پاندمی اعتصاب در انگلیس/کارکنان دانشگاه‌ها هم به صف معترضان پیوستند

کارکنان دانشگاه‌های سراسر انگلیس در تداوم اعتراض و اعتصاب سایر بخش‌های عمومی این کشور قصد دارند تا برای ابراز نارضایتی از شرایط کاری و دستمزدهای خود، دست از کار بکشند. 

به گزارش مشرق، طبق اعلام بزرگترین اتحادیه کارکنان دانشگاه‌ها و کالج‌های انگلیس موسوم به «یوسی‌یو» بالغ بر ۷۰ هزار نیرو از ۱۵۰ مرکز آموزش عالی این کشور قصد دارند به مدت سه روز در ماه جاری میلادی اعتصاب کنند. این بزرگترین حرکت اعتراضی دانشگاهیان بشمار می‌رود که برآورد می‌شود بر تحصیل ۲.۵ میلیون دانشجو تاثیر منفی خواهد گذاشت.

بر اساس اعلام این اتحادیه معترضان در روزهای ۲۴،۲۵ و ۲۶ نوامبر دست از کار خواهند کشید. در همین پیوند «جو گریدی» دبیرکل اتحادیه کارکنان دانشگاه‌ها و کالج‌های انگلیس به خبرنگاران گفت: «دانشگاه‌های سراسر بریتانیا در آستانه برگزاری اعتصاب در مقیاسی هستند که قبلاً دیده نشده است. ۷۰ هزار کارمند دست از کار خواهند کشید تا به وضوح اعلام کنند که از وضعیت دستمزد، حقوق بازنشستگی و نبود امنیت شغلی خود رضایت ندارند.»

وی تصریح کرد که مقامات عالی‌رتبه دانشگاه دستمزدهای کلان دریافت درحالی که سایرکارکنان را مجبور به انعقاد قردادهای با دستمزد کم می‌کنند تا به بانک‌های غذا مراجعه کنند. گریدی هشدار داد که اگر این پیام آن‌ها جدی گرفته نشود اعتصاب برگزار خواهد شد.

دولت انگلیس افزایش پایه حقوق سالانه کارکنان دانشگاه را ۳ درصد تعیین کرده که هفت درصد نسبت به نرخ کنونی تورم پایین‌تر است. طبق برآورد صورت گرفته مراکز آموزش عالی انگلیس سال گذشته ۴۱.۱ میلیارد پوند درآمد زایی کرده‌ و به گفته مقامات یوسی‌یو مسئولین ارشد دانشگاه‌ها پول خوبی به جیب زده‌اند.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از کارکنان بخش‌های عمومی انگلیس از اداره پست، وکلای دادگستری، راه‌آهن و مترو تا پرستاران و پزشکان در ماه‌های اخیر در اعتراض به وضعیت گرانی، شرایط کاری و دستمزدهای خود، دست از کار کشیده یا تهدید به اعتصاب کرده‌اند. 

هفته پیش بیش از ۳۰۰ هزار نفر از پرستاران انگلیسی در اقدامی تاریخی به اعتصاب سراسری بر سر ناکافی بودن دستمزد، رای مثبت دادند. اتحادیه پرستاران انگلیس (RCN) اعلام کرد که اعتصاب سراسری پرستاران با هدف افزایش حقوق معادل ۵ درصد بیش از مقدار تورم صورت می‌گیرد. این درحالی است که دولت انگلیس افزایش پایه حقوق سالانه پرستاران را ۴ درصد تعیین کرده است.

آر سی ان، جزئیاتی رسمی از زمان و نوع این اعتصاب منتشر نکرده است اما به گفته منابع در صورت نهایی شدن نتیجه رای‌گیری‌ها، به احتمال زیاد اعتصاب‌ها پیش از کریسمس (۱۱ دی‌ماه) آغاز می‌شوند. این نخستین اعتصاب پرستاران از زمان تاسیس این اتحادیه (بیش از ۱۰۶ سال) خواهد بود.

انتظار می‌رود در وضعیت اعتصاب، ارائه خدمات به بیمارانی که در شرایط حاضر نیز با مشکلات بسیاری در سرویس دهی روبه‌رو هستند، لغو شده و یا با تاخیر مواجه شود. در همین راستا،‌ نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پایان ماه‌ اوت (۹ شهریورماه)، هفت میلیون نفر در انگلستان در صف انتظار درمان بیمارستانی بودند.

شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد. نرخ تورم به ۱۰.۱ درصد رسیده که بالاترین حد در نزدیک به ۴۰ سال گذشته است. کشور به گفته رئیس بانک مرکزی انگلیس وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده است و پیش‌بینی می‌شود که نرخ بیکاری تا سال ۲۰۲۵ تقریباً دو برابر خواهد شد.

ریشی سوناک نخست وزیر جدید انگلیس در اظهاراتی جنجالی گفته است که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد. با اینکه همه کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی به سر می‌برند و تورم به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش یافته است، اما آمار و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که انگلیس از هر نظر در بدترین وضعیت به نسبت تمام کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) قرار دارد.

شنبه گذشته هزاران نفر از اقشار مختلف مردم انگلیس در اعتراض به گرانی و بحران هزینه‌های زندگی در خیابان‌های پایتخت دست به تظاهرات زده و خواستار برگزاری انتخابات عمومی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    1 0
    فردوسی پور بره بااینا هم نهار بخوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس