کد خبر 1437664
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
شکست سنگین «ماهاتیر محمد» در انتخابات پارلمانی مالزی

نخست‌وزیر پیشین و سیاست‌مدار کهنه‌کار مالزی در انتخابات پارلمانی این کشور نتوانست رأی مردم را کسب کند و حزب او در پارلمان آینده حتی یک کرسی هم نخواهد داشت.

به گزارش مشرق، «ماهاتیر محمد»، نخست وزیر سابق مالزی، کرسی پارلمانی خود را در انتخابات عمومی روز شنبه از دست داد؛ شکستی که احتمالاً به زندگی سیاسی و حرفه‌ای یکی از ماندگارترین سیاستمداران آسیایی پایان می‌دهد.

«ماهاتیر محمد» نخست وزیر پیشین مالزی که وقتی در سال ۲۰۱۸ برای دومین بار نخست وزیر مالزی شد، نامش به عنوان پیرترین نخست وزیر جهان در گینس ثبت شد.

«فلورانس لویی» خبرنگار الجزیره دراین‌باه می‌گوید: شگفتی بزرگی رخ داده؛ نه تنها شکست خورده، بلکه به شکلی عجیب و تماشایی شکست خورد. او در حوزه انتخابی خود در جزیره لنگکاوی چهارم شد تا شکست سختی بخورد. او نه تنها کرسی خود را از دست داد، بلکه سپرده خود را نیز از دست داده است، زیرا نتوانسته بیش از یک هشتم آرا را به دست آورد. حزب او نیز موفق به کسب حتی یک کرسی نشده است.

ماهاتیر محمد هنگام اعلام نامزدی در انتخابات پارلمانی گفت: این باید آخرین انتخابات من باشد. من این بار نمی‌خواستم در رقابت شرکت کنم، اما آخرین دوره خود را تمام نکردم. امیدوارم بتوانم کارم را تمام کنم. شانس زیادی برای برنده شدن دارم. وی از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ و بار دیگر از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ بر این کشور جنوب شرقی آسیا حکومت کرد، اما دولت او ۲ سال پس از دوره ۵ ساله‌اش سقوط کرد.

انتخابات پارلمانی در مالزی دیروز شنبه در حالی برگزارش شد که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که ائتلاف مخالفان به رهبری «انور ابراهیم» می‌تواند اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورد.

در این انتخابات ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن بودند که برای انتخاب ۲۲۲ نماینده پارلمان، به پای صندوق‌های اخذ رأی رفتند. در این انتخابات ۹۳۹ نفر برای حضور در انتخابات اعلام نامزدی کرده بودند که در صورت راهیابی به پارلمان به مدت ۵ سال کرسی نمایندگی را در اختیار خواهند داشت.

در انتخابات پارلمانی مالزی ۶۹ حزب سیاسی حضور دارند که با تشکیل ۶ ائتلاف اصلی با یکدیگر رقابت می‌کنند. ائتلاف جبهه ملی، ائتلاف امید و ائتلاف میثاق ملی از جمله جریان‌های اصلی حاضر در انتخابات هستند. «اسماعیل صبری»، نخست وزیر مالزی در ماه اکتبر گذشته در پی فشارهای شدید از سوی ائتلاف حاکم، انحلال پارلمان این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کرد. این انتخابات قرار بود در اواسط سال ۲۰۲۳ برگزار شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    2 0
    این هنوز زنده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس