کد خبر 1435424
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
رئیس‌جمهور کره جنوبی، کره شمالی را تهدید کرد

رئیس‌جمهور کره جنوبی در جریان نشست آسیای شرقی در پایتخت کامبوج کره شمالی را تهدید کرد که در صورت انجام آزمایشات موشکی و اتمی، با پاسخ قاطع جهان مواجه خواهد شد.

به گزارش مشرق، «یون سوک یئول» رئیس‌جمهور کره جنوبی امروز (یکشنبه) در جریان نشست آسیای شرقی در «پنوم پن» پایتخت کامبوج تصریح کرد که خلع سلاح کره شمالی پیش‌شرط صلح در منطقه هند و اقیانوس آرام است و ادامه داد در صورتیکه پیونگ‌یانگ تصمیم به خلع سلاح بگیرد، سئول آمادگی دارد بی‌دریغ به این کشور کمک‌ کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری یونهاپ، یون این اظهارات را در جریان نشست سران آسیای شرقی در پنوم پن بیان کرد که در آن رهبران کشورهای عضو انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا و هشت شریک گفت‌وگو از جمله کره‌جنوبی، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و چین گرد هم جمع شده‌اند.

دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «رئیس‌جمهور یون گفته است که برای ایجاد یک منطقه آرام هند و پاسیفیک، اول باید کره شمالی خلع سلاح شود و اگر کره شمالی علی‌رغم نگرانی‌ها و هشدارهای مکرر جامعه بین‌الملل، یک موشک بالستیک بین قاره‌ای دیگر پرتاب کند یا یک آزمایش هسته‌ای (اتمی) انجام دهد، جامعه بین‌المللی باید قاطعانه پاسخ دهد».

رئیس‌جمهور کره جنوبی پس از تهدید کره شمالی، برای گفت‌وگو با این کشور ابراز آمادگی کرد و دفتر وی در ادامه بیانیه گفت: «در عین حال، او (رئیس‌جمهور کره جنوبی) گفته است که درب گفت‌وگو با کره شمالی همواره باز است و تأکید کرده است که اگر کره شمالی اقداماتی را برای خلع سلاح انجام دهد،‌ما آمادگی داریم در راستای "طرح جسورانه" خود، بی‌دریغ به این کشور کمک کنیم».

طرح جسورانه کره جنوبی در حقیقت به ابتکار عمل یون برای ارائه کمک‌های گسترده به کره شمالی در قبال تعهد پیونگ‌یانگ برای خلع سلاح اتمی اشاره دارد.

رئیس‌جمهور کره جنوبی همچنین در ادامه خواستار خودداری از اقداماتی شد که تنش‌ها را در دریای چین جنوبی تشدید می‌کند و در این خصوص گفت: «بدنه آبی باید به دریایی از صلح و رفاه تبدیل شود که از نظم مبتنی بر قوانین دفاع می‌کند»؛ محلی که آزادی دریانوردی و پرواز بر فراز آن تضمین شود.

رئیس‌جمهور کره جنوبی همچنین به مسئله اوکراین نیز اشاره کرد و با متهم کردن روسیه ادامه داد که حمله روسیه به اوکراین، نقض قوانین بین‌المللی و تهدیدی برای جان افراد و حقوق بشر مردم اوکراین بوده است.

وی در ادامه با حمایت از کی‌یف گفت که حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی اوکراین باید مورد احترام قرار بگیرد و کره جنوبی کمک‌های بشردوستانه را به اوکراین افزایش خواهد داد.

وی در ادامه از افول دموکراسی در میانمار ابراز نگرانی عمیق کرد و برای بازگشت آزادی و دموکراسی به این کشور ابراز امیدواری کرد و وعده داد تا کمک‌های کشور خود به مردم میانمار را در همکاری نزدیک با جامعه بین‌الملل افزایش دهد.

رئیس‌جمهور کره جنوبی در پایان بر تعهد کره جنوبی برای آزادی، حقوق بشر و حاکمیت قانون همانطور که در راهبرد جدید هند و پاسیفیک مطرح شده است، تأکید کرد.

رئیس‌جمهور کره جنوبی در شرایطی سخن از صلح و آرامش به میان آورده است که به همراه کشور ژاپن و آمریکا از کشورهایی است که با برگزاری رزمایش‌های پی در پی، شرایط تحریک کره شمالی را فراهم می‌آورد.

کره شمالی بارها اعلام کرده که مخالف برگزاری رزمایش کشورهای غربی در منطقه است. این کشور در روزهای گذشته به تمدید رزمایش مشترک هوایی کره جنوبی و آمریکا واکنش نشان داد و «پاک جونگ چون» دبیرکل کمیته مرکزی حزب حاکم کره شمالی این اقدام را «انتخابی بسیار خطرناک و اشتباه» توصیف کرد. در روزهای گذشته همچنین بیش از ۱۸۰ فروند جنگنده کره شمالی در نمایش قدرت به کره جنوبی و  آمریکا نزدیک مرز کره جنوبی پرواز کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    0 1
    کره جنوبی نوکرارباب خفه خخ
  • رضا IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    0 1
    یک نفر ایشان را توجیه کند که صلح در منطقه جنوب شرقی آسیا فقط با اخراج امریکایی ها محقق خواهد شد
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    1 1
    کره شمالی برای اثبات نوکری چین ملت را بازنجیر فقر ببند کشیده
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      0 1
      اونی که نوکر کره جنوبی نوکر ارباب امریکا خخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس