سموم کشاورزی گرده‌افشانی زنبورها را محدود می‌کنند

دانشمندان می گویند زنبورهای گرده‌افشان‌ احتمال کمتری دارد روی گل‌هایی بنشینند که کود یا آفت‌کش‌های کشاورزی روی آنها پاشیده شده است.

به گزارش مشرق از پایگاه خبری «فیز»، محققان دانشگاه بریستول در انگلیس در مطالعه جدیدی که در نشریه PNAS Nexus منتشر شده است خاطرنشان کردند که افشاندن مواد شیمیایی موجب تغییر میدان مغناطیسی در اطراف گل‌ها برای مدت حدود ۲۵ دقیقه بعد از تماس می‌شود. این تاثیر به میزان قابل ملاحظه‌ای طولانی‌تر از نوسانات طبیعی مانند نوسانات ناشی از باد دوام می‌آورد و موجب کاهش تلاش زنبورها برای تغذیه در طبیعت می‌شود.

دکتر «الارد هانتینگ» از دانشکده علوم بیولوژیک دانشگاه بریستول و تیم تحقیقاتی او خاطرنشان کردند که کودهای کشاورزی تاثیری بر دید و بو ندارند. آنها در تحقیق خود اقدام به تقلید و شبیه‌سازی تغییرات الکتریکی ناشی از کودها و حشره‌کش‌ها در میدان الکتریکی از طریق دستکاری الکتریکی در گل‌ها کردند.

این کار نشان داد که زنبورهای مخملی (bumblebees) قادر بودند تغییرات کوچک و دینامیک در میدان الکتریکی ناشی از مواد شیمیایی را ردیابی کنند.

هانتینگ گفت: می‌دانیم که مواد شیمیایی سمی هستند، اما در خصوص این که آنها چگونه بر تعامل بین گیاهان و گرده‌افشان‌ها تاثیر می‌گذارند چیز زیادی نمی‌دانیم.

وی افزود: گل‌ها یک رشته سرنخ‌هایی را دارند که زنبورها را برای تغذیه و گرده‌افشانی جذب می‌کنند. زنبورها از سرنخ‌هایی مانند بو و رنگ گل استفاده می‌کنند، اما از میدان الکتریکی هم برای شناسایی گیاهان استفاده می‌کنند.

به گفته محققان مساله مهم در اینجا این است که کاربرد مواد شیمیایی کشاورزی می‌تواند سرنخ‌های گل‌ها را منحرف یا مختل سازد و موجب تغییر در رفتار گرده‌افشان هایی مانند زنبورها شود.

سموم کشاورزی گرده‌افشانی زنبورها را محدود می‌کنند

انواع ذرات هوابرد دیگر مانند ذرات نانو، گازهای اگزوز خودروها، پلاستیک‌های نانو و ذرات ویروسی ممکن است تاثیرات مشابهی داشته باشند و بر گستره وسیعی از موجودات زنده استفاده کننده از میدان‌های الکتریکی فراوان در طبیعت تاثیر بگذارند.

«سم انگلند» از محققان اصلی این کار تحقیقی می‌گوید: چیزی که این مطالعه را حائز اهمیت می‌سازد این است که اولین نمونه از یک کار تحقیقی برای بررسی مداخلات انسانی بر حس الکتریکی حیوانات است.

این مساله تا حد زیادی مانند سروصدای ناشی از قایق‌های موتوری است که مانع از توانایی ماهی‌ها برای ردیابی شکارچیان آنها می‌شود یا نور مصنوعی در شب که موجب گیجی شب‌پره‌ها (moths) می‌شود.  این تحقیق در واقع نگرش جدیدی به این مساله است که مواد شیمیایی ساخته انسان چگونه موجب برهم خوردن نظم در محیط طبیعی می‌شوند.