فشار آمریکا واروپا به شورای حکام آژانس برای صدور قطعنامه ضدایرانی

 آمریکا و اتحادیه اروپا، در حال  فشار وارد کردن به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند تا علیه ایران قطعنامه صادر کند.

به گزارش مشرق، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان از اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته‌اند تا قطعنامه‌ای را تصویب کند که در آن خواستار توضیحات ضروری و فوری ایران درباره آثار اورانیوم یافت شده در سه مکان اعلام نشده هستند.

پیش نویس این قطعنامه روز جمعه پیش از نشست شورای حکام، به ۳۵ کشور عضو این شورا در آژانس بین المللی انرژی اتمی ارسال شده است. ارسال این پیش نویس برای شورای حکام همچنین یک روز پس از انتشار گزارشی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران صورت گرفته است.

در متن ارائه شده به شورای حکام، بدون اشاره به تاریخ، به اقدامات مورد نظر درباره ایران اشاره شده و آمده است: «(شورای حکام) تصمیم می‌گیرد… که ایران به صورت ضروری و فوری برای انجام تعهدات قانونی خود و… اقدامات زیر را بدون تأخیر انجام دهد».

اقدامات درخواستی شورای حکام نیز شامل ارائه توضیحات معتبر توسط ایران برای آثار پیدا شده است. همچنین دیگر اقدامات نیز شامل فراهم کردن تمامی اطلاعات، اسناد و پاسخ‌های مورد نیاز آژانس و فراهم کردن دسترسی به مکان‌ها و موادی است که آژانس نیاز داشته و نمونه برداری از مکان‌های مورد نظر توسط آژانس است.

متن پیش‌نویس، که با اکثریت ساده اعضای شورای حکام قابل تصویب خواهد بود، همچنین می‌گوید که «شورای حکام نگرانی عمیق خود را ابراز می‌کند، چون مسائل پادمان مربوط به سه مکان اعلام‌نشده به دلیل عدم همکاری‌های اساسی کافی از سوی ایران هنوز حل نشده باقی مانده است.»

یک دیپلمات ارشد حاضر در شورای حکام که به دلیل حساسیت‌های سیاسی نخواست نامش فاش شود، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان پیشرفت ملموس در نشست خود با ایران است و امیدوار است که این آغاز روندی باشد که منجر به پاسخ‌های کامل شود.

پیش‌نویس قطعنامه همچنین به گزارش روز پنجشنبه آژانس اشاره دارد که در آن آمده بود رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «به شدت نگران است که هنوز هیچ پیشرفتی در همکاری با ایران حاصل نشده است.»

شورای حکام در ماه ژوئن نیز قطعنامه مشابهی را تصویب کرد و در آن زمان نیز تنها چین و روسیه با آن مخالفت کردند.

پیش از این نیز، «رافائل ماریانو گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در سخنانی ادعا کرده بود که ایران در نشست اخیر خود در وین درباره برنامه هسته‌ای خود هیچ چیز جدیدی ارائه نکرده است. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در عین حال افزود که مذاکرات در این زمینه همچنان ادامه خواهد داشت.

گروسی این موضع گیری را در حاشیه کنفرانس آب و هوایی COP۲۷ در شرم الشیخ مصر اعلام کرد و به خبرنگاران گفت: «آنها چیز جدیدی به ارمغان نیاوردند. قرار است تا چند هفته دیگر در سطح فنی دوباره در ایران ملاقات کنیم.»

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین با اشاره به گزارش‌های سه ماهه آتی آژانس در مورد ایران که قرار است هفته آینده منتشر می‌شود، افزود: «ما فرصتی برای تعامل مجدد برای ادامه کارمان داریم، اما این امر پس از انتشار گزارش‌های من اتفاق خواهد افتاد.»

پیش از این، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرده بود: «هیچ مسئله‌ای درباره اجرای توافقات پادمانی ایران وجود ندارد و این امر در آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تائید شده است و در همین راستا هیأت فنی ایران برای پاسخ به سوالات آژانس به وین سفر کرده است.»

سفیر ایران در سازمان ملل خاطر نشان ساخت، بی طرفی، استقلال و حرفه‌ای گرایی آژانس نباید مخدوش شود و این سازمان باید خارج از کنترل قدرت‌ها باقی بماند تا همه بتوانند از کمک‌های فنی و حمایتی آژانس برای توسعه برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای برخوردار باشند. وی با اشاره به حملات خرابکارانه اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای و ترور بزدلانه دانشمندان هسته‌ای ایران بوده، از سازمان‌های بین المللی و به ویژه سازمان ملل خواست تا این جنایات را محکوم کنند. ایروانی اضافه کرد که رژیم صهیونیستی همچنان به عضویت ان پی تی در نیامده و تمایلی هم برای پذیرش این معاهده و پادمان‌های آژانس ندارد و آژانس باید بدون جهت گیری و به صورت حرفه‌ای با این موضوع برخورد کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
    0 0
    سلام
  • US ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
    0 0
    ایران هم این خفت قطعنامه را قبول و هم پاسخ دادن را قبول می کند!!!! والا چه عرض کنم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس