1

گویا خاتمی قصد داشت تا از سیاست‌ورزی کناره‌گیری کند، موضعی که به خوبی نشان می‌دهد که او چه اندازه خود را ناتوان از اثرگذاری در این عرصه دیده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز سه شنبه هشتم آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که سرعت غیر مجاز قیمت خودرو، تصمیم خاتمی برای ختم سیاست‌ورزی و از «مادر تمام بازی‌ها» تا «سیاسی‌ترین بازی تاریخ جام جهانی» در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

مسابقه تیم ملی ایران با آمریکا در چام جهانی قطر مورد توجه تمامی روزنامه‌ها قرار گرفته است. روزنامه اعتماد در این‌باره نوشته است:

چهار سال پیش و پس از بازی ایران و مراکش همین غزل را دستمایه یادداشتی کردیم و نوشتیم یوزپلنگ‌های ایرانی سرنوشت محتوم پلنگ داستان را عوض کردند. آنها پریدند و پنجه به ماه زدند. ماه را به زیر کشیدند و در آغوش گرفتند. آن زمان فوتبال ایران بیشتر از صعود به این فکر می‌کرد که بالاخره می‌تواند جام جهانی را با برد آغاز کند یا نه. بچه‌های ایران آن طلسم را شکستند و حتی مغرورانه پیش‌تر هم رفتند. خودشان را به نوک قله رساندند و از آنجا به شوق کسب دومین افتخار تاریخی پریدند. اما نشد. سقوط دردناک بود و صدای شکستن استخوان‌های‌مان بعد از سوت پایان بازی ایران و پرتغال به گوش رسید.

اعتماد در ادامه نوشته است:

امشب اما یوزهای ایرانی دوباره خودشان را به آن بلندی رسانده‌اند. با این تفاوت که نسبت به چهار سال پیش بزرگ‌تر و بالغ‌تر شده‌اند. این‌بار شکارچی‌های قهارتری به نظر می‌آیند و دورخیزشان نشان می‌دهد به موفقیت نزدیک‌ترند. همین که توانستند شروع فاجعه‌بار در جام را با یک برد درست و حسابی به فراموشی بسپارند و دوباره قد علم کنند یعنی امسال با دوره‌های پیش فرق می‌کند. بچه‌های ایران امشب می‌خواهند بلندترین پرواز خود را به نمایش بگذارند و ماه بلند را که ورای دست رسیدن است به چنگ آورند.

بازی تیم ملی با آمریکا باید در زمین اغتشاشات برگزار شود! / چرا لیدر اصلاحات می‌خواهد از سیاست خداحافظی کند؟

روزنامه هم‌میهن اما روایت دیگر از این مسابقه داشته و با اشاره به روز تاریخی ۸ آذر در سال۷۶(روز پیروزی تیم ملی بر استرالیا) نوشته است:

هشتم‌آذر نه‌تنها در تاریخ فوتبال که در روند تحولات جامعه ایران، نقش و جایگاهی نمادین پیدا کرد. آن نسلی که طعم آن روز را چشیده‌اند، شاید در بردهای مهمتر ایران (از جمله دو برد در جام‌جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۱۸ برابر آمریکا و مراکش) دیگر آن طعم را نچشیدند. آن طعم، طعم خواستن و توانستن بود. طعمی که امروز، جامعه با آن بسیار فاصله دارد. جای آن را خواستن و نتوانستن گرفته است. بخش مهمی از این حس هم، ناشی از شکست پروژه نسل ماست. نسلی که در دوم‌خرداد به میدان آمد تا تحول آفریند؛ اما نتوانست به آنچه می‌خواست برسد. حال، یا خواست‌های‌مان متناسب با واقعیت نبود و جنس رویایی داشت؛ یا موانع موجود در واقعیت، بیش از آنچه می‌پنداشتیم سخت بود که دود شود و به هوا رود. شاید، تلخ‌ترین واقعیتی که نسل ما چشید، این بود که دستیابی به رویا در سیاست به‌سادگی فوتبال نیست. در زمین فوتبال، ممکن است معجزه‌ای رخ دهد، والدیر ویه‌رایی بیاید، ابراهیم تهامی‌ای پیدا شود، تماشاگر دیوانه‌ای جو را به‌هم بریزد تا در نهایت، توپی به غزال تیزپایی برسد و حماسه‌ای خلق شود. زمین سخت و لیز سیاست، اما نشان‌مان داد که نمی‌توان به هرچه خواست، رسید. نمی‌توان هرآنچه درست می‌پنداریم، اراده کنیم. نمی‌توان طرف مقابل را مانعی پنداشت که باید از آن گذشت.

در ادامه این گزارش بازی فوتبال به زمین اغتشاشات گره خورده و آمده است:

امروز هشتم‌آذر دیگری است؛ در جامعه دیگری. جامعه‌ای کاملا متفاوت با پسادوم‌خرداد، با هشتم‌آذر ۱۳۷۶. جامعه امروز که می‌توان به‌تسامح آن را پسامهسا خواند، جامعه‌ای است خشمگین با خواست‌هایی انباشته. خشمگین از آنچه طی بیش از ربع قرن خواسته و به آن، دست نیافته است. بخشی از این جامعه چنان خشمگین است که حتی از همراهی با تیم‌ملی ابا دارد. بهانه‌اش غم مردم است؛ اما واقعیت آن است که میان خود با آنچه در زندگی عادی و رسمی در جریان است، شکافی پرناشدنی می‌یابد و ازاین‌رو، بر هرچه رنگ‌وبو و نسبتی با آن دارد، برمی‌آشوبد. حتی، اگر تیم‌ملی فوتبال باشد. چنین است که هشتم‌آذر امسال، گویی قرن‌ها با هشتم‌آذر ۱۳۷۶ فاصله دارد. چون ما و نسل ما و نسل‌های پس از ما، بسیار با حسی که در آن روز داشتند، فاصله دارد. حس همه‌باهم‌بودن، حس خواستن و حس توانستن...

بازی تیم ملی با آمریکا باید در زمین اغتشاشات برگزار شود! / چرا لیدر اصلاحات می‌خواهد از سیاست خداحافظی کند؟

روزنامه شرق نیز بازی تیم ملی را آمریکا را مورد ارزیابی قرار داده و می‌نویسد:

حال درست ۲۵ سال بعد از آن اتفاق شیرین، درست در یک هشتم آذر دیگر، تیم ملی باید یکی دیگر از حساس‌ترین بازی‌های عمرش را تجربه کند؛ این بار در جام جهانی و در آستانه صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی. در تاریخ سابقه نداشته که تیم ملی بتواند در جام جهانی از گروهش صعود کند، ولی این بار سرنوشت صعود به دست ایران افتاده و آنها می‌توانند با رقم‌زدن یک نتیجه درخور، نامشان را در تاریخ ثبت کنند. اگرچه هنوز هم شاید این ابهام بزرگ وجود داشته باشد که آیا هشتم آذر امسال هم می‌تواند کارایی هشتم آذر ۲۵ سال پیش را داشته باشد یا نه؛ هشتم آذر ۷۶ بسیاری را غافلگیر کرد و طبیعی است که بتوان یک غافلگیری دیگر را هم در بامدادان به انتظار نشست.

بازی تیم ملی با آمریکا باید در زمین اغتشاشات برگزار شود! / چرا لیدر اصلاحات می‌خواهد از سیاست خداحافظی کند؟

روزنامه همشهری از آرزوی صعود تیم ملی گفته و نوشته است:

اگر به گذشته برگردیم متوجه یک حقیقت ساده می‌شویم. ما قبل از این، بازی‌های «سوم» حساس زیادی در جام‌جهانی داشتیم. ۹۸ مقابل آلمان، ۲۰۱۴مقابل بوسنی و ۲۰۱۸روبه‌روی پرتغال. هر بار اگر برنده بازی می‌شدیم، به مرحله بعدی می‌رفتیم. هر بار کافی بود ۳ امتیاز بگیریم و صعود کنیم. در همه تاریخ اما هرگز اینطور نبوده که بتوانیم طعم صعود را بچشیم. پس تا امروز هرگز تا این اندازه به صعود نزدیک نبوده‌ایم. این فرصت ویژه‌ای است که نباید از دست برود. مهم‌تر از همه‌چیز اما، بودن در این موقعیت و تجربه کردن این هیجان است. این لذتی است که هر ثانیه همراه تیم خواهد بود. تیمی که به‌معنای واقعی کلمه، متحد است. تیمی که همه نفرات اصلی و نیمکت‌نشینش برای یک هدف می‌جنگند. تیمی که می‌خواهد تاریخ‌ساز شود. تیمی که همه‌چیزش را در زمین می‌گذارد تا با ناامیدی برخورد نکند. این تیم، قصه‌ای می‌سازد که برای سال‌ها تکرار شود. این تیم کاری می‌کند که هیچ‌وقت از یادها نرود.

بازی تیم ملی با آمریکا باید در زمین اغتشاشات برگزار شود! / چرا لیدر اصلاحات می‌خواهد از سیاست خداحافظی کند؟

روزنامه ایران نیز صعود تیم ملی را رویای مردم خوانده و می‌نویسد:

صعود رؤیایی است که بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال ایران آن را در سر می‌پرورانند و امیدوارند این آرزو محقق شود، خصوصاً که این بازی امروز هشتم آذرماه است؛ سالروز بازی تاریخی ایران و استرالیا که تیم ملی با تساوی ۲-۲ برابر این تیم در سال ۱۳۷۶، به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه صعود کرد تا روزی فراموش‌نشدنی در تاریخ فوتبال ایران به ثبت برسد. حالا در بیست و پنجمین سالروز آن بازی، یک بازی بزرگ دیگر از راه رسید و همه در انتظار هستند تا یوزها حماسه‌ای دیگر را مانند حماسه ملبورن رقم بزنند و با رقم‌زدن اولین صعود از مرحله گروهی جام جهانی، دست به تاریخ‌سازی بزنند.

ایران در ادامه نوشته است:

تیم ملی در حالی امیدوار به صعود است که پس از شکست سنگین و غیرمنتظره ۶ بر ۲ برابر انگلیس، در بازی دوم برابر ولز نمایشی خیره‌کننده از خود به جا گذاشت و با ارائه یک بازی زیبا و تماشاگرپسند، موفق شد حریفش را ۲ بر صفر شکست دهد، دیداری که گل‌های آن در وقت‌های تلف شده و لحظات پایانی به‌ ثمر رسید؛ یکی با شوت دیدنی روزبه چشمی از پشت محوطه جریمه و گل دوم با ضربه چیپ رامین رضاییان.

بازی تیم ملی با آمریکا باید در زمین اغتشاشات برگزار شود! / چرا لیدر اصلاحات می‌خواهد از سیاست خداحافظی کند؟

قلم بی سند زیباکلام کار دستش داد!

روزنامه جوان در ستون اخبار ویژه خود درباره تولید اخبار دروغین توسط ضد انقلاب و اصلاح‌طلبان نوشته است:

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران که مدت‌هاست برخلاف انتظاری که از یک استاد دانشگاه می‌رود، با اتخاذ مواضع غیر علمی، غیر مستند و سخیف، شأن خود را در حد یک سلبریتی کم مایه تقلیل داده است، پس از آنکه در آخرین ادعایش درباره آمار کشته‌شدگان حوادث آبان ۹۸، نتوانست مستنداتی ارائه کند، به مرجع قضایی احضار شد و اذعان کرد: «بنده هیچ منبع و مأخذ موثقی پیرامون صحت و سقم آمار کشته شدگان ندارم.» این اعتراف پس از آن صورت گرفته که روز یک‌شنبه صادق زیباکلام طی پیامی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد ضمن انتقاد از حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادعایی را مطرح کرد که این ادعا بلافاصله با واکنش دستگاه قضایی مواجه شد و زیباکلام به مرجع قضایی فراخوانده شد.

جوان در ادامه نوشته است:

زیباکلام که مدعی کشته شدن ۴۰۰ نفر در جریان اعتراضات آبان ماه در ۹۸ در ایران شده بود، صبح دیروز با مراجعه به دادسرا به توضیح در این مورد پرداخته است و حالا برای تنویر افکار عمومی عنوان کرده صحبت‌های او بر پایه آمارهای ضد انقلاب، یک سازمان به اصطلاح حقوق بشری غیرقانونی و فضای مجازی بوده است. زیباکلام در پست منتشر شده در اینستاگرام ضمن اذعان به نداشتن هیچ منبع و مأخذ موثق پیرامون صحت و سقم آمار کشته‌شدگان آبان ماه گفته است: «لازم می‌دانم در خصوص رقم کشته‌شدگان، این توضیح را بدهم که بنده هیچ منبع و مأخذ موثقی پیرامون صحت و سقم آمار کشته‌شدگان ندارم. رقم ذکرشده در پست دیروز، صرفاً بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران در نروژ، مسموعات در فضای مجازی و گفته‌های رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور می‌بود. من خودم شخصاً هیچ علم و اطلاع موثقی از آمار کشته‌شدگان ندارم!

بازی تیم ملی با آمریکا باید در زمین اغتشاشات برگزار شود! / چرا لیدر اصلاحات می‌خواهد از سیاست خداحافظی کند؟

خاتمی از سیاست خداحافظی می‌کند؟

روز گذشته احمد زیدآبادی فعال سیاسی اصلاح‌طلب خبر داد که خاتمی قبل از اغتشاشات تصمیم داشته از سیاست کناره‌گیر کند؛ البته فضای اغتشاشات باعث شده است تا در تصمیم خود صرف‌نظر کند! روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی نوشته است:

«کناره‌گیری خاتمی از سیاست» این خبر چه تاثیری در فضای سیاسی و حتی غیر سیاسی جامعه دارد؟ پیش از هر قضاوتی باید به جایگاه خاتمی پرداخت. آنچه از سال ۷۶ تا ۸۴ یعنی در دوران ریاست‌جمهوری خاتمی گذشت، در اذهان بسیاری از افراد هست از قتل‌های زنجیره‌ای تا ترور سعید حجاریان و توقیف گسترده مطبوعات. اما آرامش ظاهرا با خاتمی همراه نبود و پس از دوران ریاست‌جمهوری تا امروز مورد هجمه مخالفانش است. خاتمی یا هر سیاستمدار و کنشگر سیاسی از زمانی‌که پا در این میدان می‌گذارد باید فراز و فرودها را بپذیرد و بیش از همه خود را متعهد به رفتاری بداند که جامعه از او انتظار دارد.

این روزنامه در ادامه گزارش خود می‌نویسد:

به‌نظر می‌رسد با توجه به مواضع و رویکردهای اخیر خاتمی، او می‌تواند در صورت اصرار به کناره‌گیری از سیاست می‌تواند همانند ناطق نوری در نقش یک مصلح سیاسی به ایفای نقش بپردازد!

بازی تیم ملی با آمریکا باید در زمین اغتشاشات برگزار شود! / چرا لیدر اصلاحات می‌خواهد از سیاست خداحافظی کند؟

روزنامه همدلی نیز نسبت به خبر خدحافظی خاتمی واکنش نشان داده و او را فردی بی اثر خوانده است؛ این روزنامه نوشته است:

سیدمحمد خاتمی که روزی در زمان ریاست جمهوری‌اش بی‌نظیرترین اقبال مردمی تاریخ به روسای جمهور ایران را تجربه می‌کرد و روزگاری دیگر علیرغم آن که از منصبی سیاسی واجرایی برخوردار نبود، به انگشت اشاره‌اش رئیس جمهور انتخاب می‌شد و ترکیب مجلس شورای اسلامی و خبرگان تغییر می‌کرد، روزهای دشواری را می‌گذراند. از یک طرف گفته می‌شود، که به توصیه‌ها و نامه‌هایش برای ایجاد تغییرات در فضای کنونی کشور اعتنایی نمی‌شود و از سوی برخی تندروهای جریان اصول‌گرا به فتنه وحتی خیانت نیز متهم می‌شود واز سوی دیگر نیز از طرف بدنه مردمی که روزگاری منتظر اشاره‌اش بودند، به بی‌عملی وانفعال متهم می‌شود.

بازی تیم ملی با آمریکا باید در زمین اغتشاشات برگزار شود! / چرا لیدر اصلاحات می‌خواهد از سیاست خداحافظی کند؟

در ادامه این گزارش آمده است:

او اکنون در میان دو لبه قیچی‌ای ایستاده است که می‌توان یک لبه آن را تندروهایی دانست که همواره از خاطره محبوبیت او در زمان‌های گذشته زخم خورده‌اند و یک لبه آن نیز مجموعه‌ای از بدنه اصلاح‌طلبی است که انتظار همراهی بیشتری از او داشتند، به اضافه گروه‌های برانداز که همواره تلاش می‌کنند مرجعیت سیاسی مردم را به بیرون از مرزها انتقال دهند و از این منظر خاتمی رقیب خطرناکی برای آن‌هاست. او در شروع این اعتراضات اگرچه یک دو موضع‌گیری داشت که البته چندان مورد توجه مردم خشمگین قرار نگرفت، اما خبر نوشتن نامه‌اش به ارکان نظام درباره اتفاقات اخیر یک بار دیگر او را در کانون برخی تحلیل‌ها قرار داد. تازه ترین مضوعی که درباره او گفته شد این بود که گویا قرار داشت از سیاست‌ورزی کناره‌گیری کند. موضعی که به خوبی نشان می‌دهد که او چه اندازه خود را ناتوان از اثرگذاری در این عرصه دیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • جوادی IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    10 2
    تا این جنگ قدرت تمام نشود ایران هر روز ذلیل تر میشود
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      5 2
      ایران در سیصد سال اخیر چوب نادانی های جماعت غربگرا خورده است این غرب گراها نمیدانند یا نمیخواهند بفهمند که ایران یک کشور شیعی مبتنی بر تمدن ایرانی اسلامی میباشد ایرانیان نمیخواهند همان راه را که غرب و اروپا رفته و به بن بست خورده بروند
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      4 4
      مردم از اصلاح طلب و اصولگرا گذشته اند.
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      2 1
      می خواهی معنی ذلیل بودن را خوب بفهمی، در باره گاوشیرده بودن بیندیش!!!!!!
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      4 1
      اینها میگن خاتمی مهم نیست! ما هم همین اعتقاد رو داریم، یک بار تایید صلاحیت بشه خوبه که ضایع بشه،
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      3 1
      بازیکن سیاهپوست تیم فوتبال آمریکا که پدرانش صدها سال، تا همین امروز، توسط سران رژیم نژادپرست آمریکا، سرکوب و تحقیر شده و می شوند، با تعصب تمام از غیرت‌ملی خودش حرف می‌زند و از مملکت ایران انتقاد می‌کند؛ اما سردار تیم ملی فوتبال ما، تا همین چند روز قبل، برای معارضه و مبارزه علیه حکومت اسلامی، از اغتشاشگران حمایت می‌کرد؛ ❗️هیچ‌یک از بازیکنان تیم ملی ایران، حاضر نشدند، حتی در حد یک کلمه از جنایات آمریکا و انگلیس علیه ایرانیان، انتقاد کنند. ✍️پیروزی «این تیم‌ملی» بر تیم ملی متحد رقیب، خلاف نظام خلقت و حکمت و عدالت الهی می‌بود. ✅ شکست «هیچ بر یک» ایران مقابل آمریکا را باید یک تیمی جبران کند که برتری های ملی خود را در همه‌ی عرصه‌ها بشناسد و قدر بداند🇮🇷... 💚چنین تیم‌هایی آماده کارزار هستند؛ در همه‌ی میادین ورزشی، فرهنگی، هنری، رسانه‌ای، سیاسی، اقتصادی
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      4 1
      بازیکن سیاهپوست تیم فوتبال آمریکا که پدرانش صدها سال، تا همین امروز، توسط سران رژیم نژادپرست آمریکا، سرکوب و تحقیر شده و می شوند، با تعصب تمام از غیرت‌ملی خودش حرف می‌زند و از مملکت ایران انتقاد می‌کند؛ اما سردار تیم ملی فوتبال ما، تا همین چند روز قبل، برای معارضه و مبارزه علیه حکومت اسلامی، از اغتشاشگران حمایت می‌کرد؛ ❗️هیچ‌یک از بازیکنان تیم ملی ایران، حاضر نشدند، حتی در حد یک کلمه از جنایات آمریکا و انگلیس علیه ایرانیان، انتقاد کنند. ✍️پیروزی «این تیم‌ملی» بر تیم ملی متحد رقیب، خلاف نظام خلقت و حکمت و عدالت الهی می‌بود. ✅ شکست «هیچ بر یک» ایران مقابل آمریکا را باید یک تیمی جبران کند که برتری های ملی خود را در همه‌ی عرصه‌ها بشناسد و قدر بداند🇮🇷... 💚چنین تیم‌هایی آماده کارزار هستند؛ در همه‌ی میادین ورزشی، فرهنگی، هنری، رسانه‌ای، سیاسی، اقتصادی
  • سید IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    8 5
    این که خاتمی بنا داشته است از سییاست کناره گیری کند اما با شروع فتنه از تصمیم خود منصرف شده است حاکی از ناامیدی وی به آینده سیاسیش بوده است و این که دوباره آشوب و بلواها را برای خود روزنه امیدی دیده است!!
    • DE ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      6 5
      چرا لُدر اصلاحات ممد خالی بند گفتگوی بی تمدنها می‌خواهد از سیاست خداحافظی کند؟ گازوئیل تموم کرده .باباکجا بمون پلویز نلو! هنوز اغتشاش تموم نشده برو یه جوشونده مُدر بخور بیا اغتشاش کن تَــــــــــکرار کن تَــــــــــــــــــکرار کن .اغتشاش کن اغتشاش کن. شاید هم باز میخواد برگرده آلمان پیشنماز مسجد هامبورگ بشه دوباره .به درد پیشنمازی هم نمیخوره خوره .
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      8 4
      خاتمی و اصلاح طلبان ابتدا باید خودشان را اصلاح بکنند.
  • سید IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    6 3
    این که خاتمی بنا داشته است از سیاست کناره گیری کند اما با شروع فتنه از تصمیم خود منصرف شده است حاکی از ناامیدی وی به آینده سیاسیش بوده است و این که دوباره آشوب و بلواها را برای خود روزنه امیدی دیده است!!
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      0 2
      آب دریا
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    2 2
    در مورد سوال دوم دیدن هوا پسه
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    9 2
    جدیدا رسانه های اصلاح طلب بازی ای را شروع کردند مبنی بر رفتن قریب الوقوع ایران ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل .اینها دارن راه نشان غربیها میدن ولی اگر آمریکا جرات کاری رو داشت قبل از حمله به افغانستان و عراق به ایران حمله میکرد . اینها بازیهاییست برای بالا رفتن قیمت دلار و نارضایتی از دولت و بازگشت اصلاح طلبان به قدرت . به هوش باشیم
  • جواد IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    4 6
    خاتمی عشق هستش و ما هم عاشقش هستیم
  • دلخور IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    2 2
    مظلوم نمایی
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    2 3
    ببینید چیکار کرده اید
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    2 2
    ما پیروزیم
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    6 2
    هرگز به دشمن اجازه خودنمایی نخواهیم داد
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    2 3
    پیروزی آمریکا مبارک
  • DE ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    1 1
    نمی‌توان همیشه شعار معروف اصلاحتچی ها بود معلومه با این رویه به هیچ جایی نرسید!
  • DE ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    1 1
    تیم ملی عزیز ما با حملات تهاجمی میتونه امریکا رو شکست بده.
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    0 3
    علل باخت تیم ایران-غرور زیادی بخاطر برد باولز-ناجوانمردانه بازی کردن تیم ایران وخیلی خطا به تیم آمریکا زدنند-
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    3 3
    علل باخت تیم ایران-غرور زیادی بخاطر برد باولز-ناجوانمردانه بازی کردن تیم ایران وخیلی خطا به تیم آمریکا زدنند
  • عیسی IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    1 1
    چه دیریاداین پیراصلاحات افتادین
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    2 1
    خاتمی از سیاست کناره گیری نکند خطرناک است
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    0 1
    با دوره کردن آقای خاتمی متاسفانه ضمن سوءاستفاده از او خویش نیز استقلال عمل نداشت و اگر خواست اقدامی کند مورد. سوال قرار گرفت که چرا جدا شدی و با موقعیتی که داری درست نیست از صف ما جدا و رای خود را در صندوق بیاندازی حتی عنوان کردن نبود تقلب انتخابات در محفل خصوصی باز توان بالا بردن صدایش را نداشت و اجازه بهش داده نشد بهر صورت از جمله فرزندان آقا سید روح الله خاتمی و برادران انصاری و ناطق نوری را مخالف نظام نمیدانیم و جدا امیدواریم تا فرصت هست و عمر برای عاقبت بخیری باقیست بدون نامه نوشتن و واسطه مطلبی گفتن برای روشن شدن قضایا و خویش که چه ترتیباتی وجود داشته که چگونه اجازه نداده کارها سر جای خودش قرار بگیرد و روشن شود مخلان نوکر صفت اجنبی چگونه سربسر افراد شاخص میگذارد با خبر آوردن و بردن و کم و زیاد نمودن که تجارب فراوانی تاریخ کشور ما از این مدل اعمال برای تفرقه افکنی و سود بردن طوریکه فکر کنند براستی حق از آنهاست و جائی نیاز به فریاد زدن هست سکوت کنند و برعکس انشاءالله اگر صلاح و نیاز باشد که وقتی تعیین شود بهر جهت باز امیدوار هستیم که بهتر متوجه خواهند شد که چه افرادی دانسته در صف دشمنان مشغول هستند که قصد سوءشان پیداست و لازمه کشور وحدت است و پشت ولایت فقیه قرار داشتن و این ماجراهای اتفاق افتاده گذشته بخصوص آغاز سنگ بنائی که دشمن واضح پشت آن قرار داشت و چند ماه کشور را ملتهب داشت و اگر آقای خاتمی بصیرت بخرج داده بود همان نظر در جمع نزدیکان را در جمع مثلا خبرنگاران اقرار و بیان میداشت تا اینجا اینگونه پیش نمیرفتیم و خسارت نمی دادیم
  • US ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    2 1
    صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران که مدت‌هاست برخلاف انتظاری که از یک استاد دانشگاه می‌رود، با اتخاذ مواضع غیر علمی، غیر مستند و سخیف، شأن خود را در حد یک سلبریتی کم مایه تقلیل داده است،
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    4 2
    علت باخت تیم ایران(دستگیری ویرا،برومند وتهدید علی دائی وعلی کریمی....
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    0 3
    علت باخت تیم ایران
  • علی CA ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    3 1
    لیدر اغتشاشات همان موقع که در راس سیاست بود ایران را به ورطه های سختی کشانده. او عامل شیطان است. کمک کنید از محاصره شیطان خارج و در گوشه آبسرد دماوند بتمرگه.
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    6 0
    چرا دراین مملکت بی در وپیکر هیچ کسی پاسخگوی اعمالش نیست!؟
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    4 0
    چرا دراین مملکت بی در وپیکر هیچ کسی پاسخگوی اعمالش نیست!؟
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    1 2
    قیافه بازندها و انهایی که در بازی ولز جشن گرفته بودند امروز دیدنی است
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    1 4
    خاتمی بهترین رییس جمهور ایران
  • كاردان IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    2 1
    مگر ليدر وطنفروش آمريكايي افسادطلبان سياست هم مي داند؟
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    2 1
    خاتمی ،کروبی وموسوی مقبولیت مردمی ندارند،این رسانه ها وبرخی جریانها بودند که آنها را سخنگویان مخالفان نظام معرفی می کردند ،برای مردم تفاوتی نداشت وندارد در حصر بودن یا نبودنشان
  • خلیل IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    3 1
    از این جمله که خاتمی قصد کارگیری داشته ولی با شروع فتنه جدید پشیمان شده ،آدم را یاد اوباما میفته که در قبل از فتنه ۸۸ قصد کوتاه آمدن و مذاکره با ایران را داشت اما بخاطر فتنه پشیمان شد . خاتمی بری که دیگه برنگردی . آنقدر برای پدر مرحومت که انسان شریفی بود فحش نخر بگذار روحش اون دنیا در آرامش باشه
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    0 0
    به امید پیروزی در آینده
  • م خ IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    0 0
    بطور کلی اصلاحطلبان بدنبال شکست این نظام می‌باشند وعرصه آن فرقی برایشان ندارد ورزشی باشد یا سیاسی، داخلی باشد یاخارجی وتا امروز چندین بار قدعلم کردند ولی هر بار با ایجاد زحمت و هزینه برای کشور، به فضل الهی شکست خورده وبرای مدتی ساکت می‌شوند ودر این مدت بجای آنکه روش های خود را بررسی واصلاح کنند باز به همان طبل حماقت و خیانت وجنایت میکوبند خاتمی یک روز بعنوان اصلاح طلب قدعلم کرد و تمام مخالفین نظام ازهر مسلکی جمع شدند و سوار قطار او شدند که به مقصد خود برسند و خاتمی فکر می‌کرد به دروازه پیروزی نزدیک است لذا به چه چه و به به غربی‌ها و صهیونییسم جهانی دل خوش کرده و به نام مردم، به مخالفت با اصول نطام و انقلاب پرداخت در حالیکه رهبری نظام به فکر نجات او از چنگال غربی‌ها بود باز به بیراهه خود ادامه داد تا جاییکه رهبری او و باند خلافکارش را بعد از فتنه۸۸ مردود اعلام کرد ومرگ سیاسی خاتمی آنروز فرا رسید و حالادیگرهمپالکی هایش هم اورا به بی عرضگی متهم و اورا ترد می‌کنند و این طبیعت روزگار است، آنکه بر خوان کریمان کرد پشت از لییمان شنود حرف درشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس