کد خبر 1434767
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۹
داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر

تیم ملی فوتبال ایران در دور گروهی جام جهانی در سه ورزشگاه منحصر به فرد به میدان خواهد رفت که هر کدام بخشی از تاریخ و فرهنگ قطر را روایت می‌کند.

به گزارش مشرق، قطر، کوچک‌ترین کشوری است که تاکنون میزبان جام جهانی بوده است. این کشور با هشت ورزشگاه از تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲ میزبانی می‌کند که فاصله زمانی هرکدام از این استادیوم‌ها با شهر دوحه پایتخت قطر، کمتر از یک ساعت است. با توجه به کم‌وسعت‌بودنِ قطر، تمام ورزشگاه‌های این دوره به یکدیگر نزدیک هستند و بین دورترین ورزشگاه‌ها تنها ۷۰ کیلومتر مصافت وجود دارد.

به دلیل گرمای هوا و رطوبت بالا در کشور قطر، برای نخستین‌بار جام جهانی در پاییز برگزار می‌شود. این هشت ورزشگاه از تکنولوژی کنترل آب و هوا بهره‌مند هستند تا گرمای شدید این کشور را کاهش دهند و هوای ورزشگاه برای برگزاری مسابقات مطبوع باشد. دمای هوا در قطر، حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد است اما با استفاده از این تکنولوژی، دمای داخل استادیوم در حدود ۲۷ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. از ورزشگاه‌های قابل توجه در این دور از جام جهانی می‌توان به الثمامه، ورزشگاه ۹۷۴ و ورزشگاه البیت اشاره کرد. لازم به ذکر است که بودجه اولیه ساخت ورزشگاه‌ها و زمین‌های تمرینی جام جهانی ۴/۷ میلیارد پوند بوده است.

در سال ۲۰۱۰ که قطر میزبانی جام جهانی را کسب کرد، ساخت‌وساز ورزشگاه‌ها به موضوعی خبرساز تبدیل شد و سورفتارهای مقامات قطری با کارگرانی که در ساخت ورزشگاه‌ها کمک می‌کردند، باعث شد که پای عفو بین‌الملل به این موضوع باز شود. عفو بین‌الملل این کشور را به سوء‌رفتار با بیش از دو میلیون کارگر مهاجر متهم کرده و گفته است: هزاران نفر از کارگران جان خود را به خاطر فشارهای وارده از دست داده‌اند.

از هشت ورزشگاه میزبان، هفت ورزشگاه نوسازند و یک ورزشگاه نیز بازسازی اساسی شده است و تنها یک ورزشگاه از این هشت ورزشگاه بعد از جام جهانی دست نخورده و بدون تغییر می‌ماند و یک ورزشگاه کاملاً بازسازی خواهد شد؛ همچنین نیمی از صندلی‌های شش ورزشگاه پس از پایان مسابقات به کشورهای در حال توسعه ارسال می‌شود.

تیم ملی ایران در سه دیدار از مرحله گروهی این رقابت‌ها به میدان خواهد رفت و به ترتیب در ورزشگاه خلیفه، الریان و الثمامه به میدان خواهد رفت که هر سه از مدرن‌ترین ورزشگاه‌های جهان هستند. با توجه به اسقرار تیم ملی در هتل الریان و کمپ ورزشی شماره یک باشگاه الریان، تیم ملی فاصله زیادی با ورزشگاه‌های مذکور ندارد.

زمان دیدارهای ایران در جام جهانی:

بازی نخست: ۳۰ آبان

انگلیس - ایران/ ساعت ۱۶:۳۰ ورزشگاه بین المللی خلیفه

استادیوم بین المللی خلیفه قطر (Khalifa International Stadium)

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر

در ۱۹ مه ۲۰۱۷ در دوحه، ورزشگاه بین‌المللی خلیفه با انجام آتش بازی افتتاح شد. این ورزشگاه اولین ورزشگاه از مجموع هشت ورزشگاهی است که قطری ها برای جام جهانی ساختند.

ورزشگاه بین‌المللی خلیفه قدیمی‌ترین ورزشگاه قطر است که برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ در الریان، یکی از شهرهای قطر افتتاح شد. این ورزشگاه آخرین بار در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ بازسازی شد. استادیوم خلیفه علاوه بر فوتبال امکان برگزاری دیگر رشته‌های ورزشی از قبیل دو میدانی را نیز دارد. بعد از مشخص شدن کشور قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ یک سری تغییرات عمده و اساسی به منظور ارتقا کیفیت این استادیوم انجام شد. یکی از مهم‌ترین این موارد تجهیز کردن آن به فناوری‌های خنک کننده پیشرفته است تا کیفیت بازی‌ها در گرمای قطر تحت تاثیر قرار نگیرد و همچنین مطابق قوانین قطر، توریست‌ها هم بتوانند بدون نگرانی نسبت به گرمای شدید، حجاب در قطر را رعایت کنند. همچنین سیستم روشنایی آن نیز تغییر یافته و صندلی‌های بیشتری برای تماشای بازی‌ها به آن اضافه شدند. این استادیوم با امکانات مطابق با استانداردهای جهانی از ۸ بازی در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ میزبانی خواهد کرد که بازی ایران – انگلیس یکی از این موارد است. استادیوم بین‌المللی خلیفه ظرفیت پذیرش حدود ۴۵۴۱۶ تماشاگر را دارد.

از رویدادهای اخیری که در خلیفه بین‌المللی برگزار شده، مسابقات قهرمانی دو و میدانی جهانی و جام جهانی باشگاه‌های قطر ۲۰۱۹ بوده است.

ظرفیت: ۴۰۰۰۰

فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۳ کیلومتر 

فاصله از هتل تیم ملی ایران: ۱۵کیلومتر

فاصله از هتل تیم ملی انگلیس: ۲۴ کیلومتر

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر نمای بیرونی از استادیوم بین المللی خلیفه، به عنوان استادیوم ملی این قطر، محل میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر نمایی از ورزشگاه خلیفه و مشعل دوحه در طول هفدهمین دوره مسابقات جهانی دوومیدانی IAAF دوحه ۲۰۱۹

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر یورگن کلوپ، سرمربی لیورپول در یک دور افتخاری پس از پیروزی در بازی نهایی جام باشگاه های جهان ۲۰۱۹ قطر بین لیورپول و فلامینگو برزیل در ورزشگاه خلیفه 

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، سعید عزت اللهی و کریم انصاری فرد پس از بازی ایران و عراق در ورزشگاه بین المللی خلیفه در ۷ سپتامبر ۲۰۲۱ که پیروزی تیم ملی ایران را در در دوحه جشن گرفتند. 

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر نمایی از داخل ورزشگاه قبل از مسابقه مقدماتی جام فیفا عرب قطر ۲۰۲۱ بین لیبی و سودان در استادیوم بین المللی خلیفه در ۱۹ ژوئن ۲۰۲۱ در دوحه، قطر.

بازی دوم: ۴ آذر

ولز - ایران/ ساعت ۱۳:۳۰ ورزشگاه احمد بن علی الریان

استادیوم الریان یا احمد بن علی قطر (Ahmad Ibn Ali Stadium)

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر کمیته برگزاری جام جهانی قطر استادیوم احمد بن علی، چهارمین محل برگزاری جام جهانی را در حضور ۵۰ درصد جمعیت ورزشگاه در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰ در دوحه، قطر افتتاح کرد. 

از خیلی سال‌ها پیش استادیوم احمد بن علی در محل کنونی یعنی شهر الریان، وجود داشت. اما در سال ۲۰۱۵ این مکان به طوری کلی تخریب شد و از نو استادیوم دیگری با همین نام با توجه به استانداردهای روز دنیا ساخته شد. اتمام پروژه تخریب و ساخت دوباره این استادیوم مدرن حدود ۴ سال به طول انجامید. گفته می‌شود در این پروژه عظیم از بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب بتن و ۶۷۰۰ تن فولاد استفاده شده است. ورزشگاه الریان بهترین فرهنگ قطر را به نمایش می گذارد. نمای بیرونی از الگوهای پیچیده ای که قطر را نشان می دهد، از تاریخ تجارت گرفته تا جانوران متنوع آن تشکیل شده است. این استادیوم میزبان بازی تیم‌های ملی ایران – ولز در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد بود. همچنین گفته می‌شود آخرین مرحله از مسابقات، مرحله یک شانزدهم نهایی، در استادیوم احمد بن علی برگزار خواهد گردید. استادیوم احمد بن علی با ظرفیت ۴۰۷۴۰ نفر تماشاگر از ۷ بازی در طول مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ میزبانی خواهد کرد.

ظرفیت: ۴۰۰۰۰

طراح: رامبول

فاصله از مرکز شهر دوحه: ۲۲ کیلومتر 

فاصله از هتل تیم ملی ایران: ۱.۳ گیلومتر

فاصله از هتل تیم ملی ولز: ۲۴ کیلومتر

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر نمای کلی از بیرون ورزشگاه احمد بن علی قبل از جام جهانی باشگاه های فیفا ۲۰۲۰ 

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر دوحه - ماکتی از استادیوم احمد بن علی قبل از قرعه کشی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در نمایشگاه و مرکز همایش دوحه (DECC) در ۱ آوریل ۲۰۲۲ در دوحه، قطر. KOEN VAN WEEL (عکس از ANP از طریق Getty Images)

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر نمای کلی از بیرون ورزشگاه احمد بن علی قبل از جام جهانی باشگاه های فیفا ۲۰۲۰ 

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر تماشاگران شروع بازی فینال جام امیر قطر بین السد و العربی در ورزشگاه الریان در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰ را تماشا می‌کنند.

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر نمای کلی از داخل ورزشگاه احمد بن علی قبل از جام جهانی باشگاه های فیفا قطر ۲۰۲۰ 

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر نمای کلی از داخل ورزشگاه احمد بن علی قبل از جام جهانی باشگاه های فیفا قطر ۲۰۲۰ 

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر نمایی کلی از داخل ورزشگاه احمد بن علی 

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر نمای کلی از داخل ورزشگاه احمد بن علی قبل از جام جهانی باشگاه های فیفا قطر ۲۰۲۰ 

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر نمایی کلی از سکوهای از ورزشگاه احمد بن علی، معروف به ورزشگاه الریان، محل میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر استفاده از نور مصنوعی برای نگهداری از چمن ورشگاه احمد بن علی، معروف به ورزشگاه الریان، محل میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر

بازی سوم: ۸ آذر

ایران - آمریکا/ ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه الثمامه

استادیوم الثمامه (Al Thumama Stadium)

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر

طراحی استادیوم الثمامه در زمینی به مساحت ۵۱۵۴ هکتار و در حدود ۱۲ کیلومتری جنوب دوحه قرار دارد. این استادیوم با طراحی زیبا به شکل دایره ظاهری بسیار چشم‌نواز و زیبا دارد. نمای این ورزشگاه از یک کلاه بافته سنتی که برای قرن‌ها توسط مردان در سراسر جهان عرب استفاده شد الهام گرفته شده است. این ورزشگاه توسط معمار قطری ابراهیم ام‌جیده طراحی شده است. این ورزشگاه میزبان هشت بازی تا مرحله یک چهارم نهایی در قطر ۲۰۲۲ خواهد بود.

ساخت استادیوم الثمامه در سال ۲۰۱۷ آغاز شد. این ورزشگاه توسط یک پارک عمومی ۵۰ هزار متر مربعی از فهرست پارک‌های قطر احاطه شده است. آنچه این پروژه عظیم را چشم‌نوازتر کرده استفاده از تلفیق سبک معماری عرب و مدرن در کنار یکدیگر است. همچنین علاوه بر مسابقات فوتبال به منظور برگزاری دیگر مسابقات از قبیل دو و میدانی، سوارکاری و دوچرخه سواری نیز می‌توان از آن بهره برد. علاوه بر تمامی این موارد امکاناتی از قبیل بسکتبال، هندبال، تنیس، شنا و سایر ورزش‌ها را نیز فراهم کرده است.

ظرفیت: ۴۰۰۰۰

طراح: دفتر مهندسی عرب

فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۳ کیلومتر 

فاصله از هتل تیم ملی فوتبال: ۲۵ کیلومتر

فاصله از هتل تیم ملی آمریکا: ۲۷ کیلومتر

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر نمای بیرونی شبانه با جزئیات از ورزشگاه الثمامه،  که الهام گرفته از کلاه سنتی تقیه است، کلاه سنتی که مردان و پسران در سراسر کشورهای عربی واقع در خانه از آن استفاده می‌کنند.

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر نمای کلی از داخل استادیوم

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر نمایی کلی از دریچه های تهویه مطبوع استادیوم در ورزشگاه الثمامه

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر بازیکنان قطر در آستانه بازی نیمه نهایی فوتبال جام عرب ۲۰۲۱ بین قطر و الجزایر در ورزشگاه الثمامه در دوحه پایتخت قطر در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ گرم می‌شوند.

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر نمایی از ورزشگاه الثمامه در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۱، پیش از مسابقه فوتبال یک چهارم نهایی جام عرب فیفا ۲۰۲۱ بین مراکش و الجزایر

داستان ایران و سه ورزشگاه منحصر به فرد در قطر نمایی کلی از ورزشگاه الثمامه در دوحه پایتخت قطر در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۱، از بازی فوتبال یک چهارم نهایی جام عرب فیفا ۲۰۲۱ بین مراکش و الجزایر

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    0 1
    قطعا کشور ما هم پر از امکانات هست و میتونیم جام جهانی برگزار کنیم، حتی موبایل مسافران خارجی کار نمیکنه چه برسه به اینترنت و جابجایی پول شون!
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    0 1
    بودجه ساخت ورزشگاه ها و زمین های تمرین 4/7 میلیارد پوند ما فقط 12هزار میلیارد رو تقسیم بر 30هزار کنیم میشه 400 میلیون دلار ،10 درصد هزینه جام جهانی تامین می‌شد . اون فقط یه اختلاسشون بود
  • ماهان IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    1 0
    نگاه انگلستان به ایران یک نگاه تحقیر آمیز و استعماری هستش که انشاالله ما انگلو ساکسون ها رو با حقارت میبریم .
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    0 0
    تاریخ قطر !!! مگر قطر تاریخ هم دارد؟
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
      0 0
      فعلا این اونان که در حال تاریخ سازی هستن ... و تو متوهم و دلخوش به نوشته های باش که به نام تاریخ به خوردت دادن ... .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس