نفتکش ایرانی هورس رفع توقیف شد

صادرات نفت ونزوئلا توسط نفتکش‌های ایرانی، در کنار دور زدن تحریم‌های آمریکا، به زمینه ارزآوری برای ایران تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در این باره خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: صادرات نفت ونزوئلا با استفاده از کشتی‌های مرتبط با ایران انجام می‌شود. هنگامی که ابرنفتکش یانگ یونگ در سپتامبر سال گذشته به بندر چینگدائو چین رفت، گواهینامه کیفیت محموله‌اش نشان می‌داد نفت خام مالزی را حمل می‌کند اما تصاویر و عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این کشتی متعلق به چین نفت خود را چهار ماه قبل در ونزوئلا، کشوری که در آمریکای جنوبی تحت تحریم‌های نفتی آمریکا قرار دارد بارگیری کرده بود. دو فروند از این نفتکش‌ها از جمله یانگ یونگ، در ماه جاری توسط مقام‌های آمریکا به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران یکی از نزدیک‌ترین متحدان ونزوئلا، شناسایی شده بودند. ۶ کارشناس کشتیرانی و تجارت نفت به رویترز گفته‌اند که استفاده از اسناد جعلی برای پنهان کردن محموله‌های منشأ کشورهای تحریم‌شده از جمله ونزوئلا و ایران، در بحبوحه گسترش تحریم‌های بین‌المللی، بی‌اعتمادی به شرکت‌های نفتی و تجاری را افزایش داده است.

Cari Stinebowerیک شرکت حقوقی مستقر در آمریکا که دست‌اندرکار ارائه راهنمایی به شرکت‌های نفتی و بازرگانی درباره چگونگی پیروی از تحریم‌هاست، گفت: اکنون مشخص شده است که نمی‌توانی به گواهی‌های مبدا حتی زمانی که اسناد رسمی دولتی ارائه می‌شوند، اعتماد کرد.

یانگ یونگ یکی از چندین نفتکشی بود که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در ۳ نوامبر به عنوان بخشی از یک شبکه قاچاق نام برد که از اسناد جعلی برای حمل نفت ایران برای تامین مالی سپاه پاسداران و حزب‌الله ایران استفاده کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا این نفتکش را به عنوان دارایی منجمد اعلام کرد و مالک آن، شرکت فناوری برایت ثبت شده در جزایر مارشال را تحت تحریم قرار داد.

این وزارتخانه از اظهار نظر در مورد دخالت یانگ یونگ یا سایر کشتی‌های شناسایی شده توسط رویترز در حمل‌ونقل نفت خام ونزوئلا خودداری کرد. وزارت نفت ونزوئلا و شرکت دولتی نفت این کشور هم به درخواست‌ رویترز برای اظهار نظر پاسخ ندادند. نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک نیز به سؤالات رویترز پاسخی نداد.

اسناد شرکت دولتی نفت ونزوئلا که توسط رویترز بررسی شده است، نشان می‌دهد که کشتی به نام Comuna از ۱۱ تا ۲۱ می‌سال گذشته ۱.۹۸ میلیون بشکه نفت در بندر خوزه ونزوئلا بارگیری کرده است.

با این حال، شرکت نظارت مستقل TankerTrackers.com که در تجزیه و تحلیل حرکت کشتی‌ها برای تحقیقات بیمه و مالکان کشتی تخصص دارد، با بررسی تصاویر و عکس‌های ماهواره‌ای اعلام کرد این همان نفتکش Young Yong است.

سمیر مدنی مالک TankerTrackers.com گفت: تصاویر نشان می‌دهد که نام کشتی تغییر یافته است اماتانکر به دلیل قوس‌های سفید متمایز در کنار پل، موقعیت جرثقیل‌ها روی عرشه و شکل قیف آن قابل شناسایی است.

هنگامی که یانگ یونگ پس از بارگیری نفت از ونزوئلا به راه افتاد، فرستنده موقعیت آن نشان داد که از بندر لومه در غرب آفریقا حرکت می‌کند.

یانگ یونگ سپس بین اوایل ژوئیه تا آگوست ۲۰۲۱ در نزدیکی مالزی توقف کرد. در ۸ جولای در آنجا، گواهی کیفیت از آزمایشگاه Saybolt مستقر در سنگاپور دریافت کرد و محموله خود را به عنوان نفت خام سنگین مالزی اعلام کرد- که ویژگی‌های مشابه با نفت خام Merey ۱۶ ونزوئلا دارد. این گواهی جنبه‌هایی از نفت را اندازه‌گیری می‌کند- مانند چگالی آن و سطوح گوگرد و فلزات آن- که به خریدار اجازه می‌دهد مطمئن شود محموله مطابق با مشخصات قرارداد است.

شرکت کارگزار کشتیرانی Braemar PLC BRMS.L)) که مقر آن در لندن است، برآورد کرد که کل ناوگان خدمات‌رسانی به ایران و ونزوئلا، علی‌رغم تحریم‌های ایالات متحده، از بیش از ۲۰۰ نفتکش شامل حدود ۸۲ ابر نفتکش مانند Young Yong تشکیل شده است که می‌توانند تا دو میلیون بشکه نفت حمل کنند.

آمریکا در سال ۲۰۱۹ پس از آنکه انتخاب مجدد مادورو را ساختگی خواند، تحریم‌های تجاری نفتی شدیدی را علیه ونزوئلا اعمال کرد. با این حال آمریکا اخیرا مجبور شده تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تعلیق کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    11 0
    ما میتوانیم
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      7 0
      البته! و تا چشم حسودان و معاندان از حدقه درآید!
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      1 0
      دور زدن رو ؟؟!! اینکه استادید
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      0 0
      به قول ظرف دکترای دور زدن رو دارید
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      0 1
      درآمد نقدیش رو هم دور میزنیدها 😉😂
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    1 10
    ونزوئلا اگر خودش داشت مردمش این اندازه بدبخت وبیچاره نبودند.
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      7 0
      برا شما فقط مردم امریکا خوشبختند
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      3 0
      این قدر گوش و چشم و زبان و مُخت را زباله دان صهیون ها و یانکی ها نکن! حیف نیست نعمت خدادادیت را با فاضلاب غربی ها متعفن کرده ای؟!؟!؟!
    • قریشی IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      0 0
      داشتن یعنی عزت داشتن، یعنی شرافت داشتن، نه این تعریفی که شما از ملت دارا و ندار دارید
  • shs IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    0 2
    یا مجانیه؛یا درعوضش برنج هندی بی کیفیت و یا بیل چینیه؛زمانی افتخارکن که پولش وارد کشور بشه و خرج رفاه مردم واقتصاد کشور بشه نفت مجانی همه بلدن بفروشن
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      1 0
      این قدر گوش و چشم و زبان و مُخت را زباله دان صهیون ها و یانکی ها نکن! حیف نیست نعمت خدادادیت را با فاضلاب غربی ها متعفن کرده ای؟!؟!؟!
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    1 0
    شده مثل زمان ابوسفیان ملعون که کاروان مشرکین فقط میتوانستند تجارت کنند این انگلوساکسونها از نطفه شیطان به شکل غیر اموی هستند
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    1 1
    کو پولش پس ؟
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    0 0
    نفتی که بیوفته توی دور زدن تحریم ، ینی دیگه هیچ حساب و کتابی نداره و نعلوم نیست خودش و مولش چی میشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس