳۲ کشور خاورمیانه جایگاه سوم را دارد و تنها کشورهای عربستان و امارات ذخایر ارزی بیشتری از ایران را دارا هستند. ذخایر ارزی عربستان ۴۴۹.۵ میلیارد دلار و امارات ۱۲۷.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ اعلام شده است. 

صندوق بین‌المللی پیش‌بینی کرده ذخایر ارزی در دسترس ایران در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 1
    در بانک های خارجی دیگه! تقی به توقی بخوره همشو مصادره میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس