کد خبر 1437824
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
فوتبال

تیم ملی فوتبال ایران در ششمین حضور خود در جام جهانی می‌خواهد اولین صعودش به دور دوم را تجربه کند.

به گزارش مشرق، چیزی تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ باقی نمانده است. بیست‌ودومین دوره‌ بزرگترین رویداد فوتبالیِ جهان برای دومین بار قرار است در قاره‌ کهن و به میزبانی قطر برگزار شود.

تیم ملی فوتبال ایران در گروه دوم رقابت‌های جام جهانی با تیم‌های انگلیس، آمریکا و ولز هم‌گروه است. شاگردان کارلوس کی‌روش قرار است برای ششمین بار در بزرگترین رویداد فوتبالی جهان شرکت داشته باشند. آنها به اولین صعود می‌اندیشند.

طریقه‌ی صعود:

تیم ملی ایران برای صعود به جام جهانی، مسیر عجیبی را پشت سر گذاشت. آنها در دور دوم با هدایت مارک ویلموتس به مشکل خوردند اما روی کار آمدن دراگان اسکوچیچ کمک کرد تا ایران بالاتر از عراق، بحرین، هنگ کنگ و کامبوج به دور نهایی برسد. در این مرحله اما همه چیز به بهترین شکل برای قهرمان سه دوره‌ی جام ملت‌های آسیا پیش رفت و نهایتا آنها سریع‌ترین صعود خود به جام جهانی را جشن گرفتند و با ۲۵ امتیاز سرگروه گروهی شدند که تیم‌های کره جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان هم درش قرار داشتند.

سابقه در جام جهانی:

همانطور که گفته شد ایران تا به حال پنج مرتبه در جام جهانی حاضر بوده است. اولین حضور در سال ۱۹۷۸ بود و سپس ۲۰ سال بعد شاهد دومین حضور این تیم بودیم. جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، محلی بود برای تجربه‌ی سومین حضور ایران. از برزیل ۲۰۱۴ تا به حال ایران در هیچ جامی غیبت نداشته است. آنها حالا برای ششمین بار در مهمترین رویداد فوتبالی جهان حاضر هستند. ۱۵ بازی، ۲ برد، چهار مساوی و ۹ باخت ماحصل کار ایران در جام جهانی بوده است.

بهترین عملکرد:

ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ بهترین نمایش خود را به منصه ظهور گذاشت. شاگردان کارلوس کی‌روش در دیدار اول با یک گل از سد مراکش گذشتند تا پس از ۲۰ سال طعم شیرین برد در جام جهانی را بچشند. باخت یک بر صفر مقابل اسپانیا باعث شد تا تکلیف صعود یا عدم صعود ملی‌پوشان به دیدار پایانی بکشد. جایی که نماینده‌ی قاره‌ی کهن مقابل پرتغال به تساوی یک بر یک رسید تا با چهار امتیاز به دور دوم صعود نکند. این بیشترین امتیاز ایران در یک دوره از تاریخ جام جهانی بود که به دست آمد. همچمین تیم تحت کی‌روش فقط یک شکست را در گروه مرگ تجربه کرد.

سرمربی:

کارلوس کی‌روش به عنوان دومین سرمربی مسن جام و همچنین باسابقه‌ترین سرمربی در بین همه‌ی مربیان جام بیست و دوم، قرار است برای چهارمین مرتبه در این رویداد بزرگ به عنوان سرمربی حاضر باشد. او پس از پرتغال ۲۰۱۰، با ایران در جام‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ شرکت کرد و پس از جدایی سه ساله، در استانه آغاز مسابقات به جای دراگان اسکوچیچ‌، سکان‌دار نیمکت ایران شد و باید دید می‌تواند برای دومین بار در گروهش صعود کند یا خیر.

سابقه‌ی تقابل با هم‌گروهی‌ها:

انگلیس: بازی نداشته

آمریکا: ۲ بازی: یک برد و یک مساوی

ولز: یک بازی، یک باخت

ستاره:

مهدی طارمی را باید ستاره‌ی اصلی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قلمداد کنیم. ستاره‌ی تیم پورتو در ۳۰ سالگی می‌خواهد دومین حضورش در این تورنمنت بزرگ را تجربه کند. او در سال ۲۰۱۸موفق به گلزنی نشد اما حالا دیگر خبری از آن مهاجم بی‌تجربه نیست. طارمی در فوتبال پرتغال پیشرفت قابل توجهی داشته و حالا تیم‌های سطح اول به دنبال خریدش هستند. به جز طارمی می‌توان از سردار آزمون هم به عنوان دیگر ستاره‌ی تیم ملی یاد کنیم.

برنامه‌ی بازی‌ها:

دوشنبه ۳۰ آبان: انگلیس- ایران ساعت ۱۶:۳۰

جمعه چهار آذر: ولز- ایران ساعت ۱۳:۳۰

سه‌شنبه هشت آذر: ایران- آمریکا ساعت ۲۲:۳۰

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس