وال‌استریت‌ژورنال: G7 و اروپا سقف 60 دلاری برای نفت روسیه را بررسی می‌کنند

یک روزنامه آمریکایی خبر داد که گروه هفت و اتحادیه اروپا فردا سقف قیمت ۶۰ دلاری برای نفت روسیه را بررسی خواهند کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال روز سه‌شنبه گزارش داد که واشنگتن و همپیمانانش فردا (چهارشنبه) در تلاش برای رسیدن به توافقی برای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه هستند.

بر اساس گزارش این روزنامه، گروه هفت و اتحادیه اروپا در نشست روز چهارشنبه، تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای هر بشکه نفت روسیه را مورد بحث قرار خواهند داد.

چند روز پیش بود که استیون منوشین، وزیر خزانه داری پیشین آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی از طرح گروه هفت (جی ۷) برای تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه انتقاد کرد.

منوشین درباره این اقدام که اوایل ماه آینده اجرایی خواهد شد، گفت: «نه تنها امکان پذیر نیست، فکر می کنم این مضحک‌ترین ایده ای است که تا به حال شنیده‌ام.»

این مقام سابق آمریکایی گفت: «بازار قیمت را تعیین می کند. از این رو اگر شما برای قیمت های بالاتر تحریم وضع کنید، به این شیوه فقط شما وضعیت را بدتر می کنید.»

گروه هفت متشکل از کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن، توافق کردند تا یک قیمت ثابت محدود برای نفت روسیه تعیین کنند. این تصمیم از ۵ دسامبر اجرایی خواهد شد.

این درحالی است که سطح قیمت هنوز تعیین نشده است اما گفته می شود که قرار است قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین شود. قیمت کنونی نفت برنت به عنوان شاخص جهانی نفت حدود ۸۶ دلار در هر بشکه است.

بر اساس این طرح، شرکت‌ های غربی از ارائه خدمات ویژه به محموله‌ های نفت روسیه که با قیمت بالاتر از سقف خریداری شوند، منع خواهند شد.

این خدمات شامل بیمه و تسهیل پرداخت ها است. این سازوکار که توسط واشنگتن مطرح شده است، قصد دارد تا درآمدهای روسیه از محل صادرات انرژی را محدود کند.

با این حال، روسیه صادرات نفت خام را در ماه های اخیر با ارائه تخفیف هایی به کشورهای غیر غربی به ویژه چین و هند افزایش داده است.

تحلیلگران می گویند، برای اینکه سقف قیمت اثر مطلوب داشته باشد، گروه هفت باید اطمینان پیدا کنند که این کشورها به این طرح می پیوندند.

با این حال، مقامات روسیه بارها گفته اند که این کشور به خریدارانی که با اجرای سقف قیمتی موافقت کنند، نفت نمی فروشد که این امر سبب شده بسیاری تمایلی برای پیوستن به این طرح نداشته باشند.

برای مثال، هند اخیرا اعلام کرده است، این کشور هیچ «تضاد اخلاقی» در واردات نفت روسیه نمی بیند و از آن را هر جایی برای تضمین ثبات انرژی خود خریداری می کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس