کد خبر 1442017
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴
آیت الله محسن حیدری

فرهنگ برهنگی، برهنگی فرهنگی در پی دارد.آن کسانی که امروزه بی‌محابا پاروی پدال ترویج حجاب اختیاری گذاشته‌اند، کمی به فکر فرجام خود و جامعه اسلامی باشند.

به گزارش مشرق، آیت‌الله دکتر محسن حیدری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

در ارتباط با حوادثی که در نیمه دوم شهریور ۱۴۰۱ پیش آمد، اشاره به چند نکته ضرورت دارد.

۱ـ در این حوادث جرائمی هولناک توسط اغتشاشگران انجام شد. کارهائی از قبیل آتش زدن اموال عمومی و خصوصی مثل آمبولانس‌ها، بانک‌ها، وسایل نقلیه مردم و پلیس، کشتن انسان‌های بی‌گناه، هتک حرمت قرآن، مقدّسات و نوامیس مردم قطعاً محکوم است. ملّت مسلمان ایران و مراجع تقلید و سایر ‌اندیشمندان و مصلحان از آن کارها تبری جستند و آنها را محکوم کردند. امّا در ایام مذکور و چندی پیش از آن سخنانی از سوی برخی از کسانی که در لباس روحانیت هستند و خود را محقق و مدرس می‌دانند، شنیده شده که خطرات هولناک‌تری در پی خواهد داشت، چون جنبۀ تحریف دین و بدعت دارد، امّا کمتر کسی از آن سخنان تبّری جسته است.

سخنانی از قبیل اینکه: «حجاب در عین حال که وجوب شرعی دارد اختیاری است.

حجاب مثل نماز است مگر نماز اجباری است؟ و یا اینکه: در اسلام حتی نماز یا روزه تحمیلی نیست چه برسد به حجاب. اصلاً ما در دین تحمیل نداریم. اساس دین اختیار و انتخاب است در خود قرآن هم به این مسئله اشاره شد، حجاب را به هیچ وجه نمی‌توان به کسی تحمیل کرد. قانونی برای اجباری کردن حجاب نداریم. در اسلام نمی‌توان حجاب را اجباری کرد».

از آنجا که سخنان مزبور گرچه ظاهری زیبا دارد، اما در بطن خود تحریفی ناروا و بدعت‌آمیز نسبت به اسلام را در برگرفته است، لازم است از باب عمل به حدیث شریف «اذا ظهرت البدع فی امّتی، فلیُظهر العالم علمه، فمن لم یفعل فعلیه لعنهًْ‌الله»۱ «اگر در بین مردم بدعت‌ها آشکار شد بر عالم واجب است که علم خود را اظهار کند و الّا گرفتار لعنت الهی می‌گردد»، ‌اندیشمندان دینی و فقها نظر خود را ابراز نمایند.

۲ـ در سخنان مذکور بین مرزهای اختیار و اجبار خلط صورت گرفته و دو مغلطه آشکار اتفاق افتاده است.

مغلطۀ اوّل: خلط بین امور اعتقادی و احکام عملی

امور اعتقادی مثل اعتقاد به اصل وجود خدا و صفات او، نبوت، معاد، امامت و غیره، چون جنبۀ فکری و عاطفی دارد، نه در زمینه ایجاد و نه امحاء اکراه و اجبار بردار نیست. آنها عوامل خاص خود را دارند، مثل اقناع فکری و تحریک‌های قلبی است که با هیچ قانون و آلت مادّی قابل ایجاد و اعدام نیست. اکراه و اجبار درباره امور مادّی و ظاهری مثل خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، پوشیدنی‌ها و غیره امکان دارد نه امور اعتقادی. لذا در قرآن آمده است «لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ»۲.

«هیچ الزام و اکراهی در دین و پذیرفتن حق و نفی باطل در کار نیست، چه آن که رشد و هدایت از کفر و ضلالت آشکار و مشخص شده است».

علی‌هذا پذیرش اصل دین باید در فضایی آزادانه صورت گیرد، نه با تحمیل و اجبار.

از این رهگذر است که قرآن به پیامبر(صلی‌الله علیه و آله وسلم) در بحبوحه جنگ با مشرکان، دستور می‌دهد که اگر کسی از مشرکان از تو بخواهد در محیطی آزادانه کلام خدا را بشنود و دربارۀ آن فکر کند، شرایط را برای او مهیا کن تا کلام خدا را بشنود اگر پذیرفت چه بهتر و اگر نپذیرفت او را با اسکورت محافظت به محل امن خودش برگردان. خداوند می‌فرماید: «وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ اسْتَجَارَکَ فَأَجِرْهُ حَتَّی یَسْمَعَ کَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا یَعْلَمُونَ »۳.

«و اگر یکی از مشرکان از تو پناه خواست‌، پناهش بده تا سخن خدا را بشنود و پس از آن (که دین خدا به او ابلاغ شد و شنید) او را به محل أمن و آرام زندگیش برسان. این بدان سبب است که آنان مردمی هستند که حق را نمی‌دانند».

بنا بر این، انسان در موقع پذیرش دین باید آزاد گذاشته شود تا با اختیار خود دین را بپذیرد.

امّا همین‌که انسانی با طوع و رغبت اسلام را پذیرفت باید التزام عملی به ماندن بر اسلام و عمل کردن به احکام و دستورات دینی داشته باشد. اگر کسی بخواهد بعد از مسلمانی به کفر بر گردد و مرتد شود، و یا اینکه واجبات شرعی را عمل نکند، و محرّمات الهی را مرتکب شود، با احکام و مقرراتی به نام حدود و تعزیرات مواجه می‌گردد.

مقصود از حدود، آن عقوبت‌هایی است که در منابع فقه مثل کتاب سنت و اجماع معین شده باشد مثل حدود مربوط به ارتداد، زنا، لواط، سرقت، محاربه و افساد فی‌الارض، شرب خمر، و غیره. و تعزیرات مربوط به عقوبت‌هایی است که در منابع مذکور معین نشده و تعیین کمیّت و کیفیت آنها به حکومت شرعی تفویض شده است، و شرط شده که تعزیرات از پائین‌ترین حد از حدود شرعی زیادتر نباشد. البته تعزیرات اختصاص به ضربه شلاق ندارد و به جرایم مالی و حبس هم قابل تعمیم است. بنا بر این، آقایانی که هر گونه اجبار و الزام را در دین نفی می‌کنند، درباره حدود و تعزیرات چه می‌گویند؟ آیا آنها را منکرند؟ در این صورت به عنوان منکر ضرورت‌های مسلّم دین باید شناخته شوند. و اگر قبول دارند، وجه اینکه می‌گویند حجاب باید اختیاری باشد، چیست؟ آیا در مقابل کشف حجاب، مردم وظیفه نهی از منکر ولو لسانی طبق شرایط مقرّره ندارند، و آیا نظام اسلامی وظیفه برخورد با متخلف را ندارد؟

۳ـ حدود و تعزیرات هم مبنای قرآنی و روائی دارد، و هم فی‌الجملة مورد اجماع همۀ مسلمین است، و البته فلسفۀ محکم اجتماعی و تربیتی و اخلاقی دارد. عمدۀ فلسفۀ آنها به تأمین امنیت همه‌جانبه برای جامعه، و رشد و تربیت معنوی بر می‌گردد. چرا که در اسلام نظام‌های منسجمی برای امنیت و تربیت تعریف شده است، و ارتکاب محرّمات آن نظام‌ها را دچار اختلال می‌نماید.

دربارۀ امنیت باید گفت: هر جامعۀ انسانی نیازمند امنیت همه‌جانبه است. همان‌گونه که نیازمند به غذا، هوا و آب است، امنیت همه‌جانبه یعنی جانی، مالی، ناموسی، اخلاقی و غیره هم لازم دارد. لذا در اسلام با همه کارهایی که امنیت همه‌جانبه جامعه را مورد تهدید قرار می‌دهد، مقابله می‌شود، و قوانینی را هم برای پیشگیری و هم برای درمان متخلفان قرار داده شده است.

مثلاً کسی که در پی ترور افراد جامعه چه با اسلحه سرد و چه با اسلحه گرم و یا مثل سم، و بیوشیمی برآید، حکومت اسلامی باید جلوی او را بگیرد، و او را به عقوبت مناسب محکوم کند. قصاص، حد محاربه و افساد فی‌الارض از این قبیل احکام است.

و همین‌طور است، اگر کسی امنیت مالی جامعه را مورد تهدید قرار دهد، و دست به دزدی، اختلاس و غیره بزند باید دست او را کوتاه کند. حدّ سرقت و احکام مقابله با اختلاس، رباخواری و رشوه‌خواری برای این هدف تشریع شده است.

امنیت اخلاقی جامعه هم کمتر از امنیت جانی و مالی نیست. چنانچه این‌گونه امنیت لطمه بخورد حتی امنیت جانی و مالی هم از بین می‌رود و دنیا و آخرت مردم تباه می‌گردد. حدود مربوط به زنا، لواط، قذف، شرب خمر و تعزیرات مربوط به فعل محرمات دیگر از قبیل کشف حجاب در این راستا باید تفسیر شود. درباره تربیت باید گفت، که اسلام نظامی متکامل و متعادل دارد، نه مثل نظام‌هایی که در استفاده از راه‌های خشونت‌آمیز افراط می‌کنند، و نه مثل نظام‌هایی که تفریط دارند و هرگونه خشونت را نفی می‌کنند. در اسلام استفاده از راه‌های مسالمت‌آمیز تربیتی از قبیل مهرورزی، جدال بالّتی هی احسن، موعظه، پیشگیری‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره اولویت دارد. در نهایت و در صورت ضرورت روش‌های بازدارنده را هم تجویز می‌کند. حدود و تعزیرات شرعی به عنوان «آخر الدواء الکیّ» در این راستا تشریع شده است. یقیناً اگر حدود و تعزیرات تعطیل شود، نظام تربیتی و اخلاقی جامعه سقوط می‌کند، و زمینه برای تسلط اشرار و تعطیل کلّی احکام الهی فراهم می‌گردد.

۴ـ همان‌گونه که گذشت، تعزیرات عقوبت‌هایی است که اسلام برای ترک واجبات و یا ارتکاب محرّمات تشریع فرموده است. این مطلب اجماعی است. محقق حلّی در کتاب شرایع الاسلام آن را در مسئله ششم از مسائل کتاب الحدود و التعزیرات عنوان کرده، و صاحب جواهر در شرح آن می‌نویسد: «لا خلاف و لا اشکال نصّاً و فتوی فی أن الخ» ۴.

یعنی: «در مسألة تعزیر تارک واجبات و فاعل محرمات، هیچ اختلافی بین فقهاء وجود ندارد. و هیچ اشکال و شبهه‌ای در آن نیست، هم از نظر نص و هم از جهت فتوا». شهید اول و شهید ثانی در لمعه و شرح لمعه آورده‌اند که: «و یعزّر کلّ من ترک واجباً او فعل محرماً بما یراه الحاکم» ۵.

یعنی هر کسی که واجبی را ترک کند و یا کار حرامی را انجام دهد بر اساس نظر حاکم شرع باید تعزیر شود».

امام خمینی هم می‌فرمایند «‌کل من ترک واجباً او ارتکب حراماً فللامام و نائبه تعزیره سواء کانت من المحرمات الکبیرة او الصغیرة» ۶.

بر اساس حکم اجماعی مشروعیت انجام تعزیرات در مورد تارک یکی از واجبات و یا مرتکب یکی از محرمات، می‌توان مشروعیت آن را در مورد خانمی که کشف حجاب کند، و در ملأ عام تظاهر به گناه نماید اثبات کرد. زیرا حفظ حجاب یک واجب مسلّم شرعی است که مبنای آن آیات قرآنی و سنت قطعی و اجماع مسلمین است، و کسی که آنرا ترک بکند مرتکب گناه کبیره به حساب می‌آید.

بر اینکه ترک یکی از واجبات شرعی گناه کبیره به حساب می‌آید، احادیث صحیحه دلالت می‌کند. از جمله حدیث صحیح عبدالعظیم حسنی از امام جواد(ع) است که درباره معرفی گناهان کبیره روایت شده است. از جمله گناهان کبیره این مورد را معرفی فرموده است:

«و ترک الصلاهًْ متعمداً او شیئاً ممّا فرض الله عزوجل »۷.

بنابراین حتی اگر قائل به قید گناه کبیره دربارۀ فعل گناه مستوجب تعزیر نباشیم، کما اینکه در بعضی از چاپ‌های تحریرالوسیله ۸ آمده است، ضرری به مدّعای ما درباره مشروعیت اجرای تعزیر در مورد کشف حجاب نمی‌زند.

ضمناً آن کسانیکه می‌گویند که ترک نماز عقوبت ندارد، جون نماز اختیاری است، باید به این اشکال پاسخ دهند که با اجماع فقها درباره مشروعیت تعزیر تارک واجبات چه کار می‌توانند بکنند؟

۵ـ مغالطۀ دوم خلط بین اختیار تکوینی و اختیار تشریعی

طرفداران حجاب اختیاری می‌گویند: «حجاب وجوب شرعی دارد و اختیاری است. حجاب مثل نماز است مگر نماز اجباری است؟... اصلاً ما در دین تحمیل نداریم...». ظاهر کلام آنها این است که انسان اختیار دارد که بخواهد نماز بخواند و یا نخواند، زن مختار است که حجاب داشته باشد یا کشف حجاب کند، حجاب به خودش مربوط است. و کسی نمی‌تواند به او اعتراض کند و هیچ دستگاهی نمی‌تواند او را با تعزیر باز دارد.

این مغلطه ناشی از خلط اختیار تکوینی با اختیار تشریعی است. اختیار تکوینی، یعنی این که انسان با اختیار آفریده شده و همۀ عقائد را به اختیار قبول می‌کند یا رد می‌کند، و همه واجبات را می‌تواند تکویناً انجام دهد یا ندهد. و همه محرمات را نیز همین‌طور. در این مطلب شکی نیست. زیرا همۀ قاتلان و جنایتکاران اختیار تکوینی در انجام جنایت‌های خود دارند. اما اختیار تشریعی عبارت است از اینکه انسان شرعاً مخیّر است یک کاری را انجام دهد یا نه مثل مباحات و حتی مستحبات و مکروهات که الزامی در فعل و ترک آنها نیست. اما در تکالیف الزامی مثل واجبات و محرمات اختیار تشریعی نیست گرچه اختیار تکوینی وجود دارد. بنابراین، آیا انسان مختار از نظر تکوینی، اختیار تشریعی هم دارد که واجبات را ترک کند و محرمات را انجام دهد، به طوری که با هیچ عقوبتی در دنیا از سوی نظام اسلامی مواجه نگردد؟ و یا مردم حق نداشته باشند تارک واجبی مثل حجاب را امر به معروف و مرتکب حرامی مثل کشف حجاب را نهی از منکر کنند یا نه؟ ظاهر کلام طرفداران حجاب اختیاری این است که هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی کشف حجاب را بگیرد. قطعاً کسی که این حرف را می‌زند باید قائل به این باشد که در اسلام هیچ تکلیف الزامی وجود ندارد، نه واجب و نه حرام و همه احکام مباحات است و این همان اباحی‌گری است. و نیز باید وجوب امر به معروف و نهی از منکر و همۀ حدود و تعزیرات را که از ضروریات دین است انکار کند. زیرا همۀ این احکام بازدارنده است و عمل کردن به آنها باعث الزام افراد به ادای واجبات و ترک محرمات می‌گردد، و این مطلب بر خلاف نظریه حجاب اختیاری است.

۶ـ در سخنان طرفداران حجاب اختیاری آمده است که «قانونی برای اجباری کردن حجاب نداریم».

اگر مقصود آنها این است که ماده‌ای یا تبصره‌ای که بگوید: حجاب اجباری است، نداریم، می‌توان گفت که بله، چنین تصریحی به این شکل در قانون نیامده است، ولی اگر مقصود این است که قانون، کشف حجاب را آزاد گذاشته و هیچ عقوبتی برای مرتکب آن در نظر نگرفته است، قطعاً اشتباه کرده‌اند. برای جواب به این شبهه کافی است آقایان به قانون مجازات اسلامی جدید مصوب ۱۳۷۵ش، فصل هجدهم جرایم ضد عفت و اخلاق عمومی، مادّه ۶۳۸ و تبصره آن مراجعه نمایند.

متن ماده ۶۳۸ از این قرار است: «هرکس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل اجرامی نماید علاوه‌بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می‌گردد».

و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد، ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید. فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

تبصره: زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس ده روز تا دوماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد». ۹ و نیز می‌توان به قانون آیین دادرسی کیفری مادّه ۴۴ مصوب سال ۱۳۹۲ش دربارۀ جرائم مشهود مراجعه نمود.

۷ـ آخرین سخن، این هشدار است که فرهنگ برهنگی، برهنگی فرهنگی در پی دارد. کشف حجاب که از رهاوردهای فرهنگ مبتذل غرب است، زمینه‌ساز انحطاط فرهنگی و اخلاقی است. و معلوم است که انحطاط اخلاقی، همان سقوط انسانیت و بسترسازی برای اعراض از خدا، معنویت، پیشرفت، کرامت و عزّت اسلامی، و کشاندن جوانان به بیغوله‌های جرم و جنایت است. تجربۀ تلخ و تاریخی ‌اندلس اسلامی که با طراحی و عملیات افساد اخلاقی جوانان مسلمان توسط صلیبی‌ها در قرون گذشته، آن کشور اسلامی سقوط کرد، و جز ویرانه‌هایی از تمدن پرشکوه اسلامی در مغرب زمین نمانده است، فرا روی همگان است. امروز هم غربی‌های صهیونیست و صلیبی‌ها با طراحی ترفندهایی مثل سند ۲۰۳۰ در پی استحاله فکری و اخلاقی کشورهای اسلامی و ترویج سبک زندگی غربی و کنار زدن سبک زندگی اسلامی‌اند.

آن کسانی که امروزه بی‌محابا پاروی پدال ترویج حجاب اختیاری گذاشته‌اند، کمی به فکر فرجام خود و جامعه اسلامی باشند.

و خلاصۀ سخن ما سخن خداوند است که می‌فرماید: «وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَیْطَانٍ رَجِیمٍ َفأَیْنَ تَذْهَبُونَ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِلْعَالَمِینَ‌لِمَنْ شَاءَ مِنْکُمْ أَنْ یَسْتَقِیمَ وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ یَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ ۱۰».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    15 37
    ایشان بهتر است در زمینه حجاب با استاد محسن کدیور مناظره کنند
    • عبدالله مومن IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      25 7
      لقب استاد دادن به کدیور مثل اینست که به جاهل ، پروفسور بگوئیم !!! ههههههههههههههه
    • بوافضول IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      17 8
      همه این اساتید تو ، در وقتی که مرحوم علامه مصباح یزدی زنده بودند مثل شغالی که از مقابل شیر فرار کنند از مناظره فراری بودند و هیچوقت با او به بحث رو در رو نمی نشستند زیرا می دانستند که چیزی در چنته خود ندارند و به راحتی ، رسوا می شوند !!!!
    • حسن IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      10 4
      آدمی ضد احکام اسلامی مثل شما همان مرید کدیور باشید
    • کاظم IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      9 1
      جمهوری اسلامی یا حکومت اسلامی
    • DE ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      1 7
      فرهنگ برهنگی، برهنگی فرهنگی در پی دارد.آن کسانی که امروزه بی‌محابا پاروی پدال ترویج حجاب اختیاری گذاشته‌اند، کمی به فکر فرجام خود و جامعه اسلامی باشند.-
    • محمدایوب IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      3 2
      8/22 وقتی به کدیور میگی استاد معلوم میشود سواد تو واز لحاظ سواد دینی چقدر بهرمندی
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
      1 1
      در دهه 40 زندگی خود هستم و در تمام طول عمرم حرفی مزخرف تر از اختیاری بودن حجاب نشنیدم...
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
      0 0
      نیازی به حضور کدیور نیست
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    2 10
    طرف داران حجاب اختیاری میروند کارمند می شوند
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      5 7
      اولین مساله امنیت ملی ایران ـــ پرورش جوانان توسط اسب تروآ ی آمریکا ــ فرمانده کل ارتش: آمریکایی‌ها، ۱۰ سال پیش گفتند سربازان ما در ایران میلیون‌ها کاربر اینترنتی هستند. اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. .پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا ؛ باید اولین مساله امنیت ملی ما قرار بگیرد.
  • سپیده IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    19 9
    وقتی از نظر دین مجازات رعایت نکردن حجاب نداریم قرار دادن زندان برای آن چه معنی دارد؟
    • مهدی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      2 6
      از نظر دین مجازاتی برای پارک دوبل داریم؟ بگدریم که در دین اسلام مجازاتهایی بنام تعزیر وجود دارد و مجازات کشف حجاب در انظار عمومی فقط یکی از موارد متعدد تعزیر است.
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      1 2
      شما اگر به احکام دین جزیره ای نگاه نمیکردی این حرف رو نمیزدی وقتی در مرحله های نهی از منکر بعد اثر نذاشتن تذکر لسانی, مرحله تنبیه مطرح میشه؛ یعنی اینکه حاکم شرع میتونه از روش های مختلف استفاده کنه که یکیش زندانه
    • مهدی IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      3 0
      سپیده جون هستند آبجیِ بهاره جون متخصصِ دین
  • شاهرخ IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    12 0
    سلام مهم‌تر از همه مسائل آرامش جامعه و حفظ کیان و موجودیت ایران است لطفا یه فلاش یک به تاریخ ۱۵۰ سال اخیر بکنید و عبرت بگیرید
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    6 7
    کل مطالب فوق این معنی را می دهد. که حجاب اجباری نیست و اختیاری است. اما طبق اصول اسلام کسی که رعایت اصول اسلامی نکند باید تعزیر شود. یعنی برابر اصول اسلامی نماز و روزه و حجاب و00000 اجباری است و باید رعایت شود و کسی که رعایت نکرد باید تنبیه گردد.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    4 3
    جناب آیت‌الله دکتر محسن حیدری فرض جنابعالی بر اجرای حدود و تعزیرات برای افراد مسلمان صادق است در صورتیکه بسیاری از افراد جامعه ما مسلمان نیستند یه بعبارت بهتر هیچ دینی ندارند ، بنابراین نمی توان برای افراد غیر مسلمان حدود و تعزیرات را اجر کرد.
    • محمد IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      3 1
      اونی که به دین دیگه است زیر نظر حکومت اسلامی و در کشوری زندگی میکنه که عموم مردمش مسلمانند پس باید طبق ایین اسلامی پیش برود اگر هم ناراحت هست میتونه بره یه جا دیگه تازه در همه ادیان حجاب هست
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    9 17
    حجاب قانون است جلوی این بی روسری ها گرفته نشود فردا روزی باید منتظر عریانی ها باشیم
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    15 27
    جریمه سنگین میلیونی برای بی حجابی در خودروها و عدم ارائه خدمات عمومی ، تاکسی رانی ، اتوبوس رانی ، بانک ها و ... می تواند بازدارنده باشد
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      0 7
      باید از قانون تمکین کنند
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      0 3
      اعلام مصادیق بی حجابی، پیگیری مداوم و پایش کارمندان دولت و شرکت های وابسته در فضای حقیقی و مجازی، اخراج افراد متخلف و جریمه های سنگین، عدم خدمت رسانی به افراد بی حجاب توسط خدمات دولتی و شرکت های بزرگ مثل تاکسی های اینترنتی و ... می تواند شروع خوبی باشد. مردم و کاسبان مومن نیز می توانند با تذکر، عدم فروش و خدمت رسانی، و یا تشویق و تخفیف به بانوان محجبه وظیفه ی شرعی خود را انجام دهند.
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      0 0
      دقیقا
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      5 1
      واقعا شما کل دنیا را نمی بینید! یعنی این همه کشور حجاب اجباری ندارن همه به تباهی رفتن !؟
  • محمدایوب IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    2 4
    باید اولین نفر خاتمی را محاکمه کنند او بنیانگذار بی حجابی وبی بندوباری است پس مجمع روحانیون واخوندهای اصلاح طلب برای گرفتن چند رای بیشتر برای خوش آمد رای خاکستریها دین را ملعبه خود کردند مخصوصا فریدون که قلدرانه گفت تا من هستم 2030 را اجرا میکنم باید تمام اینها خلع لباس ومحاکمه شوند
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    12 13
    حجاب اختیاری نیست. حجاب از احکام اسلام است. حجاب قانون جمهوری اسلامی ایران است.
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    0 1
    این اعتراضات توسط دشمنانمان به بیراهه کشیده شد.
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    3 7
    تنها راهش فرهنگ سازی هست در مهد کودکها
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    15 6
    این همه کشور مسلمان با حجاب اختیاری ایا انجا همجنسباز و فاسد شده اند ؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      3 9
      بله تا دلت بخواد
    • یاس IT ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      3 6
      با سلام بله غرب در منجلاب فساد و فحشا غرق شده آیا حالا که در غرب همه عریان شدند همه به رفاه و خوشبختی رسیدند؟ بزرگوار در غرب دیگه همه چیز آزاد شده ولی اگر کسی حجاب داشته باشد یعنی یک روسری مورد حمله قرار میگیره و حتی بازداشت هم میشه و‌از هیچ کدام خدمات اجتماعی نمی تواند برخوردار باشد دیگه ازدواج دو تا نره خر یا دوتا زن به رسمیت شناخته شده که ۲۴ ساعته در شبکه های تلویزیونی با افتخار ان را به نمایش میگزارند و این منحرفین این فاسدین از منابع مالی و شغلی سهم بالایی دارند حتی در فرزندخواندگی غرب کاملا زیر چتر شیطان است در غرب خدایی وجود نداره
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    6 6
    خیلی عالی بود. الان به مطالب روشنگرانه و بصیرت آفرین این چنینی خیلی نیاز داریم
  • م. ناظر IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    2 3
    در هنگامه‌ای که پشم حلاجی‌شده و تمیز آماده برای ریسندگی کیلویی هجده‌هزار تومان است، مویی که از شدت حقارت در مقابل غربیها به رنگ طلایی رنگ‌آمیزی شده، به چه قیمتی ارائه و عرضه میشود
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    8 3
    اگه کسی به فکر فرجام جامعه اسلامی بود از همون اول ریشه دروغ و دزدی و اختلاس رو خشک میکردین. جامعه ای که باطنش به عدل توش رفتار نشه چه فرقی میکنه ظاهرش با حجاب باشه یا نباشه.
    • محمد IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      1 0
      اونا رو هم خشک میکنیم اگر اینجوریه به جای خرج بی خود برای فضا سازی شهر باید به فقرا کمک کرد هرچی جای خودش هم باید اقتصاد درست کرد هم مشکل دزدی حل کرد هم حجاب باید درست بشه
  • AU ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    0 0
    همین عقیده را دارند
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    0 0
    می روند جایی که ...
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    8 7
    خواست ما احیای قانون حجاب و عفاف است، مسئولین، سخنران، قلم به دستان توجه کنند، در صورت اهمال ما روز قیامت دامنشان را رها نخواهیم کرد
  • حسن IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    3 1
    حضرت آیت الله منشاء ترویج بی حجابی مربوط به افکار رفسن وخاتمی وروحانی هست که تیشه به ریشه احکام اسلامی زدند
  • کار فرهنگی در مناطق عشایر بختیاری IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    2 1
    لطفا نهادهای امنیتی و فرهنگی و حوزه علمیه جلوی ترویج زردشتی گرایی و اسلام ستیزی که هدفمند است را در مناطق بختیاری نشین خوزستان لرستان و اصفهان و چهارمحال و بختیاری بگیرند...
  • CN ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    0 1
    احسنت
  • Ali DE ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    5 1
    فرقی کسیکه از حجابی اجباری صحبت میکند و طالبان در افغانستان چیست؟
    • محمد IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      3 4
      فرق اونی که در قرن بیست و یکم لخت میشه با غارنشین چیه ؟ دلیل عقلانی بیار برای رد حجاب این مغلطه ها دیگه قدیمی شده
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    2 4
    چرا نباید دزدی اختلاس ادم کشی رانت وحرامخواری اختیاری نباشداصلا جرم یعنی چه خلاف اصلا وجود نداردانکه از شیطان یا خدا .هواست پیروی کند چ ا باید فحشا جرم باشد لا اکراه فی قانون بنظر من مثلا بیحجابها باید کارت ملی جداگانه داشته باشند تا در امور اجتماعی مطابق با ارزشها وباورهای خود با انها برخورد شود کسی که به حق زور باور دارد وظلم میکند باید با زور با اوبرخورد وحذفش کرد .که این عین ثواب است
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    9 2
    مطلب شما درسته اما راهتون یعنی گشت ارشاد به این شکل 100 درصد اشتباه که دلسوزان انقلاب , سال هاست دارن می گن نکنید این روش اشتباهه تا رسید به قصه امینی و ادامه بدین ماجراهای بدتر هم اتفاق خواهد افتاد
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      0 2
      غر زدن که آسونه! شما پیشنهادت چیه؟ تا پیدا شدن روش جایگزین ول کنیم, بزاریم هر عریانی اتفاق بیفته؟!
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    7 0
    ملت می خواهد زندگی کند
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    3 1
    اگه حجاب اختیاری باشه ولی نه ولنگاری اونموقع خانوم ها و حتی اقایون به مزایا و معایب حجاب اختیاری پی میبرن تصمیمات جدی میگیرن کدوم براشون خوبه
  • بلاش IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    3 0
    حجاب اجباری پیشکش
  • کارشناس IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    8 1
    بهتره صورت مسئله را تغییر دهیم . طرفداران حجاب اجباری کجا میروند؟ کانادا یا امریکا؟
    • محمد IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      0 2
      الان ابتکاری که میخواست خودفروشی رو قانونی کنه موافق حجاب بود یا اون فریدون ؟ موافقان حجاب مردمن ما هنوز اونقدر بی غیرت نشدیم که ناموسمون رو در توییتر لایک و ری توییت کنن
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    1 0
    مهمترین چیز اگاهی دادن است والسلام به خانواده ها،جامعه، از طریق اموزش وپرورش ،صداوسیما فضای مجازی تولید مستند ساختن فیلم واینک امار طلاق وبی بندباری واز هم پاشیدن کانون بعضی از خانواده ها
  • احمد IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    1 1
    مشکل این است که دولت های پس از انقلاب برای رای جمع کردن در انتخابات هیچ واکنشی نسبت به بدحجابی نشان ندادند. اگر موافق حجاب بودن حداقل کاری که می توانستند انجام دهند این بود که در ادارات جلوی کارمندان بدحجاب را می گرفتند!! این حداقل کاری بود که می توانستند انجام دهند اما ندادند!
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    3 0
    باید تمام جوانب در نظر گرفته شود بهتر است با توجه به مصلحت،اعتدال در حجاب در نظر گرفته شود
    • محمد IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      2 2
      در اسلام اعتدال و... نداریم قانون خدا یکی است و روشن است هرگونه اصلاح طلبی به بهانه اعتدال و مصلحت اندیشی خیانته
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    1 1
    کسی که در ساعت هشت و بیست و دو دقیقه روز دوازدهم آذرماه مطلب نوشته یا نمی داند که آقای کدیور اطّلاعات اسلامی ندارد یا این که بدون دلیل می خواهد بگوید که این حرف های درست، اساسی ندارند.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    1 3
    کسانی که می گویند حجاب اختیاری است، معنی جامعه ی اسلامی و سلامت و عفّت را در جامعه نمی دانند، یا از کسانی تقلید می کنند که سواد اسلامی ندارند و خود را عالم دهر می دانند، یا برداشت درستی از دین و قرآن ندارند یا دشمن انقلاب و جمهوری اسلامی هستند یا این که خدای ناکرده مزدور دشمنان این آب و خاک که می خواهند جامعه فاسد شود.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    2 3
    بی حجابی یعنی فروپاشی خانواده و در نتیجه اشاعه ی فساد و فحشا در جامعه. کسانی که واقع بین هستند فکر کنند و ببینند که از اوایل دهه ی شصت تا کنون که حجاب خانم های ما ضعیف تر شده است؛ آهنگ تضعیف حجاب با آهنگ افزایش طلاق در جامعه هم بستگی پیدا کرده است. خوب، طلاق که اضافه می شود، ازدواج کاهش پیدا می کند و نبود خانواده برای هر زن و مردی، فساد به ارمغان می آورد و نتیجه ی آن نابودی جامعه است.
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    2 2
    به نظرم عمیقتر از این باید مسائل رو دید شما صرفا با فقه امروز نمی تونید موضوعات رو حل کنید البته مشکل مربوط به الان نیست فقه بعد از حمله مغول در جا زده و پویایی قبل از اون رو نداشته و همین عامل مهمی در عقب ماندگی جهان اسلام بوده نمونه اون رو به وضوح در نحوه برخورد با پدیده های جدید می بینیم اولین نمونه ماشین چاپ بود که پیشرفت سریع اروپا رو سبب شد ولی تا مدتها در جهان اسلام فقها دید مثبتی به اون نداشتن
    • محمد IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      1 3
      فقه شیعه که ریشه در قرآن و سنت پیامبر و معصومین است خیلی هم قوی و پویا است شما برو غازت بچرون صحبت درباره قانون و فقه رو بسپر به اهلش
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    2 2
    من مخالف بی حجابی هستم ما مسلمان هستیم و به دستور خداوند باید پوشیده باشیم ولی برخی مسئولان نفوذی آبروی دین و اسلام را میبرند
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    5 1
    دزدی و بیت المالخواری از جیب عامه مردم چطور؟؟؟
    • محمد IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      2 0
      اولاً طبق صحبت های خودت بی حجاب هم یه نوع دزده ، دزد عفت و حیا و شوهر مردم و بی حجابی هم مثل دزدی حق الناسه دوما هم باید مقابل دزدی وایستاد هم بی حجابی و بی عفتی چرا دوگانه درست می‌کنی بیخود ؟
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    2 1
    امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد که اولین آنها، شرایط مربوط به آمر به معروف و ناهی از منکر می باشد. بیت المال خوار و مافیا چه به امر به معروف و نهی از منکر!!!
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      1 1
      شما چرا امر به معروف نمیکنی؟! بیسواد اینایی که میگی جزء شرایط نیست
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    0 0
    چه خبر از دوستان
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    1 1
    مسلما بد حجابی و بی حجابی سبب کاهش شدید برکات الهی چون بارش فراوان و در نتیجه خشکسالی همه گیر و بدتر شدن اقتصاد مردم و تورم می گردد!
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    1 0
    حاکمان و چرخاننده های کنونی کشور دو قسم هستند
  • NL ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    4 4
    یک رفراندوم برگزار کنید
    • محمد IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      2 3
      باشه هروقت فرانسه و بقیه گذاشتن ما هم میزاریم مرگ فقط برای همسایه خوبه ؟
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    2 1
    اجازه دهیم انها راهسان را انتخاب کنند
    • محمد IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      1 2
      میتونن برن در کوه راه خودشان انتخاب کنن وقتی در شهر و اجتماع زندگی می‌کنی راه من ، راه اون وجود نداره
  • مسعود دیپلمات IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    1 0
    سال ها است که قانون حجاب اسلامی در مجلس تصویب و به دولت ها ابلاغ شده است، ولی مشکل اینجاست که هیچ یک از دولتهای قبل و دولت فعلی هم ، دستورالعمل اجرائی آنرا تدوین نکرده اند و مجلس هم این تخلف دولت ها را پیگیری نکرده اند. حال پیدا کنید پرتقال فروش را!
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    1 0
    اگر برخی بظاهر عالم اسلامی هست و در مورد حجاب اختیاری سخن میرانند و موافق هستند خانواده ایشان چگونه پوششی دارند اگر چادری یا محجبه هستند به چه دلیل اختیار کردند خب همان در مورد سایرین هم صادق است
  • علی IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    0 1
    آنهایی که این روزها در حمایت از ازادی حجاب سخن پراکنی میکنند نمی دانند یا نمی فهمند که برداشتن حجاب از سر مقدمه ای برای برهنگی در اینده میباشد و در ادامه خواستار ایجاد مراکز فساد و فحشا و همینطور ایجاد مراکز توزیع و تولید مشروبات الکلی هستند یعنی تمام آن چیزهایی که با پیروزی انقلاب اسلامی از سطح جامعه جمع شد دوباره به جامعه برگردد این افراد حتی بظارهر روحانی اینقدر درک لازم را ندارند ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس