پیام‌رسان‌های داخلی  پیام‌رسان‌ داخلی

حالا با بسته و مسدودشدن این پیام‌رسان‌های خارجی، اقبال عمومی به پیام‌رسان‌های داخلی بیشتر شده‌است؛ مشکل اصلی جایی شکل می‌گیرد که با تعدد پیام‌رسان‌های داخلی مواجهیم!

به گزارش مشرق، روزنامه جوان نوشت: چالش‌های پیام‌رسان‌های خارجی برای کشور ما یکی دوتا نبوده است؛ از چالش‌های امنیتی گرفته تا چالش‌های اخلاقی و محتواهای نامناسب برای کودکان و نوجوانان. این مسئله موجب شد تا مدیران کشور تصمیم بگیرند پیام‌رسان‌های غیربومی را محدود یا مسدود کنند؛ پیام‌رسان‌هایی که در سایه آن‌ها پیام‌رسان‌های بومی فرصتی برای خودنمایی و عرض‌اندام پیدا نکنند.

حالا با بسته و مسدودشدن این پیام‌رسان‌ها، اقبال عمومی به پیام‌رسان‌های داخلی بیشتر شده‌است؛ پیام رسان‌هایی که خدماتشان مشابه پیام‌رسان‌های غیربومی است و توانسته‌اند با این خدمت‌رسانی نظر کاربران را به خود جلب کنند.

مشکل اصلی جایی شکل می‌گیرد که با تعدد پیام‌رسان‌های داخلی مواجهیم! تعددی که موجب می‌شود برقراری ارتباط که اصلی‌ترین هدف استفاده از این اپلیکیشن‌هاست، با چالش مواجه شود، چراکه هرکس به فراخور نیاز و حیطه فعالیت خود یکی، دو تا از این پیام‌رسان‌ها را در تلفن همراهش نصب کرده‌است. بنابراین نخستین سؤالی که بین افراد برای ارتباط‌گیری از طریق پیام‌رسان‌های داخلی مطرح می‌شود، پرسش درباره پیام‌رسان‌های مشترکی است که هر دو طرف در تلفن همراه یا سیستم خود نصب کرده‌اند و این مسئله خودش چالش‌برانگیز شده‌است.

گپ، آی‌گپ، ایتا، سروش، بله و روبیکا معمول‌ترین پیام‌رسان‌هایی هستند که این روزها مردم آن‌ها را جایگزین پیام‌رسان‌های خارجی کرده‌اند، اما کاربران برای تسریع و تسهیل ارتباط یا باید همه این پیام‌رسان را در تلفن همراه خود نصب کنند یا هر بار با چالش مواجه شوند که طرف مقابلشان کدام‌یک از این پیام‌رسان‌ها را در دسترس دارد!

این در حالی است که پیش از این، پیام‌رسان‌های خارجی تنها دو اپلیکیشن بودند و همه می‌توانستند از طریق تلگرام و بعد از فیلتر شدن آن واتساپ با یکدیگر در ارتباط باشند. حالا کاربران پیام‌رسان‌های داخلی بر لزوم ترکیب پیام‌رسان‌های داخلی و ارتقای کیفیت این پیام‌رسان‌ها به جای کمیت و تعدد آن‌ها تأکید دارند؛ موضوعی که می‌تواند هدف اصلی از طراحی این اپلیکیشن‌ها را که همان تسهیل ارتباط است، محقق کند.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در واکنش به تعدد پیام‌رسان‌ها، وجود پیام‌رسان‌های داخلی متعدد را در شرایط فعلی یک دوره گذار می‌داند و تأکید کرده‌است: «ما هم معتقدیم که این تعداد پیام‌رسان متعدد مورد نیاز نیست و ضرورتی برای آن‌ها وجود ندارد.»

از نگاه وی، در عین حال نمی‌توان به یکباره این پیام‌رسان‌ها را کنار گذاشت. وزیر ارتباطات از تقویت پیام‌رسان‌های بومی کنونی خبر داده و گفته‌است در نهایت دو تا سه پیام‌رسان که از همه اقبال بیشتری دارند و زیرساخت‌شان آماده‌تر است به عنوان پیام‌رسان‌های عمومی‌تر مطرح می‌شوند و عمومیت پیدا می‌کنند.

چنین رویکردی هم اگر چه می‌تواند به شکل‌گیری فضای رقابتی میان پیام‌رسان‌ها برای ارتقای کیفیت و خدمات منتهی شود، اما می‌تواند بخشی از نیرو و انرژی متخصصانی که این اپلیکیشن‌ها را طراحی کرده‌اند، هدردهد و شاید ادغام این پیام‌رسان‌ها رویکردی منطقی‌تر باشد و موجب هم‌افزایی و ارتقای کیفیت و خدمات بیشتر و بهتر شود. در عین حال طرح جدیدی برای یکپارچه‌سازی پیام‌رسان‌های بومی ارائه شده‌است که با راه‌اندازی یک مرکز تبادل پیام بین پیام‌رسان‌های داخلی، ارتباطی میان این پلتفرم‌ها ایجاد شود که مخاطبان یک پیام‌رسان داخلی مشخص بتوانند بدون نصب پیام‌رسان‌های داخلی دیگر، به کاربران فعال در آن پلتفرم‌ها پیام ارسال کنند.

البته ظاهراً این همکاری و یکپارچه‌سازی بین پیام‌رسان گپ با دو پیام‌رسان روسی در شرف ورود به مرحله آزمایشی است. در پی همکاری‌های انجام‌شده به زودی ارتباط سه‌جانبه میان کاربران پیام‌رسان‌های گپ (بیش از ۷ میلیون کاربر)، اوکی (بالغ بر ۶۰ میلیون نصب) و فی کنتاکته (دارای بیش از ۹۰ میلیون کاربر) برقرار می‌شود تا کاربران این سه سکو که ساکن گستره جغرافیایی کشورهای حوزه اوراسیا، ایران و روسیه هستند با نصب هر یک از آن‌ها امکان برقراری ارتباط در گستره بین‌المللی با یکدیگر را دارند. با وجود این، به نظر می‌رسد چنین ارتباطی میان پیام‌رسان‌های متعدد و متنوع داخلی بسیار ضروری‌تر است و می‌تواند کاربران را از سردرگمی کنونی نجات دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    4 1
    تنوع و تعدد پیامرسانهای داخلی مثل آفتابه لگن هفت دست، شام وناهار کوفته
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    3 1
    دقیقا. من خودم چندین سال بود فقط روبیکا و ایتا داشتم. برای مدرسه ی بچه گفتن واتساپ باید نصب کنید، نصب کردیم. فیلتر شد گفتن بله نصب کنید. الان میگن شاد هم نصب کنید!! کلاس ورزشی شون تو سروشه!!
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 0
    زبان انگلیسی اضافه کنند تا مورد توجه کاربران جهانی قرار بگیرند
  • مسیحا IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 3
    اولا اقبال به این اپلیکیشن ها زیاد نیست بیشتر اجبار بهشون زیاده دوما که متاسفانه قشر بسیار زیادی از عامه که دچار بی اعتمادی به سیستم و مسئولین هستن ترجیح میدن با شده با قند شکن با سرعت پائین رو مسنجرهای با کیفیت خارجی بمون و اطلاعاتشون اونور آب بره و بشه یک پایگاه داده های اطلاعاتی جامع از مردم در اختیار سرویس های اطلاعاتی خارجی اما در داخل ذخیره نشه چون متاسفانه رفتار بسیاری از مسئولین شده الگوی دو رو بودن مردم همون شعار معروف همراه با مردم همگام با مسئولان و کسی نمیخواد واقعیت افکارش رو بشه تا زمانی که بها به مردم ندیم امکانات با کیفیت و امن داخلی در اختیارشون قرار ندیدم و بخوایم به جای دادن حق انتخاب اجبار و زور رو جایگزین کنیم وضعیت همینه حقیقت هرچند تلخ باشه نمیشه ماستمالیش کرد .
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    3 1
    روبیکا رو نصب کردم چقدر شارژ میبره،نه فقط من بلکه خواهر همسرم هم گفته چند روز داشتمش شارژم تموم کرد من وخواهر شوهرم پاکش کردیم چه وضعشه پیام رسان داخلی هست مثلآ.
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    3 3
    هیچکدوم مثل واتساپ نیست مثلآ نمیشه وضعیت بزاری فقط برای مخاطبینت کیفیت ندارن یا یه کاستی هایی دارن (ایتا رو دارم، روبیکا رو هم حذف کردم، سروش هم که بدرد نخوره هرکس دارش از دور وبریام میگه خوب نیست)امیدوارم واتساپ وصل کنن.
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 1
    احسنت بهترین نکته اشاره کردیدتعددش ادمومنصرف میکنه من خودم شخصاچندین بارنصب کردم دیدم طرفای مقابلم پراکنده هستن هرکدام تویه پیامرسانن بیخیال شدم
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 4
    مشکل دیگشم اینه ک گوگل پلی روزانه چندین بار اخطار حذف نصب روبیکامیده و...
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      5 1
      برو از بازار بگیرش گلم.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 0
    این چالش تعدد واقعا هست ولی بزرگترین چالشی که داره محدودیت داخلیشه! قشنگ یه دیوار دور خودمون می کشیم.
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 1
    مشکل اینجاست که با پیام رسان ایرانی نمی شود به کاربر خارجی پیام یا تصویر فرستاد. فقط مخصوص داخل کشور است. محدود کردن و اجبار کردن مردم به استفاده از پیام رسان داخلی کاملاً اشتباه است.
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    0 2
    باید پیما رسان های خارجی را حذف کنند و چیزی مثل تلگرام بسازند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس