واکنش اولیانوف به سخنان ضدایرانی سفیر آمریکا: فشار حداکثری هدف صلح آمیز معتبری ندارد

دیپلمات ارشد روسیه در واکنش به سخنان ضد ایرانی سفیر آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران هدف صلح‌آمیزی ندارد.

به گزارش مشرق، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین چهارشنبه فرازهایی از سخنرانی «لورا هول‌گیت» همتای آمریکایی خود را که ادعا کرده بود غنی سازی ۶۰ درصدی توسط ایران هدف صلح آمیز معتبری ندارد، در توئیتر بازنشر داد و به کنایه نوشت: فراموش نکنیم که سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران هدف صلح آمیز معتبری ندارد. این دلیل اصلی بود که ایران را مجبور به غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم کرد.

وی درباره تاکید نماینده آمریکا بر توقف تدابیر جبرانی ایران در برجام هم افزود: برای تحقق این امر، باید مذاکرات وین درباره ازسرگیری اجرای برجام را نهایی کنیم.

سفیر ایالات متحده پیشتر با ایراد سخنانی ادعایی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود: ایران باید فعالیت‌های نگران‌کننده خود را متوقف کند و از اقداماتی که بر خلاف رفتار همه کشورهای دیگر در سراسر جهان است دست بردارد. ایران استدلال می‌کند که به طور ناعادلانه توسط دیگران هدف قرار گرفته است. اما در واقع، این ایران است که با اقدامات هشدار دهنده، خود را متمایز می‌کند.

وی مدعی شد: ایران باید اقداماتی را انجام دهد که اعتماد بین‌المللی را نسبت به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش افزایش دهد و از تشدید تنش‌ها که ما را به ابهام عمیق‌تر می‌برد، خودداری کند.

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و تعلل طرف های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی، تصمیماتی را در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کرد.

در واقع پس از اینکه سایر اعضای باقیمانده در توافق یاد شده نتوانستند انتظارات مشروع ایران برای بازگرداندن توازن به توافق را برقرار کنند، به خودیاری متوسل شود اما از واکنش متقابل دربرابر رفتار غیرقانونی آمریکا خودداری و بر رویکرد اصولی خود برای حفظ توافق پافشاری کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

سفیر آمریکا در بخش دیگری از سخنانش، بدون اشاره به اینکه کدام طرف ناقض برجام است و در مذاکرات رفع تحریم‌ها اراده سیاسی لازم برای بازگشت به برجام را نشان نداد، ادعا کرد که ایران در شهریور ماه گذشته با طرح خواسته‌های غیر ممکن امید بازگشت به برجام را از بین برد.

وی مدعی شد: در سپتامبر گذشته ایران امید جمعی درباره بازگشت قریب‌الوقوع به برجام را با طرح خواسته‌هایی که می‌دانست غیر ممکن است از بین برد.

این دیپلمات آمریکایی با بیان این ادعا که ایران خواستار سیاسی‌کاری در ماموریت آژانس است مدعی شد: کاملا واضح است که وضعیت از سپتامبر پیچیده‌تر شده است. ایران باید اقدامات تحریک آمیز هسته‌ای خود و فعالیت‌هایی را که خطرات جدی اشاعه را به همراه دارد، متوقف کند.

این درحالیست که نتیجه ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته در وین برای رفع تحریم‌ها و از سرگیری اجرای کامل برجام نشان داد دولت ضعیف جو بایدن به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و به همین خاطر به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است.

گفت‌وگوها اینک به نقطه‌ای رسیده که اگر ایالات متحده آمریکا الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان حاصل خواهد شد. ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان هفته پیش در گفت‌وگوی تلفنی با جوسپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی و هماهنگ کننده برجام، بر آمادگی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    10 4
    جمع کن آقای رییسی برو بهسمت ایران اتمی اینا اون موقع لال میشن بسته مماشات اینا با ضعیفان حرفی ندارن
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس