کد خبر 1441793
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
گوجه خریدار ندارد/۵٠ هزار تن محصول روی دست کشاورزان

گوجه‌های تولید شده روی دست کشاورزان مانده است و تولیدکنندگان برای فروش ۵۰ هزار تن محصول با مشکلات فراوان روبرو شده اند.

به گزارش مشرق، کهگیلویه و بویراحمد با زمین‌های حاصلخیزش در همجواری رودخانه‌ها و سدها قرار گرفته و کشاورزی محور اصلیبرای تولید و درآمد زایی محسوب می‌شود.

استانی که باید این روزها برداشت گوجه فرنگی را به عنوان دسترنج مردمانش در نقاط مختلف جشن می‌گرفت، با چالش‌های حمایتی و بازار هدف رو به رو شده و محصولات با کیفیت تولید شده همچنان بی اقبال است.

تعرفه صادرات افزایش یافت

در حالی که سال جاری علاوه بر منطقه تخصصی لیشتر به عنوان تولید کننده گوجه فرنگی چند منطقه برای اولین بار و با هزینه کرد بالا به سمت تولید رفته است، تولید کنندگان برای فروش محصول طلب یاری از دولت دارند.

گوجه خریدار ندارد/۵٠ هزار تن محصول روی دست کشاورزان

طی هفته‌های اخیر، تعرفه صادرات گوجه فرنگی از هر ۶ هزار تومان برای هر کیلوگرم به هر کیلو ۱۳ هزار تومان افزایش با اعتراض تولیدکنندگان مواجه شده که شاهد حذف تعرفه برای برخی استان‌ها بودیم.

کهگیلویه و بویراحمد که اهرم‌های صادراتی قدرتمندی نداشته و سال‌ها با محرومیت رو به رو بوده، این بار با چالش عدم توان پرداخت تعرفه بالا مواجه شده تا فعالان این بخش آخرین امیدهایشان را به اصلاح تعرفه یا خرید و ذخیره محصول بسته، که مبادا حاصل دسترنجشان در ضعف حمایتی از بین برود.

۵٠ هزار تن گوجه روی دست کشاورزان ماند

در همین راستا استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق اعلام جهاد کشاورزی، ۵٠ هزار تن گوجه فرنگی روی دست کشاورزان مانده است.

علی احمد زاده در گفتگو با خبرنگاران، افزود: در استان نزدیک به یکهزار هکتار زیر کشت گوجه فرنگی رفته که ۶۵۰ هکتار آن در منطقه «لیشتر» گچساران قرار دارد.

وی ابراز داشت: با توجه به آمارهای اعلامی سازمان جهاد کشاورزی، بیش از ۵۰ هزار تن محصول روی دست کشاورزان مانده است.

استاندار گفت: همزمانی برداشت محصول در دیگر استان‌ها، تولید انبوه، نبود بازار و تقاضای متناسب با تولید، نداشتن صادرات به کاهش قیمت گوجه فرنگی و تشدید مشکلات گوجه کاران افزوده است.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از زیان گوجه کاران، باید راهکاری ارائه شود که خرید حمایتی از آنها محقق و یا به سردخانه‌ها و کارخانه‌های تولید رب گوجه فرنگی انتقال داده شوند.

گوجه خریدار ندارد/۵٠ هزار تن محصول روی دست کشاورزان

احمدزاده گفت: هرگونه فرصت سوزی به ضرر مردم خواهد بود زیرا که فرصت اندک است و محصولات هم استانی‌ها فاسد می‌شود.

برگزاری جلسه اضطراری

استاندار خاطرنشان کرد: باید جلسه‌ای اضطراری گرفته شود و ظرفیت‌های خالی دیگر استان‌ها در بحث سردخانه بررسی و همچنین اگر قرار است خرید حمایتی صورت گیرد باید سریع‌تر وارد عمل شوند و راهکار عملیاتی ارائه شود.

احمد زاده خاطرنشان کرد: ظرفیت کارخانه‌های تولید رب گوجه فرنگی در استان‌های مختلف بررسی شود زیرا تعدادی اعلام کرده‌اند ظرفیت خرید آنها تکمیل شده است.

استاندار گفت: همه باید پای کار بیایند و راهکار عملیاتی ارائه شود و کشاورزان بدانند مجموعه استانداری و دولت تصمیمی که به نفع کشاورزان باشد را اتخاذ خواهند کرد.

صادرات به پاکستان و عراق

احمدزاده با بیان اینکه پیگیری از طریق معاون اول رئیس جمهور صورت گرفته تا در بحث عوارض صادرات که از ۶ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته تجدید نظر شود، گفت: در صورت تحقق، صادرات به عراق و پاکستان ادامه خواهد یافت.

گوجه خریدار ندارد/۵٠ هزار تن محصول روی دست کشاورزان

همچنین تولید کنندگان کهگیلویه و بویراحمد خواستار حمایت جدی در بحث تولید محصولات کشاورزی شدند.

علی از تولید کنندگان گوجه فرنگی در لیشتر، گفت: علیرغم هزینه‌های بالای تولید و تلاشمان برای اشتغال زایی، افزایش ناگهانی تعرفه‌های صادراتی و نبود زیرساخت‌های قوی نگهداری چالش‌هایی را فراروی محصولات ما قرار داده است.

عدم روان سازی خرید و صادرات می‌تواند هزاران تن گوجه با کیفیت را به سمت افت کیفی سوق دهد

وی با بیان اینکه انتظار ما از مسئولین حمایت در چرخه تولید تا صادرات است، اظهار کرد: خرید محصول برای حمایت یا ظرفیت سردخانه‌ای نیز می‌تواند بخشی از مشکلات را رفع کند.

این تولید کننده با تاکید بر اهمیت زمان بندی در چیدن محصول گوجه فرنگی، اظهار کرد: عدم روان سازی خرید و صادرات می‌تواند هزاران تن گوجه با کیفیت را به سمت افت کیفی سوق دهد.

وی تصریح کرد: امید است مسئولان استانی هرچه سریع‌تر چاره‌ای اندیشیده تا مشکلات ما نیز برطرف شود

محمد که برای اولین بار در شهرستان کهگیلویه نسبت به تولید گوجه فرنگی اقدام کرده، نگران از ورشکستگی است.

این تولید کننده با بیان اینکه هزینه بسیار بالایی در هر هکتار پرداخت کرده‌ایم، ابراز داشت: در کنار این موضوع اشتغال زایی نیز محقق شده و روزانه دهها نفر از این طریق امرار معاش می‌کنند

وی ادامه تولید را در گرو حمایت از کشاورزان دانست و خواستار خرید محصولات و یا تسهیل در صادرات شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه نیز گفت: با توجه به اینکه امسال برای اولین بار در شهرستان کهگیلویه اقدام به کشت گوجه در سطح ۹۰ هکتار شد، هزینه تمام شده هر هکتار گوجه اعم از اتصالات، نشاء، کارگری و سایر هزینه‌ها بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان در هکتار شده است.

حکمت نریمانی افزود: از طرف دیگر جلوگیری از رفت و آمد کارگران مقیم دهدشت در شهرهای اطراف برای امر گوجه چینی، از خروجی‌های تولید در شهرستان است.

وی با بیان اینکه این کار می‌تواند باعث رونق کشاورزی و درآمد زایی و کمک به افراد کم درآمد و آسیب پذیر شهرستان شود، گفت: لازم است که این گونه کشاورزان مورد حمایت جهاد کشاورزی شهرستان و استان قرار بگیرند

ضرر کشاورزان کهگیلویه

نریمانی با اشاره به مشکلات کشاورزان، تصریح کرد: تا به حال مرزها باز و باعث رضایت کشاورزان بوده، اما مدت یک هفته‌ای است که با بسته شدن مرزها، صادرات گوجه نداریم و محصول به دست آمده روی دست کشاورزان مانده و دچار ضرر و زیان شده‌اند.

وی ابراز داشت: این در حالی است که از هر هکتار گوجه میانگین ۶۰ تن برداشت عملکردی بوده و برداشت هر هکتار ۴ روز به طول می‌انجامد و روزانه ۴۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار بودند.

در روزهایی که غول تورم بر اقتصاد استان کهگیلویه و بویراحمد سایه افکنده و روز به روز از قدرت خرید مردم کاسته می‌شود، تنها امید کشاورزان و کارگران به حفظ چرخه تولید بوده تا ارتزاقی از این راه داشته باشند و اگر حمایتی اصولی در بحث تولید گوجه فرنگی شکل نگیرد، سرخی محصولات این دیار در بی رمقی و اشتیاق به زردی گراییده و هزاران تن محصول با کیفیت از بین می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    40 7
    گندهایی که در برنامه همه دولت ها تکرار می شود آب هم از آب تکان نمی خورد، این دولت هم اثبات کرده بیشتر شعاری است تا اهل واقعیت و عملگرایی، ۴ میلیون مسکن از آن دروغ های شاخدار و اوج این شعار زدگی است. لطفا فکری به حال مملکت کنید
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      4 2
      این دولت فقط به فکر جیبشه
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      0 0
      مرد مسلمان - مردم یزد و اصفهان اب ندارند برای خوردن و جیره بندی در این استان ها اتفاق دارد می افتد دولت خوب کاری کرده جلوی صادرات گوجه را گرفته 4 محصول اب بر کمر سفره های زیر زمینی را شکسته کشاورز ایارن را نابود کرده که باید جلوی صادرات ان گرفته شود 1-سیب زمینی 2- هندوانه 3- گوجه 4- خیار
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      1 0
      مرد مسلمان - مردم یزد و اصفهان اب ندارند برای خوردن و جیره بندی در این استان ها اتفاق دارد می افتد دولت خوب کاری کرده جلوی صادرات گوجه را گرفته 4 محصول اب بر کمر سفره های زیر زمینی را شکسته کشاورز ایارن را نابود کرده که باید جلوی صادرات ان گرفته شود 1-سیب زمینی 2- هندوانه 3- گوجه 4- خیار
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    15 0
    رب گوجه.............. مگه ممکنه؟ احتمالا نمیخوان ارزون بفروشن
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      3 0
      دقیقا رب پر سود تر هم هست تازه ؟!!
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      0 0
      اول کمبودکارخانه رب گیری هست بعدشم ظرفیت اینهمه گوجه بکنن رب ندارن. نهایتش روزانه 200الی 300تن هنوزتوصف کارخانه نرفتیدمتوجه بشید2یا3روزکه نوبتت نشه تمام گوجه هاکپک میزنن. صمناکارخانه هاهم سواستفاده میکنن کیلو1500یا 2هزارتومن میخرن وقتی قیمت بازاریش 5تومن باشه. اونم نسیه بایدیکی دوسال بدوی دنبال پولت.. فقط صادرات وبرداشتن تعرفه قیمت رامتعادل میکنه. 12هزارتومن تعرفه بعداون خریدارچند بفروشه ک بخرن ازش رقابتی هم باشه
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    12 40
    ملتی که همسایه خودشو ب بیگانگان ترجیح بده چوبشو باید از ی جایی بخوره ... کشاورز نه بلده کشاورزی کنه نه اصولشو رعایت میکنه توی فروششم صادرش میکنه برای سود بیشتر بهونه شم نصرفیدنه...
    • مهین IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      0 0
      ببخشید چرا به خودتون اجازه میدید اینجوری حرف بزنید شما میدونید هرکشاورز گوجه کاری با چقدر هزینه زیاد تا وقتی که محصول به دست میاد مليون ملیون خرج میکنه چه طور به خودتون اجازه میدید اینجوری صبحت کنید لطفا اول چیزی رو بفهمید بعدش نظر دهید
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    9 2
    راست میگن الان یه رب گوجه فرنگی چقدر قیمت داره؟چرا این هزاران تن گوجه باید از بین بره؟ حتی هزینه چیدنش هم در نمیاد چه برسه خرج حالا سود بماند
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    10 1
    کیلو ۴_۵ تومن بفروشند همه میخرم خود من یک تن میخرم
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      3 0
      تو بوشهر کشاورز داره کیلویی ۳، ۴ تومن میده بازار به دلال اعتراض کن....
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    10 0
    به شهر ها و استانهایی که کشت ندارند ارسال کنید.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    13 0
    بکننش رب گوجه بفروشن
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    8 2
    خب ارزون بدن کی نمیخره؟؟حاضرن گوجه خراب بشه ولی ارزون ندن
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    6 0
    خیانت بزرگ کشاورزان و وزارت کشاورزی وقتی به محصولات مختلف مثل گوجه و سیب زمینی و پیاز و غیره کودهای شیمیایی نیتراته می دهید و محصولات بی کیفیت با داخل سفید یا سخت و سرطان زا دست مردم می دهید عاقبتش همینه . حدود ده ساله که وزارت کشاورزی هم مرده جلوی محصولات سرطانزا را بگیره !
  • استقلال بزرگ IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    5 0
    بکنن کنسرو رب،بعد واسه سال دیگه بفروشن،،دولت سخت نگیر واسه ملتت،،سال دیگه معلوم نیست ابی باشه که بتونن باهاش کشت کنن
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      2 0
      امسال عجیب اهواز بی بارش بود
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    3 2
    اینکه فرآوری میشه به رب، فکر نمیکنم خبر واقعی باشه.
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    4 0
    مردم شاید برای خوردن گوجه زیاد ابراز علاقه نداشته باشند اما غذاهای ک سر سفرها در تمام خانه و رستوران ها ک سرو میشوند با روب گوجه و سس های کچاپ درست شدن ک هرگز نمی شود از این فرآورده صرف نظر کند ، ( سالم ، سبک ، تبرک )😄😀
  • حسین IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    5 3
    سلام اگه از اول جلوش نگرفته بودن الان روال عادی داشت ولی الان دیگه دپو شده وزیر جهادکشاورزی کار مردم ساخت کشاورز خونه نشین کرد که الهی خونه نشین بشی وزیر جهادکشاورزی
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    0 0
    نمیشه ازش لواشک درست کنید ؟؟😄
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    1 2
    😀
    • محمد GB ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      1 1
      خیلی خوشحالی اسکل
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      2 1
      نیشت رو ببند .
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    0 0
    کارخانه جات گوجه سازی نمیخرن؟
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    2 2
    اصن چرا باید گوجه بکارن گندم بکارن
  • گلی IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    2 1
    این اتفاق در سطحی بسیار بیشتر در استان بوشهر هم افتاده گوجه در مزرعه کیلو دو هزار تومان خریدار نداره
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    2 2
    هکتاری 60تن ک چیزی نیست ارقام پرمحصول بکارید استان فارس مخصوصامنطقه مرودشت وسرحدهکتاری 150تا200تن برداشت میکنن ازهرهکتار.. یماه یاده روز زودتربکاریدتامحصولتون بااستانهای دیگه همزمان دست نیاد.
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    1 3
    اینا محصولات اب بره چرا حالیتون نیست باید ضررکنه تا سال دیگه کمتر بکارن
  • سلام IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    1 2
    کشاورزان محترم ایران آنقدر سطح توقع شان زیا شده که همه تسهیلات را باید دولت بدبخت ایجاد بکند ،کشاورزا بهمراه دلالا سودش را ببرند.حاضرند محصولات شان فاسد بشود ویا به دلا لا مفت بدهن ولی مردم استفاده نکنن.پی چرا توی بازار گران است؟
  • رضایی IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    0 2
    در شهر یاسوج گوجه کیلوی ۱۵ هزارتومان خرید وفروش می شود اگه ارزون قیمت پیدا کردید به ما هم آدرس دهید
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    1 0
    الان خیلی ها توخونه رب درست می کنن ارزون بفروشن خیلیهاچندکیلوچند کیلو می خرن
  • DE ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    2 0
    یک راهکار مدیریتی خرید گوجه ها وبا چند تا کارخانه کنسرو رب گوجه همه گوجه ها که محصول خامه به فراورده باارزشی مثل رب و کنسرو گوجه فرنگی تولید بشه . در این پائیز و زمستان همه جا براش خریدار هست هم درداخل خریدار داره هم در بیرون مرزها.
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    3 0
    به جای ریختن در محل دفن زباله بهتره بفرستند کارخانه رب گوجه نصف قیمت چون بتاکارون و مواد ویتامین ا و سی و ...دارد که برای پوست و چشم و تولید خون مفیده
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    0 0
    کارخانه تبیدیل رب گوجه کوچک مقیاس ولی چندین عدد میشود طی 10 روز راه انداخت و همه را رب گوجه کرد و ارزش افزوده ان حداقل ده برابر شود. چند تا مخزن و دیگ و سوخت گاز و اجاق و نمک فقط نیاز دارده و وارداتی هم نیست و تخصصی و دانش بنبان و مستلزم قرارداد هم نیست و کارگاههای معمولی راحت مخزن و دیگ و قابلمه را در دسترس دارند و اشتغال خانگی هم میشود کرد و 100 تا خانم بیایند رب را با کفگیر و پارو به هم بزنند و حقوق روزی 500 تومن بگیرند در محل کارگاه
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    0 0
    اگر عراق نخره یعنی نیترات و الودگی سم زیاده
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    0 0
    همین محصول را که تولیدش ساده است را عراق هم میداند و وقتی 10هکتار گوجه کشت میکنی مسلما عراق هم میتواند و نباید فقط فکر صادرات در این موارد بود چون عراق به سمت خودکفایی رفته و محصولات معمولی نمیخرد منبعد
  • اویس IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    0 0
    چرا تعرفه صادرات را صفر نمی کنند تا کشاورز ضرر نکنه این همه دولت به فکر درامد خودش نباشه به هر طریق شده از مردم بکنه
  • ناشناس IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    0 0
    دوستان تمام پیام هاتون را خوندم واقعا متاسفم براتون من کشاورز گوجه را شب و روز ازش مواظبت کردم حدودا سه ماه حالا موقع برداشت کیلیویی ۲هزار از من نمیخرن راستی عزیزان کدومتون کیلویی ۲هزار میخواستیند تشریف بیاریند سر زمین من اگر عرضه چیدنش را داشتیند مجانی ببریند خجالت هم چیز خوبیه من باید تاوان اون کشتی چینی را بدم گوجه را چین بخاطر بازی قطر وارد ایران کرده سپاس
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    0 0
    کشاورزان که به فکر سود بیشتر محصولشون رو از هموطن دریغ می کنند ولی در عوض به کشورهای دیگر میفرستند حقشونه به بلای بدتر گرفتار بشوند اونها بیرحم و طماع هستند
  • علی IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    0 0
    تا هست ،همین است.
  • رضا IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    0 0
    5 سال قبل هم این فاجعه رخ داد هیچ کسی هیچ کمکی نکرد همه کشاورزان هم ضرر و زیان کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس