‌

یک روزنامه آمریکایی از وضعیت شکننده در مرزهای زمینی لبنان و فلسطین اشغالی و اقدامات تحریک‌آمیز مستمر نظامیان صهیونیست در این مرزها و ربودن چوپانان لبنانی به اتهام جاسوسی برای حزب‌الله خبر داد.

به گزارش مشرق، یک روزنامه آمریکایی با انتشار گزارشی از اقدام نظامیان صهیونیست در آزار و اذیت چوپانان لبنانی در مزارع شبعا و بازداشت آن‌ها به اتهام واهی جاسوسی برای حزب‌الله لبنان، خبر داد.

در گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» که به قلم «رجا عبدالرحیم» منتشر شد، آمده است که چوپانان منطقه مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی، می‌گویند که نظامیان صهیونیست آنها را می‌ربایند و به اتهام جاسوسی برای حزب‌الله، بازجویی می‌کنند.

گزارش نیوریوک تایمز از تنش‌آفرینی تل‌آویو در مرزهای زمینی لبنان

عبدالرحیم در گزارشی که از منطقه شبعا تهیه کرده است، می‌نویسد، حسن زهره یکی از چوپانان می‌گوید در حالی که در حال چرای گوسفندان بر فراز کوهی در مرز جنوبی لبنان بوده و به پایان یک روز کاری دیگر خود، نزدیک می‌شد، خود را در کمین نیروهای اسرائیلی می‌بیند.

زهره (۲۳ ساله)، می‌گوید که سال گذشته مجبور شده که صدها گوسفند خود را در پای کوه‌ها رها کند و با نظامیان صهیونیست، با دستبند و چشم‌بند به یک مرکز بازجویی در داخل فلسطین اشغالی به اتهام جاسوسی برای حزب‌الله انتقال یابد.

گزارش نیوریوک تایمز از تنش‌آفرینی تل‌آویو در مرزهای زمینی لبنان

وی افزود: «آن‌ها گفتند شما چوپانان گوسفندانتان را می‌چرانید، اما برای حزب‌الله کار می‌کنید و مراقب ما هستید. اما من گفتم: ما در حال چرای گوسفندان هستیم... اما باور نکردند».

به نوشته این روزنامه، با وجود امضای توافق ترسیم مرزهای دریایی میان بیروت و تل‌آویو تحت نظارت آمریکا، وضعیت در مرز زمینی همچنان متشنج است و خطوط مقدم درگیر، حصارکشی و مین‌گذاری شده و پهپادها به صورت مستمر در حال بررسی وضعیت حاکم هستند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت؛ در این میان چوپانانی که گوسفندها و بزهای خود را در جنوب لبنان در مجاورت مزارع شبعا که لبنان مدعی مالکیت آن است اما اسرائیل آن را اشغال کرده، به چرا می‌برند، مدام از این وضعیت شکایت دارند.

بر اساس این گزارش، آن‌ها می‌گویند که بارها به دست نیروهای اشغالگر صهیونیست، ربوده شده‌اند و به دادن اطلاعات در باره تحرکات ارتش اسرائیل به حزب‌الله و رصد تحرکات آن در منطقه متهم شده‌اند. زمانی هم که آزاد می‌شوند، از سوی مقامات لبنان بازجویی می‌شوند زیرا این احتمال وجود دارد که به عنوان جاسوس برای اسرائیل جذب شده باشند. این در حالی است که هم چوپانان و هم حزب‌الله اتهامات اسرائیل مبنی بر جاسوسی را رد می‌کنند.

زمانی که ارتش رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ از جنوب لبنان عقب‌نشینی کرد، تا خط آبی عقب نشست. خط آبی از سوی سازمان ملل برای تأیید عقب نشینی تل‌آویو ترسیم شد، اما مرزهای واقعی هنوز ترسیم نشده‌اند. اسرائیل از مزارع شبعا که ادعا می‌کند بخشی از بلندی‌های جولان است که در سال ۱۹۶۷ از سوریه تصرف کرده، با حمایت سازمان ملل عقب نشینی نکرد.

حسن زهره می‌گوید که خانواده‌اش هنوز زمینی در مزارع شبعا دارد و نسل‌هاست که از خانواده‌اش در این منطقه، گوسفند پرورش می‌دهند.

به نوشته نیویورک تایمز، این منطقه همچنان مانند یک قوطی کبریت قابل اشتعال است. حزب الله علیرغم قطعنامه سازمان ملل متحد می‌گوید که تا زمانی که یک وجب از خاک لبنان در اشغال است، از تسلیم سلاح خودداری می‌کند. سازمان ملل متحد ۱۰۰۰۰ نیروی حافظ صلح برای حراست از خط آبی که طول آن ۷۵ مایل است، در این منطقه مستقر کرده اما این امر، مانع از وقوع درگیری‌ها یا ربودن چوپانانی مانند زهره از سوی اسرائیل و انتقال آن‌ها به آن سوی مرزهای لبنان نمی‌شود.

گزارش نیوریوک تایمز از تنش‌آفرینی تل‌آویو در مرزهای زمینی لبنان

در این میان، «آندریا تیننتی» سخنگوی یونیفل می‌گوید؛ از آنجایی که خط مرزی به وضوح مشخص نیست، دشوار است که بدانیم آیا چوپان‌ها با عبور از ان به سمت اسرائیل رفته‌اند یا اسرائیلی‌ها با تجاوز از آن وارد لبنان شده‌اند...ضمن این‌که تایید می‌شود که اسرائیل چوپانانی مانند زهره را «چوپان عملیاتی» می‌داند.

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که این چوپانان تحت پوشش چوپانی، اقدام به مخابره اطلاعات و ارسال عکس‌ها از وضعیت نیروهای اسرائیلی در این مرز می‌کنند اما حزب‌الله لبنان این «ادعاهای اسرائیل» را «بی‌اساس و بی‌پایه» می‌داند.

حزب‌الله با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «هدف [صهیونیست‌ها] توجیه تلاش برای ربودن چوپان‌ها و بازجویی هر از گاه از آن‌ها، برای کسب اطلاعات در مورد پایگاه‌های مقاومت در منطقه یا جمع آوری اطلاعات مربوط به تحرکات عناصر مقاومت در منطقه است».

ضمن این‌که، حسن زهره می‌گوید که در ژانویه سال گذشته در داخل خاک لبنان بوده که با تعدادی از نظامیان اسرائیلی مواجه شد که او را محاصره کردند و اسلحه‌های خود را به سمت او نشانه رفتند. او به مدت سه روز در داخل فلسطین اشغالی تحت تدابیر شدید امنیتی بازداشت و چندین بار مورد بازجویی قرار گرفت.

اما ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید که زهره، وارد اراضی فلسطین اشغالی شده و بازجویی او ادامه دارد و اطلاعات مهمی از او گرفته است. این دومین بار بود که زهره از سوی صهیونیست‌ها ربوده می‌شد. وی زمانی که ۱۴ ساله بود نیز به همراه برادرش اسماعیل، در این منطقه از سوی صهیونیست‌ها ربوده شد و تحت بازجویی قرار گرفته بود.

این در حالی است که نیروهای حافظ صلح، خط آبی را زیر نظر دارند و راداری دارند که هرگونه نفوذی را شناسایی می‌کند، کاری که اسرائیل هر روز انجام می‌دهد.

ژنرال آبیناو پاشکی، که بر نیروهای هندی حاضر در نیروهای حافظ صلح نظارت دارد، در این خصوص می‌گوید که اگر چوپان ها از خط عبور کنند، این به معنای افزایش نگرانی است و تا زمانی که آنها بر نگردند و گوسفندهایشان را یکی یکی نشمارند، آرام نخواهد گرفت.

گزارش نیوریوک تایمز از تنش‌آفرینی تل‌آویو در مرزهای زمینی لبنان

وی توضیح داد: «چوپانان نمی‌دانند که در حال عبور از خط هستند زیرا آن خط، خیالی است [خطی وجود ندارد]. زمانی که او صحبت می‌کرد، یک پهپاد اسرائیلی بر فراز همین خط در حال پرواز بود که بیانگر نقض آشکار قوانین از سوی رژیم صهیونیستی بود. وی در این خصوص نیز گفت: این نوع خط‌شکنی در سال جاری به میزان ۲ بار در روز افزایش یافته و ۴۰ درصد مربوط به چوپانان و دام های آن‌ها است».

درباره ربوده شدن چوپانان، «محمد هاشم» فرماندار شهرک شبعا در خصوص بازداشت چوپانان از سوی رژیم صهیونیستی می‌گوید: دشمن آن‌ها را به این امید می‌برد که شاید بتواند آن‌ها را برای همکاری با خود جذب کند... مقاومت عناصر خود را دارد و نیازی به چوپانان ندارد. این منطقه سنی‌نشین است و تعداد کمی از مسیحیان ارتدوکس یونانی نیز در آن به سر می‌برند که حمایت چندانی از حزب الله نمی‌کنند».

ماهر حمدان (۲۸ ساله) نیز می‌گوید که در سال جاری، نظامیان صهیونیست، دو بار او را بازداشت کرده اند. بار نخست در منطقه «جبل الشیخ» بود.

گزارش نیوریوک تایمز از تنش‌آفرینی تل‌آویو در مرزهای زمینی لبنان

وی افزود: « می‌دانم که یک کمین بود و من از خط عبور نکردم. می‌دانستم که آن‌جا خطر وجود دارد. چون نزدیک خط آبی بود و هیچ سیگنالی وجود نداشت».

حوان افزود که صهیونیست‌ها او را بازرسی کردند، دستبند و چشم بند زدند، او را به یک پادگان نظامی اسرائیلی بردند و در آنجا به مدت چهار ساعت بازجویی کردند و از او در مورد «حزب‌الله» و این‌که آیا نیروهای آن در کوه حضور دارند، پرسیدند که پاسخ او منفی بود».

در ماه جولای گذشته، در همین کوه در منطقه صخره‌ای بدون درخت، حمدان سربازانی را دید که روی زمین در انتظار دراز کشیده بودند، لذا فرار کرد اما سربازان شروع به تیراندازی کردند و او را دستگیر و برای بازجویی به جایی دیگر منتقل کردند. این بار افسر بازجو، از او در مورد خانه‌اش پرسید و از او خواست مکان آن را روی نقشه مشخص کند».

بر اساس این گزارش، حمدان همچنان برای چای گوسفندانش به همان کوه می‌رود و می‌گوید چاره‌ای ندارد: «کوه ما کوچک است و اسرائیل بیشتر آن را گرفته. ما می‌خواهیم به جایی برویم که برای دامها غذا باشد. اگر به من نگاه کنند، می‌فهمیدند که من از اعضای حزب‌الله نیستم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس