کد خبر 1441256
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
عرق سرد چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟

به عرق کردن ناگهانی که در اثر گرما یا فعالیت نباشد ،عرق سرد ( تعریق ) می گویند که معمولاً به علت واکنش بدن به استرس است و می تواند نشانه یک بیماری یا آسیب دیدگی جدی باشد.

به گزارش مشرق، عرق سرد نشانه چیست و چرا بدن ما زیاد عرق می کند؟ علت و راههای درمان “عرق سرد” را می شناسید؟ آیا درمانی برای عرق زیر بغل وجود دارد؟ آیا تعریق فوایدی برای بدن دارد یا نه؟ گاهی اوقات ما با شرایط عجیبی مواجه هستیم و هیچ وقت مطمئن نیستیم که چرا و چگونه رخ می دهند مثلا عرق سرد. عرق سرد می تواند، به علت استرس ذهنی یا عوامل فیزیکی رخ دهد. در این بخش سعی خواهیم کرد تا به بررسی علل و راههای درمان عرق سرد بپردازیم.

علل عرق سرد

عرق سرد زمانی اتفاق می افتد که بدون فشار فیزیکی و یا قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد یا درجه حرارت بالا اتفاق بیفتد. این وضعیت عجیب و غریب است، اما این اتفاق می افتد. علت عرق سرد نسبتا متفاوت است، زیرا دلایل جسمی و روانی در پشت آن وجود دارد.

1. هیپرهیدروز از دلایل عرق سرد

هیپر هیدروز، عرق بیش از حد است که نیازی به تنظیم دمای بدن نیست. عرق سرد، بدیهی بخشی از این وضعیت است.

2.عرق سرد یکی از نشانه های اولیه شوک

هنگامی که یک حادثه برای شما اتفاق می افتد و دچار شوک میشوید ،فشار خون کاهش پیدا می کند و به بدن اکسیژن کافی نمیرسد. یکی از نشانه های اولیه شوک ،عرق سرد است.

3. واکنش آلرژیک از علل عرق سرد

واکنش شدید یا آنافیلاکسی ممکن است موجب عرق سرد شود.

4. عرق سرد به علت استرس و اضطراب

علاوه بر علل فیزیکی عرق سرد، استرس و اضطراب می تواند گاهی اوقات به اندازه کافی شدید باشد که خود را در شیوه های جسمانی مانند عرق سرد و استفراغ آشکار می کنند.

5. سنگ کلیه یکی از علت های عرق سرد

سنگ های کلیه از جمله مواد معدنی هستند که به "سنگ" کوچک تبدیل می شوند که در دستگاه ادراری قرار می گیرند. یکی از علائم سنگ کلیه، عرق سرد است.

6.انسداد یکی از عوامل ایجاد عرق سرد

همانند شوک که قبلا ذکر شد، سنکوپ اساسا ناخوشایند و ناشی از فشار خون پایین است. یکی از علائم هشدار دهنده ی سنکوپ، عرق سرد است که بدون هشدار شروع می شود.

7. سندرم شوک سمی یکی از منابع ناپایدار عرق سر

یکی از منابع ناپایدار عرق سرد، سندرم شوک سمی است. سندرم شوک سمی معمولا توسط استافیلوکوکوس اورئوس یا باکتری استرپتوکوک گروه A ایجاد می شود. یکی از نشانه های سندروم شوک سمی، عرق سرد است.

8. تب از علل به وجود آورنده عرق سرد

جای تعجب نیست که تب معمولا باعث عرق سرد، به خصوص در هنگام خواب می شود .

9.عرق سرد به علت یائسگی

در پایان دوره باروری زن، یائسگی می تواند بدن زن را به طرق مختلف تغییر دهد. گر گرفتن و عرق سرد معمولا در طول این دوره رایج هستند.

10. عفونت می تواند موجب عرق سرد شود

تعدادی از بیماری ها و عفونت هایی مانند پنومونی، سل، و عفونت های کلیه می تواند موجب عرق سرد شوند.

11. ویروس معده از علت های عرق سرد

بسیاری از اشکالات معده که موجب بروز استفراغ یا اسهال می شوند، می توانند علائم تب مانند عرق سرد را به شما نشان دهند.

بیماری های مرتبط با عرق سرد

همانطور که می بینید، علت عرق سرد، فوق العاده متنوع است و از لحاظ ذهنی و فیزیکی متغیر است. اکنون که شما برخی از علل را می شناسید، ممکن است درباره آنچه که واقعا عرق سرد است، کنجکاو باشید.

علائم عرق سرد

علائم عرق سرد و آنچه که آنها را نسبت به عرق کردن شما متمایز می کند، بسیار آسان است. عرق سرد، عرقی است که به دلایل غیر مرتبط با فعالیت شدید فیزیکی و یا درجه حرارت تولید می شود.علائم که اغلب همراه با عرق سرد هستند،عبارتند از:

علائم عرق سرد

عرق سرد چه علائمی دارد
حالت تهوع
استفراغ
ضعف
سرماخوردگی یا سرگیجه
ترس یا اضطراب
تنگی نفس
پوست رنگ پریده

عرق سرد می تواند در هر لحظه ای رخ دهد - حتی در شب هنگام خوابیدن. همانطور که می بینید ، عرق سرد دارای عوامل بسیاری است؛ فقط عادی نیستند.

عرق سرد در شب:

عرق سرد در شب ممکن است ناشی از هر یک از شرایط ذکر شده بالا باشد. این می تواند استرس، عفونت، یا سنگ کلیه باشد.

برای کاهش و درمان عرق سرد شبانه چه کنیم

نگه داشتن همه اینها در ذهن، چند روش وجود دارد که می توانید از عرق شبانه جلوگیری کنید.

پتو و لباس خواب پنبه ای:

پنبه بسیار تنفس پذیر است، به همین دلیل اغلب مردم در تابستان پیراهن نخی میپوشند. این به این دلیل است که اجازه می دهد هوا گردش کند و بدن نفس بکشد.

اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب شما سرد و تهویه مناسب دارد:

این می تواند بدن شما را در حالی که در خواب است خنک کند.

سعی کنید استراحت کنید:

یکی از دلایل ایجاد عرق سرد استرس و اضطراب است. بهترین کار برای از بین بردن استرس قبل از خواب، کتاب بخوانید، آهنگ ملایم گوش دهید.

درمان عرق سرد

اگر از عرق سرد رنج می برید، راه هایی برای مقابله با آن وجود دارد. به یاد داشته باشید که اغلب، عرق سرد، مسئله اصلی نیست، بلکه نشانه ای از یک مشکل بزرگتر است. اگر عرق سرد به صورت منظم ایجاد میشود بهتر است که یک پزشک را برای تشخیص کامل پیدا کنید. در حالی که برخی از علل عرق سرد مانند یک واکنش آلرژیک یا تب ممکن است نسبتا جزئی باشد، مسائل دیگر مانند سندرم شوک سمی بسیار بد است و باید تشخیص داده شوند و درمان شوند.

برای عرق سرد راه هایی وجود دارد که می تواند آن را متوقف کند یا حداقل اثرات آن را کاهش دهد.همانطور که ذکر شد، اگر عرق سرد شما مبتنی بر استرس باشد، بهترین راه برای مقابله با آنها، کاهش استرس است چیزی را که به شما آرامش می بخشد پیدا کنید و برای کاهش استرس خود استفاده کنید.

درمان های مشترک برای عرق سرد

مردم یوگا را در هوای آزاد انجام می دهند:

تمرکز و یوگا ممکن است به کاهش استرس کمک کند که ممکن است موجب کاهش عرق سرد شود.

راهنمایی های زیر می تواند به افراد کمک کند تا ازعرق سرد جلوگیری کنند:

نگه داشتن پوست تمیز و خشک:

حمام معمولی و استفاده از صابون ضد باکتری می تواند به افراد کمک کند تا عرق سرد را کاهش دهند. اطمینان از خشک شدن پوست، محافظت از پوست، کمک به نگه داشتن باکتری در خلسه و کاهش ناراحتی عرق سرد.

جلوگیری از عرق سرد با این راهکارها

کفش های جایگزین:

با کفش های مختلف در روزهای مختلف بیرون بروید، می تواند به افرادی که پاهای پر عرق دارند کمک کند تا پای خود را خشک و بوی را کاهش دهند.

پوشیدن جوراب جذب کننده:

جوراب های پشمی و جوراب های ساخته شده برای ورزش، تمایل به جذب رطوبت بیشتری دارند و برای افرادی که دارای عرق سرد هستند، مفید است.

پیدا کردن راه هایی برای استراحت:

تمرین یوگا، مدیتیشن و بیوفیدبک می تواند به افراد کمک کند تا برخی از استرس هایی را که موجب عرق سرد میشود را کاهش دهد.

تنظیم رژیم غذایی:

برخی از غذاها و نوشیدنی ها، مانند کافئین، می توانند تولید عرق کنند، بنابراین کاهش مصرف این مواد می تواند موجب کاهش شدت عرق سرد شود.

منبع:نمناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    3 1
    عرق سرد چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟// والا نمیدونم .ولی عرق تگری هم خودش داستانی داره ها . قبل از اغتشاش عرق تگری میخورن که بتونند خوب اغتشاش کنند .ولی یک بدی داره وقتی دستگیر میشن ناگهان اثر عرق تگری از بین میره و به خودخوری می افتند. خوب خودت را قبل از عرق تگری و اغتشاشیدن بخور تا دیگه مجبور نشی مثل سگ هار پاچه ملت را بگیری اِکبیری. و بعدش خودخوری کنی .
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    0 0
    بهتره برای خانم هایی که میخوان ورزش تو هوای آزاد انجام بدن و هم براشون مهم هست که مخصوص خانم ها باشن.پارک هایی ساخته بشه.ورزش تو هوای آزاد حتی دویدن خیلی عالی و حس خوبی میده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس