کد خبر 1435795
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
مقام آمریکایی: نخست‌وزیر چین از تهدیدهای اتمی انتقاد کرد

یک مقام آمریکایی مدعی است نخست‌وزیر چین طی نشستی در کامبوج از تهدیدهای اتمی که اخیراً بین غرب و روسیه رد و بدل می‌شود، ابراز ناخرسندی کرده بود.

به گزارش مشرق، در ادامه تلاش‌های آمریکا و کشورهای غربی برای ایجاد اختلاف و فاصله انداختن بین پکن و مسکو، یک مقام آمریکایی ادعا کرد چین از تهدیدهای اتمی روسیه ناخرسند است.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، امروز (دوشنبه) به خبرنگاران گفت «لی که‌چیانگ» نخست‌وزیر چین طی سخنرانی در «نشست شرق آسیا» در کامبوج از تهدیدهای اتمی که اخیراً بین غرب و روسیه رد و بدل می‌شود، ابراز ناخرسندی کرده بود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی با بیان اینکه لی در این نشست به‌صورت مفصل درباره سیاست چین در قبال جنگ اوکراین صحبت کرد، توضیح داد: «[نخست‌وزیر چین] مشخصا بر روی حق حاکمیتی، غیرمسئولانه بودن تهدیدهای اتمی و نیاز به مطمئن شدن از عدم استفاده از تسلیحات اتمی به هیچ شکلی تاکید کرد».

این مقام آمریکایی مدعی شد که در اظهارات نخست‌وزیر چین، حس ناخرسندی و ناراحتی غیرقابل انکار پکن نسبت به تهدیدهای اتمی و فعالیت‌های روسیه در جنگ اوکراین دیده می‌شد.

طبق این گزارش، وی در این‌باره اظهار داشت: «به‌نظرم نمی‌توان انکار کرد که چین از نحوه اجرای عملیات‌های نظامی روسیه [در اوکراین] هم غافلگیر شده و هم خجالت‌زده است».

این مقام آمریکایی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود نخست‌وزیر چین در سال آینده تغییر کند، گفت واشنگتن معتقد است که «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور این کشور قصد دارد چهره‌های جدیدی را برای دیدار با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود در روز دوشنبه رونمایی کند.

پیش از این اما «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات بایدن که مدعی شده چین در حال فاصله گرفتن از روسیه است گفته بود: «پکن و مسکو به ایجاد روابط پایدار و مستحکم دوجانبه در افق دراز مدت ادامه خواهند داد»  .

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس