کد خبر 1442449
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
خودرو نمایه

قرار است تا پایان سال خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود.

به گزارش مشرق، روز گذشته مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن اعلام کرد که سفارشات خودرو از شرکت‌های خودروساز خارجی انجام شده و تا عید نوروز این خودروها وارد کشور خواهند شد.

بر اساس اعلام مسئولان قرار است این خودروها در بورس کالا عرضه شود که این موضوع به گردش مالی بازار سرمایه و شفافیت اقتصاد کشور کمک شایانی می‌کند.

چند هفته پیش بود که منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت اعلام کرد قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی، در بورس و بر مبنای عرضه و تقاضا انجام خواهد شد که فرآیند کنترلی بهتری روی قیمت آن خواهد بود. اگرچه در موضوع واردات بر خودروهای اقتصادی تاکید شده، اما قیمت این خودروها لزوما اقتصادی نخواهد بود، زیرا در بورس عرضه می‌شوند.

نگاهی اجمالی به سخنان منطقی نشان می‌دهد که اگر خودروها حتی از کارخانه به طور مستقیم وارد شود باز هم ارزان نخواهد بود. البته این سناریو در خصوص خرید خودرو از بازار آزاد نیز مصداق دارد؛ به طوری که فرقی ندارد خودرو نو یا دست دوم باشد مهم این است که واردات خودرو با دلار نیمایی بسیار گران تمام می‌شود.

از سوی دیگر استقبال زیادی از خودروهای وارداتی خواهد شد و با توجه به اینکه معاملات بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضاست احتمالا قیمت این خودروها میلیاردی تمام می‌شود.

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفته است: نباید خودرو با روش فعلی در بورس کالا ارائه شود؛ زیرا اکنون بازار عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارند از این رو خودروساز می تواند قیمت را بالا برده و سود غیرعرف تصاحب کند. برای حذف تقاضای کاذب و تک نرخی شدن باید خودرو در بورس کالا ارائه شود منتهی مازاد سودی که به دست می‌آید باید به دولت بازگردد تا در زنجیره خودرو استفاده شود.

قیمت خودرو وارداتی چقدر می‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا نوشت که بنر عرضه کیا سراتو توسط یک خودروساز منتشر شده است. با توجه به اینکه قیمت این خودرو در حاشیه خلیج فارس بین ۶۰ تا ۸۰ هزار درهم است با تعرفه واردات فعلی حدود ۱.۲ میلیارد تومان تمام می‎شود. اما من فکر میکنم که این خودرو با قیمت حداقل ۲ میلیارد تومان وارد بورس کالا خواهد شد و احتمالا استقبال بسیار خوبی از عرضه می‌شود.

نکته مهم عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا اینجاست که این خودروها قیمت تمام شده بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دارند و این حجم از پول می‌تواند وضعیت بازار سرمایه را تغییر دهد. به نوعی ورود پول سنگین به بازار سرمایه می‌تواند روند معاملات را تغییر دهد و نقش اعتمادسازی داشته باشد.

به طور کلی می‌توان یکی از نقش‌های عرضه خودرو در بورس را اعتمادسازی دانست و به واسطه افزایش اعتماد وضعیت بازار سرمایه نیز تغییر می‌کند و روند صعودی آن آغاز خواهد شد.

منبع:تجارت‌نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FI ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    4 0
    فرقی ندارد خودرو نو یا دست دوم باشد؟ بیسواد! هر خودروی دست دوم از آمریکا و اروپا بخری، پنج شش هزار دلار بیشتر نیست. خب بزنید توی سایت قیمت ببینید. فکر کردید مردم خرن؟
  • ایران IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    4 0
    متاسفم براتون،هرچقدر ما این طرف داریم از نظام دفاع می‌کنیم شما بیشتر گند میزنید و مردم رو ناامید میکنید
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    5 0
    مگه قرار نبود خودروهای حداکثر 20،000 دلاری وارد بشه؟ چطور ممکنه خودروی 20،000 دلاری بشه 2 میلیارد تومان؟ با دلار 35 تومانی نهایتا میشه 700 تومان.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    1 0
    عجب خودروی اقتصادی شد!!! بیچاره ملت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس