واردات موز

حکایت «موز» و حواشی واردات، توزیع و مصرف آن در کشورمان، ازجمله موضوعاتی است که علی‌رغم حضور پررنگ در رسانه‌ها، کمتر به پشت‌پرده و زوایای تاریک آن پرداخته شده است.

به گزارش مشرق، در دنیای سیاست، اصطلاحی تحت عنوان «جمهوری موز» وجود دارد که به کشورهای بی‌ثباتی گفته می‌شود که از لحاظ اقتصادی تنها به یک محصول مانند موز تکیه دارند و یک گروه خاص، در آن اقتصاد نقش‌آفرینی می‌کنند.

به‌عنوان مثال، هندوراس و گواتمالا از جمله مصادیق مشهور جمهوری‌های موز، در سال‌های گذشته محسوب می‌شدند.

اما به‌نظر می‌رسد علاوه‌بر اصطلاح جمهوری موز، باید به دیگر مصادیق مافیای موز نیز پرداخت که در آن مثال‌ها، اقتصاد ایران نیز مشمول ضرب‌المثل‌های مشهوری خواهد شد که ناشی از واردات حجم انبوه موز به کشور، در سایه فعالیت یک مافیای سیاسی- اقتصادی است.

موز همچنان یکی از اقلام مهم وارداتی به کشور محسوب می‌شود که به‌دلیل عدم‌تکافوی تولید داخلی، سالانه مقادیر قابل توجهی ارز صرف واردات آن می‌شود.

این محصول در سال گذشته با واردات ۶۰۲ هزار تن، بیش از ۴۰۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است. این میزان واردات، از نظر وزنی در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد افزایش داشته و از نظر ارزشی نیز ۵۷ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ بیشتر شده است.

ردپای سیاست در اقتصاد موزی

از خردادماه ۱۳۹۹ و پس از آنکه برای دولتمردان وقت عیان شد که باید صیانت بهتری از دارایی‌های ارزی کشور داشته باشند، مقرر شد جهت حفظ منابع ارزی، ثبت سفارش موز از سوی وزارت صمت غیرفعال شده و طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، واردات موز «حتما» در قبال صادرات سیب درختی باشد تا تولید مازاد این محصول روانه بازارهای خارج شود.

همه‌چیز روی کاغذ خوب پیش می‌رفت تا اینکه چندی بعد و در سال ۱۴۰۰ بود که گزارش گمرک ایران نشان داد، بانک مرکزی و وزارت صمت نسبت به تایید منشأ ارز و صدور ثبت سفارش برای محموله‌هایی از موز اقدام کرده‌اند که شرط صادرات سیب در قبال واردات موز رعایت نشده بود.

این موضوع هنگامی‌ که مشخص شد محمدحسین بهشتی، پدر داماد حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق که از واردکنندگان مشهور موز در کشور است، طی سه سال منتهی به ۱۳۹۹، درمجموع ۱۲ونیم میلیون یورو ارز نیمایی برای واردات دریافت کرده است، حساسیت‌ها درخصوص این میوه پرطرفدار را بیشتر کرد.

البته شرکت متعلق به این فرد با نام سبز صنعت، پیش از سال ۱۳۹۹ نیز خبرساز شده بود؛ آنجایی که مشخص شد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو، بابت واردات موز در بازه ۲۱ فروردین لغایت ۹ تیر ۹۷، دریافت کرده است. این شرکت در اطلاعیه خود، با اشاره به اینکه جزء اولین واردکنندگان موز به کشور محسوب می‌شود، تاکید کرده در بازه زمانی مذکور اگرچه ۳۸۰۰ تن موز وارد کشور کرده اما ۴۰ درصد سیب صادراتی به خارج توسط آنها صورت گرفته است.

امارات؛ دروازه ورود موز به کشور

اگرچه با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، نقش بنادر اماراتی در صادرات برخی اقلام به ایران در سال‌های گذشته با رشد چشمگیری همراه بوده، اما به‌نظر می‌رسد در زمینه محصولاتی چون موز، این حجم از صادرات به ایران، بیشتر به همان مافیا و روابط خوب آنها با برخی شرکای عرب بازمی‌گردد تا قیمت و شرایط اقتصادی مناسب.

در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ که با مصرف قابل توجه موز در کشور مواجه بودیم، آمارها نشان می‌دهد بیشترین موز وارداتی ایران در سال ۱۳۹۰ از طریق امارات و به میزان ۲۰۵ میلیون دلار وارد کشور شد، درحالی‌که فیلیپین به‌عنوان تولیدکننده بزرگ موز در جهان با ۸۷ میلیون دلار، هند با حدود ۳ میلیون دلار و یا اکوادور با حدود ۲ میلیون دلار، به هیچ وجه قابل مقایسه با امارات نیستند. حتی در سال ۱۳۸۹ نیز امارات با ۱۷۸ میلیون دلار، اصلی‌ترین مبدا ورود موز به ایران محسوب می‌شده است.

البته در سال‌های اخیر، برخی کشورهای تولیدکننده جای امارات را در فهرست رسمی واردات موز به ایران گرفته‌اند که بخشی از آن به‌دلیل سختگیری در اجرای سیاست واردات موز با شرط صادرات سیب است.

بر این اساس از سال ۱۳۹۹ تا پایان سه ماهه اول امسال،‌ درمجموع ۱.۴ میلیارد دلار، تجارت سیب و موز ثبت شده که سهم واردات موز ۱.۱ میلیون تن به ارزش ۷۶۰ میلیون دلار می‌رسد، اما اینکه جریان واردات موز و رعایت شرط صادرات سیب تا چه اندازه در دو سال اخیر و سال‌جاری اجرایی و مابقی واردات درقالب کدام دستورالعمل انجام شده در گزارش‌های منتشره توسط گمرک، قابل تفکیک نیست.

یک نام مشهور در واردات موز به ایران

اما بررسی‌ها پیرامون روند فعالیت شرکت‌های اصلی واردکننده میوه از امارات متحده عربی، یک نکته مهم و مغفول را روایت می‌کند. بر این اساس، یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان میوه به ایران در سال‌های اخیر، شرکتی با نام عربی «الفواکه الطازجه للتجازه العامه» می‌باشد که با نام تجاری Fresh Fruits در ایران و منطقه معروف است. مدیرعامل این شرکت، فردی به نام «رضا المنصوری» است.

ردپای رفیقِ نتانیاهو در واردات موز

شرکت مذکور که با سهامدارانی اماراتی- اردنی به فعالیت می‌پردازد، در سال‌های اخیر به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شریک تجاری کمپانی‌های اسرائیلی، معرفی و حتی اقدام به برگزاری جشنواره‌ای بزرگ و با هزینه‌های هنگفت با عنوان «میوه‌هایی برای صلح» جهت معرفی و حمایت از محصولات و میوه‌های تولید شده در اراضی اشغالی فلسطین کرده تا رژیم‌صهیونیستی را یک شریک مطمئن برای اعراب و محصولات تولید شده در آن منطقه اشغال‌شده را بهتر به مردم و رسانه‌های عربی معرفی کند.

نکته مهم دیگر، میهمان یهودی این جشنواره و نمایشگاه است که Shlomi Fogel نام دارد.

وی از جمله مشهورترین تجار صهیونیستی است که اسپانسر حزب افراطی و ضد اسلام «لیکود» در سرزمین‌های اشغالی محسوب شده و این رابطه نزدیک به‌گونه‌ای است که نشریه مشهور صهیونیستی جروزالم پست می‌نویسد: «Fogel از نزدیک‌ترین دوستان بنیامین نتانیاهو بوده و حتی دفتر کار فعلی نتانیاهو نیز متعلق به شلومی فوگل می‌باشد!»

به علت ترس این شرکت از تبعات افشای ارتباط آنها با صهیونیست‌ها و سپس از دست دادن بازار بزرگ و پرسود کشورمان در زمینه‌هایی چون واردات موز و سایر میوه‌های گرمسیری به‌صورت رسمی و برخی میوه‌های گران‌قیمت به‌صورت قاچاق، این شرکت به‌هیچ‌وجه حاضر به ثبت و راه‌اندازی نمایندگی رسمی و شعبه‌فعالیت تجاری یا حتی حساب بانکی در ایران نبوده و همه فعالیت‌ها با کمک مباشران و شرکت‌های به ظاهر ایرانی انجام می‌شود.

این تلاش هدفمند برای گم‌کردن ردپا، آنجا بی‌اثر شد که در یک پرونده مشکوک و پس از فوت یکی از فعالان حوزه توزیع میوه در کشور، کمپانی مذکور توانست با ورود ناگهانی به پرونده مالی او، رقم هنگفت ۲۰ میلیون دلار از اموال فرد متوفی را توقیف و در معرض مصادره قرار دهد.

ردپای رفیقِ نتانیاهو در واردات موز

این فعالیت مخفیانه در بازار و عرصه‌های کلان اقتصادی کشورمان که با سودهای هزاران میلیاردی برای شرکت مذکور -که حالا شریک اول رژیم‌صهیونیستی در حوزه میوه و کالاهای اساسی در منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود- همراه بوده، به‌گونه‌ای چند لایه طراحی شده که حتی هزینه‌های پیگیری پرونده و سپردن ضمانت بانکی به دادگاه برای مصادره اموال، توسط یکی از همان نزدیکان رئیس‌جمهور سابق انجام شده تا ردپای مستقیمی از شرکت اماراتی وجود نداشته باشد.

با این ترفند و پوشش، صهیونیست‌ها می‌توانند چه به‌طور علنی و چه پنهان و تحت پوشش شرکت‌ها و برندهای عربی ثبت ‌شده در امارات، کالاها و خدمات خود را به کشورهای غرب آسیا ازجمله جمهوری اسلامی بفروشند یا از شرکت‌های ایرانی برای تقویت بازار، جذب اطلاعات دقیق اقتصادی و استخدام نیروی انسانی ماهر کشورمان بهره ببرند، ضمن آنکه به‌نظر می‌رسد به‌محض وصول مبالغ مذکور و در حاشیه فقدان اطلاع‌رسانی به‌موقع به مقامات قضایی، این مبلغ سریعا از کشور خارج شده و در اختیار طرف‌های اماراتی و صهیونیست قرار می‌گیرد.

با این اوصاف، اطلاع‌رسانی درخصوص ابعاد ناشناخته فعالیت این شرکت در بازار میوه ایران و تلاش برای مسدود شدن کانال‌های فعالیت غیررسمی اقتصادی و قضایی آن در کشورمان، بیش از هر زمانی اهمیت پیدا کرده است.

ردپای رفیقِ نتانیاهو در واردات موز

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • CH ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    10 1
    توقع نداشته باشیم که مردم اعتراض نکنند به وضعیت اقتصادی خود ، مافیای موز و شکر و غیره بدون پرداخت مالیات بخاطر پدر زن فلانی و فرزند فلانی و دختر فلانی ، باعث سر به قلم کشیدن کاخهای پنج تا ده میلیون دلاری در تهران و لواسان شده و میشود اکر نظام جلوی این فساد را نگیرد منتظر عواقب آن هم باید باشیم اینکه هشتاد شهید امنیت در همین شصت روز داده و این آقایان مافیایی غرق در ثروت اندوزی خیانت است به مردم پدر زن یارو در عرض سه سال ۱۲ ونیم میلیون یورو دریافت کرده ، هیچ ارکانی هم صدایش در نیامده !!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 1
    یه موز گیرمون میومد و تو بازار کم یاب نبود.جانننن هر کی دوست دارین این یکیرو نگیرین
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    10 0
    خدا لعنتت کنه فریدون .....
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 6
    موز اسرائیلی خوشمزه اس :-) از دیگر موزها موز تره :-)
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    4 0
    کی شود که قوه قضائیه رسما در این موارد وارد و برای مردم اصل قضیه را بگوید تا در دل مردم دردها جمع نشود و عقده نگردد.
  • US ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 1
    این رو هم ممنوع کنید!راحت شوید
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    1 2
    اینها رفیقهای کیهان هم هستند
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    5 0
    حمایت از موز ایرانی در سیستان و بلوچستان میتونه بهترین گزینه باشه- درسته کمتر هست اما تقویت و سرمایه گذاری بشه تو چند سال آینده دیگه صادرات موز به ایران برای تجار منفعت طلب خارجی صرفه اقتصادی ندارد
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    5 0
    این پدر داماد حسن روحانی (بهشتی) قبل از انقلاب رفیق اشرف پهلوی هم بوده، اصلا اول انقلاب سر همین موضوع بازداشت هم میشود که با توصیه و وساطت برخی ها آزاد میشود
  • سعید رضایی تنظیم کننده مشهد IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    6 0
    لعنت بر نتانیاهو
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    5 0
    إلا واردات مواد غذائی و خوراکی ، این رژیم غاصب و خطرناک صهیونیست برای سوء قصد به جان و سلامت و ضربه زدن ب مردم ایران هرچی که از دسشون بربیاد کوتاهی نخواهند کرد و احتمال تزریق مواد مشکوک در مواد خوراکی بقصد مسموم کردن امکان وجود دارد
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    5 0
    فقط در یک جاسوس انگلیسی بهایی بی غیرت این حد از فساد،قابل جمع شدن هست،مجمع عقلا که متشکل از بهائیان و یهودیان آنوسی بود جهت کارشکنی و شکست انقلای اسلامی بوجود آمد! همکاری با بنی صدر و کارشکنی در پیشبرد دفاع مقدس،دسیسه و همکاری برای نابودی صنعت هسته ای و دور کردن از اهداف اصلی این صنعت! همکاری با دشمن جهت تخریب مسیر خنثی کردن تحریمها!
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    4 0
    کم کم دلایل بروز اغتشاشات در کشور داره مشخص میشه: پیدا شدن نفوذی ها.
  • ملت IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    5 0
    گند حسن روحانی آنقدر زیاد است که با گدشت زمان بیشتر هم می‌شود و اقعا از کسانی که ۲ بار به این خائن رای دادند باید پرسید چرا ۲ بار
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      2 1
      من که یک بار هم بهش رأی ندادم ولی چرا از کسانی که روحانی را تایید صلاحیت کردن مثل شورای نگهبان و .....ایراد نمی‌گیری و میخوای بندازی گردن مردمی که بهش رأی دادن . پس یا نوشته های بالا کاملاً دروغ است یا نوش دارو بعد از مرگ سهراب است
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    5 0
    از شیخ اسکاتلندی چشم بندی های زیادی در دوران کاریش دیدیم! جریان نفوذ. باید با جریان نفوذ در داخل مبارزه سختی کرد و نابود بشود. اگر یک خبر گزاری به همین راحتی به چنین منابعی دست پیدا میکند! چرا نهاد های امنیتی تا کنون اقدامی انجام نداده اند؟
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    4 0
    تازه گران هم می فروشند قیمت موز در دنیا زیر یک دلار است یعنی موز باید حداکثر 35 هزار تومان باشد
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    2 0
    تازه گران هم می فروشند قیمت موز در دنیا زیر یک دلار است یعنی موز باید حداکثر 35 هزار تومان باشد
  • علی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    2 1
    درود بر این پیگیری.... ولی خدا می داند کدام برادر دنبال ورود به این مافیاست که این اطلاعات با ارزش را برای انتشار به شما داده است.
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    1 3
    ما فعلا پول نداریم موز بخریم
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    3 0
    رفیقش نیست باتهدیدمجبورش کردن
  • سید فروزان CH ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    2 1
    رد پای رفیقای نینتانیاهو در همه دوران روحانی وجود داشته و هنوز هم ادامه ۱۸میلیارد ارز مملکت را غارت کردن و چند صد تن طلا را بین خودیها تقسیم کردن ، عاملان هم سر حال و توپ ، در کاخها مشغول جو سازی علیه نظام واقعا استثنا هستیم در دنیا ، وزیر و وکیل و مدیر و رییس جمهور از برکت نظام و انقلاب به سلاطین فلان و فلان تبدیل و در عین حال علیه نظام هم حوسازی و خیانت
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    1 0
    امان از این قوه‌ قضائیه فشل
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    1 0
    تازه گران هم می فروشن قیمت موز در تمام دنیا زیر یک دلار است یعنی حداکثر باید 35 هزار تومان باشد
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    1 0
    آقای رئیسی مملکت رو در تولید موز خودکفا کن.
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    2 1
    گند ارتباطات برجامیون با صهیونیستها داره در میاد.
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    2 0
    هر چی میکشیم از روحانی و دار و دسته ی خائنشه
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      0 0
      تو راست میگی از وقتی که روحانی رفته و رییسی اومده دیگه همه چی خوب شده و مملکت در آرامش و رفاه و اقتصاد خوب و ......شده فقط معلوم نیست چرا فقط تو یکی اینو فهمیدی .تو حتما یه سری به بنیاد نخبگان دارالمجانین بزن چون شدیداً بهت احتیاج دارن
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      0 0
      رئیسی باافزایش یارانه وسهام عدالت ونیک کارت وپرکردن کسری بودجهو رشدتورم روازمیانگین جهانی باافزایش اشتغال واتمام طرحهای نیمه کاره وذخیره گندم برای دوره قحطی جنگ اوکراین وفرستادن ماهواره برهمزمان داره جلومیبره بنظرم یه دوره دیگه بیادایران روعالی میکنه
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 1
    احتمالا تا چند وقته دیگه موز هم حرام اعلام می‌شود. مثل خودرو و رفاه که حرام و حکم محاربه با امام زمان دارد
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      0 0
      زرنپرون
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      0 0
      در جواب اونی که نوشته زر نپرون مگه دروغ گفته؟ همه چی همینجوری رفت دست مافیا و حالا مجبوریم فقط نگاشون کنیم به جای مصرف
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 0
    ای چندشم شد .یعنی موزها ...
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    دین ازسیاست جدانیست-ورزش و...هم مربوط به دین واعمال انسان هست-پس نمیتوانی دراین حکومت الهی واسلامی سیاسی وبی دین باشی ودرمقابل دشمنان داخلی وخارجی ودشمنان دین واعمال انسانی بی تفاوت باشی
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    این طارمی
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    این طارمی عالیه
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    این تیم( ازکی روش بگیر تا طارمی)بعنوان نماینده نظام اسلامی دراین سطح بالا نیستند
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    این تیم( ازکی روش بگیر تا طارمی)بعنوان نماینده نظام اسلامی دراین سطح بالا نیستندچون عنوان میکنند سیاسی نیستند
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    این تیم عالیه
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    این تیم فوق العاده س
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    این تیم فوق العاده س

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس