صندوق بین‌المللی پول: ایران کمترین میزان بدهی خارجی در غرب آسیا و آسیای مرکزی دارد

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که ایران در میان ۲۸ کشور غرب آسیا و آسیای مرکزی، کمترین میزان نسبت بدهی ناخالص خارجی به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ را دارد.

به گزارش مشرق، صندوق بین‌المللی پول در بخشی از جدیدترین گزارش «چشم‌انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی» اعلام کرد، نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی‌اش در سال ۲۰۲۲ برابر با ۳.۱ درصد بوده که نسبت به سال پیش از آن تغییر نکرده است اما نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۴۰ درصد (۳۹.۲) درصد کاهش یافته است.

در این گزارش نسبت بدهی خارجی ۲۸ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی نسبت به تولید ناخالص داخلی آنها در سال ۲۰۲۲ بررسی شده است.

بر اساس این گزارش، ایران و الجزایر کمترین میزان بدهی خارجی را در مقایسه با سایر کشورها در این منطقه به خود اختصاص داده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول: ایران کمترین میزان بدهی خارجی در غرب آسیا و آسیای مرکزی دارد

نسبت بدهی خارجی الجزایر به تولید ناخالص داخلی این کشور ۱.۵ درصد بوده و ایران ۳.۱ درصد بوده است. جایگاه سوم به ترکمنستان با نسبت بدهی خارجی ۵.۲ درصدی به تولید ناخالص داخلی‌اش اختصاص دارد.

در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی، بحرین با بدهی ۱۹۷.۱ درصدی نسبت به تولیدناخالص داخلی‌اش به عنوان بدهکارترین کشور این منطقه معرفی شده است.

بر اساس این گزارش، نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی‌اش در سال ۲۰۲۰ برابر با ۵.۱ درصد بوده که در سال ۲۰۲۱ یعنی نخستین سال روی کار آمدن دولت سیزدهم به ۳.۱ درصد کاهش یافته است و در سال دوم یعنی ۲۰۲۲ بدون تغییر باقی مانده است.

به این ترتیب بدهی خارجی ایران در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم ۳۹.۲ درصد کاهش یافته است.

بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی آن در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ یعنی ۲۰ سال برابر با ۵.۵ درصد بوده است.

بر اساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی، بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۲۳ نیز کاهش خواهد یافت و به ۲.۹ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    0 1
    مگه کسی به ایران تحریم شده قرض می دهد که ایران بدهکار شود. بدهکاری کم نشانگر عدم اطمینان و سرمایه گذاری کشورهای دیگر در صنایع ایران و بالطبع عقب ماندگی هر چه بیشتر کشور می باشد. مشرق شیطون؟
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    0 0
    تعجب نداره، خودتون میدونید چرا. ۱- تحریمیم، وام بهمون نمیدن!
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    1 0
    منافقین و غربگداها و برعندازها نظری ندارند ؟ خفه خون گرفته اند ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس